Mystiskt kli

I

inbetween

Hur är det egentligen med vetekli? Om man lägger in det i ett foderstatsprogram, visar det ingen skillnad i värdena. Men alla jag känner som använt det, hävdar att hästarna går upp i vikt av det. Någon som har svaret på detta mysterium?

Sv: Mystiskt kli

Hur är det egentligen med vetekli? Om man lägger in det i ett foderstatsprogram, visar det ingen skillnad i värdena. Men alla jag känner som använt det, hävdar att hästarna går upp i vikt av det. Någon som har svaret på detta mysterium?
Vetekli ligger ganska lågt i energi (ca 9) men högt i protein(119). Jag vet inte vilket program du gått efter men visst ändras värdena. Jag ar vetekli som proteinfodermedel till min gamling. Passar bra i kombination med betfor(kalkrikt). Vetekli innehåller mycket fosfor så det får man hålla koll på. Jag ger även soja för att få ännu mer drag i proteinet, men då är det som sagt en mycket gammal häst som inte kan tillgodose sitt behov genom grovfodret lika bra längre.

Jaha! Då är det pga protein inehållet då! Jag trodde att det ev ökade aptiten. Tänkte på det här med vetegroddsolja......men det kanske inte är samma sak.
Min häst har iaf börjat äta kollosalt mycket efter att jag började ge kli.

Jaha! Då är det pga protein inehållet då! Jag trodde att det ev ökade aptiten. Tänkte på det här med vetegroddsolja......men det kanske inte är samma sak.
Min häst har iaf börjat äta kollosalt mycket efter att jag började ge kli.
Det ökar nog aptiten också, och många hästar blir bra i magen av det. Min gubbe började äta upp höet igen när jag började ge det. Jag tror dock att det berodde på att han fick i sig mer vatten genom betforn och veteklin och att det gjorde att han åt bättre för att han inte blev lika törstig och behövde inte dricka vanligt vatten lika mycket. Han dricker lite för lite ibland nämligen, och det kan ju kanske gälla andra hästar också.

Jag började ge kli när hästen blev lös i magen. Funkade bra och jag har fortsatt att ge lite kli varje kväll. Tycker att det är bra att ge blötfoder så kornkrosset inte blir så torrt.

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 984
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 224
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg