Mythbusters på Buke

Sv: Mythbusters på Buke

Har hört myten att om man köper en fux med fyra vita strumpor så har man gjort ett dåligt köp. ??

Vilket jag absolut inte tror på..

Camarguehestene er ikke villhester, de er tamhester som lever litt halvvilt. Omtrent som hestene på Island. Camarguehestene har eiere, og de er blitt avlet på og selektert blant annet for skimmelfargen.

Derimot er Przewalskihesten, den siste ekte villhest (som skiller seg fra tamhesten i antall kromosomer), alltid blakk.

Vanlige gulblakke? Jeg vet om hele tre gulblakke fjordinger i hele Norge :crazy: Brunblakk er den klart vanligste fargen.

Gisburne har på en måte rett - to fjordinger Dd x Dd skulle kunne få et ikke-blakk føll. Men som du sier regner man med at alle nålevende fjordhester er homozygote for blakk DD. Døleblodet ble rimelig fort selektert bort, så du skal lete lenge for å finne spor etter det i dagens fjordhest.

Jo utskilja färger kan de nog. Läste ett försök som gjorts med hästar och tre lådor av olika färg, har för mig att det var blå, gul och röd. De lade maten i samma låda som alltid stod på samma plats på rad med de andra. Efter några dagar gick de direkt till rätt låda utan att kolla i de andra först. Sedan bytte man plats på lådorna men maten var i samma låda. Då gick hästarna direkt till rätt låda trots att de bytt plats. Kommer jag på var jag läste det återkommer jag.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Det där läste jag också. Ganska nyligen. Det var i Land eller ATL. Osäker på vilken, men jag tror mest på att det var Land

Nu vet jag inte om detta har kommit upp tidigare i denna tråd, men men..
Är de myt eller sanning att hästar som har hängläpp är sega och lata??
min häst får hängläpp så fort hon står still! Men henne är de inte mycke lathet i... kanske bara tyder på att de är väldigt avslappnade och trygga i sig själva!?? ?

Den myten kan jag avliva direkt. Min pojke är allt annat än seg och lat, men har ofta hängläpp just när han är avslappnad. Så jag håller på din teori.

Bägge mina har hängläpp men ingen av dem är seg och lat... Stoet kan nog uppfattas som slö i hagen eller stallet, men oj vad det går när man rider! :rofl:

Idealisk höjd på ridhäst är 10 cm högre än ryttarens längd.
Aj då, jag är 183, mitt sto är 156... Mina ben är alldeles lagom långa på henne (kan bero på att hon är skapt som en tunna...?! ;) Valacken tros bli dryga 160. (Bägge är nordsvenskar) Jag är inte särskilt sugen på en häst på 193cm... Och vart tusan hittar man utrustning till en sådan?!

Senast ändrad:

Jag undrar om hästar med 2 st virvlar i pannan är värre än än hästar med en virvel?!

Min polle är en riktig kärring och hon har 2 st virvlar!

Det jag har upplevt med 2 virvlar i pannan är att de är lite "udda" individer.. Sen har jag hört att det ska vara en anledning till att hästar blir "röda" (fuxar), att de har något mkt speciellt i sin personlighet.. Myt eller verklighet?

Jag har ett vagt minne av att camarguen var vild från början, och även då vit. (vild som i förvildad)

Detta kan ha en förklaring av att mycket av marken i camargue är vit med kalkstenar.

Där borde en vit häst klara sig bättre än en mörk häst.

Ta exemplet med en vit fjärillsart utanför London. (tror jag det var).
De skyddade sig mot fåglar genom att gömma sig på björkar, som mestadels är vita.
Det fanns individer bland dessa vita fjärillar som var svarta, men de klarade sig inte alls lika bra och blev fortare uppätna.
Det var något utsläpp som gjorde att björkarna fick en svart yta, tror det var kol från fabrikernas skorstenar.

På få fjärillsgenerationer så ökade antalet svarta och de vita blev istället de sällsynta av denna art.
De anpassade sig snabbt efter miljön de levde i.

Likaså är det möjligt att camarguen har anpassat sig till färgerna i camargue.

Senast ändrad:

En häst KAN INTE kräkas.

Struplocket öppnas som sagt bara åt ett håll.

Om hästen "kastar upp" mat så är det oftast forderstrupsförstoppning som beror på att hästen kastar i sig maten för snabbt så den fastnar i stupen så hästen hostar upp maten.

Detta kan se mycket hemskt ut och maten kan komma ut ut näsborrarna men det är INTE att hästen kräks, för maten har INTE varit nere i magsäcken och vänt.

Punkt slut, detta lär man sig i skolan på naturbruksgymnasiet. Fråga en veterinär om ni inte tror mig ;)

Det vet jag att man lär sig på naturbruks, gammal naturbrukare med.
Jag vet också, av samma veterinär som lärde mig det, att hästar Kan spy om de är på väg att dö.
Deras struplock kan i en viss situation, som jag inte minns ett dugg om, vända sig åt fel håll, eller om det var att det slappnade av så att innehållet i magen kunde rinna ut.
Hästen är dock så pass dålig då att den är på väg att dö. Orsaken var mycket ovanlig.
Men i praktiken Kan en häst spy, om den är på väg att dö...

Senast ändrad:

några tjejjer hade duschat en häst och då hade det kommit lite vatten i öronen och hästen ramlade omkull och slog i huvudet så att den dog??)
Jag duschar ofta hela min häst och har aldrig vart några problem med vatten i öronen :angel: så tror inte på det.. däremot kanske om de simmar och det blir fullt med vatten att balansen rubbas.. men det låter jag vara osagt..

att förr i tiden så spottade cowboysen i öronen på hästarna så de skulle lägga sig ned (vafan ska man med en liggande häst till i westernridning??)
Det tror jag inte på :) är uppvuxen efter comboys och indianernes levnadssätt, och det har jag då aldrig hört talas om

Och då ska vi inte tala om när min valack fick se en åsna för fösta gången i sitt liv.....
Första gången min nordis mötte en åsna frös hon fast och stirrade.. läääänge.. likaså hennes ridkompis.

Kallblod är sega, lata och rör sig inte ur fläcken vad som än händer..
Det där gör mig faktiskt ganska sur när folk säger! För jag har aldrig mött ett kallblod (nordis iaf) som vart sådär. De har mycket mer energi och styrka än andra hästar.

Tror jag knappast, min nordis sto har garanterat VÄRLDENS största hängläpp! Går att fylla med morötter :angel: o inte är hon varken seg lr lat!

Bägge mina har hängläpp men ingen av dem är seg och lat... Stoet kan nog uppfattas som slö i hagen eller stallet, men oj vad det går när man rider! :rofl:
Det stämmer exakt på mitt nordis sto! Snäll och kan tolkas som slö i hage o stall.. men när man rider, då jä*lar är det fart på henne. Men bocksprång o allt möjligt :D

En annan myt är väl att potatismjöl är bra för att ta bort kissfläckar på skimmlar, men detta har jag provat och det funkade! Så den stämmer nog.. nån mer som vet?

Detta har jag också läst mig till. Och har svar på av egen erfarenhet.
Min skimmel togs inte i mot med öpnna armar från övriga hästflocken när jag flyttade honom. Det har tagit 2 år för att de andra över huvudtaget ska kunna acceptera att han finns i stallet typ. Och han är helt klart lägst i rang som så många andra skimmlar jag stött på.

Nr 2

Ett böjprov kan provocera en latent skada så att hästen blir halt, inte bara temporärt. (Det är liksom egentligen hela iden med att göra böjprov!). Så en häst kan böjas "sönder". Det är min uppfattning i alla fall..

Mythbusters på Buke,

(lägger den här tråden, i brist på bättre vetande, på hästhantering kan vänlig moderator i fall detta är fel flytta till rätt ställe)

Tänkte att vi skulle försöka Avslöja/Bekräfta :cool: olika myter och påstående som far omkring så väl i RL som cybern. Välkomna att bidra med era egna favoritmyter.

Vad är fakta, vad är myt? Eftersom allt i hästvärlden inte är så vällutforskat gissar jag att vi kommer behöva acceptera välgrundade logiska resonemang, egenupplevda erfarenheter är också av intresse

Här kommer några att börja med:

1.Hackamore kan knäcka nosryggen på hästen …
2.Genom böjprov kan hästen böjas sönder …
3.Vissa hästar har så svaga ben att dom behöver slå på sig och få överben..

Känner att jag bara måste kommentera #3 direkt (hittad här på buke).

Ett överben uppkommer som följd av en skada och även om bentillväxten ökat i området betyder inte det att det blir starkare än om det fått vara helt …, någon annan mer hemma i anatomitermer kan säkert förklara detta bättre. Jag tänker lagat är alltid lagat …

MEN jag kanske har helt fel … Hjälp mig Avslöja eller Bekräfta denna och andra myter!

//Oopsan

Det där om överben har jag också hört och att det då skall gälla hästar som är parallellförskjutna. Att de helt enkelt behöver bygga mer ben på insidan av skenbenet under karpus. Har ingen aning om det kan stämma.

Jag tror visst att hästen kan skadas av en okunnig som böjer. Veterinärer vill inte gärna böja unga hästar som ännu ej börjat användas, så det bör ju finnas en liten riskfaktor. Att risken då i unghästfallet överstiger nyttan av det man får reda på vid ett böjprov. Är det bevis, tjae..

Hälsning Maja

Ja jag e väl lite gammaldags av mig.. men jag skrev *de flesta hästar*
O Gisburne (ingen utpekning) men ditt fullblod m fl.. tillhör väl inte *de flesta hästar* som kan gå utan skor.
Nej d e synd.. min förra häst klarade sig inte heller så bra utan skor.

Jag tror visst att hästen kan skadas av en okunnig som böjer. Veterinärer vill inte gärna böja unga hästar som ännu ej börjat användas, så det bör ju finnas en liten riskfaktor. Att risken då i unghästfallet överstiger nyttan av det man får reda på vid ett böjprov. Är det bevis, tjae..

Hälsning Maja

Det beror allt på vilken veterinär det är också. Personligen har JAG bara hört det där 'inte böja unga hästar' från andra hästÄGARE. Aldrig från en veterinär. Däremot böjer man unga hästar försiktigare.

Min donna är ju böjd fler ggr än de flesta vuxna hästar blir under en livstid. Ingen veterinär har tyckt 'inte böja', däremot har de böjt försiktigare än de skulle på en vuxen häst.

Och än har vi inte lyckats böja sönder henne. Och när hon varit fräsch har hon gått igenom böjprov, när hon inte varit fräsch har hon inte klarat böjprov. Däremot så böjer de flesta veterinärer inte på en vetbes eller liknande på en ung häst, utan när de böjs har det varit för att lokalisera var en hälta sitter eller se om problemen även i avsaknad initialhälta beror på ledhälta.

Hon var 1 år och 10 månader första gången hon böjdes..

Det vet jag att man lär sig på naturbruks, gammal naturbrukare med.
Jag vet också, av samma veterinär som lärde mig det, att hästar Kan spy om de är på väg att dö.
Deras struplock kan i en viss situation, som jag inte minns ett dugg om, vända sig åt fel håll, eller om det var att det slappnade av så att innehållet i magen kunde rinna ut.
Hästen är dock så pass dålig då att den är på väg att dö. Orsaken var mycket ovanlig.
Men i praktiken Kan en häst spy, om den är på väg att dö...

Om de får en magsäcksruptur så kan de få upp maginnehåll ja. Strax därefter dör de garanterat ochd e är bortom all räddning i det läget. Fast det ska nog knappast kallas kräkning, det är nog där det blir förvirrat. Att magsäcksinnehållet kommer upp igen är ju inte synonymt med kräkning. Utan kräkning är ju när maten mha muskulaturen pressas/kastas upp igen. Och det kan ju inte hästar.

Det beror allt på vilken veterinär det är också. Personligen har JAG bara hört det där 'inte böja unga hästar' från andra hästÄGARE. Aldrig från en veterinär. Däremot böjer man unga hästar försiktigare.

Min donna är ju böjd fler ggr än de flesta vuxna hästar blir under en livstid. Ingen veterinär har tyckt 'inte böja', däremot har de böjt försiktigare än de skulle på en vuxen häst.

Och än har vi inte lyckats böja sönder henne. Och när hon varit fräsch har hon gått igenom böjprov, när hon inte varit fräsch har hon inte klarat böjprov. Däremot så böjer de flesta veterinärer inte på en vetbes eller liknande på en ung häst, utan när de böjs har det varit för att lokalisera var en hälta sitter eller se om problemen även i avsaknad initialhälta beror på ledhälta.

Hon var 1 år och 10 månader första gången hon böjdes..

Men VARFÖR böjer man en häst en massa gånger????

Vår veterinär är tydlig med att böjprovet är ett något riskabelt "test" som kan göra att latenta skador blir värre och kommer i dagsljus. Därför bör man väl bara göra det när någon verkligen är intresserad av att använda resultatet exempelvis vid köpebesiktning (köpa, inte köpa).

Annars torde det väl vara en ganska onödig destruktiv undersökning att utsätta hästen för.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka