Sv: Müsli eller Rehab
KungTulle skrev:
Man kan ju också fodra ungefär som vanligt men ge 1 dl rapsolja i fodret per dag. Rapsolja finns i livsmedelsaffären fö 9.90 litern i avarje fall på konsum här. Det blir mindre än en krona om dagen. I jämförelse med hur mycket specialfodrena kostar e´xtra per kilo.
/KT
Nu har ju specialfodrena oftast protein i sig med. Och olja är jättebra om man behöver tillföra ren energi, men det sänker kvoten i totala foderstaten, och sitter man då med en taskig kvot måste man på med 'specialfoder' i alla fall för att få upp protein. Och har man problem att få upp protein brukar man inte ha spec stora problem med MJ.
Men tar man t ex priset för Krafft Musli så finns det i MINA ögon INGENTING som berättigar att köpa det.
Rehab är billigare än muslin, men fortfarande dyrt om man jmf med t ex havren. Men när det gäller rehab ser jag större anledning att använda det, just för det ska vara extra lättsmält. Men om man bortser från det, dvs har en häst som är okomplicerad, ser jag ingen som helst anledning att använda rehab heller (som ligger rätt lika muslin i värde, rehaben har högre kvot dock).
Så, att ge åringen rehab och hon går upp och jag kanske tom på sikt kan SÄNKA hennes MJ-intag till en mer normal nivå och där spara pengar, där ser jag att rehab faktiskt har sin plats. Men jag skulle t ex aldrig tycka att valacken ska ha ett halvkilo rehab istället för sitt halvkilo havre. För han mår utmärkt och håller sig fin (och fet *s*) på sin havre.
Men jag skulle i åringens fall inte vinna ett dugg på att ge rapsolja istället för rehab, det blir bara ännu mer fel.
Sen just när det gäller Kraffts Musli tror jag det är lite 'mode' i den. Att det är 'kul' att ge musli. Och det är ju inget fel i det heller om man anser det vara värt pengarna och det stämmer i foderstaten. Men JAG förstår det inte.