Mustang musli orginal

kamomillo

Trådstartare
Vi är ute efter ett foder med mycket protein, därför funderar vi på om någon provat mustang, eller fibergi musli???
Vi behöver att foder med 11.5 % eller helst högre....
har någon koll på vad dessa foder kolla.

Vi har haft dynavena aktiv 100 tidigare, och tyckt det varit ett toppen foder, men priserna:confused: dom tar hutlöst betalt!

* Jenny *

Sv: Mustang musli orginal

Både Mustang orginal och Active (muslin) har ju bara 85g smbrp..

Det finns säkert fler som har lika höga, men den jag kommer ihåg i huvudet är Hestekraft som har runt 130g smbrp och brukar ligga mellan 12-13 mj per kg foder.. Finns åf i hela landet.. Ligger under Hästlänkar...

Fibergi har inget som ligger högre än 133 gr smrp, men då på en kvot om 10.

Behöver du proteinfoder hade jag hellre valt lusern, snällt mot både mage och plånbok. Kraffts har lite lägre protein; 105 gr mot Kvarnbys 150 gr (kvot 17,6). Kvarnbys är också billigare än Kraffts, runt 100 kr hos ÅF för 30 kg.

Tack till er båda:bow:
problemet är att vi bor så långt från alla återförsäljare, Granngården vore ju lättast, dit har vi bara 12 mil enkel väg....
Om vi väljer lusern, ska man minska på höet då???

* Jenny *

Nej, jag använder lucern för att komplettera höet, så jag drar aldrig någonsin in på grovfodret. Är det ett grovfoder som är så katastroflågt i kvot att jag inte kan ge mycket byter jag hellre till annat...

Håller också med om att lusern är ett bättre alternativ om du vill höja proteinvärdet. Men om du vill ha ett kraftfoder med högt proteinvärde till hyfsat pris så finns bl.a. Mustang Protein+ med 130 g smrp och Krafft Groov med 125 g smrp.

Fibergi är väldigt dyrt om man räknar på hur mycket som är foder. Är ju massor av halm i..Väldigt dyrt halm..

Har ni närmast till Krafft finns ju:

Lusern pellets
Lusern hackat strå
Sojamjöl
Krafft rehab
Krafft groov 125

Som det är mycket protein i. Sojamjölet bör man vara ganska förstig med då det är mycket proteinrikt.

Finns ju även andra redan nämda fodersorter av andra märken, t.ex. Hippo Alfa, Hestekrafft eller Mustang Protein + .

Salsa Xtra Mix (www.salsafoder.se) t.ex. har ett smrp på 120 g
C:a pris 125:-/20 kg

Sedan kanman ju alltid få Salsa StallMix som blandas efter analys på grovfoder, som komplement till ens egna grovfoder.
Jag har ett StallMix med ett smrp på 171 g p.g.a. sämre värden än förväntat på grovfodret.
Kostar 5:-/kg exkl. moms levereras i 25 kg säckar.

Klart prisvärt foder och MINST hälften så lite sockerprodukter som andra färdigfoder samt svensktillverkat med svenska råvaror av HÖGSTA kvalitet...

Rekommenderas.....

Fibergi är väldigt dyrt om man räknar på hur mycket som är foder. Är ju massor av halm i..Väldigt dyrt halm..

Ja massor av hackad halm plus MASSOR av melass, för att dölja de sämre råvarorna....
Mycket dyrt i förhållande till vad man får :(

Tack allihopa än en gång:bow:
Nu ska min vän få sätta sig och gå igenom era förslag, hon är bra på sånt!
Vilken tur att buke finns när man behöver erfarenhet och ideer av andra!:bump:

* Jenny *

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 341
Katthälsa Hoppas på att några av de duktiga insatta kattmänniskorna på forumet kan tipsa : Jag har en 17 årig senior som jag haft sen han var ett...
2
Svar
39
· Visningar
4 349
Senast: IngelaH
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
2 028
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka