Någon har tagit min snälla hund och gett mig ett monster

lady_vip

Trådstartare
Något har hänt med min äldsta jycke, hennes beteende gör mig så frustrerad!

Allt började med att jag trodde att hon plötsligt tappat hörseln, efter vet.besök konstaterades att hon hade en ganska osynlig öroninflammation så då blev det en kur för det. Jag åkte på semester och kollade av med hundvakten hur det var med hörseln, "vadå, hon hör, inga problem."

Innan dess hade hon bland annat sprungit ifrån min pojkvän, detta är alltså en hund du skulle kunna ge till ett barn och gå på stan med, hon springer inte bara i från någon! Hon har även "försvunnit" från mig ett par gånger innan dess, en hund som i normala fall max går 10-15 meter ifrån mig.

Efter semestern testade jag henne lite, konstaterade att hon var lite rastlös och galen, inte så konstigt med tanke på att det hade varit koppelpromenader i 1 vecka. Hon hörde, det kunde jag också konstatera, men kändes lite "disträ".

Hämtade valpen och ja, det har ju inte blivit bättre. Hon blir lite osäker på valpen ena sekunden, nästa leker hon hur fint som helst med henne.
Hon vandrar oerhört mycket, mycket mer än normalt (hon är ändå en "orolig själ") och detta kan ju skyllas på valpen, men jag tyckte hon gjorde det innan också och även hundvakten intygar att hon vandrade mycket hos dem.

Aktiveringsmässigt har det minskat lite, men jag är ändå noga med att ta ut dem stora ensamma och köra järnet lite med dem så att de får jobba. Men att ha minskad aktivitet 2 veckor har inte påverkat henne nämnvärt innan.

I morse skällde hon ut en tant efter noter när vi var på morgonpromenad - vi var inte ens i hennes "territorium". Hemma hos mina föräldrar har hon alltid varit svår, hon jagar spöken och springer ofta omkring och skäller på ingenting i ett par minuter, sen är det bra. Detta har hon bara gjort när det är mörkt, nu har hon börjat dagtid också...

Jag vet inte vad jag ska tro. Har hon fått en hjärnblödning? Är hon senil? Mår hon dåligt?

Mellan hennes "psykbryt" är hon som vanligt, en oerhört go hund.

Vi har en veterinärtid nästa vecka och han får kolla henne ordentligt, men vad ska han kolla på? Hon visar inga tecken på fysisk smärta öht - detta är en gnällhund så nåt hade hon visat.

Kan ju också poängtera att jag skiljer henne och valpen åt ganska ofta eftersom jag inte vill att hon ska behöva ta det ansvaret, så jag tror inte att det är valpen som påverkar så mycket faktiskt. För övrigt har det inte hänt så mycket i våra liv.

Sv: Någon har tagit min snälla hund och gett mig ett monster

Jag har inga direkta spekulationer att komma med men vill påpeka att det är väldigt klokt att åka till veterinären för utredning som du ska. :)
Jag vet inte om du läst mina trådar och Ginger och Kittie, men båda blev ganska plötsligt beteendeförändrade och det var allvarligt med båda två.

Kan det vara något underliggande efter inflammationen kanske?
Är hon kastrerad?

Hon är kastrerad, det blev hon 2007. Vad var det för fel på dina?

Tillägg: Efter kastrationen blev hon svårt sjuk. Hon var sjuk i nästan ett halvår och tillochmed behandlande veterinär tycker det är fantastiskt att hon återhämtat sig så pass bra som hon har - det finns inga som helst tecken på att hon har fått följdsjukdomar. Det enda är att hennes pälsåterväxt inte har hämtat sig, hon har små kala fläckar över hela kroppen med usel pälskvalité.
Hon hade njurbäckeninflammation med njursvikt som följd, gick ner över 10 kg och tappade nästan all päls.

Senast ändrad:

Kan det vara något med synen då?

Det skulle kunna vara synen, vi får kolla det... Jag har iofs haft blinda djur och kan inte se några direkta tecken på att hon skulle se dåligt, men hennes mörkerrädsla kan ju komma från dåligt mörkerseende vilket jag har misstänkt hela tiden. Så det kan ju ha eskalerat.

En trolig hjärnblödning hos Ginger och Kittie opererades för en pyo förra veckan.
Men då är det uteslutet iallfall, skönt.

Instämmer också med synen. Men hörseln låter inte helt otroligt heller, va svårt när det är så "diffust".

Ja, supersvårt... Jag menar, hon är pigg och glad, det är ju inte så att hon är slö och medtagen. Det är ju ingen annan heller som ser att det är nåt fel på henne, hon är ju "som vanligt".

Började fundera på om jag ska omplacera henne om det inte släpper, hon hade inte lidit av det. Men då vet i tusan vad som händer med Loka som ju ändå har Fortune som ett stort stöd när hon lämnas ensam... Idag när jag var på jobbet i 2 timmar skällde Fortune som besatt när jag kom i närheten av huset(hon kan inte ha hört mig eller så - men jag hörde henne...), tycker att vi kommit så långt ifrån det där rädsle-vaktandet, men nä... Hon hade citronhalsband hos sin förra ägare, men det är verkligen sista utvägen.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 695
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 669
Senast: s957
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 887
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Om en hund har blivit anmäld till länsstyrelsen pga att den har bitit några gånger. Vad gäller då? Vilka rättigheter har ägaren och...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
21 196
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Random bildtråd med text V
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Black Friday