Nacktråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nacktråd!

Vet inte så mycket om det här med nackar eller så, men man lär sig så länge man lever;)
Därför slänger jag upp ebild på min pålla och lyssnar gärna på kloka kommentarer och tips:)

Skulle vara jättekul om någon kunde visa hur hennes skelett arbetar på bilderna också:bow:

Ursäkta min hemska sits:o

Jag rider min lilla häst så gott jag kan och ni får gärna komma med tips om hur ja kan förbättra formen m.m:banana:

Jag kan inte rita skelett:cool:

Men på den första och sista bilden särskilt ser hon jättetrevlig ut. Den tredje bilden var otroligt vacker i färgerna:love:

Tack så mycket:) Ja tredje bilden är inte precis den form jag eftersträvar:angel:
Lade in den mest pga färgerna(tycker den är lite häftig:p ) Den är tagen i en liten ökning så det är därför hästen inte bär sig...

Tycker också om de andra bilderna och det skulle vara jättekul om någon hade lust att försöka sig på att skissa upp hur hon arbetar med skelettet:)

Puttar upp...

och skulle vilja att du utvecklar det du nämner "förbundet tvingar"

Vad jag vet så är inte gruppen med E.L i spetsen inte särskilt överens......vad blev då sagt under denna fika ?

Vad jag menar med "tvingar" är att de inte kan eller får ha några egna åsikter. Det är klart att de inom förbundet inte kan ha olika åsikter och "tvingar" är nog ett för hårt ord, men just det här med att de inte har bestämda synpunkter om saker och ting gör det hela komplicerat. I många av de frågor som jag tog upp (vill inte gå in på dem här) så kunde E.L. inte ha någon åsikt då förbuntet inte beslutat om vad de skulle tycka om den saken. Förstår att de är styrda av förbundet men det mesta som de stod för vad gäller form och vissa "tränings metoder" håller jag inte med om.

Ooops, nu blev det lite mycket orelevant svamel, men kontentan var deras (förbundets) åsikter om form och huvudets placering. Främst då E.L inte själv skulle rida eller träna sina egna hästar på det sättet men belönar dessa metoder på tävlingsbanan.

Vet inte vart dressyren är påväg idag, men vet att jag inte gillar allt jag ser på tv. Håller därför med Lusidor i det hon skrev.

Intressant det du skriver om. Undrar vilken E.L. du refererar till...Och undrar vilka "förbundet" är. Båda E.L. är väl personer som skulle kunna vara de som skriver reglerna, inte bara de som rättar sig efter dem?

Visst är det så att de är med och skapar reglerna, men alla måste vara överens och på så vis "få" samma åsikt. Problemet ligger t.ex. i hur man ska förhålla sig till vissa t.ex. tränings metoder, som uppenbarligen ger "resultat".

Jo, visst har hästarna en "bättre" kvalitet när det gäller steg o s v, men jag återkommer återigen till det faktum att den form som oftast rids på tävlingar, skulle hästen aldrig själv välja utan ryttare.

Jo, visst har hästarna en "bättre" kvalitet när det gäller steg o s v, men jag återkommer återigen till det faktum att den form som oftast rids på tävlingar, skulle hästen aldrig själv välja utan ryttare.

Fast hur den skulle välja att gå utan ryttare i det fallet är ju faktiskt inte ekvivalent med att den därmed går fel i formen UNDER ryttare. för UNDER ryttare krävs en annan form den ska bära ryttaren. så att jmfra med formen i frihet blir inte helt logiskt i det sammanhanget.

Njae, inte en annan form, men vikten ska förflyttas något bakåt (=bli lägre bak än fram). Och man underlättar inte för hästen att göra det, om man "drar ner och in" nosen, det är det jag menar, för det får motsatt effekt (=lägre fram än bak).

(Nu vet inte jag hur du gör, så jag menar inte dig specifikt, ville bara svara på det du skrev.)

Ok jag hänger då bättre med hur du menade. Nu får använda ordet "form" med försiktighet : )

*KL*

Många pratar om att olika tränare har bra saker i sin lära men att de väljer att "plocka" det som passar dem.
Hur väljer ni då det som passar.
Hur kan man avgöra tidigt i sin ryttarkarriär vad som är bra och rätt och vad väljer man bara för att det är kul/enkelt/passar det man tidigare gjort?

De gamla mästarna har gått igenom gedigna utbildningar av tidigare mästare och säkert ägnat hela liv åt att komma ridningen inpå livet.
Om jag fick chansen att rida för någon som tagit del av den kunskapen fullt ut skulle jag nog akta mig för att plocka och ändra så mycket i det jag får lära mig.
I alla fall tills jag fått en så grundlig utbildning och använt den på ett otal hästar som i sig lärt mig om ridning.
Sedan kanske jag skulle känna att vissa detaljer är mer eller mindre relevanta för just min typ av person. Men förmodligen inte basen i ridningen. För den tror jag inte kan göras på så många sätt.

De jag hittills sett rida hästar som rör sig vackert och sunt har nog bara skilt sig åt i det yttre, utrustning och visuellt intryck. Hästens o ryttarens rörelsemekanik och känsla skiljer sig nog inte nämvärt.

Vi som diskuterar här har ofta ganska fundamentalt skilda åsikter om vad som är bra och rätt ridning. I alla fall den långa vägen fram till det perfekta. Och även vad som är perfekt har jag märkt.

Flera av er har skickat exempel på hästar som är precis vad jag letade efter som "det rätta", ska ta och göra några teckningar snart.
Men det känns som om diskussioner inte ger så mycket. Det får bli mitt eget statement av vad jag tycker är bra.

De som sedan tycker att det är helt ok att kompromissa bort ett naturligt buret skelett och flöde av energi för att få till krystade rörelser och krumelurer för att glädja tävlingsverksamheten får väl göra det.

Va synd att du avslutade med detta.....

De som sedan tycker att det är helt ok att kompromissa bort ett naturligt buret skelett och flöde av energi för att få till krystade rörelser och krumelurer för att glädja tävlingsverksamheten får väl göra det.

annars hade jag tyckt att vi äntligen kunde närma oss varrandra då ditt inägg var moget och med ett ödmjukt sätt till utbildning, inlärning generellt som oavsett inriktning, guru kunde ta till sig....

Jag håller med DM här att det var synd med den sista kommentaren Lusidor.
Har läst tråden med intresse och kontinuitet även om mina inlägg varit sparsamma, och över lag har jag reflekterat de senaste veckorna över det intressanta faktum att sen forumet ändrades kategori och uppläggsmässigt, så har Klassisk Dressyrs forum tagit en skepnad som det forum där flest intressanta diskussioner har tagit plats, och där tävlings dressyr och Klassisk dressyr faktiskt samlats och haft de mest intressanta trådarna.
Men det är synd att föraktet mot tävlings dressyr är så starkt och måste poppa upp emellanåt. jämför gärna detta med hur KD säger sig vara utsatta för konstanta fördomar runt sitt ridsätt osv, av tävlings dressyr anhängare.... säger det bara rent objektivt - det är viktigt att reflektera över sin egen del i tillvaron och möjligheten att det aldrig är en källa som orsakar en viss struktur av universum. men det är SYND att det är så, och jag tror att reflekterar man lite även ang. sig själv, kan det bli bättre.

Jag håller med. Det har varit/är flera mkt intressanta trådar här på forumet som har gett mej tankar och funderingar i alla fall. Det visar sig ju att även om det finns en massa olikheter så finns även mkt likheter och det är alltid spännande med diskussioner.:idea: :bow:

Vill inte vara en surkart som hackar på andra sätt att vara o göra..:(

Fast ibland känns det så svårt o tungt o omöjligt att komma vidare till något konstruktivt i diskussionerna. ofta tycker jag det tar stopp för mig då det blir klart att slutprodukten vi vill komma till är för olika.

Nu då en massa ridbilder flimmrat förbi ögonen kände jag att hur ska jag kunna diskutera in till någon kärna och komma på något nytt o bra att ta till mig då bilderna visar grundliga fel

Alla bilder jag sett på diverse elittävlingsryttares hemsidor och även klassiskt skolade ryttare (de ses rida både typiskt klassiska hästraser och övningar) som rider modern tävlingsdressyr, har visat ridning med brister på bild.

(OBS, egna reflektioner, är bara novis!! Ni kanske kan ändra min syn på saken)

Hästarna ser inte ut att kunna behålla ett fritt flöde av energi genom hela kroppen och utföra rörelserna med lätthet, som väl det är menat.
Ibland ser hopphästarna i GP´n mer lösgjorda och fina ut i kroppen. Deras prestationer är ju helt beroende av att de är fria i hela ryggen för att komma över mördarhindren..

Jag tycker också att det är ovanligt med piaffer som utförs med bärande lyfta bakben. De brukar mer bli ett hoppande bak och trampande fram med huvudet väl lågt eller halsen skarpt s-formad. och en ryttare som hjälper till mer än lovligt uppe på ryggen. Man slutar andas i tv-soffan av rädsla att luften ska gå ur och piaffen bara ramla ihop.
Även Briar på film i tramptråden tycker jag inte visar en piaff som ser skön och riktig ut. Den ser ut att vara trimmad till max för att komma nära idealet men hästens kropp hittar inte in i piaffen rent bakifrån och hela vägen genom den. tekniskt och disciplinerat men inte en äkta bärighet i mina ögon.

Men jag har av ointresse inte kollat in så många ekipage. Kanske man skulle skaffa lite dressyrfilmer:idea:

Några gånger har det kommit in hästar med muskler på de rätta ställena och gör vissa saker jättefint, men då får de skitpoäng pga att frambenen inte tar för sig nog eller att de ser för "runda" ut. Inte har det där sträcka-ut-till-max och sedan dra tillbaka benen undermagen-traven.

Hästarna avlas till dressyr, men ser ut att vara gjorda för en fin vagn. Platta kors som tom travet inte ens vill ha. O där vill man ha ökningar vill jag lova!
Där märks det vad som händer med den äkta aktionen o bärigheten om man ökar farten med en häst som har dålig vinkel på korset. -förutom att den blir omsprungen till slut går den sönder för att den inte kommer nog långt in under kroppen med bakbenen.
De får en trav längre bakom kroppen. Påskjutet kan ju bara vara visst långt för sedan släpper markkontakten, men kommer hästen in under magen blir steget låångt. Och framdelen skonas.

Varför har man då dressyrhäster med kors som en frukostbricka. Är ökningarna beroende av den där kroppen. Kan inte en häst med en bakdel byggd till att bära få fram sig i en snygg ökning?

Vad tycker ni ? Berätta för en som skolas i dressyr genom att studera travare med problem...:)

Bra skrivet:bow: Nu vet jag att jag inte är någon proffsryttare som rider hästen i den form jag eftersträvar...men jag håller helt med dig om att många dressyrhästar inte går i rätt form enligt mig.
De bär sig ju inte, och är helt ihoptryckta:cool: (detta behöver inte gälla alla, men de flesta jag sett)

De är låsta i ryggraden och så spända så det finns inte...:(
Hemskt att titta på enligt mig...hur hästarna i piafferna(som du beskriver)nästan ser ut att ramla omkull och ryttaren sitter och jobbar fram hästen med all sin krafft. Och i galoppiruetterna där hästarna nästan ser ut att stanna mellan varje steg...

*KL*

Nu är jag helt OT, men ändå inte..

NÅGON som har sett filmen Anatomy in Motion, the visible horse?

Jag har funderat på att köpa den förut, men glömt bort den tills jag nyss ramlade över en länk dit. OM någon sett den, är den värd pengarna?

Läs mer här om detta intressanta projekt!

http://www.anatomyinmotion.com/

En fundering: ser du aldrig brister hos AR-ekipage på bild? Kan man rida perfekt hela tiden? Kan man göra en rättvis bedömning av en stillbild, en ögonblicksbild? :confused:

På vilket sätt ser du att ryggraden är helt låst och att hästarna nästan ramlar omkull i piafferna? Hur ska det perfekta se ut, tycker du?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka