När det inte blev som man tänkt sej

vindvissla

Trådstartare
Jag vet att jag är bortskämd, jag får nästan alltid som jag vill. Jag trodde verkligen jag var förberedd på det här, eller så förberedd man kunde vara. Jag visste att jag inte skulle få sova ordentligt eller ha tid att göra något för mej själv den första tiden.

Men nånstans blev det fel. Mjölken kom inte förrän 5 dagar efter förlossningen och Sam är en väldigt hungrig bebis, så han sög och sög och sög på mina stackars bröstvårtor. I måndags kom jag hem och i tisdags hade jag så ont att jag grät var gång han skulle amma och var rädd att jag skulle ta i för hårt när jag försöökte ta bort hans fäktande armar från mitt bröst för det gjorde så ont.
I onsdags morse köpte sambon en pump till mej och jag pumpade ut mjölk. Det hjälpte såklart en hel del men gjorde ändå så satans ont. Så på torsdagen ringde jag till distriktssjuksköterskan som skickade ut en amningsexpert att hjälpa mej. Hon var jättegullig och tyckte jag skulle gå till min doktor ifall det var mjölkstockning.

Så igår var jag hos doktorn (första gången utanför huset på 10 dagar ungefär) och hon gav mej penicillin mot mjölkstockning.

Under natten fick jag en jättehård knut i ena bröstet så en massa tid gick åt att försöka få ut den så den inte skulle bli en böld.

Sam är nöjd med nappflaskan men jag känner mej så misslyckad. Jag ville ju amma. Tror ni att det kommer att gå? Mina bröstvårtor är fortfarande spruckna fast lite bättre än igår. Nu tar allting dubbelt så lång tid, för jag måste först mata och sen pumpa. Mitt enda mål idag var att ta mej ut till tvättstugan och flytta tvätten till torktumlaren. Det lyckades jag med klockan 4 i eftermiddags.
Nu ska jag försöka hitta något att äta, fast det verkar som om Sam är hungrig igen. Hur mycket kan en 4-kilos bäbis tänkas äta egentligen? 90-120 ml står det på ersättningsflaskorna men han har fått 120 nu och är fortfarande hungrig.

Ja, ifall ni undrar varför jag inte är här så mycket, jag tänker på er ändå, men försöker just nu bara överleva och hoppas att det blir bättre.
 
Sv: När det inte blev som man tänkt sej

Men du vilken jobbig situation du har hamnat i:( förstår att det är jättejobbigt.

Om du orkar pumpa ett tag till så kan du säkert börja amma sedan, fördelen är att då har bröstvårtorna hunnit härdas av pumpen och det kommer förhoppningsvis inte att göra ont att amma längre.

Och du ska inte flytta tvätt eller göra något alls just nu, mer än att ta hand om dej (och din bebis vid matning), du ska vila så att du blir bra från mjölkstockningen.

Be gärna de från amningshjälpen att komma ut till dej när mjölkstockningen har gått över så att du får råd och tips hur du bäst ska göra.

Det är jobbigt att pumpa och ge, men om du vill amma så är det värt det!

Peppkramar TinyWiny
 
Sv: När det inte blev som man tänkt sej

Känn dig inte misslyckad.
Barnen dör inte av att inte ammas. Visst är det härligt men man kan få precis samma mys med nappflaskan och en person till kan också få uppleva myset: pappan. Kämpa på men bli inte för nedslagen om det inte funkar.
 
Sv: När det inte blev som man tänkt sej

Mina tjejer tar knappt brostet alls hittills (foddes 11/1). Jag pumpar varannan-var tredje timme och ger i flaska, toppar med ersattning vid behov. Och om jag har valdigt ont i brosten sa "vilar" jag dem nagra timmar och ger bara ersattning under den tiden. Kanner mig inte alls misslyckad utan snarare ratt lugn - forhoppningsvis kommer det igang sa smaningom men aven om det inte gor det sa ar det inte hela varlden, man kan bara gora sa gott man kan!!

Visst blir man mer bunden men man gor det man maste. Jag hinner anda ga pa promenader, kolla pa tv, hanga med pa internet osv. Vi matar alltsa ungefar var tredje timme, och daremellan sover de sa man hinner ju en massa annat. Antar att din bebis ar mer vaken i mellanperioderna?

Tror du inte att han behover lite mer mat trots allt? Min amningsexpert raknade ut exakt hur mycket vara tjejer skall ata, och TRE dagar gamla sa lag det pa 44 resp 52 ml och da vagde de bara 2.3 kg och 2.8 kg vid fodseln! Nu, nagra dagar senare sa ater de mellan 60-70 ml vardera, ibland maste vi toppa med ytterligare 10-20 ml. En 4 kgs bebis maste ju rimligtvis behova ratt sa mycket mer?

Det later jobbigt med mjolkstockningen :( hoppas att penicillinen hjalper!!
 
Sv: När det inte blev som man tänkt sej

I dagens amningshysteriska samhälle så förstår jag din reaktion till fullo. Man matas indirekt med info och synpunkter som gör att man får för sig att man är en dålig mamma om man inte ammar sina barn.
Ja, amning är supersmidigt när det fungerar, men det får inte bli till ett tvång, så att man mår dåligt av det om det inte funkar!

Jag ska börja med din fråga om mängden mjölk - det är bara att mata så länge han vill ha mer! Hur gammal är han? Deras efterfrågan ökar ganska snabbt i början för att sen stagnera och lägga sig på en ganska stabil nivå.

Jag har inte lyckats amma något av mina tre barn, helt enkelt för att jag är en trögmjölkad mjölkkossa. Inget av barnen har lyckats få i sig något när de försökt, trots att jag haft massvis med mjölk. Jag valde då att pumpa ur mjölk och ge detta med nappflaska så länge det räckte. Överskott frös jag in i portionsförpackningar för att kunna använda när brösten sinade.

Det får inte bli till ett självändamål att man ska amma. Man måste må bra också för att kunna vara en bra mamma!
Min variant är ett alternativ, annars finns det bra modersmjölksersättningar också och man ska INTE ha dåligt samvete eller känna sig osm en dålig mamma bara för att man inte får det att fungera!

Ta det lugnt, andast djupt och låt det bli som det blir! Prio ett är att barnet får i sig näring! Resten löser sig!
 
Sv: När det inte blev som man tänkt sej

Känn dig inte misslyckad!
Jag har världens goaste och friskaste tonåring här hemma som ammades endast i två dagar och det har inte gått nöd på henne,nån gång övht!
Trots att jag har stora behållare som torde innehålla mycket så var de tydligen nått som jag fick via Buttericks,de innnehöll nada och jag kom övht aldrig igång med ngn amning.(falsk marknadsföring helt enkelt)
Goset å myset får man ju ändå med flaskan och fördelen är ju att man kan få hjälp utav andra(,i mitt fall min mamma.)
 
Sv: När det inte blev som man tänkt sej

Ta det lugnt ,njut av din bebis. Det är det som är viktigt. Visst är bröstmjölk och amning bra men inte till vilket pris som helst. Pumpa och ge på flaska om du kan så kan du k9omma igång med amningen när bröstvårtorna har läkt. Du är inte misslyckad, vi är många som inte fått till det med amningen. Mina barn blir 22, 20 och 17 i år. De är friska ,inga allergier heller och har ammats ytterst lite. Ang mängden mat så ge honom så mycket han vill äta ,min son som var stor åt 280ml tillägg vid 2 veckors ålder.
 
Sv: När det inte blev som man tänkt sej

Usch, stackars dig! Jobbigt när det krånglar och inte blir som man ville, jag känenr så väl igen mig med amning som inte blev så långvarig som jag tänkt mig, och känslan av att vara misslyckad.....



Jag har inte ammat på heltid sedan liten var någon vecka, han har fått ersättning som plusmat ovanpå amningen sedan dess. Han är en alldeles frisk och go´liten kille, och har inga "men" av att inte ammas mer. Däremot lider nog hans mamma mer, jag känner mig värdelös ibland som inte lyckades få det att funka, mat fanns men det funkade inte med hungrig, arg bebis och alla "välmenta" råd om att flaskan var så bra.


Nu har jag iallafall bestämt mig för att låta honom amma när han vill, det är inte ofta, men ibland vil ha snutta lite och då får han det. Huvuddelen av hans näringsintag kommer från flaska och annan mat, men för att mysa lite extra gör vi så här. Jag lärde mig alldeles nyligen att det kallas för att hobbyamma.


En sak jag märkt på mig själv är att misslyckandekänslan kan dämpas lite om man gör det extra mysigt vid matningen med flaskan, vi tänder lavalampan, ligger i sängen och gosar medan han äter. Sedan sover vi en liten stund tillsammans efteråt.


Sen, som du redan fått höra, kan man alltid börja om med amningen. Jag har inte ammat något speciellt sedan före jul, men jag har mat kvar, och om vi inte har intentionen att det ska fungera på en gång, utan bara tillföra det lila extra, så blir man inte så stressad av det.


önskar dig all lycka till, oavsett hur du gör!
 
Sv: När det inte blev som man tänkt sej

Jag har läst om amning och vet ni vad? Jag slogs hela tiden av tanken på att mamman hela tiden fick skulden när inte amningen fungerade. Undra vad det var för självammande mjölkkossor som skrivit dessa saker jag läst? Blir det si och så, så har du gjort det felet, och blir det så, så har du gjort fel på annat sätt osv. Det var hela tiden kvinnan som ick skulden för att göra fel.

Jag blev så arg när jag läste det (olika skrifter) att jag verkligen hoppas att jag kan stå fast vid att INTE känna mig misslyckad om det inte går. Ibland fungerar det helt enkelt inte. Eller ibland... Jag har fler kompisar som inte har kunnat amma än tvärtom.
 
Sv: När det inte blev som man tänkt sej

Jag har läst om amning och vet ni vad? Jag slogs hela tiden av tanken på att mamman hela tiden fick skulden när inte amningen fungerade. Undra vad det var för självammande mjölkkossor som skrivit dessa saker jag läst? Blir det si och så, så har du gjort det felet, och blir det så, så har du gjort fel på annat sätt osv. Det var hela tiden kvinnan som ick skulden för att göra fel.

Jag blev så arg när jag läste det (olika skrifter) att jag verkligen hoppas att jag kan stå fast vid att INTE känna mig misslyckad om det inte går. Ibland fungerar det helt enkelt inte. Eller ibland... Jag har fler kompisar som inte har kunnat amma än tvärtom.
Problemet är att man sällan eller aldrig får höra talas om dessa misslyckade amningar, utan alldeles för många nyblivna mödrar tror att de är ensamma i världen om att inte kunna amma sitt barn och skuldbelägger sig själva.

jag har bestämt mig för att ALDRIG smyga det, för om det bara kan hjälpa en endaste mamma att komma ifrån sina skuldkänslog för en misslyckad amning, så är det värt det!
 
Sv: När det inte blev som man tänkt sej

Känn dig inte misslyckad om du inte vill fortsätta amma för att det gör för ont & är för jobbigt, eller om du inte kan.
Om du vill så går det att få igång mjölkproduktion även några månader efter man slutat amma & det där med amning tar ju tid, det är inte ovanligt att det tar 3-4 månader innan man får in rutin, eller ännu längre.
 
Sv: När det inte blev som man tänkt sej

Förstår din frustration, men vet du vad han kommer inte att fara illa av att du inte ammar. Det är nog värre för honom att ha en stressad, trött och ledsen mamma.

Har en kompis som slet som ett djur med sitt första barn. Men det gick inte att amma för det blev bara variga vårtor som blödde och sprack. Hon höll på med pump i 5 månader pga av sitt dåliga samvete!

När hon talade om på Bvc hur hon hade de så sa de där typ "Herregud, sluta med pumpen och ge henne ersättning istället."

Hon sa sedan att det kändes som en sten lyftes från hennes axlar och först då kunde hon slappna av på riktigt med sin bebis krin ätandet.

När barn nr 2 kom ch hon märkte direkt på BB samma symptom så blev det bara ersättning och han mår hur bra som helst!!

Kän dig inte dålig om du väljer att ge ersättning i stället.

Lycka till
 
Sv: När det inte blev som man tänkt sej

Tack alla för era goa svar....

Jag vet egentligen att det inte är hela världen om han skulle behöva bli uppfödd på ersättning, men det var liksom min idé att amma. Idag har jag gett ersättning och varje gång har han spytt upp alltihop igen. Han har knappt sovit på hela dagen förrän nu, jag har pumpat som ett djur för att kunna få ut tillräckligt med mjölk. Sambon är på väg hem med ersättning av ett annat märke och jag "ska bara" sterilisera pumpen, borsta tänderna, kissa hunden och mej själv och sen ner i sängen.

Sunshine jag ringde till bb innan efter han spytt igen och då sa hon också att 3-4 ounces var lagom. Men han är en mycket hungrig grabb så lite mer kanske inte skadar.
 
Sv: När det inte blev som man tänkt sej

Har du möjlighet att få tag på amningsnappar? De går att köpa på apoteket, välj den tunnaste modellen med en urholkning för barnets näsa. Det är rena räddningen för ömma mammabröst eller när suget inte blir helt rätt. De hjälpte mig otroligt mkt i början av min amning som också blev strulig p.g.a. för tidigt födda barn. Det var sedan enkelt att lägga bort den när allt började fungera.
Du kan också få "amningshormon" som stimulerar utdrivningen utskrivet av doktorn som du sprejar i näsan några minuter innan amning. Så länge du pumpar ut mjölk (låna en elektrisk från bb där du kan pumpa båda brösten samtidigt) så håller du igång amningen
Det kan också vara klokt att ge barnet ersättning i kopp (köps på apoteket) eller skedflaska så att han inte blir sugförvirrad (barnen suger på flaska och bröst på olika sätt- för vissa barn fungerar det att göra båda medan andra då hellre väljer flaskan.

Skulle nu amningen gå i stöpet så är det faktiskt inte hela världen, det viktigaste är ju att ni båda mår bra! Din son har väl dessutom fått i sig råmjölken som är det viktigaste.
Många kramar till dig, känn dig absolut inte misslyckad! Sar
 
Sv: När det inte blev som man tänkt sej

I dagens amningshysteriska samhälle så förstår jag din reaktion till fullo. Man matas indirekt med info och synpunkter som gör att man får för sig att man är en dålig mamma om man inte ammar sina barn.
Ja, amning är supersmidigt när det fungerar, men det får inte bli till ett tvång, så att man mår dåligt av det om det inte funkar!

Jag ska börja med din fråga om mängden mjölk - det är bara att mata så länge han vill ha mer! Hur gammal är han? Deras efterfrågan ökar ganska snabbt i början för att sen stagnera och lägga sig på en ganska stabil nivå.

Jag har inte lyckats amma något av mina tre barn, helt enkelt för att jag är en trögmjölkad mjölkkossa. Inget av barnen har lyckats få i sig något när de försökt, trots att jag haft massvis med mjölk. Jag valde då att pumpa ur mjölk och ge detta med nappflaska så länge det räckte. Överskott frös jag in i portionsförpackningar för att kunna använda när brösten sinade.

Det får inte bli till ett självändamål att man ska amma. Man måste må bra också för att kunna vara en bra mamma!
Min variant är ett alternativ, annars finns det bra modersmjölksersättningar också och man ska INTE ha dåligt samvete eller känna sig osm en dålig mamma bara för att man inte får det att fungera!

Ta det lugnt, andast djupt och låt det bli som det blir! Prio ett är att barnet får i sig näring! Resten löser sig!

Tänk om någon sagt så där till mig för två månader sedan när jag och Li illvrålade ikapp över att ammningen inte funkade. På BB sa de till och med att jag inte fick åka därifrån fören det funkade. Jag fick böna och be om att åka hem. :crazy:

Sen när jag tog mod till mig och slutade försöka så blev jag ifrågasatt, och när mjölken sinade och det inte gick att pumpa mer så fick man höra ytterligare hur synd det var.


vindvissla: Sluta känna skuld, det är varken bra för dig eller bebs. Hitta det som funkar för er. Kan man inte amma så kan man inte, och det är inte så lätt och självklart som det kan låta ibland.

Låt det ta den tid det tar, bestämmer du dig för att inte amma så är inte det hela världen.
 
Sv: När det inte blev som man tänkt sej

Våran bebis ammas och tar flaska utan problem. Anledningen till vi valde båda delarna är att dels att jag inte vill/kan alltid vara bunden och dels kan min sambo kliva upp och fixa matningen emellanåt. Sedan har det en annan orsak med, när vi kom hem från BB hade jag så ont i operationssåret så jag kunde inte kliva ur sängen utan hjälp, villket medförde att: så fort bebben vaknade på natten och ville ha mat var jag först tvungen väcka sambon så han fick klliva upp och dra mig ur sängen :(...sen kunde jag inte sitta långa stunder och amma för då gjorde det så ont i såret.

Så då valde vi båda sakerna för allas sinnesro. En del bebisar väljer ju hellre flaskan framför bröstet, men våran sköterska på BVC sa att: man kan faktiskt tvinga dom med lite tålamod att ta enbart bröstet trots att dom vant sig vid flaska. Man kan ju även köpa en trög napp till flaskan så dom får jobba litegranna och allt inte går så plättlätt hela tiden.

Min BVC sköterska tycker inte jag ska pumpa ur i alla fall...jag förelog det, men då sa hon att: ok, om du orkar pumpa kontinuerligt typ var fjärde timma..även nattetid. Nej det kan jag inte lova sa jag...Saken var väl denna att, gör man inte så, kontinuerligt alltså, missar man ju en massa mål. Hon sa att: funkar ersättningen..ja så ge det. Finns ingen anledning till krångel. Phu...tack för det. Jag trodde BVC hade anti mot ersättning nämligen.

Jag ammar mest på morgonen, under dagen varvar vi..sen kvällstid när hon ska sova inför natten ammar jag först lite...därefter tillägg så hon är mätt. När hon vaknar mitt i natten villket hon gör 1 gång, tar jag flaska. Detta mest för att slippa ta upp henne. För om jag gör det stör jag henne och hon blir klarvaken och alert och hon somnar INTE om. Matar jag med flaska äter hon och somnar om jättefort.

Ang hur mycket dom ska äta enl förpackningen...våran får äta hur mycket hon vill. Tex om det nu står tex 120 per mål..och hon inte är mätt trots det..ja då ger jag ju mer. Inte följer jag rekomendationerna slaviskt heller. För lite ger jag inte, däremot mer om det visar sig hon inte blir mätt. En del dagar äter hon mindre, andra mer. Det jämnar alltid ut sig. Våran ökar i vikt som hon ska, och det är faktiskt det viktigaste för mig.

Jag erkänner att jag faktiskt inte är så där super intresserad av att amma. Åtminstone inte jämt och definitivt inte heltid. Jag ser hellre till andra saker, som att hon utvecklas och växer som hon ska...och då spelar det mindre roll för mig VART näringen kommer ifrån. Flaska eller bröst, det är sak samma för mig. Ang att din son spyr upp allt. Har du rätt stl på nappen ? När vi började ge ersättning hade vi inte så stor koll på att nappar har olika stl på hål :o. Så det rann alldeles för fort i nappen, så hon typ satte i halsen och sen spydde :angel:. Nu vet vi bättre. Givetvis hade vi inte en napp avsedd för grövre saker som fullkornsvälling eller sånt...dinappen ska ju egentligen nätt och jämt droppa ur pipen...den första vi köpte rann så fort man vände flaskan upp och ned.

Hoppas allt går bra för dig, och känn inte så stor press.
 
Senast ändrad:
Sv: När det inte blev som man tänkt sej

Angående hur mycket de ska äta...

När de ammar så litar vi fullständigt på att de vet hur mycket mat de ska ha och när de är mätta.

Men när vi kan mäta i flaska så anser vi att vi vet bäst!

Tänkvärt :idea:
 
Sv: När det inte blev som man tänkt sej

Ang hur mkt dom "ska" äta så är det väldigt olika, vad som står på förpackningen är rekommendationer. Men sedan får man ju se till barnet hur ofta och hur mkt dom vill ha, dom måste ju få äta tilsl dom blir mätta.

Min kille är nu 3½ månad och då rekommenderas 160-200 ml var 4:e timme. Han får dock aldrig i sig så mkt, max han ätit hitills är 170 ml och ganska ofta så lite som 90 ml. Han växer dock som han ska, med råge. ;) Dock äter han iofs oftare än var 4:e timme, iaf dagtid, då kan det tom bli varannan timme. Nattetid blir det var 4-5 timme.

Fungerar det inte med amningsnapp vid onda och spruckna bröstvårtor? Jag fick använda sådann dom få veckorna jag ammade då min bebis var så liten och jag har stora bröstvårtor och han inte fick något tag annars. Klarade inte av att suga utan den. Dock fungerade det aldrig riktigt för oss, jag grät och han skrek varenda gång jag skulle amma. Det var hemskt. :(

Jag orkade inte fortsätta, utan började ge flaska isf och sedan dess har vi varit glada båda två. Tycker inte man ska känan sig misslyckad bara för att amningen inte fungerar. men jag VET, det är hemskt med amningshysterin runtomkring. Samt folk som ska lägga sig i och hacka på en för att man inte ammar. Dom borde stötta ist. :(

Hoppas allt ordnar sig för er så du får njuta av denna tid ist. :)
 
Sv: När det inte blev som man tänkt sej

Har du möjlighet att få tag på amningsnappar? De går att köpa på apoteket, välj den tunnaste modellen med en urholkning för barnets näsa. Det är rena räddningen för ömma mammabröst eller när suget inte blir helt rätt.

Håller med! När jag skulle börja amma mina två tjejer så gjorde det något så fruktansvärt ont så det går inte att beskriva (förlossningsvärkar var en barnlek i jämförelse...) men eftersom jag är envis av mig så skulle det funka. Resultatet blev att mina bröstvårtor blev helt såriga och när tjejerna kräktes ibland så var kräkset alldeles rosa av blodet som de fått i sig samtidigt som mjölken :crazy: Efter en vecka eller en annan evighet så var det någon som tipsade mig om amningsnappar och det blev min "räddning"!

Jag blir så arg att det verkar vara "förbjudet" att tipsa om dem på BB eller BVC/amningshjälpen. Det finns en uppfattning om att barnen lär sig suga fel men jag anser att det är skitsnack och för mig var det aldrig några problem att sluta med dem och sen amma utan.
 
Sv: När det inte blev som man tänkt sej

Må INTE dåligt! DET är det sämsta du kan göra!

Jag hade också problem med amningen, först hade lillegutt för lågt blodsocker= var tvungen att ha mat var 4:e timme=stödmatades från första stund på BB. MIn mjölk kom inte heller förrän på ca 4-5 dagen, och då inte alls tillräckligt.

Så i början så ammade jag (tog ca 1 h) gav utpumpad mjölk i flaska samt gav ersättning. När detta var klart och han sov/sambon tagit honom så satt jag och pumpade ur mjölk. Så matningen tog ca2 h VARJE gång.

Och under hela tiden hade jag jätteångest och mådde jättedåligt att jag inte hade ordentligt med mjölk=jag var en dålig mamma som skulle ge min son allergier och konstiga sjukdomar+ att han skulle bli en tungt kriminell person. (kanske hade liiite hormoner i kroppen :smirk:)

Efter ca 6 veckor orkade jag inte längre, utan då ammade jag så han fick i sig lite/fick mysa lite och sedan fick han ersättning. Det höll jag på med tills han var ca 5 månader. Då slutade jag helt med amningen.

Lillkillen är nu 13 1/2 månad, och vet du vad jag ångrar mest av allt? Att jag skulle ha vetat innan? Att (som någon skrev innan), man kan inte göra mer än sitt bästa! Man får acceptera sin kropp som den är.

Och att känna ångest/må dåligt etc, är helt värdelöst, för det hindrar (ialla fall mig) att man njuter fullt ut av sitt lilla mirakel!
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 663
Gravid - 1år Ja, jag kände att detta förtjänade en egen tråd. Liten är nu 2,5 vecka och amningen är tuff. Hon vill inte ta mitt bröst trots upprepade...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
9 248
Senast: Badger
·
Gravid - 1år Att alla har rätt att inte amma tror jag att vi kan vara överens om men när jag precis fått mitt första barn dök den här...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
12 358
Senast: WildWilma
·
Gravid - 1år Det är verkligen kris här, tacksam för alla råd. Hör jag en till som babblar om att det sprutar mjölk ur brösten klöser jag ögonen ur...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 012
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp