Nafud Rayhan

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare joannas
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 430
J

joannas

Lade in detta igår men det är borttaget av någon anledning? Söker fortfarande svar.
Någon som har erfarenhet eller kan rekomedera denna hel egyptiska arabhingst. Tacksam för all information.
M v h Joanna
moppis@hotmail.com

Sv: Nafud Rayhan

Vet inte vad du vill veta egentligen och jag har inte så mycket information att ge heller :D Har bara träffat honom vid några tillfällen.
Avelsmässigt är han ingen häst som intresserar mig personligen. Han saknar många av de kvalliteer jag eftersöker, inte rätt temperament för min smak etc.
Det är säker en härlig häst med många bra egenskaper, till rätt person. :)

// Anna

Åh gud vad jag känner igen namnet, kan ngn berätta mer, färg, stam och uppfödare/ägare/tidigare ägare.

Är nästan tvärsäker på att jag träffat den hästen ett par ggr.

NAFUD RAYHAN
Skm, född 1998 hos Nilsson, Ulrika & Bo, Christer Wikner, Bälinge

e. Shahin DE FA 47/91
u. Saghira FA 22/93

e. Ramses NL
u. Savanna

e. Assad DE
- Fikri EG

Äg. Nilsson, Ulrika & Bo

Härstamning
Har helegyptiska blodslinjer. Fadern, SHAHIN importerad från Tyskland. Regional unghingst Champion. Res.Riks Champion i Sverige 1997. Exp. till Kuwait 2000. Morfar: RAMSES imp. från Holland, reg. Unghingst Champion i Sverige och res. Unghingst Champion Norska Riks.

Mankhöjd: 154 cm

Exteriör:
Ädel hingst av mycket god rastyp. Vackert huvud, välformad hals. Välmarkerad manke, sluttande kors, grund i ländpartiet. Välbenad från sidan, tät och tåvid fram. Vägvinnande taktmässig skritt med god mekanik. Taktmässig, vägvinnande och markbunden trav.

Poäng: 87797= 38 p

Hälsotillstånd
Hingst visad utan väsentliga veterinära anmärkningar. Röntgen knäled båda bak avseende cystor utan anmärkning.

Prestationer och övriga meriter
Hingsten har utfört bruksprov med poängen: 6-5-6-5-5=27.

Annars vet jag ingenting om honom personligen.

Exteriör:
Ädel hingst av mycket god rastyp. Vackert huvud, välformad hals. Välmarkerad manke, sluttande kors, grund i ländpartiet. Välbenad från sidan, tät och tåvid fram. Vägvinnande taktmässig skritt med god mekanik. Taktmässig, vägvinnande och markbunden trav.

Poäng: 87797= 38 p

*kl* Off topic, men jag kan bara inte låta bli...

Kolla in poängen 8-7 på typ och huvud,hals,bål och läs kommentarerna till poängen. Ibland tycker jag domarna verkligen ska kolla igenom vad de har skrivit för ofta hör inte poängen till kommentarerna. En mycket god rastyp är för mig en 9a. Kanske att han hade en 8 på typ, men då ska det ju inte stå MYCKET god. Plus att om hästen har mycket vackert huvud och välformad hals men lite sämre bål så borde det ju inte bli 7. Det är tre aspekter som ska tas lika mycket hänsyn till. Så om 2 är bra och 1 är sämre borde ju de två bra uppväga till mer än en 7a. Nån som hajar vart jag försöker komma..

Sorry för trådkapning. Kanske borde starta en tråd om domarbedömning istället. Detta är alltså inte det första fallet och lär inte bli det sista, som jag ifrågasätter varför vissa poäng sätts till vissa kommentarer - och nej, jag har inte sett hästen ifråga.. ;)

Du har träffat honom, jag har sett honom och tycker han svarar bra upp exteriört men vad syftar du på med temperamentet känns viktigt att veta innan jag går vidare.
m v h
joanna

Minns du något om honom, träning? lite bekymmrad när andra kommenterar temperamentet
m v h Joanna

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Så jag håller på att flytta min pension som ligger hos Skandia som min tidigare arbetsgivare betalade in. Jag började med detta i höstas...
Svar
16
· Visningar
1 841
Senast: Acto
·
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
4 225
Senast: monster1
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 014
Senast: Jamtland
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 709

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka