Myter kring islandshästar?

M

Mayara

Hej! Eftersom jag inte är islandshästryttare/ägare själv har jag blivit förvånad över en del påståenden som en bekant som har islandshästar till mig har yttrat. T.ex.:

* Islandshästar trivs inte att stå inne i box utan ska gå på lösdrift året runt. (Kan ju iofs gälla även andra hästar).
* Islandshästar är mycket tåligare än andra hästraser. Tål t.ex. kyla bättre än andra hästar (konstigt tycker jag eftersom Reykjavik är den av de nordiska huvudstäderna som har högst medeltemperatur dec-mars) och har inga problem med att gå ute året runt oavsett väder.
*I. är mer viktbärande än andra raser av samma storlek (en häst på ca 135 cm bär utan problem en ryttare över 100 kg),
* I. har starkare ben/skadar sig inte lika lätt som andra hästar (behöver t.ex. inte senskydd).

Intressant att fundera över tycker jag. Skulle gärna vilja ha synpunkter på detta av er som kan det här med islandshästar. Det kanske är jag som inte fattar nåt om dem... :smirk:

Sv: Myter kring islandshästar?

Tycker att man börjar tröttna på den här diskussionen, den har dykt upp i många trådar.... :smirk:

För mig stämmer allt. Isisar behöver inte 20 skydd för att gå ut på ridbanan, de kan bära tunga ryttare & är väldigt tåliga.
En oklippt häst som inte är rideb (=svettig) kan gå ute utan täcke när det är mellan -20 & -30 ..

Tycker att man börjar tröttna på den här diskussionen, den har dykt upp i många trådar.... :smirk:

Jaha, ursäkta mig att jag oinvigd. Då kanske du kan sammanfatta vad det är som "gäller"...

Sök på forumet i stället då kan du läsa i några dagar om ryttarens vikt och längd mm.
När det gäller vädret på Island så ska man inte låta lura sig av en hög medeltemperatur. Jag har bott på Isalnd i ca 12 år och jag älskar landet men vädret är rent ut sagt uruselt, helt klart största anledningen till att vi flyttade till Sverige. När det blåser halv storm varenda dag och regnar och fryser på varannan dag är det betydligt värre att vara häst än i - 20. Och de överlever sådant väder även om det inte direkt är mysigt för dem blir de i alla fall inte sjuka så länge de har ngt att äta.
Sen kan man ju fråga sig om det inte är myter runt andra hästraser som får folk att sätta på sina hästar senskydd och linda benen när det egentligen inte behövs:).
För många herrans år sedan red jag på ridskola med blandade ponnyraser och några stora (halvblod och hannoveranare bla) och det var faktiskt bara än häst som behövde strykappor, resten hade inga skydd och skadefrekvensen var mkt liten.

Islandshästen är mer viktbärande än andra raser - De har en annorlunda benstomme! Om man gör ett tvärsnitt på ett islandshästben (bara skelettbenet ) och på ett halvblods ben - så ser man först en yttre ring av hårt ben - inuti finns märgen, som är mycket porösare. På en islandshäst finns det mindre poröst ben och mer kompakt ben - Det gör islandshästens ben starkare!

Övriga faktorer till att islandshästen bär mer är en kortare och mer kompakt ryggrad - samt att eftersom att de är den enda hästrasen på Island. Under många hundra år så har svaga individer sållats ut och man har enbart avlat på starka viktbärande hästar. I Sverige triangelmärker vi i stället bräckliga hästar och använder dem till avel = Man för svaga egenskaper vidare!

All försäkringsstatistik visar på att islandshästen är en av de friskaste raserna, trots sina tunga ryttare och trots att pass är en gren som verkligen är tuff för hästen! De slår tex halvbloden med hästlängder och de flesta ponnyraser. En vanlig ponny är inte jämförbar med den explosiva kraft en islänning kan ge.

Det uppstår många myter och missförstånd beträffande skötseln av islandshästar. Visst är de lättskötta - men de har samma grundbehov som andra hästraser och dessutom vissa specialbehov som måste tas i beaktande i dess skötsel. Islandshästen behöver - som alla andra hästar - Ett högklassigt basfoder & noggrann utfodring, avmaskas, vaccineras, hov & veterinärvård.

Islandshästen har också oerhört hög smärttröskel och gnetar på utan gnäll trots outlidlig smärta. Jag har sett hästar av andra raser som blivit hysteriska av några få timmar i solsken med flugor. Likaväl har jag sett en islandshäst som dog i tarmvred - Den visade inte några symptom alls!

För mig finns det bara en ras! //Linda

Hej! Eftersom jag inte är islandshästryttare/ägare själv har jag blivit förvånad över en del påståenden som en bekant som har islandshästar till mig har yttrat. T.ex.:

* Islandshästar trivs inte att stå inne i box utan ska gå på lösdrift året runt. (Kan ju iofs gälla även andra hästar).

Det handlar väl om vad de är vana vid, islandshäst likväl som andra raser. Men eftersom merparten av islandshästarna är uppväxta i flock i enorma beteshagar så brukar de gilla detta bättre en att stå på stall.

* Islandshästar är mycket tåligare än andra hästraser. Tål t.ex. kyla bättre än andra hästar (konstigt tycker jag eftersom Reykjavik är den av de nordiska huvudstäderna som har högst medeltemperatur dec-mars) och har inga problem med att gå ute året runt oavsett väder.

Som någon redan nämnt så är vädret på island minst sagt j*vligt på vinterhalvåret, framförallt så är det väldigt varierande. Var ute och red en gång i december, det var typ molnigt och -5 grader, nästan vindstilla, ganska skönt för att vara vinterväder. När jag var några kilometer från gården blåste det plötsligt upp en iskall och mycket hård vind från norr, det blev verkligen stenkallt. Vi var tvungna att krypa ner i hästarnas manar för att stå ut med vinden. När vi var tillbaka såg vi att det var -20 grader och blåste 15m/s! Detta var på norra island som är kallare och torrare än reykjavik.

*I. är mer viktbärande än andra raser av samma storlek (en häst på ca 135 cm bär utan problem en ryttare över 100 kg),

Hur viktbärande en islandshäst är varierar kraftigt, det beror ju såklart på hur de är byggda! Och det finns väldigt stor variation på kroppstyp inom rasen.

* I. har starkare ben/skadar sig inte lika lätt som andra hästar (behöver t.ex. inte senskydd).

Islandshästar kan visst behöva skydd, till exempel vid passläggning eller hoppning. En annan aspekt här är att islandshästar ofta växt upp på och lever i kuperad terräng och stora hagar, detta tror jag ger dem så pass bra kontroll över sina ben att de inte behöver skyddas mot sig själva. Men självklart finns det undantag.

Rent allmänt vill jag annars säga att islänningar är hästar precis som alla andra raser, med samma generella behov. Däremot tycker jag att det ofta "klemas" för mycket med hästar av andra raser, på ett sätt som inte hästarna mår bra av. För lite utevistelse, tjocka täcken fast det är varmt, etc.

Hoppas jag lyckats svara på det du undra över på ett bra sätt!

Islandshästen får mycket päls men rasen är inte ensam om detta, de finns nordsvenskar, shettisar, varmblodstravare osv får får lika mycket päls och klarar då precis lika mycket kyla som en islandshäst!
Islandshästen är inte speciell på detta område

Att sv hbl hästen och fullblod inte får lika mycket päls har att göra med att man i generationer försökt avla bort päls eller inte bort, men man vill få ner pälsmängden så man slipper raka.
Så fullblod och sv hbl har generällt tunnare päls och hud, sedan finns de självklart en och annan inom dessa raser också som ser ut som små isbjörnar med:)

Att Islandshästen är mer tålig och orkar mer stämmer inte, en shettis klarar vikter uppemot 100 kilo, det är en gruvhäst från roten och de fick bära över 100 kilo åt gången över ryggen dag ut och dag in.

Ju kortare ben och rygg en häst har dessto startare är den.. dagens islandshäst den så kallade sportiga typen.
Den har lång rygg långa smala ben och är väldigt ädel denna typ är inte viktbärande..

Och om en häst behöver benskydd har inget och göra med rasen i sig utan individen och benställningarna.

Inom rasen så finns de stora problem med Spatt och varför kan man ju fråga sig..
Kan de bero på att de sitter 190 långa karlar på dessa 130 cm hästar i kraftig stolsits och i en form där hästen ser rakt upp i himlen??
Nu vill jag säga att självklart sitter inte 100% av islandsryttarna så här men kollar man på tävlingsbilder ifrån VM och SM tävlingara så sitter en hel del såhär.
Jag kan lägga upp bilder som styrker mitt påstående om ni vill.

För att en häst ska hålla ska vikten åka till bakdelen , ryggen ska arbeta och sjutas upp och hästen ska gå i rätt form.
Detta gäller ju även tölt, en islandshäst ska inte alls gå med huvudet rakt upp i tölten och puta ut underhalsen
En islandshäst som går gå med huvudet rakt upp och sänkt rygg kommer till slut nog få spatt för belastningen blir för mkt i hasen.

Det är inte många hästar som behöver benskydd, ytterst få behöver MEN de är mer dalt inom hbl världen man har skydd för de är lite inne och dels tycker folk de är snyggt.
Man tänker utifall
Sedan om man hoppar är det bra att ha skydd om hästen slår i.

Min häst slår sig inte men jag tycker benslydd är superfint därför har jag de.Enkelt va?:D
Jag har rosa, svarta, vita vinröda ja jag har en hel del=)

Jag behöver inte ha pannband på hästen när jag rider, men jag har de för jag tycker de finns så många snygga pannband att ha och de är såå läckert.
Precis samma sak.. de där är ju en smaksak=)

Att det bara är islandshästen som mår bäst av att vara ute är bara gojja.

De är individer som alla andra raser, vissa trivs inte på lösdrift andra gör de så är de bara.

de jag märkt är att de är 2 sidor. har man en islandshäst så måste man göra som alla andra.
Skriver man inne på en hbl sida att man har en 1½ åring som man tömkör lätt ute på småvägar rakt fram , löshoppar, har träns på och går ut och går med den.
Binder upp den och borstar och donar med sin häst dagligen man har den i samma hage som 3 andra hästar samt att den får stå inne om natten.
Ja då får man bara braiga kommentarer.

Skulle samma människa skriva samma sak fast säga att den har en islandshäst inne på en islandshäst sida skulle personen bli söndermald av påhopp och elaka kommentarer.

Det låter på de som äger en islandshäst att denna ras är en helt annan djurart och måste hanterad och ridas in på ett endaste sätt.

Man måste låta en islandshäst växa upp oi stor flock och ha lite kontakt med människor och att man sedan när hästen är 5 år rida in en..Annars får man en elak häst som är kaxig. sk trädgårdsuppfödd häst.

Då är min fråga.. om alla andra raser klarar av att bli hanterade utan att bli mördarhästar som unga så är de inte någe allvarligt fel på islandshästen då som tydeligen inte klarar av de.?!

Nu är de ju inte så här vad jag märkt iallafall för jag vet många islandshäsatr som är hanterade som föl och idag urmysiga individer som bla går på ridskola och handikappslektioner.

Eller är de fel på människan som inte vet hur man ska hantera en unghäst??

Kom ihåg nu att jag bara frågar och kommer med olika ideer och tankar.. Jag säger inte att de ÄR såhär utan bara vill få igång en diskusion.=)

Jag ser de från 2 håll

Jag som själv haft "vanliga" raser se bara här är de ju knas..Har jag en new forest häst så inte sitter man och skiver ni som har "vanliga" raser.:crazy:

Vadå är en islandshäst en ovanlig ras??

Det är en häst som alla andra jö.. den har 4 ben 1 huvud en svans som alla hästraser har..
Den har skritt trav och galopp. väljer man så kan man få 2 till men alla väljer inte att ta fram tölt och pass och då är en islandshäst precis som "vanliga" raser.

Islandshästvärlden är väldigt trångsynta och lite åt* så här har vi gjort i 1000 år och så ska vi göra 1000 år till*

De finns bara en väg till rom.

Jag är övertygad om att väljer man att hantera sin islandshäst föl och regelbundet sedan hantera fölet och unghästen fram till att man ska rida in den så kommer de inte bli några som helst problem..

Jag tror inte de handlar om när man hanterar hästen utan hur.

För jag menar om jag köper mig en 5 årig valack från islans som växt upp i flock utan i stort sett sätt människan under denna tid..
Så ska man ju inte tro att nu kommer jag till100% få en snäll häst för den är ju uppväxt i flock och uppfostrad redan.
Nu är det bara å slänga på sadeln och ge sig ut och rida.

Är man okunnig och inte vet hur man ska hantera en häst kommer ju denna 5 åring att märka de och ta över ledarskapet och bli en kaxig elak häst en sk trädgårdsuppfödd häst!

Samma sak när man väljer att hantera sin unghäst visst kan man få en elak häst de är ju större risk eftersom unghästar är som barn de ska testa gränser..
Mer trots man måste tampas med
Så de ställer ju större krav på den som hanterar en unghäst att verkligen veta vad man håller på med!.
Men att dra ett rött sträck och säga att alla hästar som blir hanterade blir elaka är ju fel!

Samma sak är de fel att dra ett sträck och säga att alla de som växer upp i flock är rädda osäkra hästar..

De finns flera vägar till rom, de är bara och välja vilken väg man vill köra på. vissa är kortare än andra, vissa är lättare andra svårare..

Jag tycker storhäst världen och islandshäst världen ska ta och skaka hand och säga.. hej hej vi hanterar våra hästar oavsätt ras som vi själva tycker funkar bäst..och nu slutar vi upp med att ha fördomar.

Jag älskar hästar och de inkluderar alla raser sen gillar jag vissa raser mer och andra mindre.
Jag gillar att rida centrerad ridning, AK, distans, hoppning, dressyr och detta gör jag oavsätt vilken ras jag har mellan mina ben.
Vissa raser kan man ha större krav på andra inte. Men nog går de att rida dessa saker på alla raser=)
Jag sitter inte upp på en islanshäst och tror den ska ta mig till OS i hoppning.. och jag kör inte in ett sv hbl och tror den ska ta mig till travderbyt.
Men nog kan jag endå köra ett hbl och ha jäkligt roligt ute på grusvägarna.
Och nog kan jag ge mig ut på lite hopptävlingar med en islandshäst och ha förbenat roligt.:D

Bara för man tävlar betyder de inte att man vill bli bäst:D

Jag älskar denna ras , de är så mkt häst i liten förpackning:bump: men mina åsikter om hästhantering ändras inte bara för jag går över från sv hbl till islandshäst.

Och jag vet ett hbl som hoppade 130 oxer med gonit runt om han haltade inte ens.

Och jag vet islandshästar som blivit helgalna av mygg för de har exem..
De finns självklart lugna hästar inom alla raser som de finns "hysteriska";)

Nu är vi inne på de här igen min ras är bäst och din sämst:crazy:

Tack alla för era svar. Nu förstår jag bättre hur ni som har islänningar ser på saken! /Mayara

Inom rasen så finns de stora problem med Spatt och varför kan man ju fråga sig..
Kan de bero på att de sitter 190 långa karlar på dessa 130 cm hästar i kraftig stolsits och i en form där hästen ser rakt upp i himlen??

På den frågan kan jag svara nej, så är det inte. Studier på Island har gjorts på just detta, man studerade hästar som var framtagna för ridning och även hästar som var rent köttproducerande. I bägge fallen påvisades spatt tendens i samma utsträckning, och då pratar vi i bägge fallen om hästar som ännu ej var ridna och som ingen skulle rida på.
Vad man har kommit fram till är att spatt har en större ärftlighet än enbart ökad disposition som man trodde tidigare, även om man inte kan påvisa direkt ärftlighet i rakt nedstigande led så har man sett att vissa avels linjer har en större spattfrekvens än andra.

Islandshästvärlden är väldigt trångsynta och lite åt* så här har vi gjort i 1000 år och så ska vi göra 1000 år till*

Nu har jag inte läst igenom hela ditt inlägg utan bara skummat igenom det. Men jag tycker inte alls att islandshästvärlden är trångsynt. Tvärt om tycker jag att dom flesta är väldigt öppna för nya idéer och att våga prova. Jag vet minst lika många "vanliga" ryttare som skulle vara trångsynta, både dom som rider dressyr, hoppning och western. Så det beror nog mer på individen än just rasrelaterat.

Islandshästen har också oerhört hög smärttröskel och gnetar på utan gnäll trots outlidlig smärta. Jag har sett hästar av andra raser som blivit hysteriska av några få timmar i solsken med flugor. Likaväl har jag sett en islandshäst som dog i tarmvred - Den visade inte några symptom alls!

För mig finns det bara en ras! //Linda

Jag håller med dig om allt du sagt men är lite osäker på det här, visst en isis kanske har högre smärttröskel än vissa raser men oerhört hög smärttröskel tycker inte jag stämmer.
Men det som jag däremot tycker är att islänningar inte visar att dom har ont, det är skillnad.
Ett varmblod tex. visar direkt när något är fel men en islänning kanske har lika ont bara att den inte visar smärtan men det betyder inte att dom har högre smärttröskel.
Såhär tror jag, jag har inget bevis på att det är såhär men det är mina egna tankar och funderingar.:)

Hej!
Jag håller med om att islandshästvärlden är full av traditioner. En del bra och en del mindre bra.
Jag har en islandshingst på 1 år som inte går i hingstflock och som jag hanterar dagligen, så som jag gör med mina "vanliga" hästar.
Hingsten är otroligt trevlig att umgås med.
Jag håller med Niela om att det inte är skadligt att hantera sina islandshästföl, bara man vet vad man gör. Vilket gäller för all hästhantering.
Sen kan man vända på diskussionen och fundera på om våra Noridsar och halvblod skulle ha varit bättre,friskare och hållbarare om dom fått gått i flock på lösdrift sina första år.

Jag håller med dig!

Min uppfattning är också att väldigt många islandshästar är "tuffa i huvudet" och visar helst ingenting när den har ont.
Därför börjar jag fundera på om islandshästen verkligen är så mycket friskare, kan det inte vara så att det är svårare att hitta problemen?

Jag tycker att jag oftare hör om islänningar med kotledsinflammationer, och diverse åkommor nu än för 10 årsen, har hästarna blivit sjukare eller har vi börjat lyssna till våra hästar och inse att dom faktiskt kanske har ont?

Min förra häst var som en öppen bok, det var absolut ingen tvekan om när han hade ont. Han hoppade högt så fort jag kom nära honom när han hade ett litet sår. Min nuvarande är "tåligare" och visar helst ingenting alls, han börjar på sin höjd att fråga snällt om vi inte kan gå hem när han inte mår okej.

Hej!
Jag håller med om att islandshästvärlden är full av traditioner. En del bra och en del mindre bra.

Både islandshästvärlden och "storhästvärlden" är full av traditioner, vissa bra men andra helt förlegade. Problem uppstår kring de saker där traditionerna inom de båda "världarna" skiljer sig mycket. Folk har en tendens att bli totalt negativa till hur andra gör, istället för att vara nyfikna och lära sig något nytt.
Ibland handlar traditioner till exempel om riktigt löjliga saker, som när folk i stallet undrar varför jag sitter upp på "fel" sida ibland. Eller varför jag inte leder hästen "ordentligt", dvs från dess vänstra sida.

Man får inte glömma de olika traditionernas ursprung. Mycket av traditionerna här i sverige kommer från militären. På island har hästhållningen utvecklats efter andra behov och lite mer enligt principen "om det fungerar är det rätt", dvs inte lika starkt bundet till visa mönster utan lite friare.

Precis så jag menade - En islandshäst har också känslor/smärta, men visar det inte lika tydligt som andra raser - Därav kan det vara svårt att avgöra om den är sjuk/har ont! //Linda

Min islandshäst står i box, men jag tycker att det ideala är lösdrift, om man kan ordna en BRA sådan (vilket inte alltid är lätt).

Jo, islandshästar tål kyla bättre än många andra raser! De är ofta kompakt byggda, och får en enorm päls vintertid!

Nej, jag tror inte att islandshästar är mer viktbärande än andra hästar i samma storlek. Men då betyder inte storleken bara mankhöjd!!! Det är ju fullständigt befängt att tro att alla hästar som är 135 cm höga är lika starka - jämför en "normalgrov" islandshäst med en ädel ridponny så förstår du vad jag menar....

Jag tror att de allra flesta hästar klarar sig utmärkt utan senskydd och strykkappor! Det är väl bara det att många av dem som har stora ridhästar sätter på skydd "ifall att", medan de flesta islandshästägare inte gör så. En kulturskillnad mellan människor snarare än en rasskillnad! Sedan är det möjligen så att ett rejält hovskägg skyddar lite, och så kanske islänningar både går mer ute och blir mer ridna i skogen så att de lär sig hålla koll på benen....

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 122
Senast: zarmino
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar