Sv: Nacktråd!
Nu känner jag att intresset för att forsätta den här diskussionen är helt slut.
Det ser i mina ögon ut som att det finns en grundmurad åsikt om vad som är det rätta. Och en vilja att se andras avvikande åsikter som dumhet.
Tack för era bidrag till diskussionen, även om de tyvärr bara befäst det intryck jag haft sedan tidigare om den sk "vanliga" dressyren eller tävlingsdressyr över lag.:smirk:
Jag ser oxå i era svar grava misstolkningar av det jag försöker berätta och även direkta slutsatser att jag inte begriper "hur det ligger till eg".
Om anledningen till att vara inne på klassiskdressyrforumet är att lära, varför inte bara fråga, acceptera svar och hålla kvar era åsikter som ni har men utan att kväva diskussionen för alla andra.
Jag känner mig som en tålmodig lågstadielärare som svarar på ändlösa varför då och sedan får höra av en elev som inte varit i skolan alls att jag är korkad.
Varför inte gå på en aR-kurs och verkligen anstränga er att förstå?
Men det slår mig att ni kanske är här inne för att få glänsa lite!
Att få tala om för dom där AR-nissarna hur det ska ridas egentligen.
Det borde väl vara intressantare att fördjupa sig i ämnen med folk som har samma utgångsläge och grundtänk.
Måste bara kommentera det där om travare o muskler.
Jag har nu fått den äran att klämma igenom X-antal hästar ur olika kategorier. Och ja, den grå medelmassan av travare som tränas glatt men utan full koll har oftast rejäla spänningar och problem.
Men de som toppar ligan, de verkligt bra hästarna som ligger i träning hos medvetna kunniga och öppna människor kan inte springa på topp med diverse muskelspänningar. Där visar det sig direkt i prestation om något tajtat till sig.
Men dressyrhästar, har i alla de fall jag hittills behandlat kunnat vara rejält kompakta och korta i sina muskler, men med nöjda ryttare som tävlar för fullt med bra resultat.
I mina ögon verkar det då som om en modern dressyrhäst är fullt kapabel att genomföra ett program och träning med en kropp som är ganska stum, i jämförelse med en travare. eller en Ar-riden häst (på lite högre nivå med medveten ryttare!)
Så den typen av dressyr kanske ofta inte har en riktigt så hög kvalité på rörelserna som jag skulle vilja se.
Men nu bryr jag mig inte så mycket om responsen på det här sista uppgivna inlägget, och säger tack och hej, vi ses nästa år då Jacko!!