Mystisk hälta.. Idé någon?

K

Kvicksilver

Det här kommer bli lite långt så jag hoppas någon orkar läsa..

Jag har några hästar och ponnyer i varierande ålder storlek och kondition.
Denna ponny är ett trettonårigt russ. Något överviktig men i mycket god kondition. Både rids och körs.
Men... Efter tävlingssäsongen 2007 trappades träningen ned och hästen ställdes på vintervila en månad för att ladda batterierna. Efter ca två veckor märktes en minimal hälta på höger fram. Hästen har där haft en gammal gaffelbandsskada och jag trodde såklart att edt var den som gått upp. Åkte till klinik och lyste senor + gaffelband och det såg mycket bra ut. Böjdes och släcktes utan minsta skillnad. Fortfarande svag markering h.f. Mycket konstigt då det aldrig varit ett fel på hästen innan.
Nåja, hästen skulle i vilket fall vintervila så vi åkte hem och släppte i hage. Hästen blev följande två veckor gradvis sämre, minimalt och knappt märkbart mne ändå.., och ställdes in på box. Med resultat att den helt plötsligt var kraftigt halt redan i skritt.. Konsulterade veterinär som tyckte att, pröva släpp ut den igen och se om det hjälper, och släppte därefter ut den i hage igen. Genast mycket bättre. Dock kvarstod samma svaga markering h.f.
Då hästen verkade bli bättre av att röra på sig och vi inte kunde hitta något specifikt fel på den tyckte veterinär att vi skulle börja sätta igång den väldigt lugnt och se vad som hände. Efter en vecka skritt och lugn trav fanns inte minsta orenhet.
Hästens uppträning fortgick som tidigare år utan minsta problem och han hade en strålande tävlingsäsong 2008. Aldrig ett fel på den. Gick igenom alla vet bes utan anmärkning och genom utställningsringen med nior och tior på traven.
Vintern 2008 kom och hästen skulle få sin vanliga vila. Och hältan kom som ett brev på posten. Inte heller detta år hittades något fel trots extremt noggranna undersökningar. Satte återigen igång hästen lugnt och hältan försvann. Nu är hästen igång för fullt och känns bättre än någonsin och får förhoppningsvis en lika bra säsong i år.

Men, vad kan det vara för fel på den? Är det någon som varit med om något liknande? En häst som inte tål att ställas av? Något bra förslag?

//K

Sv: Mystisk hälta.. Idé någon?

Japp, den är röntgad, lyst, böjd, bedövad, allt upptänkligt.. Och allt u.a.
Vet, massör, ET, kiropraktor och säkert ytterligare något som jag inte kommer ihåg..
Tror vi prövat allt (utom hästpratare..:grin:)men ingen kan svara på vad hältan kommer ifrån. Det enda vi vet är att hästen blir minimalt halt när den går i vila, sämre om den ställs på box, och "fullt frisk" så snart den sätt igång igen...

Ingen är mer förvirrad än jag...:confused:

//K

Du får wäl helt enkelt swälja mysteriet och wara glad öwer att det inte är twärtom..! Hellre frisk i arbete än frisk wid wila!

Om man drar paralleller till humansidan så är det ju ganska många diagnoser som blir bättre aw (måttlig) motion. Ryggont, muskelont osw mår ju i de flesta fall bäst aw att man rör på sig.

Ja det är ju trevligt att det är åt det hållet, men det skulle ju kännas bättre att veta vad det är för fel.. Alla bara kliar sig i huvudet och fattar ingenting.

Som läget är just nu så kör vi på och så får vi väl se hur det blir till vintervilan sen. Normalt vill jag ju att hästarna ska få en till två månader helt off och ladda batterierna och läka ut eventuella trötta leder/muskler efter en hård intensiv säsong, men som det varit de två senaste åren ser det ut som om jag är tvungen att hålla igång den här hästen lite lugnt hela vintern..
Vi får väl se hur det verkar när vi kommer så långt.
Men det är riktigt skumt med en så fräsch häst som inte verkar tåla vila...

Ingen annan som har någon idé? Hur långsökt som helst? Jag är öppen för alla förslag...!

//K

Ett lite udda problem, helt klart ;) ... Det första som jag tänker på är ev. ryggproblem. Men för att undvika att hästen blir halt kanske du får bortse från att du tycker den ska vila och hålla igång den året runt. Vilan kan ju bestå i enbart skrittning istället. Bara för att hålla igång den lite lätt för att undvika hältan.

Det var en tanke som kändes nära till hands för mig också men ryggen är röntgad och genomgådd av både veterinär, ET, kiropraktor och massör och ingen hittar något konstigt. Kan tilläggas att hästen är enormt fin i muskulaturen över ryggen även efter vila så det är inte så att han tappar något direkt när han går i vila...
Ja som det ser ut så får han skutta runt även i vinter i lite blandad lätt träning för att slippa det här problemet. Dock ska han slippa tyngre vagnar och ryttare.. Det blir nog mest nån enstaka slädtur och sen mest gå med som handhäst. Så får vi väl se vad som händer.. Mystiskt är det..

//K

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 513
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 719
Hästvård Har en 1 årshingst som blev halt för ett par månader sedan. Han har blivit grundligt undersökt på klinik hos veterinär med...
Svar
18
· Visningar
2 684
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 359
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hård nacke