nackdelar och fördelar med blandras?

Sv: nackdelar och fördelar med blandras?

kom gärna med fler förslag på korthåriga dvärghundar, dom redan nämnda verkar inte vara de jag söker så vräk gärna på med allt ni kommer på! :)

det låter verkligen som om skåneterriern (dansk svensk gårdshund) skulle passa dig. lite mer jävlarannamma än dvärgpinchern men utan det där ettriga terriertempramentet. annars är ju dvärgschauzern ett alternativ, fast de är ju strävhåriga.

Tvärr så är de som vill ta en kull efter sin egen tik ofta väldigt okunniga. De är därför inte mycket bättre än rena blandras-producenter. Tikägarna saknar kunskap att se kritiskt på sin egen tik och hittar sällan en hane som kompletterar tiken. Istället paras tiken med någon kompis eller grannes hund, bara för att den är så trevlig. Att kombinationen däremot kan ge rent otrevliga valpar har man inte en aning om.

Med en renrasig hund från en bra uppfödare så får du en hel kunskapsbank på köpet. Du får en uppfödare som vet vad denne sysslar med och som lägger ned tid på att få fram så trevliga och friska valpar som möjligt. Även om blandrastikens ägare också vill avla fram trevliga valpar, så har denne inte alls samma chans att göra det som en kunnig renrasuppfödare. Det räcker inte med att bara ha en (i ens egna ögon) trevlig hund. Man måste ha tillräcklig kunskap och avel och genetik också.

ska kolla upp raserna ni tipsat om, tack :bow: kom gärna med fler förslag om ni kommer på.

joo det är synd att många blandrasuppfödare ofta är okunniga och självklart kan psyket bli instabilt om fel raser korsas. men en fråga som jag har som kanske är lite luddig men hoppas på svar ändå, hur stor är risken att en blandrashund blir instabil eller får andra betydande nackdelar? för en blandrashund kan ju bli lika fin som vilken hund som hälst men riskerna finns ju. jag har bara inte fått något större begrepp om hur ofta hundarna blir betydande instabila.

en annan fråga jag har: jag har på senaste funderat över om att ta hand om en omplaceringshund skulle vara en bra ide? gärna inte över 1,5 år då. vad finns det för för och nackdelar med det?

Det är mycket svårt att svara på. Det är många saker som ska gå fel för att en hund ska bli helt väck i skallen. Många hundar ur knepiga korsningar blir bara lite knepiga och ofta kan man leva med det. Risken för att få en hund med mentala krockar ökar ju mer inkompatibla raserna är. Exempelvis ska inte Rottweiler korsas med BC. Där kan stressen och vallbeteendet från BC krocka rätt rejält med skärpa och försvar från Rottweiler. Det kan ge en nervös hund som har lätt till bett. Man ska heller inte korsa brukshund och amstaff. det finns några till heltokiga korsningar som man helt ska låta bli därför att risken för knepiga avkomma är större.

Generellt kan man säga att ju närmare raserna är varandra i utseenden och användningsområde desto större chans att få en harmonisk hund. Labrador och Golden är två raser som ligger rätt nära varandra. Därefter får man kolla på hur de ser ut rent mentalt och om de passar ihop där också.

Hur ofta det sker att hundar blir något koko finns ingen statistik på, men man kan ofta se på många blandraser att de har ett visst beteende som beror på att de är just korsningar. Det kan vara rent triviala saker som inte innebär något problem för ägaren.

Omplacerings hund är ofast ett dåligt val, varför sälja eller ge bort en bra hund?

Man ser ofta på Blocket på annons 15månaders hundar av raser som Rottweiler, Dobermann, schäfer mm. säljes pga. av ändrade familje förhållanden , alleriger ja det första är enkelt ändrade familje förhållande ja de har fått en ny herre i huset o den har päls.
i rätt händer kan man få en kanon hund så jag säger inte det är fel o sätta ut hunden där eller nåt sånt. Men man ska nog testa sig fram när det gäller omplacering o fråga eller ställa kravet 1 vecka 14dagar o ha hunden på prov o se hur den funkar hemma o.s.v. o sen vara kritiskt o inte bara smälta som smör för den även om det är svårt. så tänk dig för o ar öppen om det ringer larmklockor nånstans

hoppas du blev nåt klokare är trött just nu *ler*

cillamuffins skrev:
lite mer jävlarannamma än dvärgpinchern men utan det där ettriga terriertempramentet

Men dvärgpinschern är väl ingen terrier heller? :confused::angel:
Var bara tvungen:D

Senast ändrad:

nej, men de kallas skåneterrier fast de inte är "riktiga" terriers. det var det jag syftade på ;)

Omplacerings hund är ofast ett dåligt val, varför sälja eller ge bort en bra hund?

Protest!
Jag har placerat om en fullt frisk och mycket trevlig tik, då 4år, som inte fungerade i flocken.
Alla som placerar om är inte oseriösa.
Jag hittade en kanon tjej till min älskling. Hon har det bättre än om hon hade bott kvar. Det behöver inte vara en dålig hund för det.

Man kan ju inte heller vara säker på att passa ihop med sin hund, jag finner det helt rimligt att valpen växer upp och man känner att personligheten inte går ihop med sin egen. Varför då behålla den bara för att man ska? Bättre då att placera om det så är alla parter nöjda och glada. Ingen annan som tänker så?

Men då menade du att den dansksvenska gårdshunden inte hade "terrieregenskaper" kanske? :D
Äsch, jag förstår hur du menade nu iaf :D

lady_vip skrev:
Jag har en högst seriöst framavlad blandras och även en högst seriöst framavlad renras, båda med toppstamtavla.
//E

Lite ot, men en blandras kan aldrig ha en toppstamtavla enligt min mening..

Nej, inte "på papper", men hon har jävligt fina föräldrar. Pappan har ungerskt jaktchampionat (nu har han även svenskt) och mamman är certad både inom jakt och även utställning. Det finns inte så många blandraser med den bakrunden... Inte renras heller för den delen...

Min poäng är att det är skillnad på blandras och blandras, de bättre blandraserna snubblar man inte över varje dag...

//E

oavsett championat hit och dit, så kvarstår faktum att det är en blandras, och det går Inte att säga att den då har en toppstam.!

Men hon har en toppstam även om hon är blandad eller ej. Sen att den stammen inte är godkänd av SKK eller någon annan organisation är en annan sak.

//E

Visst, men då finns det nog ett dräll av toppstammade blandraser ute till hugande spekulanter......

Toppenmarknadsföring!! :crazy:

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
29 982
Senast: Åsa A
·
Hundhälsa Jag har postat på hundar ifokus, postar här med då jag vet att det finns mycket kunskap här också. Hej! Jag tänkte be om lite tips...
2
Svar
23
· Visningar
4 318
Senast: Kakis
·
Hundavel & Ras Vi var ju tvungna att ta bort en av våra hundar för ungefär en månad sedan och även om det just för tillfället kan kännas lite skönt att...
2
Svar
23
· Visningar
2 715
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar