Mythbusters på Buke

Sv: Mythbusters på Buke

goldengalactica skrev:
Eller att vita hästar mobbas i hagen???

Stämmer inte. Min andalusier är skimmel och han basar i hagen. I mitt gamla stall är det ett skimmelsto (halvblod) som är boss. Och min medryttarhäst som jag hade för flera år sedan var en lipizzaner skimmel, och hon bestämde i deras hage. Och i alla dessa hagar fanns flera bruna hästar, isabeller och fuxar.

nässla skrev:
Och sen alla "rasmyter", tex.
* halvblod/fullblod/araber klarar inte att gå på lösdrift
* islänningar/shettisar/russ kan inte äta kraftfoder
* kallblod reagerar långsammare
* ponnyer behöver inte skos

* Jag har själv två araber på lösdrift. Fungerar utmärkt och de har aldrig frusit. De ser ut att må super. Har även haft halvblod på lösdrift i ett tidigare stall. No problem :D

* Klart de kan äta kraft, men oavsett häst tycker jag att man ska vara försiktig med vad man ger dem, alla kan vara olika känsliga mot vissa saker. En shettis behöver säkerligen inte flera kg kraft, särskilt inte om den bara går i en hage och inte arbetas. :eek:

* Har arbetat flera kallblod och har kompisar som har sånna hästar. Varför skulle de reagera långsammare? Kan snarare tycka att de är mer "nerviga" och hetsiga än mina araber som folk verkar tro ska vara det.

* Alla är individer, vissa har bra hovar och andra inte. Beror ju på hur de ska arbetas också. Själv anser jag att man inte ska sko en häst om det verkligen inte behövs.

detta är en "myt"(?) jag har fått höra av en tjej:

några tjejjer hade duschat en häst och då hade det kommit lite vatten i öronen och hästen ramlade omkull och slog i huvudet så att den dog och en annan som jag definitift inte tror på:
att förr i tiden så spottade cowboysen i öronen på hästarna så de skulle lägga sig ned (vafan ska man med en liggande häst till i westernridning??)

Sellan skrev:
att förr i tiden så spottade cowboysen i öronen på hästarna så de skulle lägga sig ned (vafan ska man med en liggande häst till i westernridning??)

:rofl: :rofl: :rofl: Kanske lättare att komma upp på.

Skuggfaxe12 skrev:
Hästars mag- och tarmsystem är inte gjort för att fungera på båda hållen så att säga. Detta innebär att om en häst t ex blir sjösjuk och skulle behöva spy dör den istället.

:idea: Därav transportsjukan.

Sparf skrev:
Nää, precis!:crazy: Hästen som jag hörde "kräktes" tror jag ägarna har kvar fortfarande. Och han måste vara ca 20 år nu iallafall (ifall han lever vill säga)... Tyckte alltid så synd om honom för ingen verkade bry sig om honom , där han gick alldeles själv i skogen...stackarn.

Jag måste bara fråga om detta är en liten islandshäst??? I så fall kanske vi snackar om samma pålle!!!

jag har ingen aning om det var en islandshäst men det kunde mycket väl ha varit! Det var/är en liten vit ponny. Nu när du säger det så hade han en typisk islandsman......hmm

Jo, nu kom jag på en rolig sak till. En tjej frågade mig om hästen fick självmordstankar om den gick i sjukhage för det hade ngn sagt att den kunde få. Hon var verkligen uppriktigt förtvivlad.

Sparf skrev:
jag har ingen aning om det var en islandshäst men det kunde mycket väl ha varit! Det var/är en liten vit ponny. Nu när du säger det så hade han en typisk islandsman......hmm

Ja vi pratar samma häst, det kaninte vara något annat... Han gick ensam o så hade de fixat så han kunde gå ut och in som han ville...

Han har gomspalt och det är därför som han är slemmig runt mulen...

Gud, jag undrar om han lever fortfarande!!!

lissa skrev:
En del är rädda för skäckar eftersom de tror att dom är kossor!! Vet ej om det är sant, men en bra teori i alla fall.
aha! då förstår jag att de var skeptiska! en liiiten kossa som rännde runt i 190 knyck m en lika liten tjej på!!

Travaren som jag rider var lite fundersam när det för förstag ången var en skimmel i ridhuset. Hon var inte direkt rädd men hon tittade mer på skimmeln än på övriga hästar.
Å andra sidan var det ju hennes första möte med en skimmel... nu har hon inte längre nåt problem med färgen på hästarna....

Låter som mitt sto när hon första gången fick se en fjordhäst. Hon var däremot lite mindre fin i kanten och stannade och stormglodde. Hon var totalt okontaktbar tills hon hade förstått att de gula punkhäst inte skulle äta upp henne.

Och då ska vi inte tala om när min valack fick se en åsna för fösta gången i sitt liv.....

rolig tråd..

Här säger vi alltid att hästar med två virvlar är alltid "puckohästar" på något sätt...

Men de flesta hästar har ju ngot personligt så man kan säga att den är beviljad och avslöjad eftersom 1 virvelshästar också kan ha konstigheter

Angående fuxston, kan jag säga att jag stött på den myten ett antal gånger, då jag av någon konstig anledning bara lyckas köpa fuxar.

De tre senaste har varit ston. En av dem var en riktigt kärring, men det beror snarare på uppfostran än på färgen.
Av de jag har nu är den ena lite hispig vid sällsynta tillfällen, men är oftast lugn (hon är f.ö. efter Amiral och de hästarna är inte direkt kända för att vara lugna, hon är väldigt lugn för att vara efter honom). Den andra är lugnet själv.
Så att fuxston skulle vara värre än andra tror jag inte på.

Vet däremot att det finns travtränare som inte tagit emot fuxar för träning, pga denna myt.

*kl*

Angående att fuxar skadar sig mer...

Det tror jag absolut på, har en i stallet som har skadat sig minst 5 gånger sen i somras, så hon har blivit riktigt halt och så(hbl)

Red även en ardenner innan, även hon fux, som blev sjuk, skadade sig hela tiden!

Och en newforest jag red när jag var mindre (mörkfux)skadade även hon sig mycket....

Åska skrev:
Låter som mitt sto när hon första gången fick se en fjordhäst. Hon var däremot lite mindre fin i kanten och stannade och stormglodde. Hon var totalt okontaktbar tills hon hade förstått att de gula punkhäst inte skulle äta upp henne.

Och då ska vi inte tala om när min valack fick se en åsna för fösta gången i sitt liv.....

Haha jag tänker på när min pålla fick se sig själv i spegel i ridhuset första gången!!!:rofl: Hon tvärnitade och verklgen stormglodde!!! Och sedan var hon tvungen att gå fram och titta och ju närmare spegeln man kommer, desto mindre häst syns ju... Men hon sträckte sig ovh försökte kolla över sargen var den där andra hästen tog vägen...

Och häromveckan mötte vi en islänning i skogen, inget konstigt med den förutom att vi aldrig sett den tidiagre. Glory var minsann misstänksam ända till den lilla pållen gnäggade. Å andra sidan stannade vårat ridsällskap också, så det var nog inget med islänningen att göra egentligen...

//Lillan

Jag har hört att hästar med små öron (alltså en jättehäst med ponnyöron) ska vara luriga och hitta på bus medans hästar med stora öron är snälla och tillgivna.

Pållan som jag rider har verkligen jättestora öron (hon såg ut som en mula när hon var liten bebis) och hon är det snällaste som gått i ett par järnskor. Jag skulle lätt kunna lägga grimskaftet i händerna på ett barn.

Dock har hon en "månskära" i ögat och det ska tydligen inte vara så bra. Kommer inteihåg exakt vad det betydde, men nåt var det. Och pållan därhemma kan vara envis, har hon bestämt sig för att inte gå förbi den där stenen så gör hon inte det heller.... Hon fryser helt enkelt fast där hon står.

Hästar med fint huvud är bra tävlinghästar...

Någon som vet närmare???

//Lillan

dramatik_87 skrev:
*kl*

Jag har hört att travare ska vara desto bättre desto längre öron de har...
hmm....:confused:

Ehhhh????:confused: Som jag sa i tidigare inlägg så har jag en miniåsna till travare och hon har inte direkt varit någon stjärna på travbanan (är startad en gång o sen gick hon sönder)

För övrigt är det hästen på min avatar som jag pratar om, kanske inte någon perfekt "öronbild" men ändå...

//Lillan

Fjordingar var inte alls blacka från början. Det finns bilder på svarta och skäckar, som exempel, från sent 1800-tal. Någon gång i början på 1900-talet bestämde man sig för att bara avla på blackanlaget, men eftersom det svarta anlaget fortfarande finns kvar så kan en fjording födas svart om två med samma anlag korsas. (Tror jag det var, är inte så bra på färg.) Det är inte en särskilt hög procent som har det anlaget idag, men jag har hört att det fortfarande finns. Och eftersom fjordingar under en period korsades med Dölehästar på vissa håll så kan även deras färganlag finnas kvar.

Många tror att ursprungsfärgen var black, men det har jag sett fotobevis på att den inte var.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka