KL
Nej nu kan jag inte hålla mig från att lägga mig i igen!
Jag ska lägga in ett par bilder och ta upp vad jag ser som vesäntliga skillnader i två former,
Den galoppör som FL visar drar in bäckenet med förslagsvis m. rectus abdominis, som är den raka bukmuskeln och har stor betydelse i samlat arbete tillsammans med ryggens, bäckenets, bakbenens och bakdelens muskulatur, osv...
sant att snabbjobb för både travare o galoppörer aktiverar buken i massor så de ser smala ut som vinthundar! men det arbetet i trav är mycket statiskt och ger en stum rygg. Galoppen däremot är lösgörande!
Förstår FL att du känner att galoppörerna är smidiga! Det är därför man rider galoppintervaller på travare. För att lösgöra och komma loss i hela kroppen.
Men, bara för att hästen drar in och vinklar bäckenet betyder inte det korrekt form och samling. Kolla här:
Den ena hästen vinklar bäckenet men har inte överfört kraften och stadgan genom ryggen och framdelen är fortfarande rätt så markbunden. Den är likssom av framför korsleden och kommer förmodligen kännas tung o lite stötig i piaffen. Fast jag vet inte, har inte jobbat med den saken på mina hästar än...
Den andra däremot vinklar bäckenet ganska precis lika mycket, men hästen har överfört kraften och bärigheten ända fram via bröstryggen till hals o nacke. Den hästen är lätt i sin framdel och kan antingen enkelt sätta sig mot levad eller komma fram mjukt igen.
Någon som håller med om att det är en vesäntlig skillnad i att bara dra in bäckenet och aktivera magen mot att verkligen bära vikt rätt?
Kul förresten att se en massa nya avatarer ett tag, kom igen i anatomityckandet nu!!