Mygg/flug medel.

R

robinhood

Hej! Vad tycker just DU är det bästa antiflug medlet?!Och vart köper du det? :bump: :bump: :bump: :bump: :bump: :bump:

Hemgjort!! (Olja, vinäger och vitlök)

Om du söker här så finns det massor av trådar med recept. :)

Gör också eget. Blandar vatten, matolja, äppelcidervinäger, vitlök och citron i sprayflaska, går att blanda i helsosansalva också om man har häst som inte gillar sprayflaskan.
Ger dessutom äppelcidervinäger i fodret.

Brukar variera mellan Renons och ett annat som jag inte kommer ihåg vad det heter, för att flugorna inte ska vänja sig.. Funkar ganska hyfsat för det mesta fast att jag har en häst som är väldigt, väldigt irriterad av flugor. Brukar dock alltid kombinera med flughuva för hästens skull.

det klart bästa är ett medel i en grön spray flaska ska kolla vad det heter ..bättre än alla hemgjorda till och med

Jag tycker inget funkar särskillt bra, jag brukar bara smörja in med skillingaryden (som finns lite varstans) där jag vet att hon brukar bli biten (på magen, i bringar och runt ögonen, samt ev. ngt sår.)

Snälla,snälla...Kaaan jag inte få receptet på det hemgjorda myggmedlet?!! :)

Det som fungerar bäst på min och de andra hästarna i stallet är:
*RB86 (köper det lite varstans på tex lokala ridsportbutiker, finns väl på Hööks och Börjes om jag inte har fel?)
*Nylanders hästkräm (finns på b la Hööks)
*Skillingaryd 4 ess salva (finns på Hööks etc)
Sen kommer jag kanske använda Switch i sommar också, mot fästingar o dyl.

Utöver det här så äter han färsk vitlök och vitlökspulver och äppelcidervinäger året runt. :)

Mvh Huntress

Som sagt, det finns massor av trådar med recept i, men jag skriver väl en gång till då... ;)

Mest olja, 3 dl kanske
Lite mindre vinäger, typ 2 dl
Minst en halv pressad vitlök

Hjorthornsolja. Funkar mot allt men är tyvärr olagligt i Sverige.

Liknande trådar

Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
10
· Visningar
1 118
Senast: Diabetikern
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 750
Senast: tara
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 109
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar