Sv: Nacktråd!
Vill inte vara en surkart som hackar på andra sätt att vara o göra..
Fast ibland känns det så svårt o tungt o omöjligt att komma vidare till något konstruktivt i diskussionerna. ofta tycker jag det tar stopp för mig då det blir klart att slutprodukten vi vill komma till är för olika.
Nu då en massa ridbilder flimmrat förbi ögonen kände jag att hur ska jag kunna diskutera in till någon kärna och komma på något nytt o bra att ta till mig då bilderna visar grundliga fel
Alla bilder jag sett på diverse elittävlingsryttares hemsidor och även klassiskt skolade ryttare (de ses rida både typiskt klassiska hästraser och övningar) som rider modern tävlingsdressyr, har visat ridning med brister på bild.
(OBS, egna reflektioner, är bara novis!! Ni kanske kan ändra min syn på saken)
Hästarna ser inte ut att kunna behålla ett fritt flöde av energi genom hela kroppen och utföra rörelserna med lätthet, som väl det är menat.
Ibland ser hopphästarna i GP´n mer lösgjorda och fina ut i kroppen. Deras prestationer är ju helt beroende av att de är fria i hela ryggen för att komma över mördarhindren..
Jag tycker också att det är ovanligt med piaffer som utförs med bärande lyfta bakben. De brukar mer bli ett hoppande bak och trampande fram med huvudet väl lågt eller halsen skarpt s-formad. och en ryttare som hjälper till mer än lovligt uppe på ryggen. Man slutar andas i tv-soffan av rädsla att luften ska gå ur och piaffen bara ramla ihop.
Även Briar på film i tramptråden tycker jag inte visar en piaff som ser skön och riktig ut. Den ser ut att vara trimmad till max för att komma nära idealet men hästens kropp hittar inte in i piaffen rent bakifrån och hela vägen genom den. tekniskt och disciplinerat men inte en äkta bärighet i mina ögon.
Men jag har av ointresse inte kollat in så många ekipage. Kanske man skulle skaffa lite dressyrfilmer
Några gånger har det kommit in hästar med muskler på de rätta ställena och gör vissa saker jättefint, men då får de skitpoäng pga att frambenen inte tar för sig nog eller att de ser för "runda" ut. Inte har det där sträcka-ut-till-max och sedan dra tillbaka benen undermagen-traven.
Hästarna avlas till dressyr, men ser ut att vara gjorda för en fin vagn. Platta kors som tom travet inte ens vill ha. O där vill man ha ökningar vill jag lova!
Där märks det vad som händer med den äkta aktionen o bärigheten om man ökar farten med en häst som har dålig vinkel på korset. -förutom att den blir omsprungen till slut går den sönder för att den inte kommer nog långt in under kroppen med bakbenen.
De får en trav längre bakom kroppen. Påskjutet kan ju bara vara visst långt för sedan släpper markkontakten, men kommer hästen in under magen blir steget låångt. Och framdelen skonas.
Varför har man då dressyrhäster med kors som en frukostbricka. Är ökningarna beroende av den där kroppen. Kan inte en häst med en bakdel byggd till att bära få fram sig i en snygg ökning?
Vad tycker ni ? Berätta för en som skolas i dressyr genom att studera travare med problem...