Nacktråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nacktråd!

Ang rörlig modell, var det någon som var in och tittade på länken om "The Visible Horse"? Där har man ritat ut skelettet på en häst och sedan filmat den under olika moment. Dessutom målat ut de ytliga musklerna och filmat.
Jag har köpt hem filmerna nu och väntar med spänning på att de ska dyka upp.

Néj var fanns den länken? Har nog missat en del emellanåt när ajg inte hunnit läsa allt.

Det är den form HAN väljer när han själv är i balans och har bärighet.
Det jag menar är att vad kan jag lärar mig om hur jag ska rida honom utifrån att titta på hans egen valda form. Har inte sagt att jag ska rida honom så här, men hur ska jag använda mig av det?

Men inte ser du uppifrån hur han rör sig:confused:

Om man inte stör unghästen så rör den sig naturligt.

Det är därför jag spenderar mycket tid från marken, för att kunna studera. Det är därför det är så bra att arbeta hästen "för hand".

Det handlar väl i så fall om hästens balans och den ändras med dej på.

Därför måste du när du rider kunna KÄNNA detta, det hjälper inte vad du sett från marken och sen lägga nosen där:confused: :confused:

Du kan inte se nosens läge från ryggen och det är inte heller viktigt.
Du ska känna när hästen kan arbeta i balans med dej på och låt den då lägga sig där den behöver till att börja med. Det handlar också om vad den orkar, med dej på.

Vad är det som du vill studera?

Man vet väl på ett ungefär hur den rör sig, för det ändras inte från gång till gång.:confused:

Eller vill du börja att manipulera form o gång- på en gång:confused:

Din häst böjer väl in huvudet för att det snöar?
Hm, vad är det för konstig fråga?
Skulle hästen inte välja att röra sig med huvudet i den positionen utan obehag från snön menar du??:confused:
Jag tycker att det ser ut att vara en helt naturlig avslappnat trav.

Det där ifrågasättandet om lotus kan ha användning av att studera sin häst från marken i sin ridning känns bara som en obstinat vilja att se okunskap och fel. Jag tycker att det är en självklarhet att man utvecklas och lär sig mer av att studera hur sin häst rör sig.

Även om hästen inte har en optimal rörelse i kroppen bara för att den är lös betyder det inte att man har nytta av att se hur den väljer att röra sig. Givetvis kan man om man har känslan upptäcka det genom hur den känns i ridningen också, men kanske man kan få någon ahaupplevelse av att se hur den väljer att använda kroppen lös oxå.

Har själv ingen inhägnad för löslongering men brukar ta några varv i lös lina ibland
det är rätt intressant att se hur hästen beter sig i sina olika sidor.
I varvet med ett övertränat inner bak vill han gå lite innanför med bakdelen men har en fin linje genom ryggen och bär huvudet fint med välvd hals. I det andra varvet är böjningen svårare pga den övertränade andra sidan och iom det blir eftergiften genom ryggen svår. Han är då för rak och vill gärna ta en superkort galopp i stället för avslappnad trav då den kräver mer lösgjordhet. Slutänden, huvudet, nosen, drar han in och går bakom hand. Utan hand att gå bakom.

Så där har han redan visat för mig hur han kommer att bete sig i ridningen. Men med rätt tajming kan jag balansera upp och uppmuntra till att använda kroppen lite bättre.

Jag tycker att det är en självklarhet att man utvecklas och lär sig mer av att studera hur sin häst rör sig.

Även om hästen inte har en optimal rörelse i kroppen bara för att den är lös betyder det inte att man har nytta av att se hur den väljer att röra sig. Givetvis kan man om man har känslan upptäcka det genom hur den känns i ridningen också, men kanske man kan få någon ahaupplevelse av att se hur den väljer att använda kroppen lös oxå.

Har själv ingen inhägnad för löslongering men brukar ta några varv i lös lina ibland
det är rätt intressant att se hur hästen beter sig i sina olika sidor.
I varvet med ett övertränat inner bak vill han gå lite innanför med bakdelen men har en fin linje genom ryggen och bär huvudet fint med välvd hals. I det andra varvet är böjningen svårare pga den övertränade andra sidan och iom det blir eftergiften genom ryggen svår. Han är då för rak och vill gärna ta en superkort galopp i stället för avslappnad trav då den kräver mer lösgjordhet. Slutänden, huvudet, nosen, drar han in och går bakom hand. Utan hand att gå bakom.

Så där har han redan visat för mig hur han kommer att bete sig i ridningen. Men med rätt tajming kan jag balansera upp och uppmuntra till att använda kroppen lite bättre.

Visst är det bra att se hästen röra sig och upptäcka eventuella problem tex. Precis som du säger kan du gissa hur det troligen kan bli. Men sen kommer din vikt till och dina ev problem med snedheter så du måste ändå kunna KÄNNA, det kan du inte komma ifrån.

Hur hästen håller huvud och nos har också med dess uppmärksamhet att göra, det är därför tittiga hästar gärna går över tygeln tex.

Skulle hästen inte välja att röra sig med huvudet i den positionen utan obehag från snön menar du??
Jag utgår från min värld o hur mina hästar betér sig.
Det var apropå att studera hur hästar betér o rör sig.

Mina tycker inte om att ha vind med nederbörd mot ansiktet, som de flesta andra- varav huvudpositionen.
Mina hästar krullar aldrig ihop sig- om de ngn gång springer i hagen.

Äldre hästar som tränas brukar inte ha ngn större överskottsenergi- självklart finns det undantag- bäst att skriva det:p

fast mina hästar är inte som alla andra. De ligger o sover på nätterna SAMTIDIGT fast det är mörkt under sommarbetet. Antar att de känner sig väldigt trygga. Om de är i en ny hage sover de först vid gryningen- Lite OT, men om att hästar funkar lite olika.

Jag väntar fortfarande på svar angående utbildningsskalan. Du nämnde utbildningsskalan som att den skulle vara särskilt logisk inom AR och då undrar jag om den skiljer sig från vad som är vanligt och i så fall var och med vilken motivering?

Hoppas få en förklaring ;)

Det handlar väl i så fall om hästens balans och den ändras med dej på.

Därför måste du när du rider kunna KÄNNA detta, det hjälper inte vad du sett från marken och sen lägga nosen där:confused: :confused:

Du kan inte se nosens läge från ryggen och det är inte heller viktigt.
Du ska känna när hästen kan arbeta i balans med dej på och låt den då lägga sig där den behöver till att börja med. Det handlar också om vad den orkar, med dej på.

Har aldrig sagt att jag vill plasera nosen "där" och att du säger att det är oviktigt att veta nosens placering förstår jag inte. Är inte huvudets placering lika viktigt som halsens för en korrekt form?

Jag kan absolut känna hur hästen rör sig och i vilken balans den är i när jag rider, vet precis vart jag har varje hov, men det var inte det som var poängen i det jag menade. Det jag ville komma till var om vi kan dra lärdom av och få hjälp utifrån hur hästen väljer att röra sig naturligt. Att det sedan blir anorlunda när vi sitter där är ju självklart men hur uppnår vi en balans med oss på ryggen som är så nära den naturliga som möjligt? Är inte det eftersträvansvärt?
När man ser hästarna göra sina uppvisningar i hagen, önskar inte ni då att de kunde ha balansen och friheten att göra det även med er på ryggen? Jag säger att inte att det kanske kommer att fungera och att man kan nå dit men är det inte något att sträva efter?

Har aldrig sagt att jag vill plasera nosen "där" och att du säger att det är oviktigt att veta nosens placering förstår jag inte. Är inte huvudets placering lika viktigt som halsens för en korrekt form?

Jag kan absolut känna hur hästen rör sig och i vilken balans den är i när jag rider, vet precis vart jag har varje hov, men det var inte det som var poängen i det jag menade. Det jag ville komma till var om vi kan dra lärdom av och få hjälp utifrån hur hästen väljer att röra sig naturligt. Att det sedan blir anorlunda när vi sitter där är ju självklart men hur uppnår vi en balans med oss på ryggen som är så nära den naturliga som möjligt? Är inte det eftersträvansvärt?
När man ser hästarna göra sina uppvisningar i hagen, önskar inte ni då att de kunde ha balansen och friheten att göra det även med er på ryggen? Jag säger att inte att det kanske kommer att fungera och att man kan nå dit men är det inte något att sträva efter?

Nej nosen är inte viktig, det viktiga är att hästen flyttar vikt bakåt och arbetar igenom sin överlinje. Du kan inte stå på marken och se "där har han nosen" och sen rida så. Då fixar du i fel ände av hästen helt enkelt.

När hästen är lösgjord och arbetar bakifrån kommer den att söka sig fram till handen och då känner du var det passar den att ha nosen just då beroende på hur stark den är och vad du kräver.

Vad är det som du vill studera?

Man vet väl på ett ungefär hur den rör sig, för det ändras inte från gång till gång.:confused:

Eller vill du börja att manipulera form o gång- på en gång:confused:

Tycker att det framgår ur mitt resonemang vad jag är ute efter. Att veta på ett ungefär räcker inte för mig. Min hästs rörelse mönster kan ändras ganska mycket från dag till dag. Inte på ett sådannt sätt att vem som helst kan se det, men en spänd muskel eller en träningsverk kan göra ganska stor skillnad.

Säger inte att man ska kolla på sin häst varje dag, för det gör absolut inte jag men jag brukra börja med att jobba den för hand för att se viket utgångsläge jag har när jag börjar. Givetvis känner jag även detta från ryggen men kan därifrån miss små detaljer.

Det sista jag vill är att manipulera något, det var ju det jag försöket att INTE göra.

Nej nosen är inte viktig, det viktiga är att hästen flyttar vikt bakåt och arbetar igenom sin överlinje. Du kan inte stå på marken och se "där har han nosen" och sen rida så. Då fixar du i fel ände av hästen helt enkelt.

När hästen är lösgjord och arbetar bakifrån kommer den att söka sig fram till handen och då känner du var det passar den att ha nosen just då beroende på hur stark den är och vad du kräver.

Säger ju att jag INTE vill placera nosen i ett bestämt läge, säger dock att läget har betydelse!!!!!!!! Det är två helt olika saker.
Jag fokuserar inte på att placera nosen när jag rider, det har jag aldri påstått. Jag försöker uppnå ett läge där min häst bär sig med den störta vikten på bakdelen.
Nu var dock det inte detta som mitt inlägg handlade om. Förstår inte varför alla ska hänga upp sig på små detaljer som inte hör till själva kärnan.

Skulle hästen inte välja att röra sig med huvudet i den positionen utan obehag från snön menar du??:confused:

Det där ifrågasättandet om lotus kan ha användning av att studera sin häst från marken i sin ridning känns bara som en obstinat vilja att se okunskap och fel. Jag tycker att det är en självklarhet att man utvecklas och lär sig mer av att studera hur sin häst rör sig.

:bow: :bow: :bow: :bow:
Bockar för Lusidor som förstår vad jag menar.

Till Solis
Jag väntar fortfarande på svar angående utbildningsskalan. Du nämnde utbildningsskalan som att den skulle vara särskilt logisk inom AR och då undrar jag om den skiljer sig från vad som är vanligt och i så fall var och med vilken motivering?

Hoppas få en förklaring
Jag kan givetvis inte bevisa för någon att det ena skulle vara bättre än det andra. Men under alla år jag red "vanligt" och älskade dressyr upplevde jag en brist på utbildningsskala. Man bara red och hux flux la ridläraren in något nytt som de tyckte man var mogen för. Utan att man innan fått en tydlig bild av hur det var tänkt att hästen och jag skulle utvecklas.

Jag har alltså inte så mycket att kritisera inom "vanlig" dressyrs utbildningsskala efterssom den aldrig presenterades för mig trots att jag var så intresserad o red så många år på en hyfsad ridskola. Inte heller bland privatisarna pratades det så mycket om hur man la upp saker och ting.

KL
Jag tycker att man förutsätter okunskap här. jag drog slutsatsen av Lotus inlägg att hon använder löslongeringen som ett sätt att studera dagsform och stadie av utbildning o styrka o lösgjordhet hos sin häst. Var har hon skrivit någon som tyder på att hon saknar känsla i ridningen??

Jag tror att du missförstår mig lite. Jag tror inte att du är ute efter någon kritik av utbildningsskalan, jag vet att det finns brister i kunskap om denna hos somliga tränare och följaktligen också hos många ryttare. Men du nämnde utbildningsskalan inom AR och andra har i andra trådar hänvisat till ARs logiska utbildningsskala. Därför undrar jag om det är något som skiljer från "vanlig" utbildningsskala och i så fall varför? Det skulle vara jätteintressant att veta. Du verkar påläst så därför tänkte jag att du kanske kunde förklara. Men annars kanske någon annan insatt person kan svara?

KL
Jag tycker att man förutsätter okunskap här. jag drog slutsatsen av Lotus inlägg att hon använder löslongeringen som ett sätt att studera dagsform och stadie av utbildning o styrka o lösgjordhet hos sin häst. Var har hon skrivit någon som tyder på att hon saknar känsla i ridningen??
Men hur ska man se "stadie av utbildning o dagsform" på en lös häst:confused: såvida att den inte brukar att vara ofräsch.

För mig är det när jag sitter upp som jag känner av ev. avvikelser som man då känner på en gång.

Givetvis känner man mycket när man sitter på hästen, vill inte påstå motsattsen.
Men jag som arbetar min hästar för hand (det vill säga går bervid och gör böjning, öppnor, slutor o.s.v.) ser ju då från backen exakt var hästen placerar sin kropp, hur den använder sin hals o.s.v.
Jobbar även mycket med massage och akupressur och genom denna kunskap ser jag om en muskel arbetar olikt samma muskel på andra sidan, detta kan man aldrig se eller känna från ryggen, där upplever man bara en skillnad t.ex att väster bak inte bär lika som höger bak, inte VARFÖR.

Vad gäller löslongeringen så var det i syfte att betrakta hästen under arbete i frihet. Det som jag ville ådsatadkomma genom att ta upp det var en diskussion om hur vida man kan lära sig något av det, som man skulle kunna ha användning utav i ridningen. Jag vet vad jag anser, att jag tog upp det i frågeform var för att skapa en diskussion runt det, men det misslyckades jag tydligen med då det bara var Lusidor som förstod vad jag menade.

Vill absolut inte kritisera någon, bara skapa en diskussion, men inser att det är svårt att förklar på ett sådant sätt att folk förstår vad man menar och jag tycker det är synd att utelämnandet av för samanhanget oviktiga detaljer tolkas som okunskap :D .

MVH / Lotus7

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka