MVG i ridning?

A

annnnonyym

Ska börja på ett gymnasium i höst, med kursen ridning och körning. Jag har ridit seriöst i cirka 1 år (har där också ridit 2 år på ridskola vilket jag inte tycker räknas). Rider för instruktör cirka 2 gånger i veckan på egen häst. Jag är inte sådär jätteduktig, men har de mest grundläggande kunskaperna. Vet hur man jobbar en häst i form, har hyfsad balans och sits och rider (oftast) med små, fina hjälper på en annars inte sådär jättelyhörd och även halvstressig häst. Har även en del teoretiska kunskaper, not over average. Är halvduktig praktiskt. Man tror inte att jag "bara" ridit i ett år.

Grejen är den att jag hade verkligen inte förväntat mig MVG (tycker att jag förtjänar klart VG iallafall, tror jag..), men jag behöver verkligen det för att komma in på linjen jag vill söka till efteråt! :( Vad jag tror så måste väl ändå skillnaden mellan VG och MVG vara mycket mer känsla, teoretiska kunskaper och kunna utföra dem på ett rent ut sagt väldigt bra sätt praktiskt? Att man ska ha det i sig liksom. Någon som har MVG och kan berätta om dig som ryttare? Eller vet lite mer vad som krävs..?

Jag MÅSTE ha MVG. Tyvärr. Finns det några intensivkurser (ej ridläger med halvtrötta ledare och halvkassa hästar) runt om Göteborg man kan gå och så vidare för att göra mig mer förberedd? :)
OBS! Vet att ni inte alls fått en bra inblick hur jag är som ryttare osv.. Och vill vara anonym. Men snälla försök..?

Sv: MVG i ridning?

Kolla upp betygskriterierna för kursen! Antingen finns de på Skolverkets hemsida, eller så ska den aktuella skolan kunna skicka dem till dig!

Har du egen häst så är det väl bara att ringa runt till någon duktig tränare och höra hur mkt dom tar för en veckas träning. Stefan Jansson har du ju tex i närheten. Han är jätteduktig. Vilket gymnasie ska du söka till?

Vilken kurs är det du ska läsa? Grundkursen?

Jag har för mig om att betygskriterierna mer handlar om hur man utvecklas som ryttare än hur duktig man är.
Hur man tar åt sig instruktioner och lär av det som tränaren på skolan lär ut.
Visst krävs det nog mer än nybörjarstadiet för högre än G, men om du nu får olika hästar i en bra form så lär du nog kunna höja betyget.

När du börjar, säg till din lärare att du "måste" ha mvg och att hon gärna kontinuerligt får berätta vad du måste träna mer på för att uppnå betyget.
Ridning är ju en ganska stor inriktning och alla lärare är olika så det är ju lite svårt för folk utifrån (tom för andra tränare) att säga vad du ska göra för ett höjt betyg.

Varför jag bad om intensivkurser istället för en duktig instruktör är för att jag tror att det skulle ge mig mer att rida en mer utbildad häst än min egen. Han håller väldigt fint till det vi håller på med, men tror att jag skulle utvecklas mer på en annan häst under träning.. :) Kollade in Stefan, men du vet ingen annan där jag kan rida för någon fast inte på min egen häst? Tack för svar!

Tack så jättemycket för svar.. Jo, det låter vettigt. Men som sagt, man måste ju ha passerat nybörjar-stadiet. Känner att jag gjort det men att det skulle krävas en väldig massa mer för att kunna uppnå MVG. Är inte direkt smart att jämföra sig med andra, men det är ju nästan solklart att vissa i kommande klassen säkert har tävlat högre klasser i dressyr, hoppning och så vidare och att det därmed skulle vara svårare för mig att kunna uppnå ett likvärdigt betyg. :/

Det är grundkursen jag skall läsa. :) Nothing more.

I grundkursen går de främst på sitsen. Och om du bara är närvarande på lektionerna och lyssnar på vad de säger om hur du behöver förbättra dig så ska det inte vara så svårt :laugh:

Jasså? :D Gud vad lättad jag blev nu.. Tack så himla mycket för svar! ;p

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Emro
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 560
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 034
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama