När det inte blev som man tänkt sej

Sv: När det inte blev som man tänkt sej

Jag måste bara fråga vilket märke på ersättningen du gav när din bebis kräktes upp allt?
Vi ger ju Benjamin ersättning oxå som tillägg till min mjölk som inte riktigt räcker till. Han har fått Sempers och det har funkat bra, men så provade vi NAN och då kräktes han kaskader. Jag blev jätterädd och trodde han var sjuk. Men vid nästa mål testade vi med semper igen och det fick han behålla utan problem.

// Anna
 
Sv: När det inte blev som man tänkt sej

Det kommer bli bättre! Du gör nog rätt i att bara fokusera på din uppgift nu: vara mamma och jobba på med amningen!

Jag läste någonstans på nätet att ett barn kan äta mellan 40 och 200 ml per måltid. Vår Viggo har fått utpumpad mjölk i flaska några gånger (bara för att vi vill kunna ha möjligheten att både ge via bröst och flaska). 125 ml flaskan har INTE mättat tillräckligt. Det finns ju större flaskor eller också kanske du kan ha en flaska till beredd om han är fortsatt hungrig.

Ta det lugnt! Om du gärna vill amma så på'n igen bara. Kanske kan du prova amningsnapp för att bröstvårtan ska få vila lite?
 
Sv: När det inte blev som man tänkt sej

I dagens amningshysteriska samhälle så förstår jag din reaktion till fullo. Man matas indirekt med info och synpunkter som gör att man får för sig att man är en dålig mamma om man inte ammar sina barn.
Ja, amning är supersmidigt när det fungerar, men det får inte bli till ett tvång, så att man mår dåligt av det om det inte funkar!

:bow:

Jag håller med! Nu har jag turen att allt fungerat lätt för mig. Men om det INTE hade gjort det så anser jag att inget självändamål finns i att plåga sig själv igenom amningen.
 
Sv: När det inte blev som man tänkt sej

Jag känner verkligen för dig!
Hoppas att det ordnar sig snart med amning eller ej.
Det som känns bäst för dig blir också bäst för lillen!

Angående dina känslor, så är det ju väldigt omtumlande att få sitt första barn och med tiden kommer du inte tycka att allt är så jobbigt som det känns i början.

Jag fick ändå mitt andra barn nyss och jag har inte börjar få en någolunda fungerande vardag förrns nu, nästan 4 veckor senare.
Jag "måste" ju ha en rutin i vardagen för min andra sons skull och det är nog det som har fått mig att "komma igång".

Lycka till och ta hand om dig!

*många kramar*
 
Sv: När det inte blev som man tänkt sej

Känn dig inte misslyckad! Det är inte alls ovanligt att någonting inte funkar, man kanske har dåligt med mjölk eller tunn mjölk så bebisen äter massor men blir inte mätt ändå.

Det finns amnings-te, har du testat de?

Vad gav du för ersättning? Rasmus spyr som en gris om jag ätit/druckig mjölkprodukter och jag fick ersättning från bvc som inte är gjord på komjölk. Det åt han blandat 50ml min mjölk + 100 ml ersättning med 2h mellanrum när jag var på Globen. Han var 5 veckor då och vägde ca 5 kg.
 
Sv: När det inte blev som man tänkt sej

Tack igen för alla era svar. Det känns som om jag inte är ensam i alla fall med att ha problem med amning och ömma bröstvårtor!

Jag provade amningsnapparna men med dem fick han ännu mindre tag, typ bara om bröstvårtan så den blev ännu ömmare. Han har ett bra tag annars, men jag tror kanske jag har haft honom lite felvinklad.

Igår var nog värsta katastrofdagen, min sambo hade först jobbat hela natten och sen kört min mamma upp till Dublin så han sov hela dagen. Sam var inte alls nöjd och jag hade inte tid att göra någonting, inte ens äta. När han spytt för andra gången började jag misstänka att det var ersättningen som inte funkade, så jag testade en gång till med samma resultat. Sen gick hela kvällen åt åt att pumpa ut mjölk och ge honom, då blev han mycket gladare. Vi sov en stund på eftermiddagen (tre timmar :D) och sen somnade han inte förrän 12 på natten, men sov å andra sidan till klockan fyra. Sambon kom hem med en annan ersättning igår natt, samma som han fått på sjukuset. Vågade inte prova inatt ifall han skulle spy i sömnen men testade i morse och det verkar funka bra.

Bröstvårtorna är lite bättre idag och faktiskt provade jag att amma igår, han skrek och jag hade inget utpumpat så jag tänkte det får bära eller brista. Men det gjorde inte alls ont! Det enda som hände var att sprickan blödde minimalt efteråt, så det kanske var dumt att inte vänta.

Idag har vi provat sjalen och han somnade innan vi kommit utanför dörren. Lägger in bilder i bildtråden! :D

Kram på er allihop, ni är så himla gulliga och buke är bäst i världen när man vill ha sunda svar.
 
Sv: När det inte blev som man tänkt sej

Jag hade också problem med amningen!
Men jag gav upp. Något jag bittert ångrar. Man känner sig misslyckad.

Jag ammade Saga i tre veckor, varje gång rann det svett från mig och jag blev stressad. Fick inte i mig någon mat alls. Allt kom bara upp igen. Saga skrek och jag grät.. Min sambo försökte allt för att hjälpa till men ja, inget hjälpte.. Min mjölk hann aldrig rinna till och det lilla som fanns sinade för att jag inte fick i mig näring som behövdes.

Kämpa på sålänge du orkar, det är det enda rådet jag har. Det är värt att amma sitt barn, jag önskar jag kunde göra det. Varje dag vill jag testa att lägga henne vid bröstet, men det har gått för lång tid helt enkelt.

Jag pumpade också de tre veckorna, för att få igång det ordentligt. Men Saga tog bara bröstet om jag hade en amningsnapp på.. De första fem dagarna fick hon flaska på BB eftersom jag var dålig, men jag "ammade" också. Jag fick mjölkstockning dygn 3 men det masserades bort. Ont gör det..

Lycka till!!
Hoppas det löser sig snart!
 
Sv: När det inte blev som man tänkt sej

Tack för peppning. Trist att du inte kunde amma när du ville det. Hoppas bara mina sprickor läker ut snart så jag kan prova igen.
 
Sv: När det inte blev som man tänkt sej

Men Saga tog bara bröstet om jag hade en amningsnapp på..

Kunde du inte bara fortsätta med amningsnappen? Jag använde amningsnapp för jag hade plana bröstvårtor och enligt personalen på neo så kunde jag använda den hela tiden om jag ville, men när sonen var 3-4 månader så ville han inte ta den längre utan tog hellre bara bröstet. Även om det var lite krångligt med amningsnappen så fungerade det.
 
Sv: När det inte blev som man tänkt sej

Ett barn överlever utan att ammas,man får inte läsa och lyssna på alla dessa ammande mammor som alltid säger hur mysigt mm mm allt är med att amma,man är inte mindre värd för att det inte funkar med amningen!

Jag kan sända bilder på mina 3 högst levande och välmående barn,idag 18 20 22 år,ingen av dom har sett ett bröst,jo nu..
Alla 3 har fått flaska från det att dom sa hej till världen! Och visst har jag fått höra,men kan man inte så kan man inte! Det som är viktigtast,är ju faktiskt att dom får mat,och hur,det bestämmer du och ingen annan!

Och barnens pappa kunde ju även mata dom!
 
Sv: När det inte blev som man tänkt sej

Kunde du inte bara fortsätta med amningsnappen? Jag använde amningsnapp för jag hade plana bröstvårtor och enligt personalen på neo så kunde jag använda den hela tiden om jag ville, men när sonen var 3-4 månader så ville han inte ta den längre utan tog hellre bara bröstet. Även om det var lite krångligt med amningsnappen så fungerade det.

Min mjölk sinade, jag kanske inte skrev det i mitt inlägg..
 
Sv: När det inte blev som man tänkt sej

Ett barn överlever utan att ammas,man får inte läsa och lyssna på alla dessa ammande mammor som alltid säger hur mysigt mm mm allt är med att amma,man är inte mindre värd för att det inte funkar med amningen!

Men det ÄR mysigt och enkelt om allt fungerar så det kan man visst lyssna på. Däremot ska man INTE känna sig sämre, mindre värd, som en dålig mamma, etc för att det inte fungerar.
 
Sv: När det inte blev som man tänkt sej

jo,men jag menade att när man hör allt mysigt om amningen,så är det lätt att känna sig misslyckad om man inte kan! Och det var det jag menade at man inte ska lyssna på!
 
Sv: När det inte blev som man tänkt sej

Aj Aj, när sånt händer får man gråta...:cry: Jag kom in till BB för 3dars kollen med dolly parton pattar som var BLÅ med blodet rinnandes från vårtorna... men kämpa ska man...:devil: barnmorskan såg helt förskräckt ut å sa bara men lilla lilla vännen, så här kan du väll inte ha de förfstår du väll! Å så gick hon å hämttade en nässpray som får mjölken att rinna till, ska sprayas ett par min före ammning, då behöver de inte suga så mycket för att dfe ska börja komma! Det tog ca tre dar med fortsatt bölande från mej vid varje amning men sen var de som om de aldrig vare nåt problem! kommer tyvärr inte ihåg va sprayen heter, men tack o lov för den!!!

MEN som så många redan har sagt: funkar de inte så gör de inte helt enkelt, man är världens bästa mamma för det!!!:love:
 
Sv: När det inte blev som man tänkt sej

*kl*
ang detta med kräkningar, det kan se mycket ut när bebisar kräks men oftast är det bara överskottet som kommer upp när de har fått äta sig ordentligt mätta. Bröstmjölken är lite tunnare än ersättningen så det kan vara därför bebisen kräktes när den fick kraftigare mat. Men det måste inte ha med varken maten eller mängden att göra.

En del bebisar är kräkbebisar och vi som har haft det vet att det kan vara nästan lika stressande med alla goda råd kring kräkning som kring amning... Så länge barnet verkar må bra och går upp i vikt är det ingen fara med kräkningar på såna småttingar. Det försvinner i de allra flesta fall.
 
Sv: När det inte blev som man tänkt sej

Om du vill amma och bröstvårtorna är såriga; prova med citron. Badda bröstvårtorna med saften från citronen. Det funkar jättebra.

Om det inte går som du vill med amningen så är det inte ditt fel, det är inte dig det beror på. Jag känner igen mig i dig, jag tänkte också så med min förstfödda.

När dottern kom hade jag gett mig 17 på att amma och jag skulle göra det till varje pris. Jag fick god hjälp av amningshjälpen men när jag väl kommit igång med amningen så att det fungerade bra så var det dags att sluta, för jag ville inte amma i flera år som vissa gör och när hon var 9 mån så blev hon inte mätt ordentligt så att hon kunde sova på det.

Visst, det är bra att amma, men det är ännu bättre med en glad och nöjd mamma. Amningen är inte värd så mycket besvär, jag skulle aldrig göra om det som jag gjorde med dottern, helt enkelt för att det inte var värt det!

Försök att slappna av och ta saker för vad de är, det mår både du och bebisen mycket bättre av.

Lycka till!
 
Sv: När det inte blev som man tänkt sej

Syntosinon heter nässprayen. (är osäker på stavningen)
Fick själv sån igår. Hoppas att den hjälper för mig oxå!
När man läser om andra de lyckats för, får man hoppet tillbaka :bow:

// Anna
 
Sv: När det inte blev som man tänkt sej

Ja, utan den hade de nog inte blivit nån ammning mer... Hoppas verkligen att den hjälper dej med, men jad har hört flera som blivit hjälpta!:banana:
 
Sv: När det inte blev som man tänkt sej

Alltså citron på såriga bröstvårtor låter Aj!!!! Är det inte det?

Nu har i alla fall vänstran läkt ihop någorlunda, jag kan ta på den utan att det gör ont, och högran är på god väg.
Det kommer massor av mjölk, kan man ändå ha problem med utdrivningsreflexen? Risken finns ju att den där sprayen inte kommit hit än...
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 662
Gravid - 1år Ja, jag kände att detta förtjänade en egen tråd. Liten är nu 2,5 vecka och amningen är tuff. Hon vill inte ta mitt bröst trots upprepade...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
9 248
Senast: Badger
·
Gravid - 1år Att alla har rätt att inte amma tror jag att vi kan vara överens om men när jag precis fått mitt första barn dök den här...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
12 358
Senast: WildWilma
·
Gravid - 1år Det är verkligen kris här, tacksam för alla råd. Hör jag en till som babblar om att det sprutar mjölk ur brösten klöser jag ögonen ur...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 012
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp