Någon här som steriliserat sig?

K

Klockmalvan

Kanske helt fel forum men jag tänkte just på folk som faktiskt har barn, och det finns ju en del såna här. ;)

Nån här som steriliserat sig efter barnen?
Jag ska absolut, inte under några som helst omständigheter, what so ever, cara gravid någon mer gång i mitt liv när jag är klar med detta.

Skulle vilja höra erfarenheter på själva ingreppet och hur det blivit efteråt.

Sv: Någon här som steriliserat sig?

Jag gjorde det efter mina två barn.

Ingreppet gick bra och livet är toppen. Vill absolut aldrig mer vara gravid mer så då var sterilisering det bästa för mig.

Min mamma har gjort det och tyckte det var bra och jag funderar själv på det efter denna graviditet är över, jag är dock bara 30 och det kanske är lite tidigt? Men jag känner verkligen att det får vara bra efter detta barn...

(det finns en tråd på senior om steriliseringar just nu, läs lite i den också)

Jag steriliserades i samband med mitt fjärde kejsarsnitt - 40+, 4 barn och en reumatisk sjukdom, samt att jag inte riktigt mådde bra av hormoner och blev (trots både ålder och övervikt som talar emot det...) gravid nästan av att tvätta makens kalsonger. SÅ för mig var valet lätt och jag tog upp det med läkaren på MVC redan vid inskrivningen.
Läkaren berättade då att det var jättebra att jag tog upp det så tidigt, för deras erfarenhet var att många kom med liknande önskemål i slutet av graviditeten - som då inte sällan varit ganska jobbig. Och därifrån var deras erfarenhet också att det var de som fattat sina steriliseringsbeslut i slutet av en jobbig graviditet var den grupp där man hittade störst andel som ångrat ingreppet efteråt.
Med det vill jag säga att Ja, jag förstår hur du känner inför fler graviditeter och även varför. Men mitt råd till dig är att vänta med ett eventuellt sånt ingrepp tills efter förlossningen så att du hinner smälta det lite till innan du fattar ett sånt beslut. Inte för att avråda dig från sterilisering, utan bara för att du ska kunna fatta ett rationellt beslut när du inte är mitt i det jobbiga.

Jag tänker lika, men har valt hormonspiral. Det är en låg hormondos, och gör att jag fått mindre mens.
Jag tänkte avvakta sterilisering tills jag är 35, eftersom jag mår så bra på spiralen.

Tack för era tankar allihopa.

Just det du nämner Ameo är en klar poäng, fast jag känner egentligen inte "jag vill aldrig mer vara gravid" - utan snarare jag KAN inte vara gravid igen. :cry:

Jag hade kopparspiral innan båda grav och det är ju säkert och bra "förståss" men det känns som att en till graviditet är helt uteslutet, särskilt nu när jag snart har två barn .....

Jag steriliserade mig när jag var 37 år. Då hade jag funderat på det sedan jag var 27 år och hade bestämt mig för att jag inte ville ha några fler barn. Jag är dessutom för sjuk för att överhuvudtaget kunna ta hand om ett barn så det var liksom inget att fundera på längre då.
Jag steriliserade mig med essure metoden vilket fungerar super för min del.
Jag har inte ångrat mig.

Vad innebär essute metoden?

Vill bara smita in och säga att jag har blivit gravid med kopparspiral så för min del var det inte alls speciellt säkert... enligt läkaren då (det slutade i missfall) så var det inte alls ovanligt med graviditet trots kopparspiral. Bara som en liten parentes när du ska välja p-medel efter förlossningen sen.

Även jag har lyckats bli gravid med kopparspiral, två gånger dessutom :crazy:

:eek:
ok, det blir kraftigare grejer nu då. Tänker inte riskera en graviditet.

Jag ska kanske tillägga det att, första gången, så sa läkaren att den satt fel/snett, så det var därför jag blev gravid.
Andra gången sa en annan läkare att det händer då och då att man blir gravid trots att man har spiralen.

På mig satt den precis som den skulle och den läkaren menade att det i själva verket egentligen bara är 90% säkerhet på den... :angel:

det enda som är 100% säkert är avhållsamhet.
Jag har i min nära bekantskapskrets en vän som har FYRA p-pillerbarn, en annan som blivit gravid två gånger med hormonspiral och en som blev gravid 15 år efter sterilisering. Men detta är ju egentligen oviktigt, för det som spelar roll är hur det fungerar för just dig. :idea:

Och jag har gjort en abort pga graviditet trots P-piller och mitt minipiller fyller 13 år i april ;)

Det roliga i det hela är att när jag slutade använda preventivmedel så har jag inte blivit gravid fn enda gång trots sambo i 13 år?

Jag har inte gjort det själv, utan min man gjorde det. Men jag pratade med en bekant häromdagen som sa att själva ingreppet gjorde inte ont, men att hon har det jobbigt vid varje ägglossning nu.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
515
Senast: FrDrake
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 026
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka