Nackludd på tävling?

Victovie

Trådstartare
Jag har de senaste två dagarna teste att ha rediga fårullsnackludd på min storhäst Frida, och märkt en tydlig skillnad! Ett flertal spänningar har försvunnit när hon nu sluppit ha tränsets nackstycke direkt mot öronen och nacken, där så många nerver finns.

Undrar nu bara om det är tillåtet att ha den här sortens nackludd? Eller någon mer diskret som man kan sätta i nacken och gör det behagligare för hästen?

Ska tävla imorgon eftermiddag :D

Sv: Nackludd på tävling?

Vet inte riktigt om tävling men jag hade ludd på plattan bakom käken till nosgrimman(det där blev lite luddigt;) ) på en tävling, ingen som sa nåt.
Det finns ju annars neopren nackstycken som du kan trä på, inte lika blickfångande...

Okej, tack ändå :) . ja, jag kanske får överväga det om man inte får ha ludd. Neoprennakcstyckena ä det ju en hel del som använder, särskilt till rundsytt

Finns det inte ludd i samma modell som gelplattorna? Alltså bara ludd närmst hästen? Tror att det är tillåtet men är inte helt hundra...

Det visste jag inte, tack för tipset! :) Får då kanske se mig om efter sådana då, själv börjat fundera på att klippa och klistra här hemma annars :angel:

Menar du pannbandet? Jo har kollat och tränsets pannband är troligen för kort, men kandaret går helt ok. Hon gick dessutom annorlunda på kandaret när jag satte på ludd, mera avslappnad än utan :) . Måste då skaffa större till ialf tränset (kandaret kikar man oxå efter till viss del). Känns som om man letar XFull eller XXFull :angel: . Har ett svart i XFull (Globus) och det räcker sådär.

intressant!!!

måste jag testa på min!!! hon har haft SUPERPROBLEM med nacken!!! skulle ju vara :devil: om det där funkar!! :D

Lycka till! Testa kan man alltid, och detta passade helt klart Frida. Ett flertal av hennes spänningar reducerades under första passet :) ! Hon blev inte problemfri vill tiläggas, men så mkt bättre att rida än innan :D

Hahah, min Frida är läskigt mkt porslinshäst :angel: . Har haft tåliga ponnyer hela vägen och så har man en stor olycksskorp till storhäst i stallet... Vi har hållt ut så länge som möjligt, vill inte vaddera henne med bomull hela tide, blir så omständigt :p . Är rädd att hon tom kan ha fått sin(sina) varbölder av botsen som råka skava...

Så här såg hon ut för ca 2 år sedan, gick så här naturligt, så det har tagit lång tid att få rätt med det - på vägen har det krävts kiropraktor, ny sadel, modifiering av träns, kolla tänder och fruktansvärt mkt kämpande och envishet.
Bilder142.jpg

I vintras
januari134.jpg

januari107.jpg

Igår på tävlingen
10april037.jpg

10april026.jpg

10april024.jpg

Tyvärr gått ner i vikt sen i vintras pga allt som hänt sen dess
Ursäkta bildbomd :p

Senast ändrad:

hon är så fin!!! :love:

men som du säger, tunn! rumpan ser lite halv-fattig ut mot vad hon borde kunna ha!!! (träningsbilderna när du hade fått ordning på henne, då var hon riktigt snygg, men ändå hade lite till inte skadat!!!)

men pälsfällning å sto... så det blir nog fint snart igen!!!!

otroligt jobb du har gjort med henne iaf!!! :bow:

Ja, märks särskilt när man ser på bilderna hur mkt hon gått ner... Som du säger, pälsfällning och så har det hänt en del sen i vintras. Ovanpå det är hon mycket kräsen med mat, pillar och tar lång tid på sig, lämnar gärna lite ensilage varje gång (alltid gjort så). Och nu när gräset skjuter upp ur marken är ensilaget i hagen ointressant, får ha henne inne längre för att hon ska äta, men samtidigt stressar hon gärna runt i boxen då. Vi trugar på :p

Tack så mycket :bow: :D !

sen blir alla kompisar så glada när man har en kräsen, långsamtätande häst... min får väl 1kg av sina 2 skulle jag tippa (asså per gång i hagen)...

inne i boxen är det alltid kvar hö!!! krafften pillar hon bort linpelletsen från.. *suck*...
men ston är bäst ;)

du skulle sett min i söndags... hon tappade väl 10kg minst på å springa runt lite å dra upp magen, korset stod rakt upp :crazy: ... sen när hon kom hem så såg hon ut som vanligt hehe...

Ja, ston är bäst :D , även om de ska uppföra sig som värsta kräsna drottningen som inte äter vad som helst :angel: .

Mm, de är effektiva på att springa bort eller gömma sin runda mage... Vermont-avkommorna jag har på tiollridning, deras magar var borta när vi åkte på tävling och jag såg ännu större ut på B-ponnyn än vad jag gör på träning, då hon egentligen har en rund o fin mage :p .

Oh, din låter som min! Förutom att min inte är varken svårfödd eller kräsen *puh*

Jag har iallafall ett Kieffer-kandar som är dubbelsytt, det har inga spännen i nacken och varje rem "ligger för sig" bakom öronen (förstår du vad jag menar?) det är super lätt i nacken det kandaret + ett längre pannband kanske vore nått?

Kandar/träns där sidostycken och käkrem går ihop och bildar en tjock rem över nacken tror jag klämmer mkt mer! Säkert de rundsydda som har spännena bakom öronen oxå, därför är detta så himla bra!

Men det är klart att det är inte så kul att behöva köpa ett helt nytt kandar men om du funderar på det så kan jag rekommendera det + att det är riktigt snygg då:p

/Z.

Liknande trådar

Dressyr Hej, Är det någon som vet om det är tillåtet att tävla dressyr på Antares Precision-nackstycke enligt årets TR? Det är något tvetydigt...
Svar
0
· Visningar
991
Senast: Spud
·
Dressyr Nu har vi ju avhandlat var godkänt gränsen går och vart den faktiskt går (missförstå mig rätt ;)), det behöver vi inte fortsätta med i o...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 255
Senast: Emelei
·
Ridning Är som ni nog sett ny här, vet inte om en sådan diskussion funnits tidigare hrä på forumet, sorry isf... Men... Jag som tidigare...
Svar
5
· Visningar
1 039

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka