Nacktråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nacktråd!

Tack ni som berömt bilderna! Jättekul!:bow:

Jegra, måste även jag beundra din fina häst! Om jag friserade om vårt ena kallblod så kunde han kanske platsa intill, han gör nämligen gärna den där uppställningen om han får tillfälle (då han är spänd både mentalt och i kroppen).
Gasts beskrivning om bakfötterna var klockren. Han gör sig onåbar och utstrålar det med hela kroppen. En traktor skulle inte få honom ur balans då tror jag!

(Intressant att ha besvärliga hästar så man får jobba och analysera allt. Det tränare säger vi ska jobba med har ofta inte funkat, och problemen har gått att spåra till utfodring och magproblem.)

Jag ska göra ett försök med pennan då ettåringen somnat...
Det blev några intressanta bilder att utgå ifrån här. Tack för det, lägg gärna in fler.

Men jag saknar någon eller några från förra tråden för en vidare diskussion om nackens position. Jag vill lära mig mer, har inte funderat i sådana banor utan kollat in helheten.

Jag lovar att återkomma, i exakta anatomiska termer, om min syn angående bland annat nack- och kotpositioner och varför!

Tycker oxå att teckningarna är kanon!

Tack för berömmet allesammans, om ni tycker han är fin på den bilden måste jag nog se till att ta lite nya bilder på hur han ser ut när han faktiskt jobbar som han SKA göra... *ler*

Vill du ha lite mer att bita i? ;) Jag har ont om "arbetsbilder" utan mest uppvisningsfoton, men jag kastar in ett par bilder som jag tror kan vara intressanta att kika på för att få ett grepp om hur ryggraden och kroppen påverkas genom hästens aktivitet. Du behöver inte rita i dem allihop, ta den/de du tycker verkar komplettera diskussionen bäst.

Jag måste erkänna att jag är nyfiken på hur den här ställningen påverkar skelettet...
campero35.jpg

Mer inom det egentliga syftet kanske den här bilden hamnar? Ej helt lösgjord.
samurai16.jpg

Här är vi mer samspelta, men så har vi båda också koll på vad vi ska göra.
samurai15.jpg

Hittade en arbetsbild också...
samurai18.jpg

? Nu hänger jag inte med, men det gör inget, jag kan inte låta bli att associera vidare...

Nackskott?

/Jegra - urspårad

Jegra, jag kan inte se några bilder, är det min dator eller har dom försvunnit?
Här är en annan bild på lång och låg iaf. Hästen travar rätt friskt och såg ut att ha släppt bra i överlinjen. men jag vet inte om jag slant med pennan, kan nackkotpelaren bli så pass uträtad?
Jag jämför med bilden av den andra låga men ihopdragna hästen. Men på båda har jag lyckats placera axis högst.
Kanske jag borde ritat dit ett bäcken på den andra oxå. Ni får föreställa en bäckenet utifrån svansansättningen och vinkeln på femur. (lårbenet)

Men efterssom kotraden är så svängd på den sista så sänks bröstryggen och bäckenet vinklas inte om, med statiskt bäcken. Eller ska jag säga inte vinklat bäcken. Det känns som om i det läget är inte någon större rörelse och svikt möjlig. Rygglinjen hamnar mot ett stilla ytterläge motsatt från den första formen där det finns ett spann att svikta med.
Den första ser ut att vara mindre i framvikt också trots den långa låga formen. Den kan tack vare bäckenvridningen flytta lite mer vikt från framdelen då överlinjen inte bara sträckts fram o ner utan även "bak och ner"

Kanske vi ska tala om en dubbelform där man kan råka koncentrera sig enbart på halspositionen, o missa "bak o ner". Den halva formen borde slita mycket på hästen om den används mycket.

Fast om man inte har kontroll på nackpositionen och halsen är ihopdragen, kan inte bäckenet förja med. Det är väl en omöjlighet att rida en häst med fin sträckning av halsen och inteha med bäcken o rygg. de är ju synkade o det borde visa sig fram om det finns låsningar bak... svammel .....
lngolg.jpg

halskotpelaren3.jpg

Oj, vilken akrobatuppvisning! Hagbilden menar jag... Där går det ju att se hur mycket dom kan vrida och böja alla delar till max! Någon som blir inspirerad till någon ny innovativ dressyrrörelse baserad på hästarnas naturliga beteenden??:idea:

Visst är den läcker? :) Jag undrar om inte den rörelsen kan benämnas som "zackinack" *sneglar mot Svea som nog är den enda som vet vilket gammalt skämt som åsyftas*

Dina två senaste teckningar ger verkligen en tankeställare i hur viktigt det är med form och arbete genom hela kroppen. Tycker dina ord verkar vettiga i sammanhanget också.

Jag har svårt att sätta ord på min tolkning av bilderna, de ger mig mer en känsla i kroppen. Jag får en mental bild av en känsla, och den är inte verbal så att säga. Eller illustrativ heller. Mer någon sorts färg och form. *vrickat*

Men så är jag också "känsloryttare" i första hand...

:bow: :bow: Vilka enormt fina illustrationer!!!

Med hjälp av dem så ramlar 10-öring efter 10-öring ner i min kunskapsbank. :idea:

Frågar lite försiktigt: Kan du möjligen rita ut skelettdelar på bakdelen i den nedre bilden också? :angel: :)

Hoppas att man är välkommen in i eran disskusion, mycket intressant. Detta är väl en av byggstenarna för riktig ridning i rätt form?

Jag har alltid tanken, vid arbete med häst, riktad på kotpelaren. Hästens hals är ju naturligt S-formad och det jag eftersträvar är att först räta ut detta "S" i en lång och låg form. Behöver den långa låga formen för att över huvud taget kuna sträcka ut halsen. Anser att när halsen då hittat sin nya "form" är hästen i en korrekt lång och låg form, givetvis med bakbenen med.
När jag sedan samlar hästen (genom samlande övningar) skall denna form på kotpelaren vara kvar och "bara" lyftas upp i ett bärande läge.

Vet inte om jag svamlar, fråga gärna om ni inte förstår, så ska jag försöka förklara mer ingåend. Tyvärr så har jag ingen scanner, så jag kan inte rita bilder och visa hur jag menar.

Dina två senaste teckningar ger verkligen en tankeställare i hur viktigt det är med form och arbete genom hela kroppen. Tycker dina ord verkar vettiga i sammanhanget också.

Det håller jag inte med om. Den andra hästen går klart på bogarna vilket inte är nödvändigt med den ställningen i halsen. Även där kan hästen faktiskt på upp ryggen o manken. Det är inte givet att det måste bli som på teckningen.

Man kan inte ta en bild bara och säga att "så här blir om halsen är där". Hästar precis som vi kan använda kroppen på olika sätt.

Hästen kan mycket väl ridas "rund och djup" och få upp manke o rygg på samma sätt som på den första teckningen. Det kan man inte komma ifrån, oavsett vad man sen tycker om det.:smirk:

Lite kul här:idea:
Var ute o mockade= min lilla funderarstund.
tänkte då på detta med Sustainabledressyrs upphovskvinna.

Hon grundar sina egna( egen- den enda?)erfarenheter av hur man får in nosen så mkt- dvs drar.
Hon är välkommen att försöka att göra det på min ena häst, vilket är omöjligt o samtidigt få den att röra sig överhuvudtaget.

Om man inte är lätt i handen -oavsett form, så kan ej hästen röra sig på max. Om vi tittar på Av G så driver hon inte alls.
Om hästen inte är sdn att den drar sig undan bettets inverkan så krävs det en levande hand för att komma till rund o djup form.
Det krävs då en längre tygel o en lång o låg utgångsform- enligt våra diskussioner om detta på dressyr.

Det är tråkigt, trots de fina teckningarna, att man förstärker den dåliga ridningen med att inte rita ut hela hästen som den andra, ryttarens hand visar dock tydligt på en hård hand o hästens öron är inte i framåtläge. Susans dålig ridning- bilder visade inga öron alls.

att rida hästen i en lägre form men kvar i samling kräver sin ryttare o välriden häst. Inte så många som klarar det.

axel skrev:
Hon grundar sina egna( egen- den enda?)erfarenheter av hur man får in nosen så mkt- dvs drar.

Njae, hon har en ganska långtgående dialog med ryttare, tränare och veterinärer ang. sina uppgifter så jag tror nog inte det går att vifta bort hennes argument med att det är hennes egna/enda erfarenheter. Sen är det ju faktum att alla som propagerar för sin sak vinklar det på ett eller annat vis.

flashlight skrev:
Det håller jag inte med om. Den andra hästen går klart på bogarna vilket inte är nödvändigt med den ställningen i halsen. Även där kan hästen faktiskt på upp ryggen o manken. Det är inte givet att det måste bli som på teckningen.

Nej visst, det är inte nödvändigtvis så att den halspositionen alltid ger samma fel. Men i just DET där ögonblicket på just DEN bilden reds DEN hästen på ett sätt som frikopplade bakdelen gentemot framdelen.

Personligen är jag inte ute efter bevis för att mitt tänk är rätt, jag är ute efter de nya vinklar jag får på ridningen och "tänket" genom att se utritat hur halskotpelarens position påverkar resten av hästen på de olika bilderna.

Senast ändrad:

Funderar vidare:idea: jag tror att anledningen till att många inte förstår rund o djup och vad som händer i den formen är att de inte klarar av det själva och inte kan fatta vad det innebär pga det.

Man ser bilder som den Lusidor ritat av och ser inte anledningen till att hästen har sänkt bröstrygg, dvs hård hand och en ryttare som inte kan släppa upp ryggen. Med annan ryttare kunde det sett helt annorlunda ut. :idea: Även med den böjningen i halsen. Det är inte halsens böjning som är problemet där utan handen.

Personligen är jag inte ute efter bevis för att mitt tänk är rätt, jag är ute efter de nya vinklar jag får på ridningen och "tänket" genom att se utritat hur halskotpelarens position påverkar resten av hästen på de olika bilderna.

Jag är alltid ute efter nya tänk, varifrån de än kommer nästan. Det är i alla fall spännande att tänka även om man inte tar till sig allt.

Vad jag vill säga är som jag skrev nyss, halskotpelarens läge i sig är inte skälet till att den adnra hästen har sänkt rygg och manke. Man kan därför inte ställa bilderna som motsatser. Det är vad jag menar med problemet med alla bilder, det är så mycket runt omkring som måste tas med i beräkningen. Det är bara det jag säger.

Fortsätter fundera på det Axel sa...

Det är tråkigt, trots de fina teckningarna, att man förstärker den dåliga ridningen med att inte rita ut hela hästen som den andra, ryttarens hand visar dock tydligt på en hård hand o hästens öron är inte i framåtläge. Susans dålig ridning- bilder visade inga öron alls.

Fast syftet här är inte att jämföra dålig vs. bra, för det är i stort sett omöjligt utan att hamna i ett ställningskrig där parterna gräver ner sig i var sin skyttegrav. Syftet - som jag förstått Lusidor - är att genom att rita ut halskotpelarens möjliga/troliga] position få en bättre bild av hur positionen på nacken påverkar resten av hästen.

Och på den sista bilden behöver Lusidor knappast rita ut bäcken och vinklar för det är ganska tydligt ändå att hästen inte är med i bakdelen, antagligen till stor del p.g.a. ryttarens hand.

Ska vi alla hjälpas åt att undvika ställningskrig och istället försöka låta oss inspireras av det Lusidor tar fram med sin tecknarförmåga utifrån våra egna uppfattningar om ridning?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka