Nafsande shettisar

Asa_S

Trådstartare
Suck. Han som höll på tidigare blir bara värre och nu har den andra börjat också, han som aldrig tidigare ens tänkt tanken... De är båda 6 år och de håller på mer och mer i hagen också, så det är förmodligen åldersrelaterat men de ska ju helst låta bli mig :mad: .

Den som höll på tidigare nafsar i allt som befinner sig i närheten av mulen, med spetsade öron och det verkar som ett bortskämdhetsbeteende/reflex/pintjiv. Den andre gör det betydligt mindre och på ett grinigare sätt, han är även grinig i hagen mot den andre, som ju var den som började ursprungligen även i hagen. Jag är nu så less på detta att jag vet inte vad, speciellt på "pin-tjivaren". Det nafsas efter händer, handleder, grimskaft, grimma både när den ska på och av, byxben, rygg, ärmar you name it. Har prövat med att både "vifta" åt honom och hyta, såväl som nonchalera men det enda jag lyckas åstadkomma är en häst som biter snabbare och sedan slänger sig baklänges om jag ens tittar på honom. Slutar gör han inte. Han vänder sig även och nafsar efter piskslängen vid longering när jag pekar mot bogen, men då på ett surare sätt. Arbetsvillig, koncentrerad f ö. Vad ska jag göra för att komma till rätta med det här :confused: Jag sliter mitt hår!!!!!!!!!

Sv: Nafsande shettisar

visa att du inte rädd för de och slå tillde löst så fort de försöker... sträck på dej när du e där för att tala om att du e störts och starkast och inte tänker låter de behandla dej så

Haha, oj min gud! Du har skrivit som det vore jag själv som skrivit, kusligt! Behöver jag säga att jag har två shettisar varav en naffsar på allt och alla och ingenting hjälper. Jag vet hur det känns!

Det är ju jättesvårt att ge några tips på något sådant :p
Men kom ihåg att ALDRIG ge shettisarna någon mat överhuvudtaget från händerna. Lägg det i stället på marken, i en krubba eller liknande. Nu vet jag ju inte om du redan gör detta osv. Har själv en pensionerad shettis som jag har haft i ca 12 år och han har ALLTID nafsat :s och han gör precis som dina hästar gör: nafsar till och rycker sedan bort huvudet på en gång.... dom är ju smart dom små "jävlarna"! :p så jag vet inte riktigt heller hur man får bort det från dom....

Asa_S skrev:
Suck. Han som höll på tidigare blir bara värre och nu har den andra börjat också, han som aldrig tidigare ens tänkt tanken... De är båda 6 år och de håller på mer och mer i hagen också, så det är förmodligen åldersrelaterat men de ska ju helst låta bli mig :mad: .

Den som höll på tidigare nafsar i allt som befinner sig i närheten av mulen, med spetsade öron och det verkar som ett bortskämdhetsbeteende/reflex/pintjiv. Den andre gör det betydligt mindre och på ett grinigare sätt, han är även grinig i hagen mot den andre, som ju var den som började ursprungligen även i hagen. Jag är nu så less på detta att jag vet inte vad, speciellt på "pin-tjivaren". Det nafsas efter händer, handleder, grimskaft, grimma både när den ska på och av, byxben, rygg, ärmar you name it. Har prövat med att både "vifta" åt honom och hyta, såväl som nonchalera men det enda jag lyckas åstadkomma är en häst som biter snabbare och sedan slänger sig baklänges om jag ens tittar på honom. Slutar gör han inte. Han vänder sig även och nafsar efter piskslängen vid longering när jag pekar mot bogen, men då på ett surare sätt. Arbetsvillig, koncentrerad f ö. Vad ska jag göra för att komma till rätta med det här :confused: Jag sliter mitt hår!!!!!!!!!
För att försöka göra något drastiskt åt saken och se om det hjälper,knip till i hans mungipa precis när han ska till att nafsa dig .Samtidigt som du hotar med skarpt/dovt ÖHH,eller lägg av.När han lärt sig ljudet du utbrister i samband med handlingen så bör han få så pass respekt att han lägger ner sin tänkta tanke redan innan han hinner göra den.

Jag vet inte om det hjälper, men i vissa fall kan man ta en "blom-sprayflaska" och spruta vatten på missgynnaren, oftast har jag upplevt att de vill tetas och vet att man inte når dem, eller hinner ikapp, men med en blomspruta når man långt!

Hade vid en tid en sådan i livremmen för att kunna kunna vattna beteshästarna som försökte äta upp traktorn
:)

ehh.. e inte så jättehaj på detta sjäklv har varit aldeles för otydlig mot min egen pålle i ...antal år.. haha :angel:
men tänkte bara på det du skrev om att du "viftat" åt honom,... efter vad jag gjort mot mein egen pålle.. så är Vifta helt onödigt- han blev oxå som du skrev mer typ "strerssad" då han nafsade.. tänk på att det hjälper inte att bara hota pållen gång på gång utan ibland måste man även göra alvar av hoten o träffa !!!:devil:
--fick själv detta sgt till mej i sommras o jag lovar det hjälpte oss iallafalla.!!!:)

*svarar alla*

Problemet är ju att hinna med. Så länge jag ser till att allt som skulle kunna tänkas locka till nafsande finns bakom mulen så går det bra. Tyvärr finns det ju alltid tillfällen när detta inte går, vid dörrpassager, hagsläpp, när man måste passera huvudet för att komma till andra sidan hästen etc. Han är ganska respektlös med huvudet öht nu när jag tänker efter, vill klia sig på en när man håller i sidostyckena och drar gärna i bettet så att ryttarna tappar tyglarna, han var också oerhört förnärmad första gången vi körde på plan och han var tvungen att svänga för att jag ville! Jag hoppas verkligen det blir bättre med mer arbete för hittills är det enda som fått honom att tänka efter att bita tillbaka i mulen, och det är inte alltför enkelt :crazy: och känns inte heller som någon vidare lyckad lösning. Lycka till ni andra i samma sits!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 941
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 401
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar