MyDog 2017

Kul! Jättefin hund :)

Jag frågade alla som inte såg ut att vara av utställningstyp vad de skulle göra för nåt på mässan, tyckte det var lite kul. Det kom en jaktcockerägare som jag frågade typ "du ska inte ställa ut va?" och ägaren gapskrattade så det hördes över hela hallen ungefär åt tanken på vovven som utställningshund. Tror de skulle visa nåt jaktigt :p. Jag kan förstå honom, ibland är utställningsspaniels nästan lite skrattretande med sina öronmuffar i rosa glittertyg som de har för att skydda pälsen, gärna med matchande täcke. Fattar att det är nödvändigt för att kunna ställa ut dock, men ändå :D

Den tiken är väktarhund till vardags och söker även sprängämnen i sin tjänst nere i Göteborgs hamn. WG är något de gör som hobby:D

Vad spelar det för roll om dom har gula ögon?

Jag tror det kan ha sin grund i färggenetik (ialla fall inom min ras), de hundar som har ljusare och gulare ögon och päls, desto större risk är det för dessa att utveckla hälsoproblem som hänger ihop med blekningen av pigmentet. Det är samma inom kaninavel, som jag håller på med. Blandar man för många (eller fel sorts) blekningsgener så leder det ganska snabbt till olika sorters hälsoproblem, som dövhet, ögonsjukdomar, epilepsi, vävning, ljuskänsliga ögon osv...

Starkt pigment = större chans till god hälsa

Okej, det gick lite bättre idag. ;)

Excellent med CK, BIR junior med biljett till Crufts, bästa tik med CERT och till slut BIM! :love:

Helt sjukt! :heart

7ECD3933-5508-43D3-AD38-2B2CBC1ED00C_zpsw3gtmecq.jpg

EFADB95E-D00F-4720-A0C7-FF596C5BBD4B_zpsyxnltnnm.jpg

78E1D00B-5654-4B71-ACA9-1A7531E331BE_zpsmrvzksit.jpg

Hon kan konsten att slappna av mellan allt ståhej som sagt.. :laugh:
E536BEDA-45AB-48D2-877A-BEEB679C0AC5_zpsvzdmgbux.jpg

Åh gör det?! Va kul. Tack för att du sa det. Såg att ägaren lagt ut en bild i gruppen Brukshundar/Tjänstehundar.
Så lite så, de tog en del foton under uppvisningen i DW/WP. Har träffat både hund och ägaren innan men kopplade inte förrän du sa staffar. :D

Orelaterat har jag fått galet mycket foderprover, samt leksak, godis till mig och till hundarna, pannlampa, reflexer till mig och hundarna, ben och dentastix. Jag är mest glad över pannlampan och hundarna över den torkade lungan och alla färskfoderprover.

Inköpen blev bara 60ml Canikur för 110 kr, en Dog Box för 99 och ben för 99 kr. Så tycker att jag tagit det rätt lugnt. Hade gärna köpt en träningväst också men när jag kom på Lördag var det bara XXL storlekar kvar. :(

Det jag dessutom önskat mig efter 6 timmar på My Dog var en trött hund men icke sa nicke. O_o Som en kompis sa med sin dödströtta Dalmatiner: Kul med terrier du. :angel:

Senast ändrad:
"För glad svans" tycker jag är märkligt. Hellre glada hundar än ledsna/arga/rädda liksom.

På pudel innebär det att svansen är för böjd mot ryggen, den ska helst stå rakt upp. Det är absolut inte önskvärt att hunden har svansen mellan benen och inget problem om det viftar en massa på den, det är bara en fråga om svansens konstruktion.

Excellent med CK, BIR junior med biljett till Crufts, bästa tik med CERT och till slut BIM! :love:

Grattis igen! Hur många anmälda var det? Tycker sånt är kul då jag själv bara vet ungefär vad whippet brukar vara :D vi var 61 i torsdags och 77 i fredags!

Det jag dessutom önskat mig efter 6 timmar på My Dog var en trött hund men icke sa nicke. O_o Som en kompis sa med sin dödströtta Dalmatiner: Kul med terrier du. :angel:
Ammo var nöjd efter 6h (och 4h resa totalt) på mydog - men han hade nog kunnat hänga där mer. Jag var mer död än levande istället :P

Och förresten, vilken tråkig kritik! Något bättre kan väl domaren komma med, uppenbarligen gillade hon ju din hund väldigt mycket! På kritiken låter det inte så dock :confused::rofl:

Tinja fick en gång kritiken "för hög svansföring". Då vet man att domaren inte kan ett skit om rasen, eftersom det är en ras som kuperas i 'hemlandet' så får man inte döma hur en lång svans ser ut.

Liksom vad tror de att man får om man avlar fram att stumparna ska stå rätt upp när hunden är alert? Jo, man får en lång svans som går upp över ryggen när hunden är alert.

Oj, stort grattis @mysboll! :up: Birmingham nästa då ;)
Tack! :heart Nja, det vet jag inte. Plockar hon ett cert på varenda utställning framöver så kanske. Annars har vi nog inte mycket att hämta där. :D

Och förresten, vilken tråkig kritik! Något bättre kan väl domaren komma med, uppenbarligen gillade hon ju din hund väldigt mycket! På kritiken låter det inte så dock :confused::rofl:
Eller hur? Tyckte vi fick bättre kritik på lördagen och då fick vi inte ens en placering. Men hon hade iaf mörka ögon igår! :rofl:

Liknande trådar

Övr. Hund Är det några bukare som ska på mydog? Mig hittar ni i dobermannmontern (ffa på lördag fm) samt springandes runt på mässan. Som...
2
Svar
21
· Visningar
1 374
Senast: Linda_A
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 948
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 113
Övr. Hund Finns det överhuvudtaget? Hade behövt vattentäta skor/sockar som sitter kvar, även vid lång och fartfylld aktivitet. Helst inte allt...
Svar
1
· Visningar
177
Senast: attheedge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka