Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Den formen är inte till för att samla hästen, utan att lösgöra den eller som ni beskriver det göra en framåt- nedåtsökning.När hästen går för mkt över tygeln så sänks bröstryggen. o i djup o rund form kan länden( men inte korset) sänkas ngt, men bröstryggen kommer upp.
För det första var det inte till Lucidor. Såg du inte E´s. 9 inlägg?
Sen läser ni tydligen vad ni vill
Citat:
När hästen går för mkt över tygeln så sänks bröstryggen. o i djup o rund form kan länden( men inte korset) sänkas ngt, men bröstryggen kommer upp.
Den formen är inte till för att samla hästen, utan att lösgöra den eller som ni beskriver det göra en framåt- nedåtsökning.
Sen frågar jag igen vad bröstmusklerna har för funktion. hittade bara om oproportionerliga framdelar, vilket jag inte har sett på nån. Menar ni bogar eller halsar som är för muskulösa.
Är det något som skiljer från AR? Eller ser utbildningsskalan likadan ut för båda inriktningarna?
Nog tycker jag att man måste hitta takten först för att sedan kunna få hästen lösgjord osv. En häst som bara springer omkring är ganska svår att få lösgjord. Genom att följa skalan bygger man upp hästens smidighet och styrka tills den är stark nog att samla, den ena delen är en förutsättning för att den andra ska lyckas. Det är i alla fall mina erfarenheter.
i
Lite kurriosa om hästarna och om det är hästar med problem som har nämnts: Av egen erfarenhet, då jag är boxare, så är ett träningspass aldrig det andra likt. Det är nya förutsättningar varje gång och jag är olika stark och uthållig. Detta beror på en rad olika saker, så som dagsform, kost, sömn, tidigare träning o.s.v. listan kan göras lång och detta utan att jag är "kovalisent". Varför skulle det då inte kunna var likadant för hästarna?
Om man måste krångla till det med att töja in nosen med lite sänkt länd kanske man missat en bit i hästens form.Problem i kroppen, eller ridsättet?
Vad jag inte förstår är varför man ska behöva rida en "färdig" stark häst på det sätt ni beskriver. Varför är det bra? Enda anledningen i mina ögon (som är ganska öppna ändå, vill inte göra ner något jag bara inte förstått) är att hästarna har problem att använda hela sina kroppar fullt ut.
Att ryttarna kommit på den formen som en väg att komma förbi ett ridproblem.
Det enda jag säger är att djup och rund innebär inte automatiskt sänkt bröstrygg utan kan TVÄRTOM innebära att hästen får upp sin framdel, och får med hela överlinjen och länden sänks. Så har Lusidor inte ridit och Lusidor skrev att det inte fungerar så, rent biomekaniskt och då har Lusidor fel.
Menar du att hästarna på hög nivå är så starka och väl sammansatta att de inte "fuskar" med någon del av kroppen, utan kan rulla ihop sin hals så mycket och "spänna bågen" utan att tappa någon länk genom ryggen? Helt ok i så fall. har svårt att se varför det skulle behövas bara.För det kan fungera så. Det är ingen form jag anser att man ska sätta sej och jobba i, men rent biomekaniskt så är det fullt möjligt att göra det Lusidor säger inte går. Det förutsätter en genomarbetad häst som klarar den rörelsen vilket faktiskt välutbildade dressyrhästar på häg nivå gör. För dem är det ett lösgörande arbete, inte samling.
Teckningarna är till för att jag ska kunna visa upp mina tankar och funderingar över vad som kan tänkas hända i hästkroppen. Den som fått idén att jag tror mig sitta inne med någon sanning och ritar teckningar som bevismaterial kan tagga ner!Det jag i o f s sagt också är att teckningarna är mycket vad man kallar tendensiösa dvs de visar det Lusidor vill visa. Inget annat. Och det står jag för. Det bevisar inget i mina ögon.
Det är för mig inte viktigt om forskare inte lyckats bevisa en skadlig effekt. Som du säger kanske de hittat bättre metoder att bevisa med om några år.Ang rund och djup o HF har man väl i studier försökt bevisa att det är skadligt för hästen men inte lyckats. Därmed inte sagt att jag skulle rida så,
men man har ännu inte visat att det faktiskt är skadligt på de hästarna som undersökts, vilket väl är välutbildade dressyrhästar.
Kanske kommer det att visa sig. Det är mycket möjligt.
Förstår jag dig rätt om jag rättar dig och säger så här:
Hästen går med starkt rundad men uträtad halskurva och lyfter upp hela bröstryggen, välver ländpartiet och avslutar med ett bakåtvinklat kors?
Menar du att hästarna på hög nivå är så starka och väl sammansatta att de inte "fuskar" med någon del av kroppen, utan kan rulla ihop sin hals så mycket och "spänna bågen" utan att tappa någon länk genom ryggen? Helt ok i så fall. har svårt att se varför det skulle behövas bara.
Teckningarna är till för att jag ska kunna visa upp mina tankar och funderingar över vad som kan tänkas hända i hästkroppen. Den som fått idén att jag tror mig sitta inne med någon sanning och ritar teckningar som bevismaterial kan tagga ner!
Jag gör dom för att dra in folk med kunskaper om hästens fysiologi i en diskussion, men de tycks inte vilja haka på..
Det är för mig inte viktigt om forskare inte lyckats bevisa en skadlig effekt. Som du säger kanske de hittat bättre metoder att bevisa med om några år.
En sprinter- galoppör- är oerhört muskulös, men knappast smidig.
Undrar vilken distans som FL´s häst går.
Med den inställningen att det är normalt att ha hästen i ett stadie av hårda muskler som kräver underhåll och lång uppvärmning förstår jag precis varför man rider rollkur. Vältränad är inte =hård
Nej, intresset är svalt att komma med inlägg kring fysiologiska och biomekaniska funderingar, pga den aggressiva stämningen. Om nåt år kanske det är läge igen.
Många är ointresserade av att bli förföljda i tråd efter tråd och den pajkastning som uppstår. Har man teoretisk kunskap eller studerat ridning ur biomekanisk synvinkel är man jagat villebråd. Det kanske du märkt?