Nä fyyy så besviken jag blev

D

Dextrosol

Hej!!

Dottern (hoppryttare) som för första gången (på häst) skulle starta en dressyrtävling blev bortlottad. Hon som tränat så och verkligen sett fram emot detta. En sak som jag reagerar på är att de som anmält sig till två klasser kunde väl lika gärna blir bortplockade ur ena klassen så hade kanske alla fått plats i vars en klass i alla fall. Men det verkar vara så att varje klass lottas för sig..........tråkigt känns det i alla fall.

Sv: Nä fyyy så besviken jag blev

Hej!!

Dottern (hoppryttare) som för första gången (på häst) skulle starta en dressyrtävling blev bortlottad. Hon som tränat så och verkligen sett fram emot detta. En sak som jag reagerar på är att de som anmält sig till två klasser kunde väl lika gärna blir bortplockade ur ena klassen så hade kanske alla fått plats i vars en klass i alla fall. Men det verkar vara så att varje klass lottas för sig..........tråkigt känns det i alla fall.

Hej!!!

vad tråkigt för er, tyvärr är det så det är :(.. hoppas på bättre tur att komma med nästa gång !

Visst är det jättetråkigt med bortlottningar. Förra hösten blev ajg bortlottad från 3 av 3 tävlingar, kom dock tillslut med på allihop då jag jag snabbt ställde mig i kö för att få plats vid ev strykningar.

Det där med att en del kommer med i två klasser och en del i ingen känns ju förståss väldigt orättvist och det är olika vad klubbarna har för policy.
För min del så har det varit så att jag verkligen behövt rida två klasser eftersom min häst i början var väldigt tittig och att bara rida en kunde jag nästan lika gärna låta bli. När det är så känns det välidigt jobbigt om man alltid bara kommer med i en, att då stryka sig från den gör ju dessutom att man måste betala den starten iallafall.
Det kan ju också var så att de som kommit med i två klasser haft två bortlottningskort som de skickat med och därför inte kunnat bli bortlottade.

Enda sättet att lösa problemet är att det arrangeras fler tävlingar och för det krävs det folk som engagerar sig.

Men får man inte ett bortlottningskort då som man använder i nästa tävling så man INTE riskerar att bli bortlottad hela tiden?

Jo visst får man, så en visst finns det chans att komma med på en del tävlingar. I höstas kom jag ju dock med på tävlingarna på strykningar så då fick jag inga kort. Vill man dessutom, som jag ett tag, nödvändigt vis rida två klasser måste jag ju samla två kort innan jag kan anmäla mig med dem. Sen vet man ju aldrig rätt vad det är kommer man med på allt så att anmäla till en massa tävlingar bara för att man säkert blir bortlottad går ju inte heller. Bortlottningar gör det helt enkelt vansinnigt svårt att planera.

Jag har också blivit bortlottad på två tävlingar på raken men kom med på båda två eftersom jag ställde mig som reserv.
Har du ringt och anmält dottern som reserv? Det brukar ju alltid bli strykningar.

Jättetråkigt att bli bortlottad! Spec när man sett fram emot det så och lagt ner massa extra tid för träning kanske.

Men att man helt enkelt lottar varje klass för sej är väl mest rättvist. Tycker jag iaf.
Risken är ju stor, om man låter de som anmält sej till två klasser och bara får rida en klass, att de stryker sej helt och hållet. Och då kanske arrangören står med där med platser att fylla istället för tvärtom.

Fy så tråkigt att hon belv bortlottad. Hoppas att hon får vara med på nästa tävling hon anmäler sig till.

Jag minns första gången jag anmält mej till dressyrtävling, på nya hästen. Det skulle bli våran absolut första tävling, och den skulle också vara ren träning, för två helger efter, skulle jag vara med och tävla lag.
Jag blev så klart bortlottad på den första tävlingen. Blev otroligt besviken, och ännu mera nervös, då jag inte alls visste hur hästen skulle reagera på nya platser, och under tävling. Letade som en tok, för att hitta en annan tävling att anmäla mej till, men det var tidigt på året, så det fanns inga andra som var i min och hästens klasser.
Det gick iallafall bra, då vi kom iväg på lagtävlingen, men jisstanes så nervös jag var innan.

varifrån får man bortlottningskort ? Hur många tävlingar/klasser måste man ha blivit bortlottad i för att få ett sådant? finns det i både hoppning och dressyr, på alla nivåer?Om man har ett bortlottningskort, betyder det att man inte kan blir bortlottad nästa tävling då? :) Tacksam för svar

Jag vet inte om alla distrikt har detta, men bortlottningskort får man om man blir bortlottad från en klass. När du sedan använder bortlottningskortet vid anmälan så har du "förtur". I Sthlm finns dessa kort iaf, dock gäller det bara för Sthmsekipage, tävlar du ex för en Uppsalaklubb får du inget kort.

Bortlottningar gör det helt enkelt vansinnigt svårt att planera.

:bow::bow: hade anmält mig till fler tävlingar i höstas än vad vi egentligen tänkt åka på, tänkte ju att givetvis blir vi bortlottade från iaf minst en. Men inte då! ibland kommer man med på allt :crazy:

Jag blev också bortlottad inför mitt och hästens livs första dressyrtävling. Hade verkligen tränat och sett fram emot det, så det var ingen vidare kul. Särskilt inte när det var den enda jag kunde vara med på den terminen, och precis innan sommarlovet... Men det är sånt som händer, bara att ta nya tag!

_kl_
lite utanför ämnet, men ni som blir bortlottade (och ni andra) tycker ni det är bättre att klassen stänger när det är fullt? Så att de som är ute i god tid är de som kommer med.
Själv ser jag en risk i detta också, att det blir huggsexa när propparna publiceras, och sen finns det ingen chans. Vet inte riktigt vilket som är bäst.
I våras när min klubb hade tävling hade vi 125 anmälda till 80 platser. Det är trist att lotta bort så många, men vad gör man?

Ja det tycker jag faktiskt, för ju tidigare man anmäler sig desto bättre blir det för både klubben och ryttaren. Tycker att de som är ute tidigt kan få en liten belöning i form av att inte riskeras att bli bortlottade. Att stänga klasserna när maxantalet är uppnått är också en bra idé, men anmälningarna kan fortsättas ta emot ifall strykningar sker så de som står först i kön får en plats.

Jag tycker också att det är bättre, det underlättar ju planeringen betydligt att veta redan när man anmäler sig om man kommer med eller ej. Ganska ofta har man ju tävlingar att välja på samma eller närliggnade helger och då är det ju trist om man råkar välja den som blir full och blir bortlottad istället för en som kanske har platser kvar.

Liknande trådar

Tävling Kom inte på någon riktigt bra titel, men hur som. Nu har jag varit ute lite och sett hur några Pay & Jumps går till på 3 olika ställen...
2
Svar
27
· Visningar
3 283
Senast: Gnapp
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 371
Senast: alazzi
·
Avel Hej! Jag är en 40+ are som går i köpa unghäst tankar ( till ffa dressyr ). Ska INTE rida höga klasser utan vill ha en sund och trevlig...
Svar
6
· Visningar
1 668
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar