Mythbusters på Buke

Sv: Mythbusters på Buke

Min kuse har enorma öron och hon är bra på att hitta på hyss. Envis som synden och tur att jag är ännu mera envis.

bigganl skrev:
Min kuse har enorma öron och hon är bra på att hitta på hyss. Envis som synden och tur att jag är ännu mera envis.

Det kanske är så då att hästar med stora öron är envisa (åsnor?). Den på min avatar har som jag tidigare sagt stora öron. Hon är snäll men om hon bestämt sig för en sak så är det bara så... PUNKT SLUT.

Stora öron = envisa?

Man kan inte böja sönder en häst. Om man nu *gör* det så var det troligen fel på hästen redan innan.

Sparf skrev:
ahaa, det kan vara förklaringen till det. Fast tjära kanske inte är bra att andas in eller? det är väl tjära i cigaretter? även fast det öppnar luftvägarna lite.....?

Det är skillnad på att andas in tjärångor och att dra ner tjära i lungorna :angel:

Sen, det är inte nyttigt att andas in tjärångor från 'ren tjära', men då snackar vi sådana mängder som när man t ex tjärar en båt.

När du röker så får du ner tjärpartiklarna i lungorna, och sen klibbar d efast i flimmerhåren i näsan och så vidare och så förlorar de på sikt sin funktion, det är därför rökare börjar hosta, normalt för flimmerhåren genom vågrörelser upp en hel del slem etc, men när de inte kan det samlas för mycket slem, och man måste med mer 'kraft' hosta upp det.

Ammoniak öppnar också upp luftvägarna och ev nästäppa etc släpper direkt, men speciellt nyttigt är det inte i större doser. Men de som mockat ut en permanentbädd t ex vet hur näsan rinner när man kommer ner i själva bottenlagret :angel:

/Alexandra - röker tyvärr

Mynta2 skrev:
Man kan inte böja sönder en häst. Om man nu *gör* det så var det troligen fel på hästen redan innan.

Det där med att böja sönder hästar är ju en halvsann myt. Man kan inte böja sönder genom att böja 'för hårt'. Däremot om du böjer SNETT så du får vridning i leden och tar i så kan du ställa till med elände. Det är därför man ska ge sjutton i att böja sina hästar om man inte vet hur man gör.

Men som sagt, en häst som är halt på korrekt utfört böjprov av veterinär - den är inte fräsch.

/Alexandra - som har haft både tvååringar och 21-åringar som gått igenom normalt böjprov UA.. De har reagerat på böjprov med, men då har de varit krassliga i lederna.

dolce__g skrev:
Jejja skrev:
En häst kan inte kräkas så din hade nog inte fått ner all mat i matsäcken när han fick upp det.. dom någon sa så går det bara för hästarna att få ner maten och inte upp och om dom kräks så är dom så sjuka att dom antagligen är döende för då e de fel på hela magsystemet..

Om magsäcken brister så 'kräks' de. Och sen dör de. Men de har ingen reflux som människor, dvs kan få upp maten 'fel väg' genom matstrupen, varken med vilje eller ej. Det är därför de drabbas av kolik etc i såpass hög grad, de kan inte bli av med för mycket mat/dålig mat utan den måste genom tarmsystemet och komma ut den vanliga vägen. Och då hinner de bli dåliga.

För man ner en nässvalgsond i matstrupen så skapar du ju en passage åt fel håll, och det är rent vidrigt vad som kan komma ur den där sonden ibland *urk*

Men om hästen får upp magsäcksinnehåll så har den en magsäcksruptur och magsäcken har brustit och då är det klippt.

Mat som är i matstrupen däremot kan hostas upp.

Senast ändrad:

Bellapops skrev:
*kl*

När jag var liten sa flera "hästkarlar" till mig att hästar med vitt runt ögonen var galna.

Bekräfta eller dementera någon?

Jag antar du menar de som har för mycket på själva 'ögongloben', visar för mycket ögonvita?

Kan dementera att alla är galna, min valack har för mkt vitt, och galen är han inte. Däremot tittig och känslig. (Sen om det hör ihop med ögonvitorna eller ej låter jag vara osagt, har bara mött honom som är så)

dramatik_87 skrev:
*kl*

Angående att fuxar skadar sig mer...

Det tror jag absolut på, har en i stallet som har skadat sig minst 5 gånger sen i somras, så hon har blivit riktigt halt och så(hbl)

Red även en ardenner innan, även hon fux, som blev sjuk, skadade sig hela tiden!

Och en newforest jag red när jag var mindre (mörkfux)skadade även hon sig mycket....

Min förstaponny var fux (med två vita strumpor). Blev 33 år gammal, var aktiv ch reds och kördes tills han var 32. Antal skador mellan 12 års ålder (då vi köpte honom) och 33 års ålder = NOLL.

Andraponnyn var konstantskimmel och färgväxlare med grundfärg fux. Antal skador mellan 2 års ålder (då vi köpte honom) och 28 års ålder då han togs bort = NOLL.

Min K, skimmel med grundfärg fux, antal skador mellan 0 - 3 års ålder = EN MASSA

Min V, skimmel född fux, antal skador mellan 4 - 9 års ålder = EN MASSA

Således, kan inte skriva under på att fuxar skadar sig oftare (däremot så min helt ovetenskapliga undersökning ger för handen att - spring för livet - om du ser en skimmel född fux *s* OBS IRONI OBS)

Åska skrev:
Låter som mitt sto när hon första gången fick se en fjordhäst. Hon var däremot lite mindre fin i kanten och stannade och stormglodde. Hon var totalt okontaktbar tills hon hade förstått att de gula punkhäst inte skulle äta upp henne.

Och då ska vi inte tala om när min valack fick se en åsna för fösta gången i sitt liv.....

Haha, min valack mördade ett helt dressyrprogram pga en fjording. Första halvan av programmet gick finemang. Sen drabbas han av stora SKRÄCKEN, för 3 meter från kortsidan (utomhustävling) står en fjording fridfullt och stilla. Jag hörde hjärtat banka på den arma valacken och det var bara med VÄLDIGT bestämd övertalning som jag fick honom att fnysandes på snedden närma sig kortsidan och 'monstret'.

Samma fjording + med tillhörande ryttare utklädda till punkare med neonfärger och hela kittet rörde valacken inte örat åt. Men 'omaskerade' är de livsfarliga! ;)

Min unghäst kastade sig i vilt panik på löpargången när hon mötte en liten lurvig islänning.. Dock så när hon kastat sig in i väggen och konstaterat att den inte tänkte anfalla så blev hon kär och skulle hääälsa. Gick några månader senare med ett isissto i hagen och var så käääär, så kääär..

Skuggfaxe12 skrev:
Hästars mag- och tarmsystem är inte gjort för att fungera på båda hållen så att säga. Detta innebär att om en häst t ex blir sjösjuk och skulle behöva spy dör den istället.

Fast - kanske myt? - men det sägs ju att hästar inte blir sjösjuka/åksjuka/flygsjuka..

Sparf skrev:
ahaa, det kan vara förklaringen till det. Fast tjära kanske inte är bra att andas in eller? det är väl tjära i cigaretter? även fast det öppnar luftvägarna lite.....?
*raderad* :) AlexandraW gav ett bra svar såg jag när jag läst hela tråden klart.

Senast ändrad:

Lillan_tuff skrev:
Det kanske är så då att hästar med stora öron är envisa (åsnor?). Den på min avatar har som jag tidigare sagt stora öron. Hon är snäll men om hon bestämt sig för en sak så är det bara så... PUNKT SLUT.

Stora öron = envisa?
Fast min förra häst hade små söta öron och var minst lika envis, så det sitter nog inte i öronen.

Mitt russ, lj fux har inte en veterinärkostad på 11 år. (hon är 11)Aldrig varit skadad, aldrig behövt stryka från ett enda lopp, aldrig varit halt, haft fång, sparkat sig mmmm. Är helt säker på att hon kommer att bli gammal.

Finns de som säger (innom travet) att en häst med stora öron kommer att tjäna mycket pengar? vad tror ni? jag tror inte på det...

Alexandra_W skrev:
Det är skillnad på att andas in tjärångor och att dra ner tjära i lungorna :angel:

Sen, det är inte nyttigt att andas in tjärångor från 'ren tjära', men då snackar vi sådana mängder som när man t ex tjärar en båt.

När du röker så får du ner tjärpartiklarna i lungorna, och sen klibbar d efast i flimmerhåren i näsan och så vidare och så förlorar de på sikt sin funktion, det är därför rökare börjar hosta, normalt för flimmerhåren genom vågrörelser upp en hel del slem etc, men när de inte kan det samlas för mycket slem, och man måste med mer 'kraft' hosta upp det.

Ammoniak öppnar också upp luftvägarna och ev nästäppa etc släpper direkt, men speciellt nyttigt är det inte i större doser. Men de som mockat ut en permanentbädd t ex vet hur näsan rinner när man kommer ner i själva bottenlagret :angel:

/Alexandra - röker tyvärr

ahaa, dåå förstår jag. tack för förklaringen:D

/M - ickerökare;)

Jag undrar om hästar med 2 st virvlar i pannan är värre än än hästar med en virvel?!

Min polle är en riktig kärring och hon har 2 st virvlar!

Min kille har med två virvlar i pannan och kan vara ett riktigt monster =)

Mythbusters på Buke,

(lägger den här tråden, i brist på bättre vetande, på hästhantering kan vänlig moderator i fall detta är fel flytta till rätt ställe)

Tänkte att vi skulle försöka Avslöja/Bekräfta :cool: olika myter och påstående som far omkring så väl i RL som cybern. Välkomna att bidra med era egna favoritmyter.

Vad är fakta, vad är myt? Eftersom allt i hästvärlden inte är så vällutforskat gissar jag att vi kommer behöva acceptera välgrundade logiska resonemang, egenupplevda erfarenheter är också av intresse

Här kommer några att börja med:

1.Hackamore kan knäcka nosryggen på hästen …
2.Genom böjprov kan hästen böjas sönder …
3.Vissa hästar har så svaga ben att dom behöver slå på sig och få överben..

Känner att jag bara måste kommentera #3 direkt (hittad här på buke).

Ett överben uppkommer som följd av en skada och även om bentillväxten ökat i området betyder inte det att det blir starkare än om det fått vara helt …, någon annan mer hemma i anatomitermer kan säkert förklara detta bättre. Jag tänker lagat är alltid lagat …

MEN jag kanske har helt fel … Hjälp mig Avslöja eller Bekräfta denna och andra myter!

//Oopsan

Måste bara tillägga att ett överben inte endast beror på en skada utan också kan bli av för kraftigt bete när hästen är unghäst. Jag tror dock inte att ett överben kan ersätta ett trasigt ben.

Senast ändrad av en moderator:

Kallblod är sega, lata och rör sig inte ur fläcken vad som än händer..

Araber är svårhanterade, svårridna och nervösa...

Travare kan inget annat än att springa fort...

Alla westerhästar är cool lugna oavsett vad som händer runt omkring..

Ponnyer och fjordingar får jätte lätt fång om dom går på grönbete tidigt...

Myter som inte är sanna.:rofl:
Tycker att vissa myter är skrattretande inte så jag blir irriterad utan att man får sig ett gott skratt.
Till dig som startat tråden...:bow: :bow: :bow: :bow:

Måste även tillägga att jag vet inte om man kan böja sönder hästen, men om vet böjer fel kan man få fram en felaktig hälta. Det är sant.

Hackamoore kan vara farligt och knäcka näsbenet om tex det sitter fel och hästen går omkull, ramar ett hinder eller om tyttaren ramlar av och hästen trasslar/trampar på tygeln.

Den har jag haft chansen att pröva. Min häst lyckades att trampa på tygeln med hackamore. Det enda som gick sönder var tränset...

Ok hade inte läst ditt inlägg före jag skrev, tar tillbaka det jag skrev om att näsbenet kunde gå sönder om hästen trampar på tygeln, om man inte har otur, har man det kan ju allt hända

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka