Nacktråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nacktråd!

Jag kan nog allt känna igen mig i detta. Inte heller att jag är unik :rofl: men jag har haft svårt att hitta tränare som passar mig och som jag trivs med. Jag har visserligen också stött på en del konstiga idéer hos AR-tränare...

Jag har bott i flera städer, haft hästar som varit konvalencenter länge och därmed avställda och haft svårt att hitta en kontinuitet i träning m.m. Varje gång man flyttar sörjer man sin nyss funne toppen hovslagare, kiropraktor, tränare osv. Som hästägare skaffar man sig ju ett nätverk av proffessionell hjälp och det tar tid att hitta de bästa! Likaså med tränare. Det som jag slagits av är att när jag kommit till en ny stad, tagit kontakt med en stor klubb, nästlat mig in och kanske fått rida för en av de mer ansedda tränarna (vilket jag innan då är övertygad är min räddning) har sällan den där aha-upplevelsen infunnit sig. Utan jag har fått gå rejäla omvägar, snacka in mig hur folk ser på ridning, vilka andra alternativ som finns. Resultatet har blivit både mer eller mindre kända tränare men som haft den mjuka inställningen jag söker efter. Resultatet har också blivit både AR och "vanliga" tränare.

Men det som är konstigt är att det inom den erkända dressyrtränarvärlden finns så många nötter på ganska hög tränarnivå. Att det inom en obskyr och lite sektliknande gren som AR glider med idioter som ser snabba pengar i att saliggöra tanter genom att låta dem skritta på en volt med hästen böjd 90 grader från kroppen vecka ut och vecka in (jo, det förekommer!) tycker jag, konstigt nog kanske, inte är lika märkligt.

Det positiva med AR tycker jag ändå är pedagogiken. På dressyrspeciallektionerna på vår klubb, som ges en gång i veckan, blir det mycket "sträck på dig", "mer högerskänkel, samtidigt som vänster skänkel håller emot, glöm inte stödet på ytter, inner böjer m.m." tills man är alldeles snurrig. Genom AR har jag lärt mig ett hjälpsystem som är mer logiskt för mig. Samtidigt vill jag inte skritta på stång runt, runt, runt...

Jag har hittat en tränare idag som har gått runt ganska många svängar och inriktningar själv, vanlig dressyr, AR och nu centrerad ridning. Hon är trevlig (faktiskt också en viktig ingrediens och inte alltid helt självklar hos tränare) och pedagogisk och med en utgångspunkt att hästen alltid gör sitt bästa. För att rida för henne får jag traila till en ridbana :eek: två mil bort, känns hur surt som helst! Samtidigt rider jag för en av de erkända tävlingsdressyrryttarna i klubben som genom erfarenhet av egna hästar tagit avstånd från den aggressiva ridningen och som också ger oss den tid vi behöver. Jag gillar båda lika mycket och skiter uppriktigt i vilken "sida" de står på. Det viktiga för mig är också att hela tiden söka vidare, analysera och hitta nya infallsvinklar. Önskar jag hade fler i min närhet som var intresserade av den diskussionen.

Ja, hon har "alltid" tävlat men på andras hästar.
Ja, jag har nog väl svart syn. Kan bli lite väl kritisk i överkant innan jag visats motsatsen.

Fast jag tänkte ju just på det att vi inte skilde oss åt i våra åsikter om ridning trots att hon vill tävla o jag inte. Och jag tror er då ni säger att de flesta som tävlar tänker som hon.
Det var inte meningen att förstärka någon vi o dom känsla utan tvärt om. Men det slog mig hur lite möjligheter hon hade att få hjälp med ridningen. tränarna hon testar verkar vara så himla långt ifrån det hon vill ha, och utan så mycket hänsyn till individen. följ mallen på led ungefär.

Det dilemma hon har och är upprörd då hon pratar om är det jag kände då jag red på ridskolan. Samma problematik. Men då upplevde jag mig själv som ett UFO då alla andra tycktes tillfreds. Några ryttare o tränare tänkte lite i samma banor faktiskt och de rider mig veterligt lite mer klassiskt inriktad dressyr idag. och har tappat tävlingsintresset..

Själv har jag varit nöjd med de tränare jag provat på senare tid och de har skilt sig åt på ganska marginella vis. Haft lite olika betoning på saker och olika personlighet. Men det övergripande har varit samma. kompisar som kommit lite längre har kunnat hjälpa till mellan kurser då vi vet att vi har samma tänk och plan att lösa problemen och funderar tillsammans, det den ena glömt kanske den andre kommer ihåg... Skönt med en ganska avskalad väg att gå efter. (men ta inte min glädje över min väg som kritik mot er väg nu bara! solen skiner o snön smälter idag förresten!!!:D )

Men jag bjuder på att reta upp lite känslor, när ni tar i kan jag få lära mig lite nytt!:)

och, ja nog kan jag behöva ta mig ut o se mer dressyr. Fast jag har sett en del iom alla massa hästar jag hunnit analysera och engagera mig i vid behandlingar. Då bryr jag mig inte alls om vilken typ av disciplin man håller på med. Bara försöker komma på vad som fattas just den hästen och kan integreras i den träning som den brukar få för att förbättra lite.
Det är alltid lika kul att få den äran att komma ett nytt ekipage inpå livet och få gräva i deras problem och försöka bidra med något om det önskas.

Jag tackar för ett välskrivet och nyanserat svar, och jag tycker du när du förklarar ditt tänk gör det lättare att mötas i diskussioner som denna och även förstå ett mkt i ens egna ögon, negativt och kanske "fördomsfullt" svar mot respektive skola osv. Om du förstår vad jag menar.

ser för övrigt att du är inne och kikar på Dressyr forumet, och tolkar det som en genuin koppling till ditt svar dessutom! :D :bow:

väl mött, nu och fortsättningsvis! :bow:

Även till Lasseman, som jag generellt också och inte minst nu efter senaste inlägg i denna tråd, upplever också ha ett brett register och en öppenhet runt att vända och vrida på olika synsätt, möjligheter och tankespår. :bow:
mvh/m

Vill försöka återknyta till det den här tråden handlade om från början.

Visst är det svårt att generaliser hur den perfekta formen ser ut och hur den skall uppnås. Det kan skilja sig från individ till individ. Det viktiga är att ta den egna individens möjligheter i beaktande och arbete utifrån det. Tror att alla här inne har en ganska gemensam bild av hur det ska se ut när det är klart, det är bara vägen dit som skiljer sig åt lite.

Det jag nu vill komma till är hästens naturliga form, när den är i bärighet av sig själv, utan ryttare. Lägger in en bild här på min häst när jag löslongerar honom, för att visa vad jag menar.

TN_070219-067_B15.jpg

Det jag undrar över nu är hur knyter man ann till denna form när man rider, där hästen har sin egen balans och är det eftersträvansvärt? Givetvis kanske hästens egen form inte är optimal när man sitter på den, men vliken betydelse har den och i sådanna fall hur ska man jobba med denna faktor? Hästen har ju alltid balans och bärighet själv när man inte sitter på den och hur knyter man ann till det när man rider?

Detta är något jag funderat mycket på, försöker alltid få den häst jag rider att hitta sin egen balans och bärighet när jag sitter på den. Vart vill den själv vara, vilken form föredrar den och hur kan jag hjälpa den att komma vidare?

Hjälp mig spåna vidare...

Ha, jag satt mig just och ritade. Gjorde en fri bild med en häst i sin naturliga balans. Lik din trav Lotus! Vad som sedan händer då vi sätter oss upp som en tyngd mitt på ryggen.. det ska jag spåna vidare på!
ettantvan.jpg

Den första hästen travar på i en fri balanserad form tycker jag.
Piaffen sedan försökte jag få att se så otvungen och harmonisk som möjligt. Hästen sätter sig lagomt, skulle givetvis kunna vinkla sig ännu mer och sätta sig i en levad.
Den behåller formen genom ryggen och håller sitt huvud som en förlängning av den mjukt svängda ryggraden.

Sedan tar vi en dålig en!
trean001.jpg

Hästen vinklar sig bak men har tappat sin linje genom ryggen. Den är av framför korset vinket ger hopplöst dålig piaff med frambenen under magen, indragen nos, sänkt manke o framdel och skarp kurva på halsen.

Den här är lite mer diffus Det kan ju bli fel på en så himla massa sätt...
fyran.jpg

Men här försökte jag få till ett lite för plant kors. Den har en linje genom ryggen men vinklar inte bäckenet och kommer därför inte att förflytta så mycket vikt bakåt. Den blir säkert lite orytmisk i sitt tramp och måste mekaniskt lyfta frambenen. Kommer nog att se ut som den studsar bak och trampar fram.

Tja.. diskutera på, vad ser ni i bilderna?

Jag kan bara se att det blir fel hur man än gör om inte hästen bibehåller sig energi stadga och sammanhållning hela vägen bakifrån och fram. Då blir huvudet som pricken över iet, det hålls som ett tecken på kvaliten bakåt.
Huvudet kan ju se ut att vara i en korrekt position, men då kroppen inte har rätt linje blir vinkeln från övre halskurvan till skallbenet ändå fel och huvudpositionen är ansträngd. Inte buret naturligt.

Förresten, tack Mackan för snällt inlägg!!:)

Roligt med en till som tänkte samma sak som mig sammtidigt :) .

Om jag ser på dina bilder skulla jag säga att hästen väljer att röra sig så som i bild 1 och 2 om den får välja själv, oavsätt om vi sitter där eller inte. Tror inte man får se en häst så som i bild 3 och 4 av sig själ, så anledningen till att de hamnar där är då vi, den mänskliga faktorn.
Så jag då kommer jag åter igen in på det, vi måste ta hästen naturliga bärighet i beaktande vi ridandet på dem. Lättare sagt än gjort, men det ser jag som målet. Om man kommer dit, då måste man ju kunna rida sin häst i perfekt balans utan hjälpmedel och utrustning, varför är inte det målet? Om jag ska överdriva lite, så tycker jag att den högsta formen av dressyr är en ryttare som rider sin häst "naken" i perfekt form och balans i alla övningar...

Om vi säger att de flesta friska hästar rör sig som på ett o två och faktiskt är kapabla att sätta sig i samling kortare stunder i hagen.
Våra grabbar utför i alla fall de flesta dressyrrörelser då de fajtas och leker, med tillägg av lite hasbitning och stegring.

Men hästar som dragit på sig krämpor kommer inte att ha sin anturliga balans i hagen heller. De kommer att röra sig knyckigt, snett och i "fel" form i hagen oxå.

Där kan plötsligt den mänskliga faktorn vara hästen till hjälp om vi kan få en häst utan bärighet o form att hitta tillbaka till ett naturligt och anatomiskt korrekt sätt att röra sig.

Mend det är svårt! Tänk sedan hur många vi är som ska utbilda oss själva till att utbilda en häst som har fysiska hinder, samtidigt som vi själva dras med fysiska hinder. Plus att vi dras med tvivel alternativt övertro på vår förmåga. Ojoj vilken soppa... Be´n there done that men kom igenom någorlunda med samvetet i behåll..:idea:

En massa faktorer sätter käppar i hjulet för ett ekipage.
Hästens fysiska hälsa (fria leder, friska muskler och utan smärta)
Ryttarens fysiska hälsa (samma sak)
Kommunikationen (logiska hjälper och en förmåga att rätt läsa hästens svar)
Viljan att samarbeta och arbeta(den inre formen) en negativt inställd häst har jag svårt att tro kommer att hitta den korrekta formen och röra sig med ett fritt flöde genom kroppen.
Tidspress och genvägar
Svårigheter att bedömma den riktiga formen, man är nöjd med det till synes korrekta pga okunskap eller ovana att se det felaktiga.

Någon kanske kan forsätta listan...

Din häst böjer väl in huvudet för att det snöar?

Att man sen ska rida hästen, utan att störa den i början o sen börja få den att komma till sin naturliga balaans, kan bara ske om man låter hästen röra sig som den brukar- inte att på en gång rida med en böjd häst som ska bära så mkt mer vikt på bak.
Den är inte gjord för det.

Tja, våre stridslektuppar är ganska roliga att titta på.
De travar o galopperar rut varandra ganska så böjda med väl vinklade bakben och växlar mellan att öka farten och länga sig och sätta sig rejält på bakdelen. De kan stå och halvresa i timmar. Och verkar tävla i vem som kan få till den mest imponerande höjningen av manken med huvudena nonchalant hållna.

Det är ganska kraftig böjning på de små volter de cirklar runt på och det ser ganska naturligt ut. Små galoppiruetter och tramp.

Ditt inlägg kändes en smula avmätt och som ett rent avståndstagande från AR och dess syn på en naturlig och logiskt utbildningsstege. (men tack för en inbjudan att säga emot!!)

Om du ska hålla vid den åsikten kan du väl utveckla den lite. vari ligger det naturliga i att bära omkring på en ryttare utan att forma kroppen så vikten på ryggen tas upp på bästa sätt?
Blir det så naturligt o skonsamt att rida hästen rakt fram utan att tidigt börja be om viktförflyttning bakåt.

Jag ser då sällan våra i frihet bara trava på framåt sina lekar.

Jag skiljer på de rörelser de gör av lekfullhet och de sträckor de tillryggalägger för att ta sig till vattenhinken eller ut på betet.
Jag skulle tro att deras kroppar är bättre skonade från en ryttares vikt i den form de har i lekarna mot då de bara "tomtravar" på rakt spår.

Om den är så logisk kan vi ju diskutera.

En häst har betydligt lättare att samla sig i galoppen, då den kan bära sig med bägge bak istället för att bära vikten mer på det ena benet.

Känner igen lekstilen som du beskriver. Hingstlekar kallar jag dem. Ston har inte riktigt samma fallenhet för dem :p

Här är en bild på märren från hagen, naturlig form - tyvärr är bakdelen inte med.
(Carola har någon bättre bild på denna märrens naturliga form)

IMAG19132.JPG

Knapplån.
Tittade på de tecknade bilderna, och fick en undran
- kan hästen vinkla bäckenet för mycket?

Vi resonerar om överböjning, hyperflex, rollkür etc, men berör aldrig bakdelen.

Tycker fö att tråden är mycket intressant!

Men du! Hästar betar på marken o uppe i träden, samt kliar sig i karleden eller mellan frambenen.
Däremot har jag sällan skådat ngn som sitter under Korkeken som Ferdinand:rofl:
Hästarna ska kunna röra sig framåt oxå o för det krävs lite skjutkraft.

Om hästen ska se ut som om den går sittande, så har den snart inga höfter eller bakknän kvar- se den sittande Schäfern.

På vilket vis skiljer sig utbildningsskalan inom AR från ”vanlig” dressyr? Om man tänker på takt, lösgjordhet, stöd, schvung, rakriktning och slutligen samling. Om det skiljer sig så vilken är motiveringen?

Knapplån.
Tittade på de tecknade bilderna, och fick en undran
- kan hästen vinkla bäckenet för mycket?

Vi resonerar om överböjning, hyperflex, rollkür etc, men berör aldrig bakdelen.

Tycker fö att tråden är mycket intressant!

Bra fråga, tycker jag. Ja, den kan ju pressas för hårt till en samling den inte är klar för rent fysiskt eller i ridas i för hör form för länge och får då bla problem med bakknän och längdrygg skulle jag tro.

Känner igen lekstilen som du beskriver. Hingstlekar kallar jag dem. Ston har inte riktigt samma fallenhet för dem :p

MEn då har jag ett undantag kan jag säga för hon far runt med både killar o tjejer och står rätt upp när hon leker med hingstungen bla. Skolor ovan mark grejar hon också oavbrutet, och med snurr i luften dessutom, kanske är nåt att lägga till den riktigt höga skolan. Terre a terre o capriole med snurr halvt varv i luften. (Undra på att skorna ryker då och då:crazy: )

Ärligt talat skulle man nog ha en rörlig modell för att se vad som händer, jag är inte ens säker på att du ritar in rätt vad som sker med skelettet i de olika lägena faktiskt. Det beror också på hur musklerna finns o används. EN effekt av att dra ner o in nosen ännu mer borde vara att kurvan rätas ut manken/ryggen lyfts tex. Drar du nacken framåt neråt inåt borde nacken rätas ut. Sen säger jag inte att man ska göra det, men rätt ska vara rätt.

Du har dessutom lagt skelettet längre ner från överlinjen på bild 3 o fyra för att visa det du vill. Dina teckningar är bara din egna fantasi om hur det blir. Inget annat. Jag skulle nog vilja ha en modell av ett hästskelett och prova.

Jag har inte påstått annat än att mina teckningar är gissningar av vad som sker i kroppen. Jag vill rita för att illustrera hur jag TROR det blir i olika lägen. Sedan kan ni ha andra åsikter.

Ryggraden är säkerligen inte placerad helt rätt men bilderna visar tillsammans med texten hur jag tror att vissa former påverkar skelettet.

Om bäckenvinkling. Tja, jag tror att vinkeln i korset (mrellan länd o kors) inte ska bli för stor, då är hästen "av" och bär sig inte genom ryggen. Vanligt på överrörliga islandshästar. De bara viker in korset och ser ut som de samlar sig, men har ingen positiv påverkan av framdelen genom bäckenvinkeln. Hästen förblir kort.
Hästen ska vinkla sig mjukt genom hela ryggen och vidare ner i bakbenen med "lyft" i framdelen.

Om man pressar hästen till för stor muskulär ansträngning får man givetvis problem. Oavsett vilken form man rider i.
Det har inte med saken att göra. Poängen är hur hästen bör använda kroppen (skelettet) för att på bästa sätt bära upp ryttaren.

Skulle jag känna behov av att träna så mycket att jag riskerar att överanstränga knän o länd skulle jag nog sätta en vagn bakom eller träna fritt eller markövningar för att inte överbelasta hästen med min vikt på.
Jag är faktiskt glad att rida på travare som har enorma hjärtan o lungor, jag behöver bara koncentrera mig på att mjukgöra och förbättra smidighet, koordination, takt och spänst i lugn o ro. Behöver inte tänka på något påskjut eller motion, för den får dom med husse i vagn!!:D

Jag skulle inte tro att min häst skulle fixa att jobba i en bra galopp om jag inte förberett honom för det med övningar som systematiskt tränar varje del av bakbenen och ökar rörligheten genom kroppen.

Håller fast vid att i dressyrarbete ska det inte brista i någon av de delar som jag påpekat ovan. Om man drar ner och in nosen som någon tyckte för att räta ut halsryggraden, så är det i mina ögon en genväg eller nödlösning för att man inte klarar av att rida hästen genom hela kroppen på riktigt. Det måste överbelasta framdelen i onödan. Jag håller med om att det kan kännas som ett lyft efter att ha ridit hästen så om den har låsningar, men det går att göra bättre! Jag vet!:smirk:

Ang rörlig modell, var det någon som var in och tittade på länken om "The Visible Horse"? Där har man ritat ut skelettet på en häst och sedan filmat den under olika moment. Dessutom målat ut de ytliga musklerna och filmat.
Jag har köpt hem filmerna nu och väntar med spänning på att de ska dyka upp.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka