Mycket man

S

Svarttindra

Någon som har ett bra tips för att fixa till manen på mitt halvblod? Har klippt hela vintern men nu börjar den bli för tjock för att vara riktigt snygg. Lägger sig på båda sidor om halsen och det är ju inte snyggt! Rycka blir för jobbigt (och tar för lång tid) både för mig och hästen. Har en sk urtunningssax. Någon som testat med en sån? I så fall - håller man den jäms med och klipper eller klipper man vinkelrätt mot manen? Blir det ungefär samma resultat som om man rycker?

Sv: Mycket man

Hehe, tänk vad olika man kan vilja ha det :rofl:
Inom min hästvärld (isisar) flätar man tom manen för att den ska lägga sig på båda sidor... "Dubbelman" är hett i saulannonserna...

Och du vill bli av med din :p

Har tyvärr inga andra råd än att låta den växa, se och njuta :love:

Jo det är ju gulligt på en islänning eller ponny men inte så gullilgt på ett stort svart halvblod. Ser ut som en förvuxen ponny.

Jag har prövat urtunningssax men jag tyckte inte det blev bra alls. Köpte en smart tails och det verkar funka utmärkt. Har dock bara provat lite än, ska frisera på allvar snart

Ta små toftar (ungefär som om du ska fläta manen) och klipp så nära botten det går. Då blir manen tunnare och kanske får plats på ena sidan :)
Vill man inte ha så jämna man som det blir när man klipper kan man lägga manen på andra sidan och klippa där. När den sen läggs över på "rätt sida" räcker det med att toppa lite så ser det ut som om det vore ryckt :D

Liknande trådar

Utrustning Jag har ett halvblod som passar perfekt i stl 145 HW Rambo Original med v-knäppning (Supreme fungerar också, i alla fall på äldre...
Svar
11
· Visningar
692
Senast: Lemeie
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 512
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 773
Övr. Hund Jag har två chinese crested, en puff och en naken. När puffen var helpälsad ägnade jag mellan 20-40 minuter per dag till att borsta...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 183
Senast: Wenniz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka