Jag har inte hört om någon som besökt köparens stall. Jag skulle själv avstå från en sådan säljare.Va? Jag har inte hört många som sålt sin häst utan att besöka köparens stall innan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har inte hört om någon som besökt köparens stall. Jag skulle själv avstå från en sådan säljare.Va? Jag har inte hört många som sålt sin häst utan att besöka köparens stall innan.
Och vilka konkreta kriterier ska köparen uppfylla menar du?Jag tycker också att det är beklagligt när djur säljes till högstbjudande, känns inte som att man gjort vad man kan för att ge djuret ett så bra hem som möjligt.
Och vilka konkreta kriterier ska köparen uppfylla menar du?
Att bjuda högst tyder på att man ha råd att ha häst, det är den biten som fallerar oftast.
Rent krasst är det ett dåligt hem om det saknas pengar så fort man går utöver det normala, och även om man håller sig till det normala så betalar man hästens/hundens pris många gånger om man man går på fantastiskt hem men liten plånbok.Hur ofta ser man inte folk som skriver kommentarer gällande omplaceringsdjur - t o m hos organisationer som Hundstallet - där folk skriver att de kan erbjuda världens bästa hem men har "liten plånbok" och därför tycker att de borde få djuret billigare?
Jag skulle aldrig få för mig att besöka en ev köpares stall likaväl som jag aldrig har varit med om att en säljare besökt mitt stall. Skulle inte köpt en häst om säljaren skulle ha det som krav.Va? Jag har inte hört många som sålt sin häst utan att besöka köparens stall innan.
Det har jag aldrig varit med om och inte hört om heller. Möjligtvis att säljaren kör hem hästen till köparen men inte att hen ber att få komma och titta var hästen ska bo innan hen säljer. En gång har en säljare bett mig skicka bilder på stallet. Det är det närmaste en sådan koll jag har kommit och där blev det ingen affär av andra skäl (hästens ben var slut av för mycket hoppande tyvärr).Nej men tycker det låter oseriöst att enbart sälja till högsta bud. Normalt sett anser jag att man vill se stället och prata med personen ifråga innan man säljer och accepterar ett bud. Så känner jag angående levande varelser.
Va? Jag har inte hört många som sålt sin häst utan att besöka köparens stall innan.
Ja jätte olika, några jag känner köper häst på postorder som jag kallar det när köpare och säljare pratar över telefon och blir det köp beställs plats på buss för att få hem hästen.
Jag tolkar det som en stor varningssignal om gamla ägaren vill besöka tilltänkt stall. Visst skulle de få besöka stallet men kan de släppa hästen och inse att den verkligen är såld?Jag skulle aldrig få för mig att besöka en ev köpares stall likaväl som jag aldrig har varit med om att en säljare besökt mitt stall. Skulle inte köpt en häst om säljaren skulle ha det som krav.
De hade ju kunnat göra åtminstone creditcheck på den som lägger högsta budet och efter det ha ett medelvärde på månadskostnad och se att personen som köper har råd att hålla hästen
Hur mycket en häst kostar att hålla varierar ju en hel del.De hade ju kunnat göra åtminstone creditcheck på den som lägger högsta budet och efter det ha ett medelvärde på månadskostnad och se att personen som köper har råd att hålla hästen
Ja det var ju det jag skrevHur mycket en häst kostar att hålla varierar ju en hel del.
Tex mina kostar en spotstyvel jämfört med vad många andra betalt.
Det är fortfarande mycket svårt att få till juridiskt.
Förvaltningslagen
9 § Ett ärende ska handläggas så enkelt, snabbt och kostnadseffektivt som möjligt utan att rättssäkerheten eftersätts.
Fast en kreditupplysning säger i stort sett ingenting om förmågan att försörja en häst.Ja jo men en kreditupplysning sker ju ändå snabbt.
Jag tycker inte man ska se hästar (levande djur i allmännhet) som "saker". Det är ju fört på tal med när man läser om tvister... fast vi är ju inte där än..
Troligen kollas köparen upp men kanske inte genom kreditupplysningar utan via en annan myndighet. Man gör en check med Kronofogdemyndigheten så att det inte finns någon skuld där. Finns det kanske det blir så istället att Kf tar pengarna till skulden och nästa budgivare erbjuds hästen istället om första köparen inte har tillräckligt till att betala bägge.Det är fortfarande mycket svårt att få till juridiskt.
Förvaltningslagen
9 § Ett ärende ska handläggas så enkelt, snabbt och kostnadseffektivt som möjligt utan att rättssäkerheten eftersätts.
Och jag tycker tvärt om, att det kan tala om en hel delFast en kreditupplysning säger i stort sett ingenting om förmågan att försörja en häst.
Ja jo men en kreditupplysning sker ju ändå snabbt.
Jag tycker inte man ska se hästar (levande djur i allmännhet) som "saker". Det är ju fört på tal med när man läser om tvister... fast vi är ju inte där än..
En kreditupplysning talar om om en person har betalningsanmärkningar. Vad säger en anmärkning om ickebetalt studielån eller parkeringsbot om personen har råd med häst. Det är många med betalningsanmärkningar som klarar en häst och massor utan som inte har en chans.Och jag tycker tvärt om, att det kan tala om en hel del