Mythbusters på Buke

Sv: Mythbusters på Buke

Jag hade en shetlandsponny som gillade att dyka. Visserligen var hennes öron fulla av "ullhår" som kan ha isolerat lite, men det betyder i alla fall att det inte är precis lätt för en ponny att få vatten i huvudet och dö knall fall...

nässla skrev:
Försäkringen gäller inte om...
... hästen har nylongrimma i transporten
... hästen är utan grimma i hagen
... övre luckan på transporten är öppen

Och sen alla "rasmyter", tex.
* halvblod/fullblod/araber klarar inte att gå på lösdrift
* islänningar/shettisar/russ kan inte äta kraftfoder
* kallblod reagerar långsammare
* ponnyer behöver inte skos

Öhm.. jag skulle bara vilja säga en sak om att "* ponnyer behöver inte skos" Inga hästar behöver direkt skos, De flesta hästar kan klara sig utmärkt utan skor (alltså sk barfota gång):smirk:

mvh Tess

Eh nej, det finns många hästar som behöver skor. Det är säkert nåt som kommit med tiden pga skoning av generationer. Hade det varit för ett antal 100år sen så kanske..

*kl*
Min ponny bajsade på ett ställe om man skyfflade upp en ränna.

Mitt fullblod blev ytterst fundersam över skäckar och skimmlar när han först såg dom, men han hade iof stått på Täby hela sitt liv.

Det här med sjösjuka: Det har med balanssinnet att göra, och att dom skulle dö endast för att dom inte kan få upp maten ur magen är lite absurt.

*kl*

Jag har hört att hästar med långa öron är snabbare än hästar med korta öron.

och

Hästar som piskar sina ryttare i huvudet med svansen när de hoppar över ett hinder kommer bli väääldigt duktiga hopphästar...

tvivlar på alltihop men lite måste man ju bidra med....:D

"och att dom skulle dö endast för att dom inte kan få upp maten ur magen är lite absurt."

kolik?

Mitt fullblod KAN inte gå barfota runt om. Hennes fodervärdar försökte i somras, men efter ett par veckor så var de tvungna att sko henne på framfötterna igen. Hovarna trasar sönder, trots väl avvägd foderstat och biotin m.m., och hon är väldigt ömfotad utan skor. Som Henchen skrev, det har säkert att göra med alla generationer av skoning, och en avel som inte tagit hänsyn till hovkvaliteten hos individerna man avlat på. Synd, men så är det.

Min ponny däremot klarar sig bra utan skor så länge han inte körs på grus/asfaltsvägar.

Sparf skrev:
*kl*

Jag har hört att hästar med långa öron är snabbare än hästar med korta öron

Gahhhh!!!! Jag måste genast hem och sätta pållan för vagn och få henne till travet igen... Man kanske har en ny Ina Scot hemma i stallet!!!???:love: Vore ju toppen faktiskt...

Och hennes pappa var ju en av Örebros bästa långskubbare så....

//Lillan

Det här med vita ben då. Ju fler vita ben en häst har ju "knäppare" är den. Fanns en ramsa till det där.

Min pålle har tre vita ben. Varav de bak är jätte höga. (Han är även fux) Och han är vänligheten själv som aldrig skulle göra en fluga förnär.

Cecely skrev:
Jag undrar om hästar med 2 st virvlar i pannan är värre än än hästar med en virvel?!

Min polle är en riktig kärring och hon har 2 st virvlar!

Har också hört den, ju mer virvlar de har. Dessut jävligare är de.. Någon annan som har erfarenhet av det? :P

Cecely skrev:
Jag undrar om hästar med 2 st virvlar i pannan är värre än än hästar med en virvel?!

Min polle är en riktig kärring och hon har 2 st virvlar!

Jag har hört att ju fler virvlar en häst har, ju tokigar är den.... Min har 6 virvlar i pannan!!! Och i vårt stall räknas hon faktiskt som lite tokig...:angel: När kontrollanten skulle fixa hennes pass höll han på att svimma! Han frågade: -Rider du verkligen på den här stollen?

Senast ändrad av en moderator:

Sparf skrev:
Hästar som piskar sina ryttare i huvudet med svansen när de hoppar över ett hinder kommer bli väääldigt duktiga hopphästar...

tvivlar på alltihop men lite måste man ju bidra med....:D

Det här hänger ju ihop med att hästen har så bra bakbensteknik att den liksom hoppar upp högt med bakdelen och då åker ju svansen liksom fram mot ryttaren, så det kan det väl ligga lite, lite i.

Hästar kan inte simma under vattnet för de håller inte andan, utan fortsätter andas under vattnet.

Lillan_tuff skrev:
Gahhhh!!!! Jag måste genast hem och sätta pållan för vagn och få henne till travet igen... Man kanske har en ny Ina Scot hemma i stallet!!!???:love: Vore ju toppen faktiskt...

Och hennes pappa var ju en av Örebros bästa långskubbare så....

//Lillan

Hahaha, Lycka till! Säg till när du vinner inne på travbanorna så kommer jag och hejjar på!:D

Min farfar har haft en hingst som va en riktigt duktigtravare. Iran Will hette han. Hästarna som som gått i stallet hemma hela tiden var barnbarn till honom tror jag:p

Muppe00 skrev:
Det här hänger ju ihop med att hästen har så bra bakbensteknik att den liksom hoppar upp högt med bakdelen och då åker ju svansen liksom fram mot ryttaren, så det kan det väl ligga lite, lite i.

ligger kanske lite i det du säger... men såg en häst en gång som inte kunde hoppa så jättebra men hon smiskade ryttaren i bakhuvet ändå:p

Sparf skrev:
Hahaha, Lycka till! Säg till när du vinner inne på travbanorna så kommer jag och hejjar på!:D

Min farfar har haft en hingst som va en riktigt duktigtravare. Iran Will hette han. Hästarna som som gått i stallet hemma hela tiden var barnbarn till honom tror jag:p

Ja det ska jag göra... Hon har för övrigt två bröder som bor på Örebros travbana, Tuff Tuff Train och Glory Story heter de. Inga världsstjärnor direkt, men några kronor har de sprungit in...

Jag undrar om de har lika stora öron som tösa???

//Lillan

Tittade på Iran Will stamtavla, han har ett barnbarn som är betäckt med Noble Action.
Nobel Action är farfar till Glory Wej.
Glory wej är pappa till "min" häst...

Ojdå... lite utanför tråden (som vanligt när det gäller mig)

//Lillan

haha, vad häftigt!:D häromdagen så kom min granne på att hennes häst var släkt med min ena häst... världen är liten ibland alltså...:D Fast det var på väldigt långt håll det med:p

jag är bra på att slingra mig iväg från ämnet lite också:angel:

Sparf skrev:
*kl*

Jag har hört att hästar med långa öron är snabbare än hästar med korta öron.

:smirk: Min foderhäst har ganska rejäla öron och farsan är Shogun Lobell, men inte tusan blev han ngt ;)

hehe, vilken osis då:D men han kanske är bra på något annat?;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka