Nacktråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nacktråd!

Läste lite till nu. Tror att jag förstår hur du menar nu när det förmodligen är så att man (vissa människor?) inom AR har en helt annan syn på vad samling är.

Jag tror det är lite olika som jag förstår det när jag läst mer här. Jag ser mycket som ger idéer, men även att det kan vara lite olika även här precis som på tävlingsdressyr vad man menar fast man tror man pratar om samma. Även om båda rider AR alt tävlingsdressyr.

Nu känner jag att intresset för att forsätta den här diskussionen är helt slut.

Det ser i mina ögon ut som att det finns en grundmurad åsikt om vad som är det rätta. Och en vilja att se andras avvikande åsikter som dumhet.
Tack för era bidrag till diskussionen, även om de tyvärr bara befäst det intryck jag haft sedan tidigare om den sk "vanliga" dressyren eller tävlingsdressyr över lag.:smirk:
Jag ser oxå i era svar grava misstolkningar av det jag försöker berätta och även direkta slutsatser att jag inte begriper "hur det ligger till eg".

Om anledningen till att vara inne på klassiskdressyrforumet är att lära, varför inte bara fråga, acceptera svar och hålla kvar era åsikter som ni har men utan att kväva diskussionen för alla andra.
Jag känner mig som en tålmodig lågstadielärare som svarar på ändlösa varför då och sedan får höra av en elev som inte varit i skolan alls att jag är korkad.

Varför inte gå på en aR-kurs och verkligen anstränga er att förstå?

Men det slår mig att ni kanske är här inne för att få glänsa lite!:angel: Att få tala om för dom där AR-nissarna hur det ska ridas egentligen.
Det borde väl vara intressantare att fördjupa sig i ämnen med folk som har samma utgångsläge och grundtänk.

Måste bara kommentera det där om travare o muskler.
Jag har nu fått den äran att klämma igenom X-antal hästar ur olika kategorier. Och ja, den grå medelmassan av travare som tränas glatt men utan full koll har oftast rejäla spänningar och problem.
Men de som toppar ligan, de verkligt bra hästarna som ligger i träning hos medvetna kunniga och öppna människor kan inte springa på topp med diverse muskelspänningar. Där visar det sig direkt i prestation om något tajtat till sig.

Men dressyrhästar, har i alla de fall jag hittills behandlat kunnat vara rejält kompakta och korta i sina muskler, men med nöjda ryttare som tävlar för fullt med bra resultat.
I mina ögon verkar det då som om en modern dressyrhäst är fullt kapabel att genomföra ett program och träning med en kropp som är ganska stum, i jämförelse med en travare. eller en Ar-riden häst (på lite högre nivå med medveten ryttare!)
Så den typen av dressyr kanske ofta inte har en riktigt så hög kvalité på rörelserna som jag skulle vilja se.

Men nu bryr jag mig inte så mycket om responsen på det här sista uppgivna inlägget, och säger tack och hej, vi ses nästa år då Jacko!!;)

Varför går du i försvarsposition? Var har jag skrivit att du har fel?
Vi har olika erfarenheter och lite olika syn på samling, det förekommer säkert inom alla inriktningar. Jag försöker inte glänsa här, men det känns frustrerande när taggarna vänds utåt vid minsta fråga.

Jag har upprepade gånger frågat dig om utbildningsskalan inom AR för att få en bild av hur man tänker. Jag fick också svar från Hanna vilket jag är glad för, det fanns bra beskrivet. Om den är logisk eller inte tänker jag försöka bilda mig en uppfattning om själv. Du valde att kritisera den "vanliga" utbildningsskalan istället för att ge mig ett svar.

Måste bara kommentera det där om travare o muskler.
Jag har nu fått den äran att klämma igenom X-antal hästar ur olika kategorier. Och ja, den grå medelmassan av travare som tränas glatt men utan full koll har oftast rejäla spänningar och problem.
Men de som toppar ligan, de verkligt bra hästarna som ligger i träning hos medvetna kunniga och öppna människor kan inte springa på topp med diverse muskelspänningar. Där visar det sig direkt i prestation om något tajtat till sig.

Men dressyrhästar, har i alla de fall jag hittills behandlat kunnat vara rejält kompakta och korta i sina muskler, men med nöjda ryttare som tävlar för fullt med bra resultat.

Måste bara be dej förtydliga om det handlar om elitdressyrhästar du "klämt" på också eller ur "den stora grå massan" som med travarna, fär det kan ju vara bra att förtydliga;)

Jag läser nog ett helt annat språk än du Flashlight. Jag ser väldigt aggressiva tongångar i många inlägg, och utan att dra ner det till personnivå som tycks vara så populärt.

Det finns inget utrymme på buke för biomekaniska funderingar, upplever jag det som. För vilken fundering som än dryftas kommer det ett gäng som raljerar med korta meningar "så är det inte på min valack", "kom hit och rid min så ska du se att den är välriden och riden på rätt sätt" typ.

Jag upplever det som extremt svårt att lyfta diskussionen några snäpp, det kommer alltid otrevliga påhopp som dragits ner till personnivå.

"jaha, vilka hästar i eliten har du behandlat då?" är ett sådant exempel. Forumreglerna säger väl att jag som bukefalist inte får lov att skriva "jag har masserat Göran Granskogs elithäst Brunte II" och känt att den var helt förstörd?

Vad är det för mekanismer som får ex dig att gå igång så totalt ifall någon som behandlar hästar upplever att många dressyrhästar är korta och osmidiga i musklerna? Det säger väl sig självt att det finns fina hästar också? Varför blir "ni" så arga? Är det NI som är i eliten? Är det era hästar som riskeras att hängas ut? Är det DET som det handlar om? Det handlar ju inte om något personligt, men jag får ofta intrycket att det blir det. JAG känner mig inte angripen på något sätt av diskussionerna som syftar till att vara en nivå ovan oss.

Jag försöker prata om ett beteende i diskussionerna, inte ta ner det på nivån "jamen, du sa" eller "i inlägg 93 svarade jag xxxx, så jag är visst intresserad av en teoretisk diskussion". Jag försöker lyfta frågan, varför ni blir så arga av vissa teoretiska diskussioner? Vissa människor SKA bort, känns det ibland som stämningen säger.

Varför kan inte alla få plats?

PS Lusidor: Jag "ska" bli tävlingsryttare när jag år 2038 lär mig rida, jag är ingen AR-nisse! ;)

"jaha, vilka hästar i eliten har du behandlat då?" är ett sådant exempel. Forumreglerna säger väl att jag som bukefalist inte får lov att skriva "jag har masserat Göran Granskogs elithäst Brunte II" och känt att den var helt förstörd?

Jag svarar bara kort. Om man säger att "den grå massan" av travare har visa problem men inte de riktigt storas eller hur det var och sen drar alla dressyrhästar över en kam finns ALL anledning att fråga om om det är elithästar eller "den grå massan" Eller? Jag har INTE frågat efter tränare eller ägare.

Man kan läsa inlägg som :devil: läser bibeln och det gör du tycker jag. DU skapar trista diskussioner när du gör så. Därför svarar jag bara kort och lämnar det sen.

Delvis KL

Håller med Jacko delvis, det är lite surt på vissa håll. Däremot så kan man lägga in mkt i det man läser också som inte finns. Det är ju därför det blir så svårt.

Tycker det är synd om du försvinner Lusidor, tycker det är intressant att läsa det du skriver, även om jag inte får ihop allt.

Och där drog du ner det på personnivå. "DU skapar trista diskussioner när du gör så". Jag försöker ju lyfta diskussionen för att förstå vad det är som är så extremt kontroversiellt. (Eftersom jag avskyr konflikter och tror på att alla ska få plats)

Ser du att det finns fler personer än jag som reagerar? Eller ser du inte det heller?

I mina ögon verkar det då som om en modern dressyrhäst är fullt kapabel att genomföra ett program och träning med en kropp som är ganska stum, i jämförelse med en travare. eller en Ar-riden häst (på lite högre nivå med medveten ryttare!)
Tycker att det är fullt med fördomar här:crazy: Vad är en högre nivå på AR-riden häst?
Måste inte en travare bygga annorlunda muskler för att kunna gå dressyr? Syftet med den aveln är - att trava fort- ändamålsenligt.
Den behöver inte kunna galoppera i 3-takt osv.

Hur håller de travare som ibland går väldigt högt uppkäkade?
Tänker på deras rygg o att de inte kan arbeta igenom kroppen.- nån som vet?

En allsidig träning dvs ridning även på en sdn torde stärka den även i sitt arbete som travhäst.
Såg en norsk kallblodstravare med massor med segrar, som reds i full galopp ute på de norska grusvägarna.

En häst eller människa som tränar på att bygga upp sin kropp o inte bränner en massa fett-får större muskler.
En maratonlöpare får aldrig stora muskler, men är heller inte stark o explosiv som en sprinter/ gymnast, utan senig o uthållig.

Den ska väl tränas för uppgiften som ägaren ber den om?
Har du sett dressyrhästen som du tyckte var stum- under ryttare?

Kan vi inte forsätta diskutera ämnet som sdnt, istället för att bara köra argumentationsteknik?
Tappar bort tråden helt.

Senast ändrad:

KL
Synd om Lusidor försvinner!
Sådana som du behövs för diskussionernas idéhöjd.
Är det någon som tycker annorlunda????

till både dig och Lusidor

Jag har också hört en del som tycker att dressyrhästar ofta har korta muskler, speciellt bak. Därför är det också bra att hoppa lite med dressyrisarna för att de ska få sträcka ut.

Tycker inte heller att det är så konstigt. Dressyrhästar är ju lite som bodybuilders, och är man inte noga med att stretcha så kanske det blir lite korta muskler??

Säger inte att detta är sanningen, (hehe) utan bara vad jag har "hört" och egna reflektioner

Fast jag har fått "order" att hoppa studs o trava cavaletti, för att får den stark o KVICK i sina bakben -smidig o explosiv

samt att den får lite stretch också kanske?? :angel:

:D

Fast det kanske är på högre höjder som bakbenen "dras" ut.. jag hoppar ju inte högre än 70 jag... :smirk:

Det där funderade jag också på, alltså om inte dressyrhästar lätt kan få korta och "explosiva" muskler istället för långa och uthålliga. Å andra sidan så borde de bli längre av att hästen får stretcha ut musklerna antingen genom verkligen stretching eller genom att man rider hästen "lång och låg" emellanåt, alltså varierar formen och inte blir kvar i en statisk form.
Flummiga funderingar kanske....:crazy:

Samtidigt gäller ju att om man inte gillar AR ska man inte uppehålla sig här och klaga, likväl som att man ska hålla sig från Dressyr om man tycker att det är dålig ridning.

Fast när jag skrev tråden "skola munnen?" så skickade moderatorn tråden hit, så vad gör man?
Nu diskuterar vi väl ändå fenomenet biomekanik, som är lika för hästen oavsett inriktning. T o m hoppning eller trav ingår.

förresten:idea: Har det nte skrivits att travare har dåliga ryggar.
Är det genetik eller mekanisk belastning som orsakar det?

Det kan man fråga sig.

Min häst har ju lång rygg - dålig rygg.. kanske travare också har det.. vad vet väl jag. Travare i ridaspekt eller travare som "travar" typ.. om du förstår vad jag menar

Uppkäk används främst vid lopp. Startklara travare behöver inte tränas så intensivt utan varannan dag räcker bra. Det kan ju vara därför de inte är spända i musklerna då musklerna får tid att vila. Sedan är framgångsrika travtränare väldigt noga med sina hästar med massage osv. men det är ju säkert framgångsrika dressyrryttare också.

En välkörd travare har bra ryggmuskler. Det är bärkraften med bakbenen som inte är speciellt utvecklad utan det är full kuling framåt som gäller!

.

förresten:idea: Har det nte skrivits att travare har dåliga ryggar.
Är det genetik eller mekanisk belastning som orsakar det?

Både och tror jag. Det har funnits trådar om travares ryggar på hästvård har jag för mej. De är inte avlade för att bära på sina ryggar, helt enkelt. De är avlade för att skyffla på i hög fart i trav. Det är vad man vill ha, ridhästar är inte prioritet nummer ett då.

Jag har sett ett par på nära håll som hade närmast karprygg och de var ur travsynpunkt mycket bra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras
  • Lämna valp ensam

Hästrelaterat