Mustadskor...

Sv: Mustadskor...

Skorna har jag inte provat. Tanken är nog god men om det är till en travhäst som ska tränas så tror jag dessa ger för dåligt fäste. Då är det nog bättre att laga hovarna med Equilox eller SuperFast som jag nämnde i ett annat inlägg. Då kan du använda din normala sko.

Hovstärkaren har jag testat. Kan inte direkt påstå att skorna har suttit fast bättre... Däremot när jag tävlar barfota brukar jag spraya på en hovlack för att hovarna ska hålla bättre (fungerat kanon). Tyvärr säljs inte denna produkt längre här och vid senaste starten la jag på denna istället vilket fungerade riktigt bra.

Skorna har jag inte provat. Tanken är nog god men om det är till en travhäst som ska tränas så tror jag dessa ger för dåligt fäste. Då är det nog bättre att laga hovarna med Equilox eller SuperFast som jag nämnde i ett annat inlägg. Då kan du använda din normala sko.

Hovstärkaren har jag testat. Kan inte direkt påstå att skorna har suttit fast bättre... Däremot när jag tävlar barfota brukar jag spraya på en hovlack för att hovarna ska hålla bättre (fungerat kanon). Tyvärr säljs inte denna produkt längre här och vid senaste starten la jag på denna istället vilket fungerade riktigt bra.

Okej, om man ska använda SuperFast eller Equilox, är det något hovslagaren gör eller kan man göra det själv? Antar att det är hovslagaren.... Vad brukar det kosta extra utöver den vanliga skoningen om man måste använda sig av det?

:confused:

Så sant.
Jo, om du pratar med din hovslagare så fixar han/hon säkert att laga till hovarna. Då kan du ju höra om du ska köpa ut "limmet" eller om hovis vill göra det själv.
Som exempel kan jag nämna att jag har ett sto som är väldigt besvärlig i transporten. Hon sparkar och slår hela tiden med framförallt det ena bakbenet. När jag skulle starta tidigare i höst i Skellefteå hade hon härjat i transporten så att hon sparkat loss skon på vänster bak och desutom "tagit med sig" allt horn som det gick att spika i. Det fanns inte en mm horn kvar utanför vita linjen!
Där står man då och tänkt starta. Jippi!
Köpte en burk Equilox (ca 600 kr) och la på. Det härdar oerhört snabbt och inom 10 minuter satt skon på plats med höga fina sömtag. Plasten höll och satt kvar ända tills det var dags att sko igen, då var det bara att verka hoven som vanligt. Suverän produkt.
Den är ju lite dyr, men en burk räcker till ca 3 lagningar om hoven är så trasig som jag beskrev. Är det bara lite mindre lagning så räcker den längre.
SuperFast är ett annat märke som också fungerar bra. Den tar lite längre tid att härda men fungerar mycket bra också. Det finns säkert fler men dessa två är de jag provat.

Så sant.
Jo, om du pratar med din hovslagare så fixar han/hon säkert att laga till hovarna. Då kan du ju höra om du ska köpa ut "limmet" eller om hovis vill göra det själv.
Som exempel kan jag nämna att jag har ett sto som är väldigt besvärlig i transporten. Hon sparkar och slår hela tiden med framförallt det ena bakbenet. När jag skulle starta tidigare i höst i Skellefteå hade hon härjat i transporten så att hon sparkat loss skon på vänster bak och desutom "tagit med sig" allt horn som det gick att spika i. Det fanns inte en mm horn kvar utanför vita linjen!
Där står man då och tänkt starta. Jippi!
Köpte en burk Equilox (ca 600 kr) och la på. Det härdar oerhört snabbt och inom 10 minuter satt skon på plats med höga fina sömtag. Plasten höll och satt kvar ända tills det var dags att sko igen, då var det bara att verka hoven som vanligt. Suverän produkt.
Den är ju lite dyr, men en burk räcker till ca 3 lagningar om hoven är så trasig som jag beskrev. Är det bara lite mindre lagning så räcker den längre.
SuperFast är ett annat märke som också fungerar bra. Den tar lite längre tid att härda men fungerar mycket bra också. Det finns säkert fler men dessa två är de jag provat.

Okej! Du har så bra svar, tack så mycket :) Vi får väl se om hon lyckas behålla de skor hon har på sig nu, annars blir det aktuellt med plast. Får ta och höra med hovslagaren om han brukar jobba med plast eller om man måste hitta någon som gör det. Usch, det är svårt att hitta någon bra hovslagare tycker jag...

Hur länge satt plasten kvar innan du skodde om hästen? Och blir plasten precis som hornet att man verkar i det?

Ja, plasten sitter kvar än...
Hon verkades ner ca 6 veckor efter plastningen och det känns inte speciellt annorlunda att verka eller sko en plastad hov som en naturlig.

Ett annat exempel på plastade hovar var när jag hade en annan häst med extremt dålig hovkvalitet. Bl a var han helt utan glasyrlager. Den skar vi bort allt ytligt horn på och la sedan dit SuperFast. Han fick alltså ett nytt hornlager med detta. På den hästen satt plasten kvar nästan ett helt år innan en helt "ny" hov hade vuxit ut. Plasten följer ju med neråt när nytt horn växer fram.
Gör man förarbetet noggrannt så sitter plasten kvar.

Ett tips kan ju också vara att ge Biotin samt ett bra naturligt mineralfoder (t ex Biopromin) för en bättre hovkvalitet.

Jag plastar själv med Vettec Super fast, det finns att köpa här och även på Umåker. Den funkar jätte bra, men man måste vara nogrann med att rengöra innan då sitter plasten ordentligt.

När jag anlitat hovslagare som plastat har det kostat 100 kr extra för plastningen.

Tuff Stuff har jag använt/använder och jag tycker att det funkar, det "limmar" som fast sömmarna efter man har nitat dom.

Har provat biotin tidigare och jag har inte sett någon förbättring av hovtillväxt/bättre hornkvalite.
Det jag tycker funkar är Enzion, började med det då min häst fick en spricka som var tvungen att verkas upp från kronranden och ner, 5 cm som bredast. Det var i Mars och nu är sprickan nästan helt borta. Tidigare har han haft väldigt dålig hovtillväxt på sina hovar samt sprött horn som spruckit lätt vid sömmarna. Nu är dom mycket bättre.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 582
Senast: Ceta
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 623
Senast: Ragdoll
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 563
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 365

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII
  • Födda-24