Nacktråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nacktråd!

Jag förstår säkerhetsaspekten, men även om det handlar om ett par minuter så är det under racerfart.

Tror inte att det bara gäller under loppen, då de måste testa sig fram till vad som ska gälla för den.
Tror inte att de käkar upp på måfå.

Nog om travet kanske.

Dressyrhästarna ska inte jobba i en statisk form o måste ha hela kroppen med sig för att få rätt form.
Det är inte alltid lätt att få den att jobba helt som vi vill o vad är det som säger att VI VET hästens bästa alla gånger:crazy:

Jag tror inte nån av dina hästar så som du beskriver dem skulle klara att ridas så. Därför ska du heller inte göra det. Jag gör det inte för att JAG inte klarar det. Men jag VET att hästen genom att ridas djup o rund kan få upp manke/bröstrygg och sänka länden och korset.
Därför att jag har provat, ÄVEN OM jag inte rider så.

Det optimala sättet att få upp manke och bröstrygg och sänka länden och korset är att rida framför lod med ett stöd i handen, inte djup och rund.

delvis kl

Kan någon förklara för mig hur djup och rund kan få bröstryggen upp? I min okunskap så tycker jag att allt för djup borde trycka ned bröstryggen

tillägg.. bara så jag är på det klara med det mesta här.. var är bröstryggen :crazy:

Nu har du postat samma inlägg N I O GÅNGER!!!!!
Suck:mad:
Din erfarenhet av "ditt bakom lod" behöver inte vara sanning.

Tror inte att du annars rider helt perfekt, så att påstå att all bakom lod-ridning är illa- är bara din egen erfarenhet.

När hästen går för mkt över tygeln så sänks bröstryggen. o i djup o rund form kan länden( men inte korset) sänkas ngt, men bröstryggen kommer upp.

I alla diskussioner har vi missat hästen bröstmuskler.
När används dessa?
Apropå att mina hästars massör tog sig an även dem.

Jaja, det verkade vara något fel på "skicket" eftersom mina inlägg inte dök upp i tråden, så då skickade jag igen...och igen... :D

All ridning där hästen svankar med ryggen är skadlig. Hästen svankar med ryggen om man riden den över tygeln och om man rider den bakom lod, generaliserat. Har hästen nacken lägre än manken, ungefär, så stretchas de muskler som ska lyfta framkärran, så den rundningen av överlinjen leder inte till något undertramp.

Jag är mycket ifrågasättande av det jag gör och har valt tränare noga. Jag provar gärna andra sätt.

Jag tycker faktiskt inte att det är HÄR problemet ligger alltså vi som rider på den här nivån, problemet hittar man högre upp tycker jag , där finns dom mest enkelspåriga tänkande.

Det brukar låta att "jag har hittat ett sätt som funkar för mig" och så kör man på det men jag vet inte, om man aldrig knappt kommer över typ 63 % i GP kan man verkligen tycka att det fungerar då :confused: Tacka vet jag Kyra hon är femton tränare i en och samma person eftersom hon har så många olika sätt att lösa problemen när det inte funkar utan att släppa sin röda tråd.

Om jag jämförl mig själv när jag har tävlat så är eller var jag iallafall en av dom tio i Sverige som ridit rätt bra på *** nivå (som är landslagskval) dressyren har varit bra, terrängen har för det mesta varit felfri men det har inte funkat tidsmässigt för att jag har haft betslingsproblem dvs han har blivit för stark och hoppningen har av samma skäl inte heller funkat så bra.

Skulle det innebära att jag inte har tänkt att ändra på något ??? Knappast så jag förstår inte riktigt , men jag är väl trög på något vis som vanligt ;)

P.S jag kom på att han la över tungan över bettet i terrängen så jag provade tungsticka och det funkade utmärkt men jag hann bara rida en tävling med det.

Nu är jag ingen anatomiexpert, men den sitter bakom manken som för oss är mellan skulderbladen.

Om hästen går som en *-kikare eller är ihopdragen så sänker den bröstryggen.
Lite kul här där folk påstår att de rider så att hästarna skjuter rygg. Har aldrig sett det i VL.
Däremot kan jag om jag rider min val riktigt lång o låg-där han bär sig själv i balans- få ett boingande i ryggen. tror inte att det är fysiskt möjligt att får det vid normalform. Frågan är om man vill det, för hur belastar den kroppen i det läget.

Förövrigt när det gäller lång o låg form så blir det ett väldigt fokus på var huvudet är o ryttarna tittar bara på det o hamnar då inte där man vill- uppför.
titta på varenda ridbild- hela huvudet sänks för att se var hästen är med sitt.

Jag tycker faktiskt inte att det är HÄR problemet ligger alltså vi som rider på den här nivån, problemet hittar man högre upp tycker jag , där finns dom mest enkelspåriga tänkande.

Det brukar låta att "jag har hittat ett sätt som funkar för mig" och så kör man på det men jag vet inte, om man aldrig knappt kommer över typ 63 % i GP kan man verkligen tycka att det fungerar då :confused: Tacka vet jag Kyra hon är femton tränare i en och samma person eftersom hon har så många olika sätt att lösa problemen när det inte funkar utan att släppa sin röda tråd.

Om jag jämförl mig själv när jag har tävlat så är eller var jag iallafall en av dom tio i Sverige som ridit rätt bra på *** nivå (som är landslagskval) dressyren har varit bra, terrängen har för det mesta varit felfri men det har inte funkat tidsmässigt för att jag har haft betslingsproblem dvs han har blivit för stark och hoppningen har av samma skäl inte heller funkat så bra.

Skulle det innebära att jag inte har tänkt att ändra på något ??? Knappast så jag förstår inte riktigt , men jag är väl trög på något vis som vanligt ;)

P.S jag kom på att han la över tungan över bettet i terrängen så jag provade tungsticka och det funkade utmärkt men jag hann bara rida en tävling med det.

Jag är nog mera trög för jag förstår inte om du tror att jag har sagt att du inte skulle vilja ändra på något för i så fall är det inte alls så, jag tror du är mycket öppen för andra tankar och jag tror nog även att de flesta som ägnar sej åt riddiskussioner öht ÄR det.

Jag tror det finns massor av enkelspårigt tänkande och ovilja att se andra sidor. Det gäller nog egentligen allt i livet och samma människor som är enkelspåriga i andra sammanhang är det nog med stor sannolikhet i ridning också. OCh det gäller även tränare tyvärr.
En del hästmänniskor öht är väldigt mycket "jag vet bäst" det blir presitge vet inte vad det kommer sej, men tyvärr är det inte ovanligt.

Ju mer kan kan ju mer kan man ifrågasätta, jag har ju ridit väldigt länge och många hästar men i dressyren är jag osäker på mej själv verkligen och vet kanske inte alltid om en tränare är bra eller ej, för jag kanske är osäker på om jag kan tillräckligt för att förstå vart de vill komma alltid.:confused: MEn känner jag att det inte stämmer med just den hästen, att tränaren har en mall och kör oavsett häst, då backar jag ur.
Jag vill ha drömtränaren som ser varje häst och hur just den ska ridas på bästa sätt och just nu är jag nöjd, men det kan ändras och det ideala vore ett par tränare med olika fokus, men det kostar också:crazy: . Sen satsar jag inte på GP precis heller. :o

Men jag kan också det jag kan och utifrån det ifrågasätter jag det jag ser som uppenbart fel, sen får andra säga att jag har fel om man tycker det.:cool: :p

Däremot kan jag om jag rider min val riktigt lång o låg-där han bär sig själv i balans- få ett boingande i ryggen. tror inte att det är fysiskt möjligt att får det vid normalform. Frågan är om man vill det, för hur belastar den kroppen i det läget.

Det är påfrestande för hästen att gå så länge tror jag, det kräver styrka.

titta på varenda ridbild- hela huvudet sänks för att se var hästen är med sitt.

:o :o :o Men jag jobbar ju på det:cool:

Det optimala sättet att få upp manke och bröstrygg och sänka länden och korset är att rida framför lod med ett stöd i handen, inte djup och rund.

Oavsett att vi har olika syn på bakom lod osv så svarade jag bara ang teckningarna vad som är fysiskt möjligt för hästen och vad som händer i olika lägen, inget annat. Rätt ska vara rätt.

Hm, och jag ville bara förtydliga att det är bättre att rida med nosen framför lod, oavsett.

Inte riktat specifikt till FL
(Jag är inte ute efter att hitta luckor i någons argument för att kunna sätta den eller dem på pottkanten, jag är här för att argumentera och diskutera. Därför försöker jag att inte "hoppa på" en viss attityd som förekommer ibland. Jag är en mycket glad och empatisk människa, vill bara säga det, men jag kan även säga ifrån om jag får otrevliga pm.;) )

Men du.
Om du vore standarddans-dansare o ngn kom in på samma forum som ni andra o tyckte att de hade helt fel hållning med huvudet.

Om det nu står en viss beskrivning i deras TR , går det inte att komma med egna tolknngar o tro att folk ska köpa det.

Om du vill rida din häst i fri form så gör det, men försök inte hela tiden att påstå att vi o hela tävlingsetablissemanget är ute o cyklar.

Cyklar eller rider.....

Om man kollar resultatlistorna från ett antal tävlingar så är det sällan några jättehöga procentsatser.

Jag skulle vara ödmjuk och försöka förbättra om jag hamnade lågt. Nu gör jag inte ens det :angel: jag vet att vi inte är i form just nu, så jag ställer inte upp alls... till hösten kanske.

Det jag har sett genom åren är folk som följer ett mönster som inte leder någonstans. Man ska rida hästen låg och rund, sen ska något hända som gör att den går i korrekt tävlingsform när det är dags för det. Händer sällan, mest när det är en mycket talangfull häst redan från början (dyr), men även de hästarna går sönder så småningom.

Jag vet inte hur det förhåller sig i alla fall eller delar av landet, har mest sett tävlingar i Stockholmstrakten. Men det förefaller som om man lär sig ett sätt att rida för att instruktören på träning ska bli nöjd, och det fungerar inte alltid så bra inne på banan, enligt domaren...(under 60% är med tvekan godkänt)

Det är ju det som är svårt-att kunna lägga hästen där man vill ha den.

Men bara därför kan man inte utgå från en hög eller fri form, för då blir den statisk.

Såg på Western en häst som gick väldigt djuo o rund, snarare djup o lång plus att den knappt rörde sig framåt-Jog.
Den får knappast upp sin bröstrygg, men antar att syftet är att ryttaren ska sitta så bekvämt som möjligt.

Apropå låga %satser.
Såg ju en enda ryttare som fick över 70% i Int ll härom helgen o tvåan hade 68 o sen 66 o neråt.
Då var segraren väldigt bra i förhållande till övriga, men bedöms alltså som "Ganska bra" i sin helhet.
Bedömningen är mycket sträng. Varför har ingen någonsin kommit upp till Mycket bra, mer än i enstaka moment?
Kanske för att det är ohyggligt svårt detta med dressyr.

Jag håller med!

Statiskt = dåligt. Fram för variation - inom hästens förmåga, men som tänjer gränserna och ständigt förbättrar.

Då det sker kanske vi kan börja se lite högre %-satser. Vore kul att se fler goda ritter!

Det är ju det som är svårt-att kunna lägga hästen där man vill ha den.

Men bara därför kan man inte utgå från en hög eller fri form, för då blir den statisk.

Såg på Western en häst som gick väldigt djuo o rund, snarare djup o lång plus att den knappt rörde sig framåt-Jog.
Den får knappast upp sin bröstrygg, men antar att syftet är att ryttaren ska sitta så bekvämt som möjligt.

Apropå låga %satser.
Såg ju en enda ryttare som fick över 70% i Int ll härom helgen o tvåan hade 68 o sen 66 o neråt.
Då var segraren väldigt bra i förhållande till övriga, men bedöms alltså som "Ganska bra" i sin helhet.
Bedömningen är mycket sträng. Varför har ingen någonsin kommit upp till Mycket bra, mer än i enstaka moment?
Kanske för att det är ohyggligt svårt detta med dressyr.

Håller med om allt. Ang låga poäng så är man väl också rädd att lägga sej i topp för ofta, i de flesta bedömningssporter, tror jag, eftersom man då inte har "marginal" om det skulle komma något riktigt bra som utklassar allt annat. OCh man skulle heller inte ha marginaler för förbättringar. Rider man GP på 100 % varje gång så vad ska man göra då? Gå över till hoppning?

Det måste finnas en bit kvar att kämpa mot. Tänker jag mej.

Det hjälper inte:crazy:
Iom med bedömningen under Allmänt intryck så ska även hästen ha 9-10- mässiga gångarter i allt från samlade- ökade sådana O dessa finns inte.
Såg en hästs kritik som den där Int.ll-vinnaren red då med.
Den fick 7!!!!!:mad: på gångarter o hade säkerligen fått 10-or av ext. domare.

*Knapplån*

Jag vill inte bråka, eller lägga mig i. Men, nu får ni sluta prata tävlingsdressyr, procentsatser och TR i den här tråden och återgå till den ursprungliga diskussionen eller om det här ni diskuterat om bröstryggen. Diskussionen är väldigt intressant. Men om den spårar ur mer mot TR, så låser jag tråden.

Tävlingsdressyr, procentsatser, TR och liknande diskussioner får ni starta trådar om under Dressyr.

Mvh

IngelaH
moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka