Nacktråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nacktråd!

Nu blir jag konfunderad - driver inte AvG? Berätta hur du tänker? Låter väldigt intressant, kanske ett stickspår? = Ny tråd?

fö kan jag inte tro annat än att skänklarna på stången ger en tydlig indikation på hur mycket ryttaren håller i tygeln och därmed hästens mun. - Även om man inte behöver kraft utan mer timing för att krulla ihop hästen.

mvh/T_B

Fast syftet här är inte att jämföra dålig vs. bra, för det är i stort sett omöjligt utan att hamna i ett ställningskrig där parterna gräver ner sig i var sin skyttegrav. Syftet - som jag förstått Lusidor - är att genom att rita ut halskotpelarens möjliga/troliga] position få en bättre bild av hur positionen på nacken påverkar resten av hästen.

Och på den sista bilden behöver Lusidor knappast rita ut bäcken och vinklar för det är ganska tydligt ändå att hästen inte är med i bakdelen, antagligen till stor del p.g.a. ryttarens hand.

Ska vi alla hjälpas åt att undvika ställningskrig och istället försöka låta oss inspireras av det Lusidor tar fram med sin tecknarförmåga utifrån våra egna uppfattningar om ridning?

Men det är ju precis därför det blir fel, därför att halskotpelarens läge är en sak, de sänkta ryggen en annan. Det är vad jag försöker säga, bara som en del i diskussionen. Hästen skulle i det läget med halsen kunna ha ryggen som på första bilden, samt även bröstrygg/manke. DET är min poäng. Det är inget ställningskrig bara ett påpekande.:confused: Precis som du säger är det troligen ryttarens hand inte halskotpelarens läge som gör den sänkta ryggen.

Lusidor tecknar fantastiskt bra och det är en intressant diskussion men man måste få göra påpekanden, eller:confused:

Funderar vidare:idea: jag tror att anledningen till att många inte förstår rund o djup och vad som händer i den formen är att de inte klarar av det själva och inte kan fatta vad det innebär pga det.

Oj, det är hur enkelt som helst att rida hästen rund och djup! Ofta behöver man i utbildningsskedet bara "såga till" (även med enbart innertygeln på en volt) lite och ha hästen lite bakom hjälperna. När hästen har lärt sig att ryttaren vill ha just den huvud/nackpositionen så är det bara till att börja driva på/få hästen framför hjälperna med den huvud/nackpositionen, så börjar hästen "lyfta på stegen" istället för att "lyfta på framdelen" (sänka sig bak).

Hon HAR skrivit så här- att hon själv har provat.
Jag har oxå provat o kommit fram till en annan sanning. Sen den etiska frågan ska vi nog inte ta upp igen.:eek:
Ingen av elitryttarna kommenterar detta o mkt pga att tyskarna som faktiskt var först med en liknande metod. Tyskarna var de som protesterade högst. Månne det vara för att de blev av med den individuella guldmedaljen för första ggn och / eller att rikta fokus bort från sina egna..

Läs gärna den tråden med alla spånerier.
Ursäkta att jag kom väl långt från ämnet för vi var väl på möjligtvis djup o rund.
Nu drog jag visst fram de som bara har en viss form som sitt stora intresse.

Senast ändrad:

Oj, det är hur enkelt som helst att rida hästen rund och djup! Ofta behöver man i utbildningsskedet bara "såga till" (även med enbart innertygeln på en volt) lite och ha hästen lite bakom hjälperna. När hästen har lärt sig att ryttaren vill ha just den huvud/nackpositionen så är det bara till att börja driva på/få hästen framför hjälperna med den huvud/nackpositionen, så börjar hästen "lyfta på stegen" istället för att "lyfta på framdelen" (sänka sig bak).

Nej nej nej, du har precis som många som fördömer totalt missförstått, det sågas inte alls:crazy: Du ger just här ett tydligt exempel på missuppfattningen jag talar om. Om det vore som du skrev, hur i hela världen skulle jag kunna sitta och påstå att hästen kan arbeta igenom överlinjen och få upp bröstrygg/manke o rygg. MEd den ridning du beskriver :crazy: tror jag knappast det skulle gå.

MEN håller med axel, vi lämnar den diskussionen nu.

Jag tycker vi lämnar avg också, kanske. Men nej jag tror inte hon sitter och driver. Titta på när hon rider program. Hon är en otroligt skicklig ryttare vars känsla i ridningen knappast nån kan uppnå varken här på forumet eller tävlingsdressyrforumet. (Om inte det döljer sig väldiga talanger på buke:cool: )

Sen kan man diskutera de extrema delarna av HF ur olika perspektiv bla hur det ser ut:crazy: :crazy: Det hör faktiskt till denna tråds ämne eftersom det handlar om halskotpelaren. Men jag tycker vi avstår ändå. :o

Men det är ju precis därför det blir fel, därför att halskotpelarens läge är en sak, de sänkta ryggen en annan. Det är vad jag försöker säga, bara som en del i diskussionen. Hästen skulle i det läget med halsen kunna ha ryggen som på första bilden, samt även bröstrygg/manke. DET är min poäng. Det är inget ställningskrig bara ett påpekande.:confused: Precis som du säger är det troligen ryttarens hand inte halskotpelarens läge som gör den sänkta ryggen.

Lusidor tecknar fantastiskt bra och det är en intressant diskussion men man måste få göra påpekanden, eller:confused:

Visst, hästen kan ha halsen i den formen och bröstryggen och bakdelen som på första bilden, men för mig ser det helt klart ut att vara lättare att hitta rätt arbete genom hästens kropp om man har en halsposition som på den första bilden. Därmed inte sagt att det är det enda rätt, eller att det alltid blir rätt om man gör så.

Så klart man får göra påpekanden, men jag tror vi alla är medvetna om att vi har olika synsätt på vissa saker och att det väldigt lätt blir ställningskrig. Min förhoppning var att dämpa den diskussionen innan det har blossat upp och blivit ohanterligt... *ler snett och är osäker på om jag lyckades...*

Förstår vad du menar:D

Ja det är lättare som på den första, absolut. Det är jag överens om.

Tillägg:

Jag är så naiv så jag tror man kan spåna och kasta fram tankar utan att det måste komma fram soldater som vill bevaka SANNINGEN (dvs sin egen. :crazy: :o ) Och som inte ens vill fundera på annat.

Men det är nog bäst att hålla AvG utanför kanske.:cool:

* kl *
Vore intressant att höra med ni som är här- huruvida ni tycker att min pålle arbetar *rätt* i sista bilden där han nu är låg men bakom lod ??

Sen oavsett om vi har olika fokus på vad som vi tycker att en form ska vara så kan vi väll se manke och bakbens arbete, bäckens vinkling istället så kanske vi kan låta ställningskriget vara.....

Det är ingen som kommenterat bilderna alls...

Senast ändrad:

Om vi pratar om samma bild (nedersta på sida 1 i denna tråd) så tycker jag att hästen stretchar mer än "bär sig"/trampar under sig.

(Lämnar nacken utanför mitt inlägg, som önskat.)

KL

Nu är tråden bara 3 sidor, men vi har redan hunnit med att sväva in på deep and round, AvG och diverse andra saker.

jag kliver in och leker moderator och citerar trådens ursprungs fråga :D :

Citat Lusidor:
Vi som övertog bildtråden i vår diskussion om nackkotor kan väl fortsätta här om det fortfarande känns aktuellt.
Frågan var vilken/vilka kotor hästen bör hålla högst. Det sades bla. att om inte andra eller tredje nackkotan var högst skulle hästen svanka och gå över handen.(?)Jag har gjort ett par bilder av halsar, inte optimala ridbilder, men har ni någon kommentar till mina gissningar om hur nackkotpelaren beter sig i olika form.

oui? någon som misstycker?

Du skulle inte kunna plocka fram en bild där hela hästen är med, men har en sådan positionering av nacken? Skulle vara intressant att se en Lusidor-teckning av det!

Till Flashlight, o ni andra oxå

Jag har först tagit bilder med diverse "fel" men såg sedan den med finast lång o lågform och gjorde den oxå. (unghäst utan krämpor med liten karl däruppepå som vill visa upp en korrekt grundform att börja med och återgå till)
Hur jag än vrider på det så tror jag inte att en häst kan ha riktigt bra vinkling av bäckenet och ryggverksamhet om halsen är positionerad (ajdå, borde ha numrerat dem!!) som på bilden där under. Den där ryttaren har hård hand och hästen knäckt av i nacken.

Där har halskotpelaren även om jag ritat fel, inte en korrekt sträckning, den är svängd, nedsänkt mellan bogarna och hästen drar in nosen. Det är ingen "rund o djup" form enligt mig utan bara helt enkelt av bakom skallbenet.
Ryttarens fel eller, ej, något måste det alltid bero på men fel är det likaväl!

I och med det kan inte länden välvas och bäckenet vridas om. För ryggraden är synkroniserad, reflexmässigt. Krök fram:krök bak
Jag har aldrig hört att man skulle kunna dissikera upp hästens delar och rida den med dålig form på hals o nacke, tex ihopdragen som ett S men ändå få en vinkling bak och höjd rygg.

Som Gast sagt är nacken som en joystick, forma halsen och få reflexmässig påverkan av bakdelen (..av ryggen,bakbenen och deras förehavanden får man jobba lite på...)
-Det är väl anledningen till att man inte rider kontraställd i AR, alltså har hästen ställd tvärt emot kroppens böjning.
Helt självklart eg, om man tecknat hundratals kontraposter. -Där en människa hänger på ena höften och då får axlarna i en spegelvänd position.
Allt som går emot den naturliga reflexen borde skapa spänningar och vara allmänt oskönt...:crazy:

Att dra in Avg i det hela känns ointressant. att komma med rollkur här ger inte många pluspoäng. Vi snackar inte om huruvida C3 eller C4 hålls högst med blicken i backen utan mer delikata skillnader....:D

Du skulle inte kunna plocka fram en bild där hela hästen är med, men har en sådan positionering av nacken? Skulle vara intressant att se en Lusidor-teckning av det!
Jag vill kolla vilken position du menar, har tappat bort mig i tråden..
Det flashlight pratade om?

Ja, alltså halsposition som den "nedre" bilden fast med arbete genom kroppen som på "den övre" (du förstår kanske vilka bilder jag menar?).

Jag tycker pållen i första hand stretchar överlinjen på den bilden vilket han kan göra mycket väl trots att han är bakom lod:idea: . I första hand nacke o mankpartiet.

Senast ändrad av en moderator:

Jag fick en bild att rita av, suddig men ändå framgick det tydligt hur hästen rör sig.

Bilden skulle visa hur en häst kan röra sig med ryggaktivitet och vinklat bäcken trots att den går sas rund o djup.

Men jag ska såga den teorin så hårt jag kan!:devil:
djuporund.jpg

nummer 1: Ryttaren har handbromsen i, vilket alla diskussioner om vikten av ryttarens följsamhet och sits spelar in för hur hästen kan röra sig korrekt.

nummer 2: halskotpelaren är i min mening fruktansvärt ihopdragen, även om ryttaren inte drar den i position just vid där så har den förmodligen lärt sig gå där för att undvika obehag... min gissning. Teknik kan orsaka stor smärta o obehag utan synbar styrka och våld!

nummer 3: Hästen rör sig inte i ren tvåtakt. Den "hoppar" framåt i traven. Se vänster fram som lämnat marken innan höger bak. Inte ens nära ren tvåtakt.

nummer 4: bäckenet ser i mina ögon ganska framåttippat ut, eller plant. I alla fall inte bakåtvinklat. Har ofta sett dressyrhästar som svingar ryggen, men neråt på det där viset. Som om upphängningarna blivit uttöjda. Men den skulle inte kunna ha bakbenet så långt bakom om bäckenet var vinklat, det tillåter normalt inte ledvinkeln i höften. Vinklat bäcken, mindre påskjut.

Hästen ser kanske pampig ut men rör sig i mina ögon helt oergonomiskt och det ser heller inte bekvämt ut för ryttaren som motverkar den framåtgående rörelsen med sitt bakåtlutade överliv.

Den här hästen är alltså så sänkt i sin framdel att den tappar tvåtakten.

Tycker jag. Vad tycker ni andra?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka