Nactus avkommor!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Francess
  • Startdatum Startdatum
Sv: Nactus avkommor!

Red en häst för ca ½år sen, Nancia heter hon. 6år. Står på en ridskola/ridläger. Inköpt för 90.000kr som 5-åring. Hon har 9p på trav och dom andra gångarterna kommer jag inte ihåg...

Han har en son vid namn Rambo som har placeringar i svår dressyr men som även hoppar väldigt trevligt.

Rambo är nog en av hans framgångsrikaste avkommor och brukar visas som ett bra exempel av Nactus avkommor.

Francess skrev:
Visst har Nactus fått många avkommor? Men vad har de gjort? Han räknas väl som en av multitalanghinstarna, eller hur? Och han verkar ge otroligt vackra och trevliga avkommor. Men, hur många har nått framgångar på tävlingsbanorna och inom vilka grenar?

Nactus är en av mina egna favoriter och jag skulle väldigt gärna vilja betäcka mitt sto med honom! Men vilket värde får avkomman, är han något att satsa på för att förhoppningsvis få fram avkomma för de högre klasserna? Vad har han att tillföra aveln nuförtiden? Är tex en stoavkomma något att spara inför framtida fortsatt avel?

Får han supertrevliga medelmåttor eller finns det chans för högre klasser i hopp och dressyr? Har han öht någon fälttävlansavkomma?

Vill veta ALLT om den fine gamle herrn! :love:

De Nactusar som jag har kommit i kontakt med har alla varit väldigt trevliga i lynnet. Kanske är de lite stora och drumliga i sitt sätt. " oj, tyckte du inte om att jag satte mig i ditt knä???"

Jag tycker Nactusarna har genomgående bra ridbarhet för att passa oss "fritidsryttare" men kanske inte det där lilla extra för att dra till sig intresset från toppryttarna som vill ha lite mer "explosiva, på gränsen hästar". Eftersom det är mest fritidsryttare som har Nactusarna blir det heller inte så mycket resultat i prislistorna. Jag tror definitivt att det finns många mycket bra Nactusar som aldrig fått en chans att visa sin kapacitet.

De avkommor som jag har i mitt stall hoppar helt OK (klass 1 eller 2) medan alla är klass 1 gångartsmässigt. (4 st unghästar)
Hoppmässigt måste det finnas bra hopp i stoet för att det ska slå igenom. Har sett ett Nactussto som kan hoppa hus med jättebra teknik men där ryttaren tycker att det är fullt tillräckligt att hoppa lätt-msv klass. Jag hade gärna sett Maria Gretzer på denna häst!!

Jag har ett 2 årssto som har mycket bra hoppförmåga, rapp i benen och vilja på hinder, dessutom är hon lätt itypen och har en väldigt bra galopp. Jag kommer göra allt för att hon ska komma till en fälttävlansryttare av god klass.

Vill du föda upp multitalanger för att sälja dyrt ska du nog se dig om efter en annan hingst. De är ganska svåra att sälja och du får definitivt ha dem kvar tills de visat sin förmåga = svårt att sälja som föl om du inte rear.
Nactus är inte poppis, han är inte svart, nedärver inga flashiga framben och har inte tyskt påbrå :devil:

Jag har fått mycket hjälp och stöd från Nactus ägare under årens lopp (har betäckt där 6 gånger, senast i år). De är alltid trevliga och lätta att ha att göra med. De sköter betäckningsstona mycket noggrannt. :bow:

Om du vill ha en trevlig häst med bra gångarter som kan komma långt med rätt ryttare, tycker jag definitivt att du ska betäcka med Nactus. Dessutom har Nactus bra dräktighetsprocent och det blir oftast billigare med naturlig betäckning än med semin.

Lill / Stall Nöbbeled ( som älskar Nactusar :love: )

Tack för alla era svar! Mao ska jag betäcka med Nactus om jag vill ha en bra pålle till mig själv, men inte om jag vill sälja (som föl)... Det jag mest är "rädd" för är att avkomman i så fall skulle bli väääldigt stor och grov! Mitt sto är ju själv 172 hög och iofs "lagom" byggd, men jag vill inte ha en bamse med ardennerkropp...vem vill det eg? Sååå slutsatsen blir nog ändå att jag väljer bort Nactus, tyvärr. Om jag haft ett lättare sto som inte var så jäkla hög själv så hade det varit en annan sak.

Mitt sto har ju en hel del hopp i sig, även om hon inte är tränad/tävlad själv i annat än dressyr, men som sagt, med de två tillsammans är nog risken för stor för grova bamsehästar. Vill ju inte föda upp hästar jag inte ens skulle se åt för att rida själv!

Jag tycker inte att Nactus ger grova avkommor..... däremot ger han bra massa tycker jag.

Mitt sto som gett så många fina avkommor med Nactus är själv 175 cm hög och ganska grov (Walör-Lester) och avkommorna har slutat på ca 170 cm och inte blivit för grova.

Ett annat sto jag har är 178 cm och hennes avkomma med Nactus blir ca 170.

Jag tycker inte att du ska välja bort Nactus!!

Lill / Stall Nöbbeled

Hmm vad en tycker är grovt tycker en annan är massa....allt är ju relativt. Hade jag haft ett lättare/ädlare sto så skulle jag nog inte tvekat! Så är det ju det här med ålder också, mitt sto blir 18 nästa år och har inte hur många föl som helst kvar i sig. Jag vill kunna sälja fölen utan att rea bort dem! Det låter inte som att Nactus är i ropet längre?

Liknande trådar

Avel Som trådrubriken avslöjar, handlar detta om ston, i avel...Jag letar/säljer inte något själv, men fördriver ofta tiden med att titta...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 184
Senast: fridshem
·
T
Avel Ja, som rubriken lyder så funderar jag på att lägga ridningen på hyllan och skaffa mig ett avelssto och börja "avla". Jag har alltid...
Svar
7
· Visningar
1 200
Senast: Mabuse
·
L
Avel Nu måste jag lufta en tanke jag haft under en längre tid, jag är säkert inte ensam. I halvblodsaveln har man så stora krav på...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
5 539
Senast: swe
·
R
Avel Var ju en artikel i förra numret av Ridsport, där en inskrivare skribent ansåg att ASVH skadar svensk halvblods avel. Läste ni den...
Svar
10
· Visningar
1 313
Senast: shady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka