Mythbusters på Buke

Sv: Mythbusters på Buke

teammalmgren skrev:
att rida på hackamore utan martingal är ju värre än att rida med martingal.
Den gör ju så att det tar jämt över och inte bara i ena skänkeln.

Att man skulle kunna knäcka nosryggen vet ja inte men tycker att det inte borde gå just av att man tex försöker stanna hår då de flesta hästar ställer sig om man skulle ta i så hårt.. iallafall de jag sett. men däremot i en olycka borde det ju inte vara omöjligt vid tex av ramlingar osv.

Menar du att när man har en martingal så verkar bara den skänkel vars tygeln man håller i men om man rider utan martingal så verkar båda skänklarna även om man bara tar i en tygel?

Jo utskilja färger kan de nog. Läste ett försök som gjorts med hästar och tre lådor av olika färg, har för mig att det var blå, gul och röd. De lade maten i samma låda som alltid stod på samma plats på rad med de andra. Efter några dagar gick de direkt till rätt låda utan att kolla i de andra först. Sedan bytte man plats på lådorna men maten var i samma låda. Då gick hästarna direkt till rätt låda trots att de bytt plats. Kommer jag på var jag läste det återkommer jag.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

En sak jag funderade över i helgen, förut sa man att ju bättre gång en häst hade desto skumpigare var den (då halvblod...nåt annat fanns liksom inte i den värld jag befann mig i innan).
Stämmer det eller är det en skröna?

Det här med att hästar inte kan kräkas....
Jag vet en häst som hade/har en sjukdom som bidrog med att han kräktes upp det mesta han åt... Men eftersom hästar inte kan kräkas ur munnen så spydde han genom näsan istället... vad tror ni om det? Jag själv har aldrig någonsin sett denne häst göra det här men andra påstos göra det.

Rolle skrev:
Jo utskilja färger kan de nog. Läste ett försök som gjorts med hästar och tre lådor av olika färg, har för mig att det var blå, gul och röd. De lade maten i samma låda som alltid stod på samma plats på rad med de andra. Efter några dagar gick de direkt till rätt låda utan att kolla i de andra först. Sedan bytte man plats på lådorna men maten var i samma låda. Då gick hästarna direkt till rätt låda trots att de bytt plats. Kommer jag på var jag läste det återkommer jag.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Skulle vara intressant att testa.

Dundret skrev:
Här är saker jag hört:

-Ju tjockare bett detso mildare och snällare för munnen

:smirk:

Spinner vidare på den:

"Tjockare bett är bättre för alla hästar."
"Tränsbett (dvs vanligt delat bett) är det snällaste bettet av alla sorters bett och stångbett är elakt."

Själv har jag mina teorier om de två myterna, men vad säger ni?

Sparf skrev:
Det här med att hästar inte kan kräkas....
Jag vet en häst som hade/har en sjukdom som bidrog med att han kräktes upp det mesta han åt... Men eftersom hästar inte kan kräkas ur munnen så spydde han genom näsan istället... vad tror ni om det? Jag själv har aldrig någonsin sett denne häst göra det här men andra påstos göra det.

Av vad jag lärt mig så kan inte hästen spy (normalt) eftersom dess struplock (tror jag det var) bara kan öppnas åt ett håll.
Och kan de spy så är de på väg att dö, eller som i den andra hästens fall har något genetiskt fel eller en sjukdom kanske?

Är ni säker på att hästen verkligen svalde maten? Eller kan den ha stannat kvar i strupen precis innan struplocket och att hästen lyckats få upp det igen i näsborranra.
Tror denna myt kan bekräftas eller avskrivas med hjälp av veterinär.

Ang. hästars förmåga att kräkas. Anledningen till att man säger detta är att de inte kan det när de ätit för mycket. Matstrupen går in i magsäcken i "fel" vinkel och blir tilltäppt när magsäcken är FULL, och då kan hästen inte kräkas. Det är därför hästar får kolik när de ätit för mycket. Annars kan den faktiskt det, men det kommer genom näsan pga struplocket. Finns dock inte så mycket behov av det i normala fall.

Ær det sant att hæstar kan drunkna om man hæller vatten i øronen?

En halvkænd NH- trænare informerade oss ang det på en Clinic..

Jag har svårt att tro det, men det stør mig ændå. :confused:
Så vad ær sant?

Alexandra_W skrev:
Men du har ju vita hästar/skimmel bland camarguehästar, islandshästar etc. Men uppstod det alltså inte förrän människan blandade sig i?

Nu fattar jag inte vad du menar??

Bägge dessa raser har ju sitt ursprung från tamhästarna... vildhästar (riktiga vildhästar) har väl typ samma fär allihopa?
Om jag inte mins fel här så är "ursprungsfärgen" black?
Alla vildhästar har den färgen - och även många tamhästar (fjordingar, en del kallblod mm..).

Färger som brun, skimmel, fux mm. kallas väl "förädlade färger" - just för att de är framavlade av människan?
Alla "vildhästar" som finns i dag utom "Przewalkiis häst" är domesticerade hästar som förvildats.. så, ja - jag tror att man lugnt kan säga att skimmelfärgen (precis som fux, brun mm..) har uppstått genom människans inblandning.

Någon som inte håller med?

Inte jag i alla fall!

Helt min poäng från början.

Spirit skrev:
Ær det sant att hæstar kan drunkna om man hæller vatten i øronen?

En halvkænd NH- trænare informerade oss ang det på en Clinic..

Jag har svårt att tro det, men det stør mig ændå. :confused:
Så vad ær sant?

Såvida den andas med öronen så är det fullt möjligt.

Men om den står i djupt vatten och får så mycket vatten i örat att balanssinnet rubbas och den trillar omkull så kanske det är möjligt. Men det låter lika troligt som att man kan bli gravid av analsex.

Jag har oxå hört det om vatten i örat, och att det som sagt beror på att balanssinnet rubbas då.

Drunkningen kanske dom menar om man är ute och simmar på djupt vatten t.ex. så kanske den har svårare att hålla sig på rätt köl med mycket vatten i öronen = lättare för drunkning?

Eller så kanske dom bara menar något så enkelt att hästar inte kan simma under vattnet, pga att den då kanske simmar åt "fel håll" (typ ner ist för upp) eller nått på grund av att balansen blir fel...

Anyway, jag har iaf oxå hört det.

En häst KAN INTE kräkas.

Struplocket öppnas som sagt bara åt ett håll.

Om hästen "kastar upp" mat så är det oftast forderstrupsförstoppning som beror på att hästen kastar i sig maten för snabbt så den fastnar i stupen så hästen hostar upp maten.

Detta kan se mycket hemskt ut och maten kan komma ut ut näsborrarna men det är INTE att hästen kräks, för maten har INTE varit nere i magsäcken och vänt.

Punkt slut, detta lär man sig i skolan på naturbruksgymnasiet. Fråga en veterinär om ni inte tror mig ;)

läste att dom hetsade hästar att springa mot staket och de som hade grönt stannade först eftersom dom ser grönt bäst för att kunna hitta gräs. sen kom vitt. de med blått staket stannade typ sist

ellerhurdetnuva...;)

Jag har ingen aning...jag har bara hört från andra att han kräktes. Dom sa att det va grönt mosigt och slemmigt. Dessutom så "spydde" han upp det direkt efter att han hade ätit det typ... antagligen var det gräs. Han hade hållt på så i flera år hörde jag oxå...Men sen vet jag inte om personerna som sa det överdrev...

Sparf skrev:
Jag har ingen aning...jag har bara hört från andra att han kräktes. Dom sa att det va grönt mosigt och slemmigt. Dessutom så "spydde" han upp det direkt efter att han hade ätit det typ... antagligen var det gräs. Han hade hållt på så i flera år hörde jag oxå...Men sen vet jag inte om personerna som sa det överdrev...

Jag har hört om en liknande situation men då handlade det int eomatt hästen kräktes... Han hade gomspalt (ingen vägg mellan näsa och mun alltså) och därför kom en hel del mat ut genom näsan på honom.
Detta var jätteäckligt så hästen gick omkring med ett grönt kladd runt mulen hela tiden...

//Lillan

Jaa, det kanske det va .. det låter rimligt iallafall... kladdigt om mulen var han iallafall! usch vilka äckliga sjukdomar det finns. :crazy:

Hej!

Min vita har aldrig blivit mobbad! hon kan däremot ge sej på fuxar i storlek c-ponny

/ Lavinia

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka