Nactus avkommor!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Francess
  • Startdatum Startdatum
F

Francess

Visst har Nactus fått många avkommor? Men vad har de gjort? Han räknas väl som en av multitalanghinstarna, eller hur? Och han verkar ge otroligt vackra och trevliga avkommor. Men, hur många har nått framgångar på tävlingsbanorna och inom vilka grenar?

Nactus är en av mina egna favoriter och jag skulle väldigt gärna vilja betäcka mitt sto med honom! Men vilket värde får avkomman, är han något att satsa på för att förhoppningsvis få fram avkomma för de högre klasserna? Vad har han att tillföra aveln nuförtiden? Är tex en stoavkomma något att spara inför framtida fortsatt avel?

Får han supertrevliga medelmåttor eller finns det chans för högre klasser i hopp och dressyr? Har han öht någon fälttävlansavkomma?

Vill veta ALLT om den fine gamle herrn! :love:

Sv: Nactus avkommor!

Såg att det var mycket nya avkommebilder på deras hemsida sedan jag var inne sist...så dundersnygga!Ta dej en titt! :d

Har en fyra månaders avkomma efter honom, var och visade honom på fölchampionatet idag, fick 878887 46p klass1, jätte trevlig kille, rör sig väldigt lätt och spänstigt, underbart temperment, man har liksom aldrig behövt lära honom nått, det har bara varit och göra det som med en äldre häst ex lyfta fötterna, stå uppbunden, bli ledd osv.. går fram överallt..

Har bilder på honom, men har ingenstans att lägga upp dem, men jag kan maila bilder till dig om du vill se:)

Har tyvärr inte sett så många andra Nactus avkommor, men han har väl inte så jätte många eftersom han mest har stått på naturlig betäckning, jag köpte mitt sto dräktigt och är mer än nöjd med avkomman, hon har förövrigt även två tidigare klass 1 avkommor efter Nactus, som är under inridning/utbildning och verkar ha väldigt hög ridbarhet så här långt...

Han har betäckt närmare 500 ston så en hel del avkommor lär det ju finnas.

Har själv en e. Napoleon som är mer åt hopp-hållet.

Har just nu "bara" en Nactusavkomma en treårig hingst. Men jag har fött upp 5 stycken andra tidigare.
Det har blivit trevliga hästar av allihopa i mycket variernade storlek från 155 - 170 cm också variernade typ även på helsyskon från fullblodslikt till ganska grovt. Alla har varit mycket lättlärda och kloka men vissa har varit lite känsliga vid inridningen.
Generellt kan man säga att det inte är någon större efterfrågan på dom. Har aldrig blivit uppringd av någon som sagt jag ser att du betäckt med Nactus kan man få köpa avkomman? Detta har hänt med andra hingstar, hat t o m haft kölista på icke födda föl.

Min första, ett sto som är 5 år och ca 155 har blivit en bra hopphäst av fullblodstyp och är idag familjehäst.
Nummer två är helsyster till ettan och 4 år är lite större, inte mycket, växer ännu. Hoppar bra hade kunnat bli fälttävlanshäst. om hennes ryttare hade vågat. Ryttaren satsar på hoppning och Western.
Nummer tre ett sto på 4 år är mycket lätt i typen och ca 163 cm. Var tänkt att utbildas till fälttävlanshäst men just nu vilar hon p g a ryttarens graviditet.
Nummer fyra hingt som skulle blivit stor och ädel, men som tyvärr är avlivad p g a benbrott i hagen.
Nummer fem hingst på 3 år, helbror till fyran, mycket maffig med bra rörelse och god hoppteknik. Är sen i sin utveckling och går ännu så länge bara på bete.
Nummer sex hingst 1 år och 157 cm, kommer att bli en jätte med bra steg och troligen också hoppförmåga. Men han är såld till en som "bara" kommer att han honom till nöjesridnig och körning.
Detta är nog en ganska vanlig företelse för Nactus avkommer, bra hästar som blir sålda till nöjes/motionsryttare.

Under World Police & Fire Games i Stockholm 1999 lånade jag en Nactusavkomma för dressyren. Han var ue Gaston, 173 cm i mkh, och vid det laget 6 år gammal. Han var utbildad - och startad med placering - i msv dressyr.
Otroligt trevlig häst både att hantera och att rida!

Immer

Jag VET att Nactus avkommor ser bra ut! Det jag är intresserad av är vad de har presterat...men visst kan jag ta mig en titt, alltid kul att titta på snygga hästar.

Hmm, ja det är mina funderingar också...bra hästar som hamnar som motionshästar. Inget fel på det iofs! Men det hade varit roligt att se fler av dem på tävlingsbanorna.

Har hört att de ofta är så snälla och lätthanterliga (sävliga?) att de är mesiga och därför inte har rätta tävlingsnerven och därigenom inte kommer så högt, kan det stämma tror du?

Han har ju som sagt betäckt en hel del ston...så avkommor finns det! Kul och grattis till din fölis framgångar, han ger ju snygga avkommor helt klart.

Polis, brandkår eller kriminalvården?
Jag var den ena av de två som tävlade för Tullverket. :D

Immer

Jag har fött upp tre efter Nactus:

en vallack f -95 ue Torboldt-Urbino, en kompakt, lättmusklad, genomsnäll och superkelig grabb som är helt perfekt för det han gör; barockdressyr. Lättaste inridningen jag någonsin gjort.

ett sto f-00 ue Master-Krocket, en liten vacker och lite känslig dam som krävde en del av sin ägare (vi hittade perfekt köpare!) och som skulle blivit helt underbar om hon fått leva. Nödslaktades vid två års ålder p g a märklig och otäck och troligen autoimmun sjukdon.

ett sto f-03 ue Master-Torboldt-Urbino, mattes stora "pride and joy". Vacker, klok, snäll, kelig, tillgiven...... svart med bläs och två vita strumpor, härliga rörelser och lika lätthanterad som vallacken.

Fast, kalla Nactus för "den gamle herrn"???? Han är ju bara 17 år!

Det var jag som kallade honom den gamle herrn...*rodnar lite* Han är ju inte purung längre...men verkar ha OK fertiliet åtminstone. Han är ju en av mina absoluta favoriter och funderar skarpt på att betäcka mitt sto (Dido 29 (Hann.) - Polonez xx) med honom nästa år. Är lite rädd att han inte ska vara kvar så länge till!

Ja de som har stationen ska vara väldigt duktiga och seriösa. ;)

Har kollat lite...men han har ju en del avkommor som deltagit i championaten och många har ju synts till på treårstesterna och kvalitén. Han ligger ju som nr 8 i blup index på gångarter och det säger ju en del.:)

Han har ju även haft hingst efter sej till bruksprov som var bara hårsmån från att godkännas.Han har ju även en hel del exporter. :)

Det kanske är fler som tävlas utomlands än här?Skulle vara intressant att veta mer...jag är själv väldigt intresserad av Nactus...efter att ha kollat deras hemsida igen med avkommorna hänger tungan vid knävecken...hi,hi :d :D

Tja man får väl maila dem och se om de har någon extra info att komma med. ;)

Min erfarenhet av Nactus avkommer är att det är trevliga familjehästar, några rör sig trevligt dock mer med den gammeldags halvblodsgången. Har ännu inte sett en enda Nactus avkomma som har hoppat bra utan tvärtom sett många som absolut inte kunnat hoppa. I stort sett alla jag har sett har varit väldigt coola och lugna i temperamentet (lite för lugna ibland). En annan sak jag reagerat på är storleken (nu vet jag inte om det är slumpen eller ej) är att antingen är de små max 160 eller stora över 170. Jag hade aldrig satsat på att betäcka med honom om målet var inställt på svårklass, men vill man ha en lugn och stabil häst att tävla lite lätta klasser på så kan han nog vara rätt.

Jag vet inte om han kan kallas multitalang, han har ett BLUP som är lägre än snitthästen i hoppning.

Har sällan sett några avkommor på tävlingsbanorna (hoppning) och jag tror inte att du får lätt att sälja en Nactus-avkomma till en ambitiös tävlingsryttare i hoppning. Dressyr kan jag inte uttala mig om ;)

Skall man få fram ett svårklassämne i hoppning kanske man inte skall välja Nactus, men visst finns det "Nactusar" som hoppar OK.
Efter att ha träffat ett antal avkommor, måste jag säga att inte en enda har varit för lugn/sävlig. Det är känsliga hästar med mycket motor utan att vara "knepiga". Storleksmässigt har de allra flesta legat mellan drygt 160 - 170 cm.

För mig verkar det som om avkommorna kan bli både och. Av dom sex jag haft har två varit allt annar än sävliga.
Den jag har just nu, tre-åringen har jag faktiskt problem med att hitta köpare till, för han har "det".
Det är svårt att beskriva honom för det man gör med unghästar som binda upp, åka transport, leda, borsta, börja med träns och sadel o s v har aldrig varit några problem här hemma hos oss. Skickade iväg honom till inridning, hos en som jag använt i flera år och fick hem honom igen med orden "jag trodde inte att en häst kunde bocka så i verkligheten utan bara på animerade filmer". Här hemma har jag aldrig sett honom göra några bockhopp ens i hagen. Så det närmaste en beskrivning av honom jag kan komma är att han är:
- snäll med lite drumlig i sitt sätt, en häst med ett hjärta av guld innerst inne men han har en alldeles egen vilja.
- för tuff för att vara "flickhäst" det går inte att vara för snäll då tar han över.
- för vek för att vara "herrhäst" går inte att ta i och vara hård då blir han bara rädd.
- stor och kraftfull, så känns han när står vid sidan om honom.
- lätt och liten, lätta rörelser och faktiskt inte så hög när man mäter honom. Men han har en del att växa ännu.
Den andra med nerv i är den lilla fyra-åringen som är sin helsysters totala motsats. Det är som natt och dag. Den ena först,d allt på en gång. grimma på jaha och? Binda upp, hennes reaktion var ungefär "du ser väl för f-n att jag sitter fast i ett snöre, eller?" Så var det med allt, medan systern tog flera månader på sig för att kunna ta av och på sin grimma, år för att vara uppbunden. Hade turen här att hitta en rätt köpare till henne vid första försöket, en familj som hade känt hennes mamma. Idag är det världen trevligaste häst att hantera men man skyndar långsamt med ridningen som också går bra. Fast hon kan bocka rejält hon också.

krypto skrev:
Skall man få fram ett svårklassämne i hoppning kanske man inte skall välja Nactus, men visst finns det "Nactusar" som hoppar OK.
Efter att ha träffat ett antal avkommor, måste jag säga att inte en enda har varit för lugn/sävlig. Det är känsliga hästar med mycket motor utan att vara "knepiga". Storleksmässigt har de allra flesta legat mellan drygt 160 - 170 cm.

Då har vi uppenbarligen träffat på väldigt olika typer av Nctus avkommer. Av de 20-tal jag haft kontakt med (ridet in en del av dem, tränat vissa) stämmer ingen in på beskrivningen känsliga med mkt motor, sedan kan det ju vara så att vi har väldigt olika åsikt om vad som är känsliga med mkt motor också.

Liknande trådar

Avel Som trådrubriken avslöjar, handlar detta om ston, i avel...Jag letar/säljer inte något själv, men fördriver ofta tiden med att titta...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 184
Senast: fridshem
·
T
Avel Ja, som rubriken lyder så funderar jag på att lägga ridningen på hyllan och skaffa mig ett avelssto och börja "avla". Jag har alltid...
Svar
7
· Visningar
1 200
Senast: Mabuse
·
L
Avel Nu måste jag lufta en tanke jag haft under en längre tid, jag är säkert inte ensam. I halvblodsaveln har man så stora krav på...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
5 539
Senast: swe
·
R
Avel Var ju en artikel i förra numret av Ridsport, där en inskrivare skribent ansåg att ASVH skadar svensk halvblods avel. Läste ni den...
Svar
10
· Visningar
1 313
Senast: shady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka