nackdelar och fördelar med blandras?

S

Sandraa

har bestämt mig för att köpa en hund i storlek small :) men har inte
helt kommit fram till vilken ras som skulle passa mig. vi har redan en
mycket vacker och välstammas flatcoated retriver hos far min som
jag är uppvuxen med och varit väldigt aktiv med, dock är jag nu
hundlös då jag inte bor hos honom längre plus att han börjar bli för
gammal för de aktiviteter jag vill ägna mig åt. den gamla guldklimpen!

så nu är det dags att skaffa egen och det blir en liten en, dock så
vet jag som sagt inte vilken ras som skulle passa. funderar på någon
blandras med undrar över både för och nackdelar med det? och
nu menar jag en shysst blandras som inte är korsning mellan massa
helt opassande grupper.

jag har hört många nackdelar men har aldrig själv haft någon negativ
erfarenhet av blandraser utan enbart väldigt positiva. och nu tänker
jag även enbart på hunden som individ och inte på oseriösa säljare.

som sagt, för och nackdelar?

och helst inga inlägg från extrempartiska blandrashatare eller älskare
utan jag vill kunna ha en shysst och öppen diskussion :)

tack på förhand :bow:

Sv: nackdelar och fördelar med blandras?

Vad ska hunden vara blandras av? Vad är det för aktiviteter du vill ägna dig åt?

Jag ser mest nackdelar med att skaffa blandras, och då har jag ändå en själv.

* Du har ingen aning om vilken/vilka av raserna som kommer att slå igenom, eller hur. Med lite otur kan det bli en väldigt jobbig eller dålig kombination.

* Du har inte den tryggheten det innebär att köpa av en uppfödare som säljer valpar enligt SKK:s regler. Ofta är dessutom blandrasuppfödare inte intresserade av att följa upp valparna, organisera träffar osv.

* Om du skulle bli intresserad av spår, sök eller någon annan bruksgren får du inte tävla. Det gäller ju också utställningar. Eller så kanske du inte är ett smack intresserad av spår, men det visar sig att det är just det intresset som slagit igenom i din blandras....

* Du missar hela rasgrejen, att träffa andra med samma ras, jämföra, flina åt likheter, och allt annat skoj.

* Även om du lyckas hitta en bra blandrasuppfödare gynnar du alla de dåliga. De som bara producerar valpar för att tjäna pengar, skiter i vart de säljs, struntar i att hälsotesta föräldradjuren, kombinerar raser som aldrig borde korsas och gör att många hundar får ett dåligt liv.

Fördelar? Tja, ofta är ju en blandras billigare.

Det finns över 200 raser nån hund där måste passa även dig eller hur?

Sen som nån skrev du får inte tävla med blandras förrutom Lydnad o Agility, kanske får en kanon hund så blir du sugen men sätter käpparna i hjulet för dig.

En hund utan stamtavla är ju en risk då du inte kan följa upp ledstatestik eller sjukdomar bakom föräldarardjuren. Svårt o veta vilka drag av vilken ras som kommer o bli mest av.

Följer dom varandra när det gäller pälsanlag , temprament ja alla såna bitar

enda positiva är priset men det är ändå högt skiljer nån tusenlapp mot renrasig o vad är 2-3000:- spänn på 10år inget. Man köper en med betydligt emr garantier med Kennel bakom sig det är ett som rä säkert men även det är ju inte utan risk men enklare o få nåt positivt av det ex kunna lämna tillbax utan nån anledning eller dålda fel garantier som finns o sen stamtavala.

sen var det nån som skrev man har ju så kul åt likaheter, Jag var o Tävla Rottweilermästerskapen i IPO i Okt o efter samtliga spår låg alla rottisar o käka gräs typiskt rottisar exempelvis o alla skratta när domaren nämde det.

Lite fler fördelar med blandras än vad "trissa" verkar komma på är tex. att dom har större chans att slippa de typiska ras sjukdomarna, är friskare och enligt mig trevligare än många rashundar (men det är ju induviduellt) Sen finns det väl väldigt många som säljer blandras hundar som INTE är uppfödare oxå! Sånna som tex. bara vill ha en valp efter sin egen tik och så. Agility och free-style kan man ju tävla med blandras så om det är det du vill göra så går det bra, men det är som trissa oxå sa lite tråkigt att inte riktigt "tillhöra" nån ras grupp.
Lycka till vad du än väljer! :banana:

Det är väl ändå inte sant att de ofta är friskare har du statestik som styrker det?
sen att de skulle vara trevligare är väl helt åt galet håll det beror ju i allra högsta grad fostran o miljö samt en nogrann avel ingen buskavel med 4-vägs korsningar...

zemra skrev:
Lite fler fördelar med blandras än vad "trissa" verkar komma på är tex. att dom har större chans att slippa de typiska ras sjukdomarna, är friskare

Vi behöver kanske inte ta den diskussionen här OCKSÅ? Sök gärna i gamla trådar och se hur sant det är....

Nackdelar:

*Oftast ingen dokumenterad sjukdomshistoria
*Oftast oseriös/okunnig uppfödare som du inte får något stöd & hjälp av
*Ingen koll på ärftlighet - mentalitet, fysik, HD/AD, ögon osv. Kan slå igenom så att din hund blir väldigt sjuk.:crazy:
*Du är begränsad inom vissa tävlingsgrenar
*Dyr att försäkra inom vissa bolag

Fördelar:

*skulle vara priset i så fall

Finns det inte nog med många för/emot blandrastrådar redan ? Använd sökfunktionen.

Dyr att försäkra inom villka bolag menar du ? Jag har kollat upp 3 bolag och dyrt är det knappast att försäkra en blandras. däremot har man ett tak på livförsäkringen, men speciellt dyrt är det inte.

Jag har en högst seriöst framavlad blandras och även en högst seriöst framavlad renras, båda med toppstamtavla. Så jag kan ju se detta ur en annan synvinkel.
Båda mina hundar är stabila mentalt och klart vettiga hundar. Båda två fungerar fint inom sin användningsområden (2 olika typer av jakt), så de har blivit som det var tänkt.

Blandrasen har dock några nackdelar rent praktiskt, min har inga nackdelar psykiskt eller kroppsligt då hon har avlats med eftertanke och syfte. Jag kan aldrig meritera henne, kan aldrig få ett championat, och det är tråkigt när man har en duktig hund.

Jag har inte särskilt bra kontakt med uppfödare, denna kombination måste kallas tjuvparning annars blir h*n utesluten ur SKK. Detta medför att vi aldrig har träffat syskon organiserat, aldrig haft träffar eller träning ihop. Med min renras har jag dock utmärkt kontakt med uppfödaren (stor betydelse vilken uppfödare man väljer), och vi åker upp dit regelbundet, dvs 80 mil...

Nu vet jag ju exakt vart min blandras kommer ifrån och jag vet vem pappan och mamman är och vilka merieter de har, men det är sällan du vet det på blandras. Inom min renrasiga hunds ras har avelsrådet vissa krav på hundarna som ska användas i avel (ex. HD-status under B, MH-test, GK anlagsklass viltspår), dessa krav finns inte hos blandraser, för det existerar inget avelsråd för dem...

Jag kan inte heller höja försäkringsvärdet på min blandras just för att hon är blandras. Jag använder mina hundar som jakthundar vilket innebär högre risker, därför höjer jag gärna livvärdet när de är injagade och funkar bra i skogen, det går inte med blandrasen, trots att hon är den bästa hunden...

Sen kan du ju aldrig exakt veta vad du får. Väljer du en renras så kan du vara rätt säker på vissa egenskaper som de vill bevara, dock allt beroende på uppfödare. En blandras kan man få lite allt möjligt i.

Jag rekommenderar en renras, just för att det finns fler fördelar rent praktiskt som jag ser det. Sen att jag tycker att blandrasavel i de allra flesta fall endast handlar om okunskap eller viljan att tjäna pengar, det är en annan sak..

//E

zemra skrev:
Lite fler fördelar med blandras än vad "trissa" verkar komma på är tex. att dom har större chans att slippa de typiska ras sjukdomarna, är friskare och enligt mig trevligare än många rashundar (men det är ju induviduellt) Sen finns det väl väldigt många som säljer blandras hundar som INTE är uppfödare oxå! Sånna som tex. bara vill ha en valp efter sin egen tik och så. Agility och free-style kan man ju tävla med blandras så om det är det du vill göra så går det bra, men det är som trissa oxå sa lite tråkigt att inte riktigt "tillhöra" nån ras grupp.
Lycka till vad du än väljer! :banana:

Sen är det så att den som tar valpar efter sin tik är uppfödare oavsett om det är första och sista eller fjärde kullen.
Jag kallar iofs blandrasuppfödare hellre för producenter men det är ju jag det....

läst igenom och tagit in.

angående att det finns över 200 raser och att jag borde kunna hitta
någon som passar får ni gärna hjälpa mig med :idea: jag har letat runt
och finner enbart dvärgpinschern som ett bra tänkbart alternativ.

liten hund/dvärghund
korthårig
psyke/förutsättningar som passar till sällskap/vakt och spår/agility.

vad säger ni? några ideer?

Dvärgpincher´n är väl fin men finns ju vissa grejer man ska tänka på den har kort päls o ej gjord för det svenska klimatet inte så schysst om man bor i Norrland o ha en sån på vintern hur mycket snö som helst sommarn mygg, men bor man neråt landet funkar det bättre gäller o tänka igenom sitt alternativ noga. sen hur dom är sen som hund betraktat det får nån anna säga jag jobbar bara med några få raser.

Dansk Svensk Gårdshund... Bostonterrier, Border terrier, ev JR...

Finns hur mycket som helst.

//E

väldigt off topic men sandraa tryck inte enter nä du skriver inlägg det blir automatiskt en ny rad :S ser så himla konstigt ut för de som har bredare / smalare skärmar än din :S men men ett tips från mig bara.. ha en bra dag allihop och god jul eller nått...

satsa först på att hitta dig en ras som du tror skulle passa dig istället för att börja tänka på att skaffa blandras. Och om det är för att blandraser är billigare än renrasiga så tycker jag att du ska ta dig en funderare på om du verkligen har råd med en hund eller inte!

karlsson skrev:
Nackdelar:

*Oftast ingen dokumenterad sjukdomshistoria
*Oftast oseriös/okunnig uppfödare som du inte får något stöd & hjälp av
*Ingen koll på ärftlighet - mentalitet, fysik, HD/AD, ögon osv. Kan slå igenom så att din hund blir väldigt sjuk.:crazy:
*Du är begränsad inom vissa tävlingsgrenar
*Dyr att försäkra inom vissa bolag

Fördelar:

*skulle vara priset i så fall

:bow: :bow:

Jag är blandrasägare. Jag älskar min underbara hund men jag är så gott som säker på att nästa vovve blir renras. Som sagt, det finns många renraser att välja på och då är man lite mer säker på vad man får.

jag kollar vidare på renrasiga hundar såklart i första hand och hoppas på att hitta någon som passar, eftersom det självfallet finns fler fördelar med att ha renrasig. men hittar jag en bra blandrashund som verkar klippt och skuren för mig så tänker jag inte hålla igen enbart på grund av den anledningen.

och ejlin nej det handlar inte om att dom är billigare så jag behöver inte ta en funderare över om jag verkligen bör skaffa hund eller inte, beslutet är redan taget med lång funderartid och väl genomtänkt. jag litar på mitt omdöme och hoppas att jag inte sagt någonting som kan ha fått er att tro annat?

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
29 982
Senast: Åsa A
·
Hundhälsa Jag har postat på hundar ifokus, postar här med då jag vet att det finns mycket kunskap här också. Hej! Jag tänkte be om lite tips...
2
Svar
23
· Visningar
4 318
Senast: Kakis
·
Hundavel & Ras Vi var ju tvungna att ta bort en av våra hundar för ungefär en månad sedan och även om det just för tillfället kan kännas lite skönt att...
2
Svar
23
· Visningar
2 715
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar