"Naggar" och är hårdhänt

L

liljekonvall

Har en tik på 9 månader som är väldigt busig.Det kan räcka med att titta på henne för länge så ska det busas.Problemet är att hon är så hårdhänt.Har testat att neja,fya och att säga aj som att det gör ont på mig.Hon blir bara ännu mer uppspelt av att man skäller på henne.Har också vart lite hårdare och nypit tag i nackskinnet vilket resulterar i att hon slutar tills jag släpper,då börjar hon igen.Har också testat att sätta mig på golvet och klappa henne lugnt vilket också får henne att sluta tills man slutar att klappa.Hon naggas även på benen vilket gör jäkligt ont.....Någon som har några tips på hur man kan göra för att få henne att sluta?Har även en äldre hund som hon naggar på så fort hon kommer åt......

Sv: "Naggar" och är hårdhänt

Låter som om hon behöver få lära sig vad NEJ betyder!
Själv fick jag en liten uppenbarelse när jag insåg att "nej" inte betydde korrigering utan att det bara var ett kommando, som alla andra!

Senast ändrad av en moderator:

Var mer bestämd och tydlig och säg åt hunden att det inte är ok att leka med tänderna på människor. Ett skarpt NEJ samtidigt som du puttar/lyfter bort hunden och sedan ignorerar.

Har du testat att ignorera henne bara? När hon blir för hårdhänt så slutar du bara leka och går iväg, vänder dig åt andra hållet, korsar armarna och blir allmänt otillgänglig, eller vad som nu krävs för att din hund ska fatta. Det är det som har funkat överlägset bäst på min. På så sätt har han lärt sig att det är helt okej och kul att leka, men inte för stressigt eller våldsamt. För då slutar matte leka.
Det tog inte lång tid innan han såg sambandet! Nån dag, högst två. Nu leker han snällt, och slutar jag leka så slutar han omedelbart och sätter sig ner och väntar på ytterligare instruktioner. :)

Jag kan inte ens vakna på morgonen å säga "hej" till mina! Då blir dom som galna! Det är som om jag varit "urloggad" i deras hjärnor:crazy:
Jag bara går upp och in på toa, duschar och sen säger åt dom att sitta! sen går vi ut!

Hon vet vad ett NEJ är.Det funkar i andra situationer men hon blir helvild om jag ryter och ännu mer uppspelt.Ignorerar jag henne och går därifrån så följer hon efter och "naggar" mig på baksidan av låren:crazy:Då detta självklart gör ont så blir det ju någon slags hoppvändning från mig som hon antagligen ser som mer bus.Hon är ju inte alltid sådanhär men ändå ganska ofta:confused:

Du måste "gå på henne"! När hon gör såna dumheter så vänd i mot henne å ta tag i hennes ansikte å verkligen tala om för henne med låg röst att du inte tolererar detta betee'nde

Hon vet vad ett NEJ är.Det funkar i andra situationer men hon blir helvild om jag ryter och ännu mer uppspelt.Ignorerar jag henne och går därifrån så följer hon efter och "naggar" mig på baksidan av låren:crazy:Då detta självklart gör ont så blir det ju någon slags hoppvändning från mig som hon antagligen ser som mer bus.Hon är ju inte alltid sådanhär men ändå ganska ofta:confused:

Lyssnar hon inte på något annat kommando? Ett "gå till sängen" eller "sitt" eller "ligg" som du kan be om i dessa lägen?

Men jag tycker att jag gjort det även om det är nackskinnet istället för ansiktet jag har nypit i......:confused:

Jag har inte testat att hon får gå o lägga sig men däremot att sitta.Säger jag sitt med hård röst så sätter hon sig men skäller uppspelt istället.Ska testa detta med att gå o lägga sig nästa gång.Tack för era tips alla ni som svarat:bow:

Det har jag redan gjort. Läs det gärna.

Vad som hände när jag ignorerade en schäferhanne som var lite "på" var att han bet sönder jackan på mig! Lättare då att säga åt honom att jag inte tolererade det han höll på med! Jag försökte verkligen att vädna ryggen mot honom men han hade bestämt sig för att det var jag som skulle uppvakta honom!:crazy:
Så vad föreslår du rent "konstruktivt" att jag skulle ha gjort??

Jag tror inte på att säga åt valpen hårt. Antagligen är du frustrerad för att valpen är uppspelt och då kommer du att ge den energin till valpen. Prova ignorera som tambourine sa, själv brukar jag säga "hörrö" en helt normal samtalston fast på annan "dialekt" detta brukar uppfattas väldigt snabbt (byte i sätt att prata) och sen meddelar jag att nu ska vi ta det lugnt och ignorerar honom. Om han lugnar sig snabbt kan du försöka använda den energin som uppenbarligen finns där till lite klickerträning :idea:

Senast ändrad:

KL
När man "går på" så är de jätteviktigt att inte vara förbannad!! Vill bara klargöra det!

Vi har gjort ungefär som du Ambra beskriver. Vänder man ryggen åt vår tik studsar hon bara efter, hon biter inte men kan skälla eller hoppa mot en. Utan vi har tagit tag i/runt kinderna på henne och bara lugnt men bestämt sagt nej. Annars når det inte riktigt fram, för hon är så inne i sitt härjande.
Sen har det varit en liten "time-out" (kanske 30 sek - 1 minut) och sedan har man kunnat bjuda in till lek igen.

Vi har gjort ungefär som du Ambra beskriver. Vänder man ryggen åt vår tik studsar hon bara efter, hon biter inte men kan skälla eller hoppa mot en. Utan vi har tagit tag i/runt kinderna på henne och bara lugnt men bestämt sagt nej. Annars når det inte riktigt fram, för hon är så inne i sitt härjande.
Sen har det varit en liten "time-out" (kanske 30 sek - 1 minut) och sedan har man kunnat bjuda in till lek igen.

TACK!! Det var det jag ville ha fram!;)

Jag tackar också:) Ska testa detta imorgon....Är på jobbet nu

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 387
Senast: Tonto
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 425
Senast: Ragdoll
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 853
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 666
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka