Sv: Myter kring islandshästar?
Islandshästen får mycket päls men rasen är inte ensam om detta, de finns nordsvenskar, shettisar, varmblodstravare osv får får lika mycket päls och klarar då precis lika mycket kyla som en islandshäst!
Islandshästen är inte speciell på detta område
Att sv hbl hästen och fullblod inte får lika mycket päls har att göra med att man i generationer försökt avla bort päls eller inte bort, men man vill få ner pälsmängden så man slipper raka.
Så fullblod och sv hbl har generällt tunnare päls och hud, sedan finns de självklart en och annan inom dessa raser också som ser ut som små isbjörnar med
Att Islandshästen är mer tålig och orkar mer stämmer inte, en shettis klarar vikter uppemot 100 kilo, det är en gruvhäst från roten och de fick bära över 100 kilo åt gången över ryggen dag ut och dag in.
Ju kortare ben och rygg en häst har dessto startare är den.. dagens islandshäst den så kallade sportiga typen.
Den har lång rygg långa smala ben och är väldigt ädel denna typ är inte viktbärande..
Och om en häst behöver benskydd har inget och göra med rasen i sig utan individen och benställningarna.
Inom rasen så finns de stora problem med Spatt och varför kan man ju fråga sig..
Kan de bero på att de sitter 190 långa karlar på dessa 130 cm hästar i kraftig stolsits och i en form där hästen ser rakt upp i himlen??
Nu vill jag säga att självklart sitter inte 100% av islandsryttarna så här men kollar man på tävlingsbilder ifrån VM och SM tävlingara så sitter en hel del såhär.
Jag kan lägga upp bilder som styrker mitt påstående om ni vill.
För att en häst ska hålla ska vikten åka till bakdelen , ryggen ska arbeta och sjutas upp och hästen ska gå i rätt form.
Detta gäller ju även tölt, en islandshäst ska inte alls gå med huvudet rakt upp i tölten och puta ut underhalsen
En islandshäst som går gå med huvudet rakt upp och sänkt rygg kommer till slut nog få spatt för belastningen blir för mkt i hasen.
Det är inte många hästar som behöver benskydd, ytterst få behöver MEN de är mer dalt inom hbl världen man har skydd för de är lite inne och dels tycker folk de är snyggt.
Man tänker utifall
Sedan om man hoppar är det bra att ha skydd om hästen slår i.
Min häst slår sig inte men jag tycker benslydd är superfint därför har jag de.Enkelt va?
Jag har rosa, svarta, vita vinröda ja jag har en hel del=)
Jag behöver inte ha pannband på hästen när jag rider, men jag har de för jag tycker de finns så många snygga pannband att ha och de är såå läckert.
Precis samma sak.. de där är ju en smaksak=)
Att det bara är islandshästen som mår bäst av att vara ute är bara gojja.
De är individer som alla andra raser, vissa trivs inte på lösdrift andra gör de så är de bara.
de jag märkt är att de är 2 sidor. har man en islandshäst så måste man göra som alla andra.
Skriver man inne på en hbl sida att man har en 1½ åring som man tömkör lätt ute på småvägar rakt fram , löshoppar, har träns på och går ut och går med den.
Binder upp den och borstar och donar med sin häst dagligen man har den i samma hage som 3 andra hästar samt att den får stå inne om natten.
Ja då får man bara braiga kommentarer.
Skulle samma människa skriva samma sak fast säga att den har en islandshäst inne på en islandshäst sida skulle personen bli söndermald av påhopp och elaka kommentarer.
Det låter på de som äger en islandshäst att denna ras är en helt annan djurart och måste hanterad och ridas in på ett endaste sätt.
Man måste låta en islandshäst växa upp oi stor flock och ha lite kontakt med människor och att man sedan när hästen är 5 år rida in en..Annars får man en elak häst som är kaxig. sk trädgårdsuppfödd häst.
Då är min fråga.. om alla andra raser klarar av att bli hanterade utan att bli mördarhästar som unga så är de inte någe allvarligt fel på islandshästen då som tydeligen inte klarar av de.?!
Nu är de ju inte så här vad jag märkt iallafall för jag vet många islandshäsatr som är hanterade som föl och idag urmysiga individer som bla går på ridskola och handikappslektioner.
Eller är de fel på människan som inte vet hur man ska hantera en unghäst??
Kom ihåg nu att jag bara frågar och kommer med olika ideer och tankar.. Jag säger inte att de ÄR såhär utan bara vill få igång en diskusion.=)
Jag ser de från 2 håll
Jag som själv haft "vanliga" raser se bara här är de ju knas..Har jag en new forest häst så inte sitter man och skiver ni som har "vanliga" raser.
Vadå är en islandshäst en ovanlig ras??
Det är en häst som alla andra jö.. den har 4 ben 1 huvud en svans som alla hästraser har..
Den har skritt trav och galopp. väljer man så kan man få 2 till men alla väljer inte att ta fram tölt och pass och då är en islandshäst precis som "vanliga" raser.
Islandshästvärlden är väldigt trångsynta och lite åt* så här har vi gjort i 1000 år och så ska vi göra 1000 år till*
De finns bara en väg till rom.
Jag är övertygad om att väljer man att hantera sin islandshäst föl och regelbundet sedan hantera fölet och unghästen fram till att man ska rida in den så kommer de inte bli några som helst problem..
Jag tror inte de handlar om när man hanterar hästen utan hur.
För jag menar om jag köper mig en 5 årig valack från islans som växt upp i flock utan i stort sett sätt människan under denna tid..
Så ska man ju inte tro att nu kommer jag till100% få en snäll häst för den är ju uppväxt i flock och uppfostrad redan.
Nu är det bara å slänga på sadeln och ge sig ut och rida.
Är man okunnig och inte vet hur man ska hantera en häst kommer ju denna 5 åring att märka de och ta över ledarskapet och bli en kaxig elak häst en sk trädgårdsuppfödd häst!
Samma sak när man väljer att hantera sin unghäst visst kan man få en elak häst de är ju större risk eftersom unghästar är som barn de ska testa gränser..
Mer trots man måste tampas med
Så de ställer ju större krav på den som hanterar en unghäst att verkligen veta vad man håller på med!.
Men att dra ett rött sträck och säga att alla hästar som blir hanterade blir elaka är ju fel!
Samma sak är de fel att dra ett sträck och säga att alla de som växer upp i flock är rädda osäkra hästar..
De finns flera vägar till rom, de är bara och välja vilken väg man vill köra på. vissa är kortare än andra, vissa är lättare andra svårare..
Jag tycker storhäst världen och islandshäst världen ska ta och skaka hand och säga.. hej hej vi hanterar våra hästar oavsätt ras som vi själva tycker funkar bäst..och nu slutar vi upp med att ha fördomar.
Jag älskar hästar och de inkluderar alla raser sen gillar jag vissa raser mer och andra mindre.
Jag gillar att rida centrerad ridning, AK, distans, hoppning, dressyr och detta gör jag oavsätt vilken ras jag har mellan mina ben.
Vissa raser kan man ha större krav på andra inte. Men nog går de att rida dessa saker på alla raser=)
Jag sitter inte upp på en islanshäst och tror den ska ta mig till OS i hoppning.. och jag kör inte in ett sv hbl och tror den ska ta mig till travderbyt.
Men nog kan jag endå köra ett hbl och ha jäkligt roligt ute på grusvägarna.
Och nog kan jag ge mig ut på lite hopptävlingar med en islandshäst och ha förbenat roligt.
Bara för man tävlar betyder de inte att man vill bli bäst
Jag älskar denna ras , de är så mkt häst i liten förpackning
men mina åsikter om hästhantering ändras inte bara för jag går över från sv hbl till islandshäst.