Sv: Nactus avkommor!
De Nactusar som jag har kommit i kontakt med har alla varit väldigt trevliga i lynnet. Kanske är de lite stora och drumliga i sitt sätt. " oj, tyckte du inte om att jag satte mig i ditt knä???"
Jag tycker Nactusarna har genomgående bra ridbarhet för att passa oss "fritidsryttare" men kanske inte det där lilla extra för att dra till sig intresset från toppryttarna som vill ha lite mer "explosiva, på gränsen hästar". Eftersom det är mest fritidsryttare som har Nactusarna blir det heller inte så mycket resultat i prislistorna. Jag tror definitivt att det finns många mycket bra Nactusar som aldrig fått en chans att visa sin kapacitet.
De avkommor som jag har i mitt stall hoppar helt OK (klass 1 eller 2) medan alla är klass 1 gångartsmässigt. (4 st unghästar)
Hoppmässigt måste det finnas bra hopp i stoet för att det ska slå igenom. Har sett ett Nactussto som kan hoppa hus med jättebra teknik men där ryttaren tycker att det är fullt tillräckligt att hoppa lätt-msv klass. Jag hade gärna sett Maria Gretzer på denna häst!!
Jag har ett 2 årssto som har mycket bra hoppförmåga, rapp i benen och vilja på hinder, dessutom är hon lätt itypen och har en väldigt bra galopp. Jag kommer göra allt för att hon ska komma till en fälttävlansryttare av god klass.
Vill du föda upp multitalanger för att sälja dyrt ska du nog se dig om efter en annan hingst. De är ganska svåra att sälja och du får definitivt ha dem kvar tills de visat sin förmåga = svårt att sälja som föl om du inte rear.
Nactus är inte poppis, han är inte svart, nedärver inga flashiga framben och har inte tyskt påbrå
Jag har fått mycket hjälp och stöd från Nactus ägare under årens lopp (har betäckt där 6 gånger, senast i år). De är alltid trevliga och lätta att ha att göra med. De sköter betäckningsstona mycket noggrannt.
Om du vill ha en trevlig häst med bra gångarter som kan komma långt med rätt ryttare, tycker jag definitivt att du ska betäcka med Nactus. Dessutom har Nactus bra dräktighetsprocent och det blir oftast billigare med naturlig betäckning än med semin.
Lill / Stall Nöbbeled ( som älskar Nactusar
)