Z

zana

Jag har läst lite tidigare trådar om mylerbett och undrar vad det är som är så hemskt och skarpt med dem?! Är det någon som har positiva eller negativa erfarenheter av dem eller är det bara den hemska reklamen för den från USA ni utgår ifrån?

jag har nästan bara hört positiva saker om Mylerbetten.
Jag har bara ridit på ett en gång, och det tänkte jag då inte göra om på den hästen.

ägaren till delfoderhästen ville att jag skulle prova det på hästen, se vad jag tyckte, hon hade ridit på det ett litet tag.

var superbra så länge hästen höll sig till sitt normala lugna, sansade jag. kunde vara superlätt i handen och fick jättebra respons från honom.

men så på galopp på hemväg tyckte han att det var dags att sticka iväg, var beredd o skulle som vanligt bara ta tag i honom innan han hann för långt (sa man åt honom med en gång lugnade han sig o höll sig till normal galopp, utan någon större tillsägelse). Men tji fick jag. Med det bettet fick man då inte stopp på en fjording som bestämt sig för att busa genom att sticka iväg. :p fick göra en one-rein-stopp på honom och sen var det bra o han drog inte mer.

Men ja, det är ju bara min enda egna erfarenhet så det säger ju inte så mycket. :)

Men du har iallafall erfarenheten att det inte passade på den hästen ;). Finns det fler erfarenheter här på bukefalos? Jag har nämnligen precis köpt ett sådant bett och innan jag läste här på buke har jag bara hört gott om de betten.

Min medryttarhäst rider jag med mylerbett. Tycker att det funkar jättebra på honom och han trivs bra med det. Har oxå bara bra erfarenheter av sådana bett!

Vad skönt då! När jag läste här på forumet innan idag trodde jag att det var ett tortyrredskap jag hade köpt!

mitt sto reds ut på mylerpelham o hon älskade det.
det var koppar på och hon trivdes väldigt bra. hon hade en benägenhet att vara väldans het så det kändes bra att ha det. har inte hittat nackdelar på det än...

nåra hästar har ett sånt på ridskolan (ett med fasta ringar, delat på mitten med led över, lite böjt själva bettet. i princip som ett tvådelat fast det kan inte gå upp i gommen. om ni nu vet vilket av dom jag menar).
min kompis häst har oxå ett sånt, som han fungerar bra på.

jag har bara hört bra saker om dom och har bra erfarenhet om dom.

hade ett sånt till förra ponnyn. funka bra på honom! =)

Det är koppar på mitt också. Hon hade ett tredelat med koppar i mitten förut, och jag tror att hon gillar det.

mitt är som tredelat, men man kna inte vika det, så man kan säga att det är ett stångbett. Ngt böjt med D-ringar. På ringarna finns det hällor för att få lite hävstångseffekt, men man kna välja "av" eller "på"

Jag jobbade hos en gubbe för två år sen och han hade nästan bara sånna bett. De funkade skitbra på hans hästar och de trivdes kanon på de.
Jag har bara hört positiva saker om de betten, innan jag läste här inne...

Min förra foderhäst hade ett mylerbett tillpassat till henne eftersom hennes mun blivit förstörd av ett skarpt stångbett när hon reds in!! (huga) Detta bettet låg bra och fungerade alldeles utmärkt på henne i alla fall.
Har själv bara hört positiva saker om Mylerbetten. De är dyra, men bättre anpassade till hästarnas munnar. Han man en häst med annorlunda mun är det värt pengarna för att få ett bra och välfungerande bett tycker jag.

Jag använder ett myler på min nordsvensk. Han är superkänslig i munnen och det funkade inte med ett vanligt bett. Så en vän tipsade mig om Myler. Bettet fungerar som en dröm i dressyren, hästen går fint och samlat och tar gärna stöd på bettet. Men när man rider i skogen och han blir lite het känns det svårt att kontrollera honom med Myler-bettet. I det stora hela tycker jag ändå att Myler är underbart. Och det är inte särskilt skarpt enligt min erfarenhet. Det är ju inte bettet som är skarpt utan det är handen som håller det. Är man hård i handen blir även bettet skarpt oavsett om det är ett vanligt tränsbett eller Myler. :bump:

Min förra häst var helt förstörd i munnen när jag fick honom men med ett enkelt tredelat Myler bett var han nöjd och glad, och jag kunde efter ett tag även börja använda kandar utan protester. Däremot provade jag ett annant Myler på honom en gång och det avskydde han, så man får prova sig fram till rätt modell.

Jag provade ett tredelat sådant på min förra häst. Hon kändes jättefin i början, men efter någon vecka så började hon bli orolig i munnen och till slut vågade hon inte ta stöd alls och det tog mig flera veckor (med annat bett) innan hon ar "normal" igen. Jag har hört flera med liknande erfarenheter dessutom.

Mylerbett vadå?

Hmmm... :o Törs man fråga, men vad är mylerbett? Alltså hur ser dom ut och hur funkar dom? Nån som har en bild på ett? :confused:

Re: Mylerbett vadå?

Här är ett exempel, men det finns massor av olika sorter, Myler är nog en tillverkare.

och till många andra:
Vad skönt att det vissa trivs med sina mylerbett iallafall, jag tycker att min totta också verkar trivas med det!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vänder mig till Bukefalos, då det är det största forum/grupp jag känner till, där en majoritet är kvinnor och många dessutom aktiva...
Svar
12
· Visningar
1 348
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 209
Senast: Inte_Ung
·
Småbarn Kan det bli så? Sonens kindtänder började bryta igenom i april. En utav dem ser ut att vara helt igenom, de övriga tre tycker jag ser...
Svar
2
· Visningar
868
Senast: trazel
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Spontanansökan till arbetsprövningsplats/anställning inom information, kommunikation, kundtjänst, administrativ assistent samt...
Svar
2
· Visningar
505
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025