Nafsig häst

M

Malino

Jag har en valack på 8 år som jag nu har ägt i 1 år. De senaste månaderna har han börjat nafsa och "småbitas" mycket mer, har tar gärna tag i jackärmen eller i ryggen om man leder honom, hittils har han aldrig biti hårt eller gjort illa någon men det är kanske inte långt ifrån. Han biter också ibland i grimskaften när man leder honom.

Jag vet inte om han bara vill ha min uppmärksamhet, för jag tolererar det inte och säger till han omedelbart men jag vet inte om det kanske är bättre att ignorera? Om det är uppmärksamheten han vill åt. I övrig är han en väldigt mysig häst och myser gärna på min axel och trevlig i nästan all hantering.

Jag matar honom väldigt sällan med handen.

Tacksam för tips & råd!

malino

Sv: Nafsig häst

Bra sätt att göra klart att det inte är bra att bita matte i jackan är att vara påpasslig och flaxa till lite med armen eller hoppa till då och då eller svänga lite nochalant med något bakåt när man känner att det är på väg ett nyp. Har en sån där också jag tror det är ngn sorts kärleksbett och har valt att inte låtsas om det men göra det lite obekvämt. Risken är annars att det blir en lek: kan jag bita dej innan du klappar till mej? Så gör de ju med varandra...

Min häst är 12 och jag har haft honom 1,5 år och han har alltid hållt på så där mer eller mindre.
Det går inte in i skallen på honom hur mycket man än talar om att det är fel.

Min häst är 12 och jag har haft honom 1,5 år och han har alltid hållt på så där mer eller mindre.
Det går inte in i skallen på honom hur mycket man än talar om att det är fel.

Eeeh samma här. Hur mycket jag än har sagt till honom så bättrar det sig inte, det blir ju nästan sämre. Är skitless. Han gnager på ALLT. Kan dessutom inte gå lugnt bakom mig när jag leder, han måste antingen bita på grimskaftet eller äta snö, BLIR TOKIG!!!

Tog en häst på foder för några månader sedan. Hon nafsade på mina händer när jag sträckte fram dom och ibland lyckades hon få tag på en bit hud med tänderna...till en början höjde jag rösten och slog i boxväggen/stallväggen men fick inget direkt tecken på att hon fattade eftersom om fortsatte med dumheterna. Så jag bestämde mig istället för att varje gång hon gjorde så utsätta henne för ungefär samma sak:devil: så när hon gjorde det nöp jag tag i hennes läpp lite snabbt och släppte igen. Denna metod gjorde att hon efter bara ca 1-2 veckor slutade helt och hållet och nu nosar hon endast på händerna lite vänligt när man sträcker fram dom :) Antagligen har hon fått godis ur ägarens händer tidigare så det beror ju på det, antar att det inte är därför era hästar beter sig som dom gör? Något som kanske folk är imot men som jag ändå kan föreslå är att ha ett ganska långt spö i handen, så varje gång hästen är på tex jackan kan man bara snärta till hästen på bogen med spöet. Låt inte hästen se någon kraftig rörelse från din hand, då kan den uppleva slaget från dig, låt den istället uppleva det som något obehagligt som inträffar varje gång det dummar sig. Tänk bara hur elstaket fungerar, "pjoff" säger det och så får hästen en "smäll" när den nuddar tråden, tillslut slutar den testa, precis som den förhoppnigsvis gör med nafsandet om du testar den metoden ;) lycka till och ha tålamod!

Viktigast av allt är att inte göra det hela till en makt kamp då förlorar man alltid,..

träna på led övningar, låt inte hästen "gå över dig"

om den biter talar den om att något annat är fel mellan er, så egentligen är det det du behöver göra klart,.. själva bitandet är bara ett symtom,..

Om du nu trots detta är tvungen att visa någon gång att den inte ska bita, (ifall ni inte hunnit att klargöra er relation) ta bort all känsla ev aggression, rädsla eller annan känsla,. var bara lugn i dig själv, tillrättavisa med kärlek, för det är ju egentligen för hästens skull du inte vill att den ska bita, visst? för om den biter blir eran relation påfrestande, det trivs ingen med,..

Menar du att man ska ignorara det mesta? Vad min Nh lärare sa var att min häst ville göra något hela tiden, han hade en ful ovana helt enkelt. Hon tipsade om att varje gång han stoppade grimskaftet i munnen så skulle jag stoppa i ännu mer, då skulle han förmodligen spotta ut.

Men detta hade jag såklart ingen tålamod att göra =/ Min häst är mycket mycket envis och ger sig nästan aldrig.

Din nh tränare hade förmodligen helt rätt. Låter som du behöver träna upp ditt tålamod;-)

Din nh tränare hade förmodligen helt rätt. Låter som du behöver träna upp ditt tålamod;-)

Säger du det:rofl: Har du nått bra tips på en träningsmetod;)? Min pojkvän har världens längsta tålamod.. aldrig sett han arg och aldrig sett han gett upp- han blir galen på min korta stubin.

ja tålamod kan vara bra :)

hur gammal var din häst? de är inte tänderna som kliar på nåt sätt?

ja sysselsätt han, lär ut nya saker till honom så han har saker å tänka på, låter som en ambisiös häst du har :) var glad för hans starka vilja å enegi, han kan lära dig massor ju :)

Hrm träningsmetod för tålamod... ja min häst har varit en god lärare där;-) Annars är getter och åsnor rätt bra lärare också har jag förstått;-)
Ärligt talat tröttnade jag på att bli arg, jag var tillochmed förbannad på min gubbe för att han alltid var glad tills jag insåg att han hade MYCKET roligare än arga jag hade;-) Så jag började härma honom! Voila! En träningsmetod, gör som din pojkvän!

En tanke,... Tålamod,... egentligen tror jag att det du behöver är en förståelse för varför hästen är som den är, då behöver du inte ha tålamod, men det kanske verkar som att du har det för andra som inte förstår,..

"Jag matar honom väldigt sällan med handen."

Börja med att ALDRIG någonsin ge någonting ur handen...

Sedan kan du snegla lite bakåt/åt sidan när du går med honom så du har koll på vad han gör. När du ser att han är på väg att nafsa möter du honom med en klatsh på nosen/fös undan honom när han är på väg MOT dig. Klatsha inte om han redan nafsat/bitit, då är det försent, då kan han bli rädd om huvudet och lär sig bara att kasta undan huvudet snabbt efter att han nafsat. Provocera gärna och gå precis där du vet han blir mest sugen på att testa ett nafs, och så är du beredd att "möta upp" honom.

att hästen grejar med munnen har inget att göra med att den får godis eller ej.... jag har tre hästar, alla får lika mkt godis men bara en biter i saker. det har han gjort sedan jag köpte honom.

man får inte blanda ihop en häst som tugger på grimskaft, smakar på jackor etc med en som HUGGER efter folk pga aggressivitet. det är två helt skilda saker!!

min gör det av nyfikenhet för att undersöka vad något är, och för att han tycker det är mysigt att sutta på något. han tar försiktigt tag i tex blixlåset på jackan och öppnar den. skitkul.:p han gör så med sina egna saker också ibland. dock förstör han aldrig något och om han skulle råka bita mig i huden blir han jätterädd och skäms.
en sån häst skäller man inte på! och SLÅR den gör man verkligen inte! :crazy:

tycker man att det är så fruktansvärt plågsamt att hästen ibland håller i sitt grimskaft eller i ens jacka så får man bara vänligt skyva bort den. jag tycker inte det är något problem, ser det som en del av hästens personlighet. grimskaft är billiga, om dom går sönder är det bara att köpa nya...

Håller fullständigt med dig. Min stora som jag har utlämnad på foder har alltid hållit på så där. Absolut inte aggressiv. Helt enkelt väldigt pillig och det har aldrig hjälpt att skälla, vifta eller slå. Bara att acceptera och se det för vad det är. Han är sådan.

Liknande trådar

Hästhantering Vår hingst har ett beteende som jag inte riktigt vet hur jag ska hantera - han vill oerhört gärna nafsa på den som hanterar honom. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 926
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
4 231
Senast: Badger
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 885
Senast: Takire
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 930
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix