Nacktråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nacktråd!

Detta är inte djup o rund i mina ögon, utan bara en hög o ihopdragen häst som går rejält bakom lod. (En som är djup o rund kan höja sin bröstrygg, men sänker inte heller sitt kors, vilket faktiskt inte verkar vara syftet med den formen.)
En sdn häst sänker sin bröstrygg o skjuter bara på med en ej sänkt bakdel.
Är teckningen verkligen gjord av en bild?
hur kan fotflyttningen bli sdn?

Jag tänkte väl, att det där borde väl inte kunna vara ett "bra" exempel på den formen. Har någon en korrekt bild av "djup o rund" Jag kan rita anonymt!:rofl:
Kanske vi ska lägga ut bilden jag ritade av oxå.

Vill gärna se en lite retuscherad blid:)

Såna bilder borde det finnas en uppsjö av. Kan vi fråga Fio om vi kan använda hennes:confused: :idea:
Var håller hon hur förresten:confused: :idea:

Hahaha! Jag gjorde en passgångare! Ja det gick lite fort.! Ursäkta mig!

Fast den är ju fortfarande lika oren itraven om man byter plats på frambenen!:smirk: Det diagonala benparet borde vara kvar samtidigt i marken.

Hörru!:angel:
Den har ju benen diagonalt i marken.:idea:
Om den inte hade det så skulle vä, bak bära hela hästen i det läget- fsat den inte är samlad:rofl:
tycker att hästen egentligen har en längre hals o inte är lika hög. Sen vet jag inte hur DU ser att den är böjd åt höger:confused:

Senast ändrad:

Jag håller inte med eftersom jag inte ser bilden lika, även om det kunde varit mindre suddig. Ser den inte böjd tex.

Håller med dej om att bilder är svåra att hitta när man behöver, jag ska kolla vidare, såg en film av en svensk ryttare men vet inte hur man tar ut bilder ur film.

Men du får rita benen rätt då:p

Senast ändrad av en moderator:

Jag klipper in ett stycke här från internationella dressyrreglementet. FEI alltså.

Det står att hästen í arbete alltid skall vara "på tygeln" ("På bettet" på engelska).
Sen förklaras vad som menas: halsen är rest och välvd - i förhållande till hästens utbildnings- och träningsståndpunkt och beroende på längning eller samling som den just då rids i.
Den ska acceptera bettet med lätt och mjuk kontakt och inte bjuda motstånd mot det. (Submission ungefär = underkasta sig).
Huvudet skall hållas i en stadig position, och som regel något framför lodlinjen.
Sen kommer det:
"a supple poll" som halsens högsta punkt - samt att inget motstånd skall göras mot ryttaren.

Det som är viktigt med "poll" - det är sista biten på skallen - inte halskotorna. Det gör det ganska logiskt att halskotorna följer.
1 och 2 kan vara på samma höjd och hästen gå rätt./T_B

6. In all the work even at the halt, the horse must be “on the bit”. A horse is said to be “on the bit” when the neck is more or less raised and arched according to the stage of training and the extension or collection of the pace,accepting the bridle with a light and soft contact and submissiveness throughout.
The head should remain in a steady position, as a rule slightly in
front of the vertical, with a supple poll as the highest point of the neck, and no resistance should be offered to the rider.

Bara för att fullfölja det med bild så hittade jag en bättre. Det är en från framridning ( en duktig svensk ryttare) Jag kan inte rita ut kotor o sånt och kan inte rita av från skärmensom lusidor. (Men jag kom på hur man ritar av från datorskärm - och hur det kan komma sej attt benen hamnar fel:angel: - sen finslipa orkar jag inte och är inte nog begåvad för - får stå ut med det:o
Hästen är vänd bortåt alltså fotad från utsidan av en volt. (vänsterställd)

jbb.jpg

Enbart för att visa att hästen även i detta läge med nacken KAN få upp o manke utan att vara spänd eller annat av det som lusidor mfl menade. Det var bara ett påpekande som jag ombads illustrera och det blev svårare än väntat att ens hitta bilder på hästar - när man letar.

Själv rider jag inte hästen hopkrullad alls, bäst att säga, jag pratar inte om min ridning.

Jag klipper in ett stycke här från internationella dressyrreglementet. FEI alltså.

Det står att hästen í arbete alltid skall vara "på tygeln" ("På bettet" på engelska).
Sen förklaras vad som menas: halsen är rest och välvd - i förhållande till hästens utbildnings- och träningsståndpunkt och beroende på längning eller samling som den just då rids i.
Den ska acceptera bettet med lätt och mjuk kontakt och inte bjuda motstånd mot det. (Submission ungefär = underkasta sig).
Huvudet skall hållas i en stadig position, och som regel något framför lodlinjen.
Sen kommer det:
"a supple poll" som halsens högsta punkt - samt att inget motstånd skall göras mot ryttaren.

Det som är viktigt med "poll" - det är sista biten på skallen - inte halskotorna. Det gör det ganska logiskt att halskotorna följer.
1 och 2 kan vara på samma höjd och hästen gå rätt./T_B

6. In all the work even at the halt, the horse must be “on the bit”. A horse is said to be “on the bit” when the neck is more or less raised and arched according to the stage of training and the extension or collection of the pace,accepting the bridle with a light and soft contact and submissiveness throughout.
The head should remain in a steady position, as a rule slightly in
front of the vertical, with a supple poll as the highest point of the neck, and no resistance should be offered to the rider.

Ja, det stämmer ju och det är väl de flestas mål också, både i tävling och utanför. I alla fall mitt och det är nog så svårt.
Men ang just välvningen så kan den alltså vid stretchning av överlinjen bli ännu djupare och hästen kan fortfarande ha höjd rygg, manke och aktiva bakben, dvs sitta ihop. Det är dock inget att rekommendera eftersom jag tror endast skickliga ryttare klarar det, men rent fysiskt är det möjligt. det är bara det jag säger.

Det var ju en del av frågan som uppstod, vad som händer i rygg mm om hästen går med indragen nos. Det beror på ryttaren menar jag.

Men generellt så är jag helt med i det du citerar. :) Har inga problem med det alls, om någon tror det.

Hur det ska se ut på tävling vet vi på ett ungefär, men de duktigaste klarar tydligen att ha halskota 6:p högst på träning o sen lägga hästen rätt, när det behövs.

Det är väl det som är konsten-att kunna lägga den i vilken form som man önskar.
Jag kan det inte:crazy: , men strävar efter att formen inte ska vara statisk.

Hur det ska se ut på tävling vet vi på ett ungefär, men de duktigaste klarar tydligen att ha halskota 6:p högst på träning o sen lägga hästen rätt, när det behövs.

Det är väl det som är konsten-att kunna lägga den i vilken form som man önskar.
Jag kan det inte:crazy: , men strävar efter att formen inte ska vara statisk.

Ja precis var bara det jag ville säga, skönt att någon förstår:idea:

Jag kan det inte heller f ö, långt ifrån.

obs. att min häst blev högerböjd beror på att jag skulle vara rolig och gjorde ett jätteöga. På fel ställe.. Plus att konturen vid ganaschen lurar ögat.. jaja, den var inte tänkt att se böjd ut.

Såg några gamla bilder på vår då jättesvaga travhäst med ryggproblem. (låsningar i korset)
På de första bilderna och som jag minns från passet var han som en orm. Hade ingen som helst kontakt mellan bakdel och hand. Kändes som att sitta på en tunn tråd som svajade mellan fram o bakdel plus att han knappt gick att styra (med vikten, som jag vill ska räcka) han var klart sagt inte i balans. Jag försökte då få honom att höja sin rygg och släppa i nacken.
efter en stunds försök att komma in i en stabilare form gick han in i den här:
28mars2005031.jpg

Efter att vi lyckats trixa honom ur det framstupa läget hade han funnit sin bakdel och kändes stabilare. Vi kunde börja jobba med några försiktiga övningar och han behöll balansen och följde min vikt.

Så djup o rundformen släppte på hans låsningar och kopplade ihop honom. Så att han sedan kunde komma upp med bibehållen balans.

Så jag tror jag förstår varför man använder sig av det här som verktyg. För att komma ut låsningar alt. protester från hästen.
Fast jag tror ju det finns sjysstare och snyggare vägar att komma ur låsningar.

Vi hamnade där en kort stund, vissa rider den djupa runda formen ganska mycket. Känns inte riktigt bra...

Ska göra några bilder som jämför hästar med stark s-kurva på halsen och sänkta framdelar vs. uträtade halsar (bakre delen)och upplyfta bröstryggar. Har sett en hel uppsjö nu. Det verkar följas åt!

Vilken vetenskaplig studie hänvisar du till att det är bevisligen skadligt?
Hur stor påfrestning klarar den av?
Kan det gå av?

Vet inte om det gjorts någon studie än, men en tysk veterinär har gjort flera obduktioner på hästar där han hittat stora pålagringar just i det området och nackbandet över axis.

Har tidningen med artikeln här hos mig, men artikeln var nog för ett år sedan och har inte tid att leta fram den nu.

Tja , DEN hästen skulle inte klara av att jag satt upp ens:mad:
svårt att hitta en sadel som passar:angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka