någon här som har 2 hundar?

M

magda

hur funkade det när den yngre valpen kom (om de inte är lika gammla) hur reagerade den äldre hunden?
Hur blev det med mat o så, vaktade?
tar ni med båda hundarna ut på samtliga promenader eller kunde ni ta ut valpen utan att den äldre blev avis?
Berätta gärna lite...

Sv: någon här som har 2 hundar?

Jag har en tik på lite mer än ett år och en valp på snart 14 v.
Egentligen borde jag väntat ett år till innan jag skaffade en till men det kom ett erbjudande som jag inte kunde motstå.
Vi får vara noga med att ge tiken uppmärksamhet eftersom hon sen innan är väldigt bortskämd och jag vill inte hon ska känna sig utanför. Jag har satt upp galler in till köket så att hundarna får ha timeout och jag tillåter inte mycket lek inomhus eller utomhus i koppel.
Jag tar oftast ut båda på promenad (korta kissrundor) och det går hur bra som helst. :)
Tiken vaktar inte sin mat alls men jag går och plockar bort honom om han tjuvsmakar, han har ju en egen skål att äta ur och dom äter på varsin sida av köket.
Jag kan ta ut valpen på kissrunda ensam men tiken blir ju lite avis, det är dock något hon kommer att få vänja sig vid och han också då han blir äldre. Det är viktigt att man kan lämna en av hundarna helt ensam utan att det blir problem tycker jag.

Jag har två hundar, en blandras-tik (golden/labbe) på 5½ år och en mopshane på snart 2 år.

Amy (äldre tiken) reagerade inte alls på den lilla krabaten som vi tog hem, förutom att hon tyckte det var en mycket jobbig liten kille. Hon är väldigt bortskämd så avundsjuk blev hon på all uppmärksamhet lillvalpen fick. :angel: :smirk:

Mat och allt sådant var inget problem alls! :bump: :banana:

har en flat och en JR terrier.

först tyckte hon att JR valpen va asäcklig eftersom att hon har fobi för smådjur :angel:
sen tyckte hon valpen va asjobbig för att den va så på och kaxig och hon är en mycket liten hund i en stor kropp och vår lilla nya är tvärt om :crazy:

dom leker en del tillsammans och kommer bra överens nu men den lilla är otroligt kaxig och vår "snälla hund" <-- :love: säger ofta inte åt henne när jag tycker hon borde och låter henne ta mat och leksaker :smirk:

så det beror ju helt klart på hur din hund är!

Senast ändrad av en moderator:

magda skrev:
hur funkade det när den yngre valpen kom (om de inte är lika gammla) hur reagerade den äldre hunden?
tar ni med båda hundarna ut på samtliga promenader eller kunde ni ta ut valpen utan att den äldre blev avis?
Berätta gärna lite...

Vi har två dalmatiner. Hanen är nu sex (fem när lilltjejen kom) och lillstinta 13 månader. Morris tyckte att Milla var jätteläskig först...En sån liten skit. De första dagarna undvek han henne så gott det gick eller morrade åt henne. Samtidigt som han trängde ner sig i Millas minikorg för att visa matte och husse att han oxå var en gullig vovve!

Sedan funkade de jättebra ihop! När Milla skulle äta sina mål ensam så stängde jag dörren till köket så hon fick äta i lugn och ro. Nu äter de ju samtidigt och morrhoppan Milla talar om att det är hennes mat...det har hon gjort rätt länge.

På morgonen innan husse gick till jobbet fick Morris en långtur för sig själv... Sedan fick Milla lite korta "promenader" på dagarna och gick med när Morris skulle kissa mitt på dagen. På kvällarna fick Morris en till egen promenad och aktivering.

eftersom våran stora gamling alrig gjorden en fluga förnär så accepterade han den hur snällt som helst !

men när vi fick en ny nyligen så vill inte nicke släppa in honom hos oss..han vaktade gamligen..det va nickes ägodel. å så vaktade han mamma och alla oss..å blev avis om vi höll på med den nya..
när vi gick på prom. så gick vi med båda för att dom skulle vänja sig vid varann..och nu efter 2 månader så är de bästa kompisar :)

magda skrev:
Berätta gärna lite...
Har en labbe på 9 år och en lagotto på 7 månader. Nu är inte labben vår på riktigt, även om hon bor här större delen av året. Så på det sättet löste det sig bra genom att de tre första veckorna var hon hemma hos sin riktiga ägare, detta för att valpen skulle lära sig att inte ha en kompis hela tiden.
Så var det även lättare att bara koncentrera sig på det lilla pyret.

I början när labben var här igen så fick de olika promenader (dvs. labben promenader, lagotton ut och kissa), men ibland bar vi den lilla en bit bort så de fick vara ute och leka tillsammans samtidigt som labben fick gå.

Vi har inte haft några problem med maten eller att de varit speciellt avundsjuka på varandra. Med maten är problemet som alltid vid en labbe (mat, mat, mat är det som finns i deras huvuden :D ), men det har gått bra ändå.

Numera har de jättekul tillsammans och får gå promenader tillsammans. Ibland kör de igång ett race inne och leker så tussarna flyger (nästan :p ) - den lilla har verkligen fått igång labben på gamla dar!

Tiken var 4 månader när hon kom hem till oss, hanen
var då 3 år drygt.
Det fungerade bra från början, han har varit väldigt snäll mot henne,
fast ibland får han nog och säger åt henne på skarpen att nu är det nog. Men några större dispyter mellan dem har aldrig inträffat.

*Nu är det så att han har aldrig varit matglad, medans hon är <GLUPSK :D , så vi har gett dem mat i omgångar, eller
fått kolla dem medans de äter, annars tar hon allt..
Ben, kan han dock vakta ibland om hon försöker att ta dem.

*Gick oftare ut med henne ensam, för att hon var inte rumsren
så det blev en del springande, och då fick han vara kvar inne.

*Gick ut med dem en och en ganska mycket för att hon inte skulle
"bara följa han", utan vara ute på egen hand , dels så vaktar han henne något, och hon var inte sen att hänga på..Dels så vill jag få en god kontakt med henne.

hanen kan ibland bli avis när man går ut med henne och avge några
"kom tillbaka och hämta mig skall", men sällan.

Berätta gärna lite...

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
838
Senast: animalasia
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 764
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 801
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 602
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka