Nacktråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nacktråd!

Uppkäk används främst vid lopp. Startklara travare behöver inte tränas så intensivt utan varannan dag räcker bra. Det kan ju vara därför de inte är spända i musklerna då musklerna får tid att vila. Sedan är framgångsrika travtränare väldigt noga med sina hästar med massage osv. men det är ju säkert framgångsrika dressyrryttare också.

En välkörd travare har bra ryggmuskler. Det är bärkraften med bakbenen som inte är speciellt utvecklad utan det är full kuling framåt som gäller!

Ja precis vad jag hört av travtränare.

Och precis som du skriver är även framgångsrika dressryttare noga med sina hästar därför undrade jag om det var SÅNA Lusidor "klämt på". Jag tvivlar på det, bland vanliga "grå massan" är det väl si och så i de flesta grenar, det finns alla varianter av hur man tar hand om sina hästar.:crazy: Men man kan inte döma ut alla ryttare i en viss gren för det.

Tack för svar:)

Men jag tänker på de som man ser är VÄL högt uppkäkade, att de sticker ut från mängden. Det brukar SE väldigt oharmoniskt ut.
Jag brukar då mumla-undrar hur länge den är hel:confused: :crazy:
Vi har ju ett stort stuteri här i närheten- får väl åka dit på studiebesök:idea:

Tack för svar:)

Men jag tänker på de som man ser är VÄL högt uppkäkade, att de sticker ut från mängden. Det brukar SE väldigt oharmoniskt ut.
Jag brukar då mumla-undrar hur länge den är hel:confused: :crazy:
Vi har ju ett stort stuteri här i närheten- får väl åka dit på studiebesök:idea:

Jag tror dom har högt anseende vad gäller tex träningsmetoder o modernt tänkande har jag förstått av travfolk jag pratat med. Så du kan rapportera sen efter studiebesöket:idea: Vad dom har för muskler, travarna.

Ja!
Jag ska även fråga om det där med ev. nack- o ryggskador.

Nu ser väl de sällan hästarna när de har blivit äldre o därför kan det nog inte visa hela sanningen.

Fy farao vad korkad jag är:eek:

Jag ska fråga min vet på S-valla:idea:

*kl*

Allmänna reflektioner.

Tycker det är trist att det spårar ur igen. Lusidor visar med jättefina teckningar och blir tyvärr anklagad för att vrida dem till sin fördel.
Tycker att de är ett utmärkt diskussionsunderlag. Hade gärna sett fler av dem - att fundera och reflektera över.

Det finns inget svart/vitt. Allt är en enda gråskala och någonstans där i mitten finns det gemensamma nämnare i god ridning. God ridning innebär inte för mig att det ser perfekt ut, utan att man gör det bästa utav de förutsättningar man har just den dagen.

Det finns "fulridning" i alla grenar. Det finns absolut ryttarkänsla och tänkande, reflekterande ryttare över hela linjen.

Dock är min erfarenhet att inom just dressyr-ridskola-tävlings grenen förekommer minst ifrågasättande. Tyvärr. Man litar blint på sin instruktör och har svårt för att stanna upp och fundera över varför och hur och när och vad är det som händer. Ser särskilt lite yngre ryttare som inte kan lägga upp ett ridpass självständigt, utan måste rådfråga tränaren inför varje pass.. Vissa är jätterädda för att influeras av andra tränare, andra stilar för att det skulle förstöra "planen".

Störs även jag ibland av bilder på även etablerade dressyrekipage, i de fall de används av ryttaren/hästägaren själv som marknadsföring. Många av dem skulle jag skämmas för att använda och det stör mig att de själva måste tycka att det ser bra ut.
OBS! Inte för att jag kan bättre, men jag har ofta en helt annan bild av hur jag skulle vilja avbildas i reklamsyfte.

Jag själv tror att det är sunt att försöka se på hur andra än de som tycker som en själv resonerar och börja tänka själv. Det finns inte en absolut sanning, och jag är väldigt öppen för och nyfiken på hur andra ryttare/tränare tänker och känner och resonerar.

Det är få som ramlar in på AR det allra första de gör i hästvärlden.
De flesta som hamnar där har börjat tänka efter och söker svar.
Svar som inte ges under den "vanliga" lektionen. Det gäller även en hel del westernfolk, som inte trivs med den dressyr de mött utan bytt stil.

Ang. muskler. Jag fick lära mig av min excellenta lärare tillika muskelexpert att en häst i toppkondis sällan känns mjuk. Inte stum, men rätt hård i sin musklulatur. Dressyrhästen är en "body builder" och får kortare bulligare muskler som är mindre uthålliga. Det beror även på vilken ras hästen har för vilken typ av muskler (vilken typ av muskelfibrer) den får.

Sedan ska vi inte bara tro att det är vår träning av hästarna som gör hästar stumma och stela etc. Utan de timmar hästen inte rids påverkar den också enormt. Hur den är i sinnet, hur miljön ser ut, hur den trivs, ev. krumelurer i hagen, foder etc. etc. En hel massa variabler att ta hänsyn till för varje individ. Därtill kommer ryttarens fel och brister som i regel överförs när vi rider, samt utrustning mm..

Tycker det är oerhört intressant att studera hur hästen rör sig självmant, hur den väljer att använda sin kropp - utan ryttare.

För egen del har jag gjort denna resa under mina år: dressyr modell ridskola - western - AR - nu dressyr igen, men med andra ögon och "annat" tänk - ifrågasättande och med stor ödmjukhet för hästen, och med stor medvetenhet över mina egna tillkortakommanden och våra begränsningar som ekipage. Det har varit lärorikt och mycket givande och jag har inte planerat att komma fram än! ;) :) "det är vägen som är målet"

Jag BLÅVÄGRAR köra fast och säga att såhär SKA det vara, annars får det vara...
Skulle jag göra det någon gång :eek: så please ta ned mig på jorden...

Tycker det är trist att det spårar ur igen. Lusidor visar med jättefina teckningar och blir tyvärr anklagad för att vrida dem till sin fördel.
Tycker att de är ett utmärkt diskussionsunderlag. Hade gärna sett fler av dem - att fundera och reflektera över.
Det var jättefina teckningar, inte tu tal om annat, men om ska diskutera så måste man även inse att dessa kanske inte var helt korrekta i detalj o kunna fortsätta utifrån det.
Tidigare visade L. en teckning där benen hade ritats av fel o hästen gick i passgång. Om inte FL hade märkt det hade diskussionen blivit väldigt konstig.
Ingen har ännu svarat på bröstmusklernas funktion o då menar jag inte överkompenserade såna.

Det är svårt att diskutera form då det beror på hästens rörelse mönster, aktivitet, exteriör o inte minst ryttarens förmåga att bistå på bästa sätt.

Ditt inlägg var för övrigt bra.

Senast ändrad:

Jag är mycket ifrågasättande av det jag gör och har valt tränare noga. Jag provar gärna andra sätt.

Men om alla enas i ojande över den bedrövliga tävlingsdressyren och vill bevisa på olika sätt måste jag tänka kritiskt även där även om jag inte ens tävlar själv, i alla fall inte fn. Rätt ska vara rätt. Annars blir det klubb för inbördes ojande över världen utanför staketet. :crazy:
Jag anser att man ska vara kritisk i tänkandet från alla håll. Vilket inte verkar vara helt OK för alla:crazy: Och jag är inte lika övertygad som en del andra om att alla AR-ryttare skulle var skicliga fd dressyrryttare. En del kanske men långt i från någon majoritet. Att ha ridit en ridskoledressyr man inte begrep sej på eller ha råkat ut för de mindre bra tränare som finns gör inte att man vet allt här i världen. :crazy: Det finns nog f ö fler som gått igenom mycket utveckling som ryttare, förmodlingen de flesta i denna diskussion.

Jag tror nog att alla som ägnar tid åt ett diskussionsforum i dressyr gör det av intresse av att få andras synpunkter och idéer.
Men man måste inte hålla med alla om allt för det. Särskilt inte om man ser uppenbara brister i resonemang.:crazy:

Respekt ska gälla åt alla håll i en diskussion. Man kan ta illa upp även av att gång på gång mer eller mindre förtäckt beskyllas för aggressivitet så fort man har annan synpunkt. :crazy: Det är för mej agggressivt i sej att gå ut så. Manipulativt skulle man också kunna säga :crazy:

Kanske åter till ämnet igen:confused: :crazy:

Ang. muskler. Jag fick lära mig av min excellenta lärare tillika muskelexpert att en häst i toppkondis sällan känns mjuk. Inte stum, men rätt hård i sin musklulatur. Dressyrhästen är en "body builder" och får kortare bulligare muskler som är mindre uthålliga. Det beror även på vilken ras hästen har för vilken typ av muskler (vilken typ av muskelfibrer) den får.

Det beror på vad man menar med MJUK. Jag tror vi lägger olika innebörd i det. Jag rider en häst i toppkondis för det mesta även om den senaste tiden varit mer av vintervilaperiod. Toppkondis för galopp och även som ridhäst. Så jag menar verkligen toppkondis. Den hästen upplever jag som mycket mjuk att rida, dvs smidig, rörlig, med mjuka rörelser i kroppen. Hon är aldrig stel i stort sett.

Muskulaturen kan ibland kännas hård tex före ett ridpass om hon är blir spänd, men aldrig efter passet. Men musklerna är säkert "hårda" när hon tar i med dem och anstränger dem. Men inte i dressyrarbetet generellt, där växlar det ju med vad jag kräver i varje moment. Kroppen ska vara mjuk och kännas "igenom" även på en häst med mycket muskler. Jag tycker inte att en välmusklad häst behöver kännas "hård" på något sätt. MEn förmodlilgen lägger du kanske en annan innebörd i ordet:confused: Vet inte hur det skulle kännas, om du inte menar "kraftfull" för det kan jag hålla med om. Bara några funderingar....

Ja men du:idea:
I höstas ville jag att den där duktiga massören skulle ta ssig an min val. som ej var nämnvärt igång o var ganska hård i muskulaturen.
hon svarade då att det var bättre att då rida honom mjuk o SEN ta itu med bitar som kanske inte löste sig.

Och visst hade hon rätt. Han blev mkt bättre av sig självt.
Red nästan bara lång o låg eller lösgörande övningar.

Nu har han stått igen ett bra tag o i måndags hittade hon en hel del att mjuka upp.
Han har ju inte varit i tävlingskondis sen 200502 o har haft fång o kotförskjutning i korset osv. Klart som korvspad att man inte är smidig själv heller när man har suttit för mkt här:angel:

Ja men du:idea:
I höstas ville jag att den där duktiga massören skulle ta ssig an min val. som ej var nämnvärt igång o var ganska hård i muskulaturen.
hon svarade då att det var bättre att då rida honom mjuk o SEN ta itu med bitar som kanske inte löste sig.

Och visst hade hon rätt. Han blev mkt bättre av sig självt.
Red nästan bara lång o låg eller lösgörande övningar.

Nu har han stått igen ett bra tag o i måndags hittade hon en hel del att mjuka upp.
Han har ju inte varit i tävlingskondis sen 200502 o har haft fång o kotförskjutning i korset osv. Klart som korvspad att man inte är smidig själv heller när man har suttit för mkt här:angel:

Nej dom är ju som vi, stelnar till av att inte gymnastisera :o (kan knappt stava till ordet ens:o :crazy: ).

Min gamla valack som också var (fd) galoppör ( somäven mina andra...) var väldigt mjuk och fin när han var igång. Men när han haft längre tex vintervila var han mycket mer motsträvig när det gällde att jobba och kändes mer "ohyfsad". Han behövde dressyren för att hålla sej mjuk i sina stora muskler.
Som jag skrev tidigare,tror jag, lillpållans halvsyster som inte dressyrridits är stel som en träbock. ;Men nu när en tjej tagit sej an den delen på henne tar det emot, vill jag lova. :o Men blir bättre hela tiden.

Nej det uttryckte kanske en stark känsla rätt väl :crazy: Tyvärr.

Senast ändrad av en moderator:

Ang. muskulaturen - jag menar inte hur hästen känns att rida - utan hur musklerna känns att ta på, hur de känns att massera.
Att hästen känns fin och mjuk att rida när den är i toppform hoppas jag verkligen! Vet inte hur jag ska förklara känslan, fjädrande kanske?

För övrigt kommer man ju inte åt att "värma upp" hästen med massage, den värmen som man får vid uppvärmning kommer ju inifrån och hela hästen/organ mm ska ju bli genomvarm.

Att det är många skickliga dressyrryttare som gått över till AR, tror inte jag heller. Däremot att många som inte känner sig hemma, som inte passar in på det ena eller andra sättet eller som hamnar med fel tränare utan att förstå att det är just den tränaren det är fel på etc. De som inte får svar på sina frågor - de hamnar nog lätt där i sitt sökande. Har inte påstått att dessa skulle kunna mer än någon annan, bara att jag tror att det är dessa personer som söker som letar något som kan passa dem.

Jag är mer inne på att utbildningen av våra instruktörer ska ändras.
Hur det ska se ut har jag inga svar på, men "de sökande" ska kanske fångas upp av en annan typ av instruktör som passar dem bättre.

Jag sitter inte inne med alla svaren, tror inte att någon här gör det?

Ibland behöver man vara nollställd, alltså låtsas som om man inte kan någonting och inse att man inte kan en bråkdel av hur allt hänger ihop - för att finna en pusselbit.

OT:När jag deltog i min första kurs i Centrerad Ridning var det många var de som inte alls kunde släppa sitt fixande och trixande för att få hästen att gå på tygeln, trots att det inte alls var det vi var ute efter. Jag försökte vara nollad även om min innerskänkel var olydig av gammal vana och jag var tvungen att släppa allt, för att kunna bygga upp nytt.
Hästen gick som en kratta men just då, den dagen, hade det ingen som helst betydelse - för jag fick hjälp att justera min kropp i diverse märkliga övningar (för en oinvigd åskådare kan det säkert se helt uppåt väggarna ut). Jag fick bla rida med händerna jättebrett isär - vilket är en "dödssynd" i vanliga fall.
Men jag fick en känsla för hur jag ska få avslappning i mina skuldror och axlar, och kan leta det rätta läget idag utan att bredda handen.
Och jag ska säga att det kändes förbjudet, och att många års "upp o ihop med handen" "korta tygeln" fick mig nästan att rodna där jag satt...

Jag vill inte kriga, jag vill bara ha givande diskussioner och det är tråkigt att vissa inte känner sig välkomna... Jag upplever att det blir ett hackande på vissa detaljer som inte för något framåt mer än att man gräver ned sig i skyttegravarna.. o det tycker jag är trist..:crazy:

Tänkte på det här med travarna. Jag jobbade på ett travstuteri för ett antal år sedan. De hästarna kördes 3 dagar/vecka, snabbjobb varierat med mer styrketräning. Man hade en bana med ganska djupt underlag där de kördes med eftergift för att få arbeta med ryggen. De longerades också. Man var överhuvudtaget extremt noga med att hästarna skulle gå med eftergift. Massageapparaten användes flitigt på de hästar som lätt blev hårda i musklerna. Vad jag minns så hade ingen häst problem med varken nacke eller rygg.

Jag tror också att travarna skulle må bra av mer allsidig träning med även ridning på schemat. En hel del hästar rids också, men på fel sätt. Skulle ridningen ge något så borde hästarna ridas i en mer ändamålsenlig form där de får arbeta mer med ryggen, men ofta går de i samma form som de tävlingskörs i, med sänkt rygg. Undrar om inte tömkörning av kunniga personer skulle ge mer egentligen.

För övrigt tror jag att många dressyrhästar också skulle behöva en mer allsidig träning. :o

Det finns de som varvar travträningen med "regelrätt" dressyr och även de som rider enl. AR-tänk för att stärka hästarna. Men mer av den varan behövs och jag tror bara att det är av godo.

Håller med dig ang. dressyrhästarna :o

En del dressyrhästar gymnastikhoppas o tömkörs oxå, men långt ifrån alla.

T o m Carex får vara ute o galoppera på gärdena.

Spinner vidare på ditt inlägg som jag håller med om.
(nu handlar den här tråden iofs inte om travhästar med nu råkade den halka in lite på det spåret...)

Jag jobbade ett par år i ett travstall där vi ridtränade hästarna en hel del. Alla hästar skulle ridas och då jag var den enda ridkunniga i stallet fick jag "rida in" hästar på löpande band. När jag red dem var det mycket dressyrridning, klättring och långritter. Vi tömkörde också en hel del.

När hästarna hade vagn bakom sig så försökte vi alltid få dem att jobba i en låg lång form med eftergift. Den höga formen hade hästarna bara när vi var inne på travbanan och körde snabbjobb och det var mycket sällan och endast med de hästar som var klara för start.

När vi hade vagn på hästarna backtränade vi mycket, körde i djupsnö, med däck på släp osv. Mest styrketräning och gymnastik med andra ord.

Min erfarenhet är att de flesta travtränarna jobbar på det sättet. Hemma har de hästarna som är i uppbyggnadsfas och då är det styrketräning och gymnastik i en ändamålsenlig form.

När hästen börjar bli klar för start flyttas den till travbanan och går i mer snabbjobb. De hästar man ser på travbanan är i de flesta fall bara där under en kort period när de är inne i en tävlingsfas. Med andra ord är den där höga formen hästarna går i när de körs på banan inget permanent tillstånd.

OK!
Men då finns det med m.a.o. stallar som inte har duktiga ryttare eller kanske bara de som klarar av att motionera dem, inte rida hästarna i ngn bättre form.

Varför käkas en del upp så himla högt?

Det där med uppkäkningen är jag ingen expert på men jag har förstått det som så att käken fungerar som stöd när hästen blir trött.
En inte uppkäkad (vilket knasigt ord!) häst blir framtung och får för mycket vikt på bogarna när det går snabbt och då kan inte hästen få upp och fram sina framben tillräckligt för att kunna hålla hög fart.

Käken används dessutom enbart i snabbjobb (dock långt ifrån alltid) och i lopp.

Käken fungerar också som en säkerhetsgrej. Utan käk kan hästen "ducka", dvs sänka ner sitt huvud lågt. Gör hästen det när farten är hög kan hästen snubbla och ekipaget gå omkull. Utan käk faller hästen också lättare in i galopp.

Men visst ser det otrevligt ut när man drar upp käken hårt, men som sagt handlar det om bara några få minuter när hästen går så.

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras
  • Lämna valp ensam