Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tror inte nån av dina hästar så som du beskriver dem skulle klara att ridas så. Därför ska du heller inte göra det. Jag gör det inte för att JAG inte klarar det. Men jag VET att hästen genom att ridas djup o rund kan få upp manke/bröstrygg och sänka länden och korset.
Därför att jag har provat, ÄVEN OM jag inte rider så.
Nu har du postat samma inlägg N I O GÅNGER!!!!!
Suck
Din erfarenhet av "ditt bakom lod" behöver inte vara sanning.
Tror inte att du annars rider helt perfekt, så att påstå att all bakom lod-ridning är illa- är bara din egen erfarenhet.
När hästen går för mkt över tygeln så sänks bröstryggen. o i djup o rund form kan länden( men inte korset) sänkas ngt, men bröstryggen kommer upp.
I alla diskussioner har vi missat hästen bröstmuskler.
När används dessa?
Apropå att mina hästars massör tog sig an även dem.
Jag är mycket ifrågasättande av det jag gör och har valt tränare noga. Jag provar gärna andra sätt.
Jag tycker faktiskt inte att det är HÄR problemet ligger alltså vi som rider på den här nivån, problemet hittar man högre upp tycker jag , där finns dom mest enkelspåriga tänkande.
Det brukar låta att "jag har hittat ett sätt som funkar för mig" och så kör man på det men jag vet inte, om man aldrig knappt kommer över typ 63 % i GP kan man verkligen tycka att det fungerar då Tacka vet jag Kyra hon är femton tränare i en och samma person eftersom hon har så många olika sätt att lösa problemen när det inte funkar utan att släppa sin röda tråd.
Om jag jämförl mig själv när jag har tävlat så är eller var jag iallafall en av dom tio i Sverige som ridit rätt bra på *** nivå (som är landslagskval) dressyren har varit bra, terrängen har för det mesta varit felfri men det har inte funkat tidsmässigt för att jag har haft betslingsproblem dvs han har blivit för stark och hoppningen har av samma skäl inte heller funkat så bra.
Skulle det innebära att jag inte har tänkt att ändra på något ??? Knappast så jag förstår inte riktigt , men jag är väl trög på något vis som vanligt
P.S jag kom på att han la över tungan över bettet i terrängen så jag provade tungsticka och det funkade utmärkt men jag hann bara rida en tävling med det.
Däremot kan jag om jag rider min val riktigt lång o låg-där han bär sig själv i balans- få ett boingande i ryggen. tror inte att det är fysiskt möjligt att får det vid normalform. Frågan är om man vill det, för hur belastar den kroppen i det läget.
titta på varenda ridbild- hela huvudet sänks för att se var hästen är med sitt.
Det optimala sättet att få upp manke och bröstrygg och sänka länden och korset är att rida framför lod med ett stöd i handen, inte djup och rund.
Det är ju det som är svårt-att kunna lägga hästen där man vill ha den.
Men bara därför kan man inte utgå från en hög eller fri form, för då blir den statisk.
Såg på Western en häst som gick väldigt djuo o rund, snarare djup o lång plus att den knappt rörde sig framåt-Jog.
Den får knappast upp sin bröstrygg, men antar att syftet är att ryttaren ska sitta så bekvämt som möjligt.
Apropå låga %satser.
Såg ju en enda ryttare som fick över 70% i Int ll härom helgen o tvåan hade 68 o sen 66 o neråt.
Då var segraren väldigt bra i förhållande till övriga, men bedöms alltså som "Ganska bra" i sin helhet.
Bedömningen är mycket sträng. Varför har ingen någonsin kommit upp till Mycket bra, mer än i enstaka moment?
Kanske för att det är ohyggligt svårt detta med dressyr.