Myggmedel?

H

Humzan

I år verkar det vara mygginvation och våran valp har redan fått några myggbett. Tänkte höra vad ni använder till era hundar för att skydda dem mot våra otäcka, blodsugande vänner?

Sv: Myggmedel?

Är det ingen som har tips? Eller är det bara jag som bor i Norrland som har detta problem?

Njq lite mygg har mina hundar alltid fått stå ut med, inget de tagit skada av ...

Annars brukar jag använda lite myggstift längs ryggen där hunden INTE kommer åt.

Är dock noga med att tvätta bort det när vi ska sova för natten eller dagen där på.

Pratade med min uppfödare om detta idag. Har en tunn Ridgeback, och han får äckliga utslag av myggbetten. Vi bor dessutom mitt i skogen, granne med myggen som objudna terroriserar oss.

Avkok på rosmarin och vitlök ska tydligen vara bra. 1 del Teatreaoil och 10 delar vatten kan också funka. Eller vanligt "mygg". Jag har hört att det är bra mot fästingar också...

PS! Jag bor i Uppland alldeles intill Mälarens strandkant!

Hej, så myggen är alltså inte bara ett "Norrlands-problem" :D.

Tack så mycket för tipsen!

Myggen är väl kanske inte fullt så besvärliga som knotten.

Jag brukar ha vanlig djungelolja som jag spetsar med lite beckolja. Det luktar tjära men är det enda som verkar fungera för både mygg och knott. Men obs. ingen "sörlandssmörjning" alltså en droppe olja på fingerspetsen och sedan lite duttande, det hjälper inte.
Ta ett antal droppar i handflatan och gnugga runt så båda handflatorna är ordentligt vallade och sedan gnugga in hela hunden. Glöm inte den mest utsatta delen under buken och svansen och i öronen.
Se till att det inte kommer i ögonen och i munnen bara.
Kom ihåg att en insmörjning sällan räcker mer än ett par timmar. Utan beckolja bara någon halvtimme.

Farligt för hunden????

Jag har aldrig märkt att mina hundar reagerat negativt under de år jag hållit på med hundar.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 924
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 002
Senast: MML
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 467
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka