Sv: Mysteriet Utter - äntligen svar, men inga roliga direkt..
Har inte så mycket att säga om Utters sjukdom annat än att jag önskar er lycka till, men måste även säga att jag tyvärr har precis samma upplevelse om Ultuna fast på hästsidan.
När mina stod där uppe för den kroniska kvarkan kan jag inte klaga på vården men kommunikationen.
Inga veterinärer ringde för att berätta om läget, jag fick själv ringa och jaga dem för att få besked och alltid fick jag löfte om att de skulle ringa upp, vilket de ALDRIG gjorde.
Jag höll på att bli fullständigt galen och drar mig seriöst för att köra häst dit igen trots att vården som sådan var bra.
För provsvar ringde jag istället direkt till SVA som snabbt och kunnigt kunde svara på mina frågor. De var själv medvetna om problemen på SLU.
Detta var ju dock ca 1.5 år sedan , jag blir ledsen att höra att det ff är likadant och även på smådjurssidan.
När K (häst) stod där var det tyvärr likadant. Med förödande konsekvenser för hennes foster. Men kommunikationen var halvsju. Saker som både stod på inskrivningslappen OCH jag muntligen informerades om vid avlämnandet ignorerades (fick jag veta i efterhand). Hon var dammkänslig, och behövde blött hö. De satte STOR fin lapp på boxen om det. Och var gång jag var där hade hon torrt hö. Jag klagade, alla sa att 'ja ojdå, ska ordna'. Sen började hon hosta, då fick hon blött hö iaf gången efter jag var där.
Informationen från veterinären var kanonbra - när jag väl fick tag på honom. Vilket inte var det lättaste. Nu var ju jag där och sprang nästan varenda dag, och brukade stöta på honom där och då informerade han alltid. Men mellan det fick jag ingen info. När det började gå snett och transplantatet stöttes bort, fick jag reda på det 'av en slump' just när jag sprang på vet.
Värst var ju dock att informationen kring hennes kanylrädsla ignorerades. Var gång jag var där sa alla hur snäll, lugn och fin hon var. Och hon var jättelugn och tillfreds var gång jag var där. Dock kastade hon ju sitt foster när jag var i USA. Jag hade gett dem mitt mobilnummer, pappas (han var med på resan) mobilnummer, MAMMAS alla nummer med tillägget att gick inte jag att nå hade hon full beslutsrätt kring allt som gällde hästen. Och så hade de fått numret till den veterinär vars konvalescensstall hästen skulle skrivas ut till, och kompisen som skulle agera hästtaxi. Jag åkte till USA i den trygga förvissningen om att hästen var i de bästa händer och OM något - gud förbjude - hände, så var det 110% garanti att de utan problem skulle kunna nå berörda parter. Och jag var trygg med att mamma skulle fatta korrekta beslut vad det än månde vara.
Så får jag ett mail från kompisen som skulle hämta. Som trodde jag visste om det, så bara skrev 'hejhej, nu har jag kört K till konv.stallet. Det blev ju inte igår i och med att hon kastade fostret då, men idag åkte hon och allt gick bra, hon gick rakt på släpet och åkte fint'.
Jag minns fortfarande CHOCKEN som slog mig, hur blodet frös till is, hur jag blev helt avstäng och om och om igen läste raden 'kastade fostret' och tänkte att det måste vara jag som fattar fel, det måste vara KOMPISENS sto som - hemskt nog - kastat sitt foster.
Men det var det inte. Kele kastade fostret på dygn 99. Vad gör då Ultuna? Provar nå mig? Nej. Provar nå mamma? Nej. Nej de lämnar ett medd på hästtaxikompisens telefonsvarare att 'K kan inte hämtas idag som överenskommet då hon aborterat sitt foster, ring imorgon och hör'
Jag ringde mamma med tårarna forsande och hackade fram att 'Kele har kastat fölet, ring Ultuna och ta reda på vad fan som hänt!'. Jag satt ju i USA (och ville bara hem). Mamma ringde Ultuna, och de la en lapp till veterinären som skulle ringa upp.
EN VECKA senare kommer jag hem, de har fortfarande inte ringt mamma. Jag ringder dem från Arlanda, och 'ska bli uppringd'. Jag åker direkt till konv.stallet. Hästen mår bra men står under behandling för livmoderinfl då hon kom från Ultuna med vaniljsåsgula tjocka flytningar. (Ur utskrivningmeddelande: Väl kontraherad livmoder vid rektalisering, inga flytningar. 1 h senare ankommer hon konv stallet med rikliga, kraftiga flytningar..). Hursom, hästen mådde bra, fostret var ju förlorat, så bara vänta på att vet skulle tala om vad som hänt.
Detta var en fredag, på TISDAGEN lyckas jag med i princip hot om våldsamma handlingar få tag på veterinären. Som tycker att det nog var stress som orsakade kastningen för de var ju 'en stressad häst'. VA? säger jag, med ledning hur hon var varje gång jag var där, och vad alla hela tiden sagt. Varvid vet tycker att ja hon var ju jättetrevlig utom när vi skulle byta kanyl, då blev hon ju galen. Vi fick vara fyra personer varje gång, och bremsa, men hon var ju tokig, så vi fick tillslut droga henne, det var lika varje gång.
Där dog en del av mitt hjärta. Det som stod på inskrivningsmeddelandet och jag sa muntligt var nämligen att OBS Hästen är paniskt rädd för permanentkanylsättande, ni måste BÅDE bremsa och sedera! Okej om de tänkt 'äh nojig ägare' första gången. Men jag kommer ALDRIG kunna förlåta dem för att de minst FYRA gånger slogs med henne innan de sederade. Jag har sett henne vid kanylsättning, och det är det närmsta regelrätt ÅNGEST jag sett hos en häst. No shit hon kastade..
Nåja, jag ville ju veta vad som hänt med fostret, och vad analyser visat. Fast de kastade fostret, de analyserade inte. Vet kollade på det och citat 'det såg normalt ut, men lite svårt se då stoet hade trampat på det'. Sen kastade de det. Jag tyckte att varf gjorde deinte analys, och vet svarar 'det måste djurägaren begära'. Samma djurägare de inte ens FÖRSÖKTE få tag på..
Jag är FULL av beundran över opererande veterinär, han gjorde ett kanonjobb. Men i övrigt så är jag nu ÄN mer besluten i att ingen av mina hästar sätter en HOV på Ultuna om det bokstavligt talat inte gäller LIVET... Vet att opererande vet blev putt på att jag bytte klinik, och jag förstår honom. Men jag tror han förstod mig med..
Däremot trodde jag det var 'bara' hästsidan som drogs med det där, har hört så mkt gott om smådjurssidan..