Sv: Nacktråd!
Till Flashlight, o ni andra oxå
Jag har först tagit bilder med diverse "fel" men såg sedan den med finast lång o lågform och gjorde den oxå. (unghäst utan krämpor med liten karl däruppepå som vill visa upp en korrekt grundform att börja med och återgå till)
Hur jag än vrider på det så tror jag inte att en häst kan ha riktigt bra vinkling av bäckenet och ryggverksamhet om halsen är positionerad (ajdå, borde ha numrerat dem!!) som på bilden där under. Den där ryttaren har hård hand och hästen knäckt av i nacken.
Där har halskotpelaren även om jag ritat fel, inte en korrekt sträckning, den är svängd, nedsänkt mellan bogarna och hästen drar in nosen. Det är ingen "rund o djup" form enligt mig utan bara helt enkelt av bakom skallbenet.
Ryttarens fel eller, ej, något måste det alltid bero på men fel är det likaväl!
I och med det kan inte länden välvas och bäckenet vridas om. För ryggraden är synkroniserad, reflexmässigt. Krök fram:krök bak
Jag har aldrig hört att man skulle kunna dissikera upp hästens delar och rida den med dålig form på hals o nacke, tex ihopdragen som ett S men ändå få en vinkling bak och höjd rygg.
Som Gast sagt är nacken som en joystick, forma halsen och få reflexmässig påverkan av bakdelen (..av ryggen,bakbenen och deras förehavanden får man jobba lite på...)
-Det är väl anledningen till att man inte rider kontraställd i AR, alltså har hästen ställd tvärt emot kroppens böjning.
Helt självklart eg, om man tecknat hundratals kontraposter. -Där en människa hänger på ena höften och då får axlarna i en spegelvänd position.
Allt som går emot den naturliga reflexen borde skapa spänningar och vara allmänt oskönt...
Att dra in Avg i det hela känns ointressant. att komma med rollkur här ger inte många pluspoäng. Vi snackar inte om huruvida C3 eller C4 hålls högst med blicken i backen utan mer delikata skillnader....