Mythbusters på Buke

Sv: Mythbusters på Buke

*kl*

Nu har jag inte läst hela tråden så jag vet inte om någon redan kommenterat myterna kring bett....så jag gör det nu :)

Tjockare bett är inte mildare.
Smalare bett är inte "starkare".

Det hela handlar om att hästen har egentligen ingen plats i munnen för bett överhuvudtaget.
Har man användt ett tjockt bett på sin häst och byter till ett smalare upplevs det som att det smala skulle vara "starkare/vassare" för hästen känner ryttarens signaler bättre än på ett tjockt.
Ju smalare bett desto bättre men givetvis så får man tänka på att hästen känner dessa signaler bättre och man får ju rida efter det.
I ridningen vill man ju eftersträva att rida med så små signaler överhuvudtaget.

Det ultimata är att rida med olika bett och turas om med dessa...ca. 5-6 stycken men det är ju inte alla det funkar för i praktiken.

Dressyrryttare rider sällan eller aldrig ut sina hästar i skogen (trimmar i paddock/ridhus)

Hoppryttare använder gärna hjälptyglar för att dölja sin dåliga ridning/kan inte få stopp på hästen mellan hindren

Hösilage kan man bara ge i 5 år, efter det har magarna på hästarna förstörts

* kallblod reagerar långsammare

:rofl: Jag har beviset för att det där är sant ;)

Nä, tror faktiskt inte hon reagerar långsammare än en annan häst, hon är smart så hon tänker efter före.. Fast hon tänker efter läääääänge! :p

Ska jag gå eller ska jag inte gå.. Hm.. Jag går.. Eller nä jag stannar. Eller..? Osv.

Dressyrryttare rider sällan eller aldrig ut sina hästar i skogen (trimmar i paddock/ridhus)

Hoppryttare använder gärna hjälptyglar för att dölja sin dåliga ridning/kan inte få stopp på hästen mellan hindren

Hösilage kan man bara ge i 5 år, efter det har magarna på hästarna förstörts

det vet väl alla att dressyrare"bara rider på bana, hästen kan ju bli "smutsig":angel:

hoppryttare kan ju inte rida det vet ju alla;)

ja efter 5 år fårman bara ge havre och betfor ev lite mineraler:rofl:

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Man MÅSTE vaccinera mot botulism, annars dör hästen vid första tuggan...!
Konstigt då att varken Flyinge eller Strömsholm avmaskar och deras hästar äter massor av hösilage/ensilage...

Jag har även hört att "det där med träckprov är bara ett sätt för företagen att tjäna pengar, bätte att avmaska som det står på förpackningen". Ursäkta? Vaddå motsägelsefullt?

Kl. Angående två virvlar i pannan så är det en gaaammal myt som kommer ifrån djävulens två horn i pannan.

Hade själv ett sto med två horn i pannan... Å på henne stämde myten bra :angel:

Nu har jag en fux... Men han e världens snällaste...

Ang ögonvitor, antar jag att det kommer ifrån att hästar som var rädda oftast ansågs som galna. En vättskrämd häst visar ju ofta ögonvitorna..

Ang färg på hinder så har jag alltid fått höra att hästar inte ser blått så bra.. om det stämmer vet jag inte..

En myt som jag gärna vill ha svar på är att hästar springer in i stallet vid brand, pga av att dom på prärien visste att dom aldrig skulle kunna springa ifrån elden utan ist hoppade igenom, för på andra sidan elden är allt redan uppbränt.

Senast ändrad av en moderator:

Det gäller fritt levande hästar. Där existerar inte vita hästar pga rovdjurs-faran, kan lättare skiljas från flocken.
Inte heller vita tecken finns i naturen, har uppkommit genom mutationer (liksom skimmelfärgen). I naturen överlever inte mutationer som inte gynnar populationen.
Kommer av forskning, det faktum att vita hästar inte finns i naturen.

vildhästarna i Camargue då? de är ju bara vita...

En myt som jag gärna vill ha svar på är att hästar springer in i stallet vid brand, pga av att dom på prärien visste att dom aldrig skulle kunna springa ifrån elden utan ist hoppade igenom, för på andra sidan elden är allt redan uppbränt.

Det6ta nämnde de faktist på våran "säkerhets"-teori förra veckan.. så det skall väl stämma.... e ju faktist lite logiskt....

Angående färg så är det väl så att hästar visst ser färg, men inte på samma sätt som människor. Vet att jag såg en himla bra illustation av det här om dagen men har ingen aning om var! Det är väl så att de ser som en färgblind människa?
På hinder har jag lärt mig att de har svårt att se matta färger som liknar underlaget, just för att de har svårt med kontraster.

En annan "ögonmyt" är att de tar bara upp huvudet när de blir stressade.
Hästen kan inte accomodera med ögonen som människan, dvs växla mellan när och fjärrseende. Hästen lyfter istället på huvudet för att se på långt håll (hinder på bana, ett rådjur på fältet) och sänker huvudet för att se på nära håll (nära hindret etc.). Det funkar som om de skulle behöva progressiva glasögon ;)

Det där med elden vill jag tro stenhårt på. Det är ju så logiskt! Fast samtidigt så måste marken där det brunnit vara himla varm... Men jag lärde mig det i en Bamsetidning när jag var liten, Bamses stall bran och då förklarade de det sen med en faktasida, mycket fint tecknad ;)

Läste för inte så längesen att i vissa indiankulturer så betyder det jättemycket tur om hästen har öronspetsar som pekar inåt, mot varandra. Hoppas det stämmer, för det har min kuse! :love:

Jaa klart att det stämmer om Bamse har sagt det! :love: Älskar bamse :)

Nu vet jag inte om detta har kommit upp tidigare i denna tråd, men men..
Är de myt eller sanning att hästar som har hängläpp är sega och lata??
min häst får hängläpp så fort hon står still! Men henne är de inte mycke lathet i... kanske bara tyder på att de är väldigt avslappnade och trygga i sig själva!?? ?

Myter(?):
Alla indianer red skäckar.
Idealisk höjd på ridhäst är 10 cm högre än ryttarens längd.
Ridskolehästar lider.
Alla kan rida islandshästar.
I Spanien rider alla jättebra på blank stång.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka