Mythbusters på Buke

Sv: Mythbusters på Buke

Gisburne skrev:
Fjordingar var inte alls blacka från början. Det finns bilder på svarta och skäckar, som exempel, från sent 1800-tal. Någon gång i början på 1900-talet bestämde man sig för att bara avla på blackanlaget, men eftersom det svarta anlaget fortfarande finns kvar så kan en fjording födas svart om två med samma anlag korsas. (Tror jag det var, är inte så bra på färg.) Det är inte en särskilt hög procent som har det anlaget idag, men jag har hört att det fortfarande finns. Och eftersom fjordingar under en period korsades med Dölehästar på vissa håll så kan även deras färganlag finnas kvar.

Många tror att ursprungsfärgen var black, men det har jag sett fotobevis på att den inte var.

Anlaget för svart (E) är dominant, och syns alltså alltid om hästen har det. Fjordingföl med "vanliga" gulblacka föräldrar kan alltså inte födas svarta, eftersom föräldrarna inte kan bära anlaget dolt. Musblack och brunblack har dock E, och skulle alltså kunna få en svart avkomma, förutsatt att denne inte får blackgenen från någon av föräldrarna. (Blackgenen, D, är även den dominant) Fjordhästar har dock avlats på den blacka färgen så länge att samtliga individer är DD, alltså homozygot blacka, och kan således endast få blacka avkommor. Fjordkorsningar kommer alltså alltid att vara blacka.

Slutsatsen blir att eftersom ett föl med två fjordföräldrar, även om dessa är mus- eller brunblacka och alltså har anlag för den svarta färgen, aldrig kan bli svart, eftersom blackgenen som fölet får från båda sina föräldrar alltid kommer att lysa igenom.

Lite off topic, ursäkta. ;)

lillamyggan skrev:
Det här med vita ben då. Ju fler vita ben en häst har ju "knäppare" är den. Fanns en ramsa till det där.

Min pålle har tre vita ben. Varav de bak är jätte höga. (Han är även fux) Och han är vänligheten själv som aldrig skulle göra en fluga förnär.

Nja myten är väl inte att de är knäppa utan att de håller sämre... Och vita ben är oftare drabbade av mugg och andra problem...

Four white leggs, send him far away
Three white leggs, keep him not for the day
Two white leggs give him to a frende
One white legg keep him to the end!

det står i en bok om hästar att det var otrolig att en viss häst hade blivit så berömd eftersom han hade fyra vita strumpor. Han var dömd till otur från början p.g.a. fyra vita ben... skumt

naaw, vad sött. min fjålle däremot är inte bussig jämt:p på morgonen drar han av mig mössan när han ätit färdigt. :rofl:

en sådan nallare!

Har också hört att fyra vita ben innebär otur, och om folk som vägrat köpa sådana hästar :O
har tyvärr ingen erfarenhet av sådana hästar.. vad jag kan minnas

jag har också hört det! :p men tycker samtidigt att människorna måste vara lite väl vidskepliga om de vägrar köpa en häst med fyra vita strumpor. Undrar varför de från första början ansåg hästar med fyra strumpor som oturshästar? kanske för att det inte är så vanligt eller??

hahaha, trodde du skrev inavel:rofl: vart lite orolig där:p joo, det skulle jag kunna tänka mig. iallafall om man kollar på långt håll.

Jag har hört att amerikanarna fick panik och började importera massor av hästar från Europa efterom de hade så såligt avelsmaterial därborta då det avlat på samma hingstar i en oändlighet...

Då tänker jag på travsidan... Någon sanning kanske det ligger i det eftersom nästan alla travare är släkt med varann... Vad vet jag?

Sparf

Det blir nog ingen start för mig o pållan på travet... Jag har just blivit blivit av med hästen idag...
Bara så att du inte hoppas i onödan på att stå på en regning stallbacke och heja på nån gång...

//Lillan

Sparf skrev:
det står i en bok om hästar att det var otrolig att en viss häst hade blivit så berömd eftersom han hade fyra vita strumpor. Han var dömd till otur från början p.g.a. fyra vita ben... skumt

Hyperion?:idea:

Hur som helst, varför skulle temperament etc. hänga på färgen? Tycker att det verkar vääääldigt osannolikt att de gener som styr temperamentet (om det nu finns gener som styr temperament) skulle vara bundna till färg eller tecken. Vet mängder av hästar med fyra strumpor som håller jättebra, hästar med en hel massa virvlar som är snälla som lamm, och fuxar som är hur lugna och fina som helst. Näe, tycker att det verkar befängt ärligt talat...:crazy:

*kl*

När jag var liten sa flera "hästkarlar" till mig att hästar med vitt runt ögonen var galna.

Bekräfta eller dementera någon?

Bellapops skrev:
*kl*

När jag var liten sa flera "hästkarlar" till mig att hästar med vitt runt ögonen var galna.

Bekräfta eller dementera någon?
Jag har träffat på en med mycket vitt runt ögonen och hon var allt lite galen... Men jag tror det hade mer med att göra med hennes stam... Men när de har vitt runt ögonen så ser de lite "stirrigare" ut och det kanske är därifrån det kommer.

Jejja skrev:
Jonna skrev:
Jag har hört:
Hästar kan inte kräkas, men kräks de dör de (får inte ihop det heller)

Har oxå hört detta. Hade en ponny för många år sedan som kräktes en gång, direkt efter att han hade ätit kraftfoder. Det kom upp nästan otuggat, det visade sig senare att han hade något fel på tänderna/bettet (kommer inte ihåg vad) som en tandläkare kunde åtgärda. Men vet inte säkert om det var därför han kräktes. Han levde i alla fall vidare och tävlade upp till SM :)
Fast det är klart, en gång, avlivar ju ingen myt. Men det är kanske fler som har sett detta??
En häst kan inte kräkas så din hade nog inte fått ner all mat i matsäcken när han fick upp det.. dom någon sa så går det bara för hästarna att få ner maten och inte upp och om dom kräks så är dom så sjuka att dom antagligen är döende för då e de fel på hela magsystemet..

Jag har bara hort ramsan pa italienska, och kommer inte ihag den:o ,utom att "tre stumpor- hast for en kung". Kan forsoka luska fram hela

Sparf skrev:
en kviga fick för sig att betäcka min vallack en gång.... han vart sur och backade på henne :p

:rofl: min häst fick besök av en kviga som kommit in i hagen, och hästen hade bara sett kor på avstånd tidigare. Hästen tyckte det var jätte roligt, så hon började jaga stackars kvigan, runt runt, upp och ner för hagen. Som tur var tog kvigan samma väg ut som den kom in och hästen fick övergå till gräsätandet. lite "off topic" menmen :P:rofl:

Cavallo balzano a uno cavallo sicuro
balzano a due non cavallo ma bue
balzano a tre un cavallo da re
balzano a quattro cavallo matto

Häst med ett vitt ben är en säker häst
vit på två ben är inte en häst utan en tjur
vit på tre ben är en häst för en kung
vit på fyra ben är en galen häst.

Fritt översatt...

älgen skrev:
Det fins en sjukdom som heter lethal white..

Det är företrädesvis albino som drabbas och beror på en missbildning i mag/tarm systemet.

Lethal White hör ihop till största delen med frame overo (sidskäck). Det är ett syndrom, inte en sjukdom. De är INTE albino, "bara" helvita eller nästan helvita. Däremot stämmer det att det är det en missbildning i slutet av tarmarna (de saknar ludd eller nåt sånt), som gör att de får koliksymptom och dör inom ett dygn.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka