Mythbusters på Buke

Sv: Mythbusters på Buke

2.Genom böjprov kan hästen böjas sönder …

Hade en hält fri häst.
Två olika människor böjde hästen.
Hästen blev 4,5 gradigt halt på två av benen där den enda människan böjde. (som böjde så att hästen höll på att tippa stod under och tryckte uppåt, aldrig sett nå liknande)
3 veckor senare (utan behandling) var vi till annan vetrinär där han gick igenom anmärknings fritt. :smirk:

Sparf skrev:
Jaa, det kanske det va .. det låter rimligt iallafall... kladdigt om mulen var han iallafall! usch vilka äckliga sjukdomar det finns. :crazy:

Ja det jag såg tyckte jag var mkt äckligt...Om jag fick en sånt föl skulle jag nog ta bort det... Kan ju inte vara roligt när en massa mat rinner ut genom näsan hela tiden...

Nää, precis!:crazy: Hästen som jag hörde "kräktes" tror jag ägarna har kvar fortfarande. Och han måste vara ca 20 år nu iallafall (ifall han lever vill säga)... Tyckte alltid så synd om honom för ingen verkade bry sig om honom , där han gick alldeles själv i skogen...stackarn.

jag har fått höra att fuxar är känsligare än andra hästar...? Och får skador lättare..tex hältor...
vad jag nu har hört det ifrån kan jag inte minnas..:smirk:

Men faktum är att många fuxar jag har träffat har varit skadade, en av mina är fux..och en lite av en oturshäst...(klumpehäst:crazy: )

Cecely skrev:
Jag undrar om hästar med 2 st virvlar i pannan är värre än än hästar med en virvel?!

Min polle är en riktig kärring och hon har 2 st virvlar!

Har ridit en fux med 2 virvlar i pannan och är efter Pilot... :angel:
MY GOD vad jag ramlade av... :rofl:

Cider skrev:
En annan grej - jag rider min skimmel, möter en travhäst som springer ner i diket, kusken säger -" han/hon är RÄDD för skimlar..."

Det hände en lustig grej en gång när min häst blev riden av en annan i ett ridhus som tillhör ett "dressyrhäst stall". In kommer det en liten tjej på den minsta shettis jag har sett (riden i alla fall) och dessutom skäck! Alla storhästar tyckte att den där lilla skiten var bland det läskigaste jag har sett, och den lilla tuffade på med sina korta ben som gick som trumpinnar och tyckte nog att det var ballt att vara med alla stora killar/tjejjer.. guuud så jag skrattade!!

Cider skrev:
Kan man lära en häst att skita på samma ställe i boxen?

Ja det undrar jag med!!!

Vet du var struplocket sitter??
Mun-struplock-matstrupe är ordningen. Om hästen får foderstrupsförstoppning så sker det i "foderstrupen"=matstrupen. Det hörs nästan på namnet...
// En veterinärstudent som precis läst anatomi och även gått naturbruksgymnasium men faktiskt hellre tror på det hon ser med egna ögon...

En del är rädda för skäckar eftersom de tror att dom är kossor!! Vet ej om det är sant, men en bra teori i alla fall.

en kviga fick för sig att betäcka min vallack en gång.... han vart sur och backade på henne :p

Cecely skrev:
Jag undrar om hästar med 2 st virvlar i pannan är värre än än hästar med en virvel?!

Min polle är en riktig kärring och hon har 2 st virvlar!

Min hovvårdslärare sa att hästar med två virvlar va dumma i huvudet! min pålle har de å han e underbar=) lite envis såklart men världens snällaste=)

sanni skrev:
jag har fått höra att fuxar är känsligare än andra hästar...? Och får skador lättare..tex hältor...
vad jag nu har hört det ifrån kan jag inte minnas..:smirk:

Men faktum är att många fuxar jag har träffat har varit skadade, en av mina är fux..och en lite av en oturshäst...(klumpehäst:crazy: )
Min lilla dam var en olycksfagel:crazy: , nu hoppas vi det har vant iaf.:smirk:
http://i27.photobucket.com/albums/c155/mariamp/DSC00296.jpg

Nja, personen som berättade sade någonting om att hästens örongång är inte sluten utan det är hål ända in i skallen . får den vatten i öronen så kunde den tydligen inte bli av med det & drunknade fast hästen kunde befinna sig på torra land ??

Man kanske skulle bege sig ut i stallet m vattenkannan & prova??

Jag minns inte exakt hur personen sade det & den exakta anledningen till varför dom drunknade.

Men det har stört mig i snart 1 år....

Borde kanske mejla personen i fråga & be henne förklara vad hon menade??

det låter lite lustigt att det är hål ända in i skallen... Det finns väl inga hål i skallbenen? och vattnet kan väl inte lägga sig mellan skinnet och skallbenet... eller? Kan tänka mig att det stör dig att inte veta:p

Ang. hästars syn så har jag hört att de visst kan urskilja färger, men de ser tvådimensionellt. Kontraster ser de bra, och hinderbommar är därför ofta målade med skarpt avgränsade fält i kontrasterande färger. Enfärgade bommar är svårare för hästen att uppfatta, och bommar som har samma färg som underlaget är ännu svårare för hästen att se just p.g.a. den tvådimensionella synen. Om det stämmer, hur lär sig isf en häst att taxera och bedömma avstånd till hinder?

men hur är det med en grå sten på en grusväg...ser dom den som någon disigt konstigt då kanske? kanske därför dom ibland är så rädda för stenar:smirk:

Klart det är hål in i skallbenet, det är ju hål för munnen ögon och så är det massa småhål där alla nerver och så går igenom, så det är hål från örat in till hjälnan, eller hål och hål, det hålet är ju lixom inte tomt, utan ganska fyllt av nerver, blodkärl och lite joks...
Så att man kan hälla vatten in i hjärnan på så vis låter ganska orimligt :smirk:
Och en sak till, hur kan man drunkna med hjärnan??? :smirk:

jag har hört att om man tex. rider omkull i vatten, och hästen får vatten i öronen. då skulle balanssinnet påverkas så att hästen inte vet vad som är upp eller ner.
typ att den lika gärna kan "dränka sig"

sanningshalten har jag ingen anning om, kan ju vara dumt att prova :angel: iallafall med flit ;)

Jonna skrev:
JHästar kan inte kräkas, men kräks de dör de (får inte ihop det heller)

Hästars mag- och tarmsystem är inte gjort för att fungera på båda hållen så att säga. Detta innebär att om en häst t ex blir sjösjuk och skulle behöva spy dör den istället.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka