Sv: Muskler

BonRaiz skrev:
Jösses, dog den här tråden ut, el?
Aaa, så härliga hästar du har...Andalusier är så fina, men jag har inte nån erfarenhet av dom...Araben däremot har jag kommit i kontakt med, de är så smäckra, men berätta hur dom skiljer sig åt, om det är nån skillnad, förutom kroppen då...
Hur är Andalus att rida w på?
Ja, jag kunde inte vänta på våren...utan grävde fram Rockarden under snön och igår tog vi en tur...den första sen hon gick i vintervila i dec...
Det va inte många steg hon behövde ta, förrän hon kom ihåg hur det skulle va...alltså, hon är en kanon körhäst...går helt underbart m vagn bakom sig...jag slår vad om att hon har varit en "känd" körhäst i sitt tidigare liv...:rofl: ;)

Åh, härligt att köra nu i snön! Särskilt en solig dag, jätte mysigt! Ska köra in min andalusier också så småningom, sen har jag en liten welsh mountain som ska köras in snart också :)
Har tränat ganska många andalusier, och de är en super trevlig ras! De är extremt possitiva och arbetsvilliga. De är ju lite "kraftigare" än araber, men det känns inte när man rider. De har lätt för samling och det är mycket muskler. En bra allround häst, jag har ridit dressyr och hoppat, och nu är det western mest, och så går de ju bra att köra också. De är väldigt smidiga och uppmärksamma. Tränade en andalusier hingst förut, och han hoppade som en gud! :bump: Araben är ju som du sa, mycket nättare i kroppen och väldigt uthålliga. Och i de psykiska egenskaperna väldigt lika.
Det går bra att rida western på andalusiern, vi är inte några proffs, har tävlat lite i pleasure, och nästa helg ska vi åka och driva boskap :D Han går mycket bättre i western än vad han gjorde i dressyren tycker jag :banana:

Alazan skrev:
och nästa helg ska vi åka och driva boskap :D Han går mycket bättre i western än vad han gjorde i dressyren tycker jag :banana:
Fy, vad avundsjuk jag blir...
Jag har det som en framtida dröm, att utbilda min i boskap...jag tror hon skulle passa till det....
Men har jag svårt o få en "vanlig wtränare" nu, så blir det väll inte lättare att hitta boskapstränare på nära håll...
Det blir nog att åka en bra bit...
Tv har vi hittat ett träningstillfälle den 25, som vi skall åka på, så får vi se...kanske blir det fler..hoppas det.:rofl:
Lycka till m din träning..

BonRaiz skrev:
Fy, vad avundsjuk jag blir...
Jag har det som en framtida dröm, att utbilda min i boskap...jag tror hon skulle passa till det....
Men har jag svårt o få en "vanlig wtränare" nu, så blir det väll inte lättare att hitta boskapstränare på nära håll...
Det blir nog att åka en bra bit...
Tv har vi hittat ett träningstillfälle den 25, som vi skall åka på, så får vi se...kanske blir det fler..hoppas det.:rofl:
Lycka till m din träning..

Jaa, det här är premiär för oss, så vi får väl se vad han tycker om korna, men det går nog bra! :banana: Grannen har kor också som han behöver hjälp att flytta ibland, så det skulle ju vara perfekt om man kunde träna lite på dem och samtidigt hjälpa honom :)
Jag har inte heller någon egen tränare, men klubben jag e med i ordnar en massa kurser och så, så vi har en del på gång nu. Har du inriktat dig på något inom western? Nån speciell gren ni satsar på? Vad e det för träning ni ska på den 25:e?

Alazan skrev:
Har du inriktat dig på något inom western? Nån speciell gren ni satsar på? Vad e det för träning ni ska på den 25:e?
Hon e ju bara 4 än...så vi har inte bråttom...och jag kommer nog aldrig o "våga" tävla...vi får se..
Vet inte alls, annat än att hon är duktig ryttare...
Det skall bli intressant o se vilken inriktning hon har...för den förra "tjatade" om Reining trots att jag sa att det är det sista jag vill...
Förrästen är hon ingen reininghäst...
Nä, hon är mer åt Plasure och Trailhållet...det sistnämnda gillar jag skarpt...så vi får se...
Ang kor hos grannar...vi har en hel del här på sommarbete utan tillsyn, så de är ute lite då o då...iår får jag väll passa på o valla lite då;)
Hon älskar kor...är uppväxt tillsammans med dom så hon har ingen koskräck...och så står hon o pussas m kalvar över stängslet...

BonRaiz skrev:
Hon e ju bara 4 än...så vi har inte bråttom...och jag kommer nog aldrig o "våga" tävla...vi får se..
Vet inte alls, annat än att hon är duktig ryttare...
Det skall bli intressant o se vilken inriktning hon har...för den förra "tjatade" om Reining trots att jag sa att det är det sista jag vill...
Förrästen är hon ingen reininghäst...
Nä, hon är mer åt Plasure och Trailhållet...det sistnämnda gillar jag skarpt...så vi får se...
Ang kor hos grannar...vi har en hel del här på sommarbete utan tillsyn, så de är ute lite då o då...iår får jag väll passa på o valla lite då;)
Hon älskar kor...är uppväxt tillsammans med dom så hon har ingen koskräck...och så står hon o pussas m kalvar över stängslet...

Nä, man ska inte ha bråttom, men det e klart ni ska tävla! Jätte skoj ju! :D Jag är också mest inne på pleasure och trail, fast jag har bara tävlat i pleasure än så länge. Men trail är ju jätte skoj, praktiskt att kunna i vardagen också med grindar, broar o.s.v. Hoppas att det går bra med nya tränare! :banana: Haha, ja, ni får ta och öva på grannens kor ni med! :rofl:

Här e jag och Chagall (andalusiern) på tävling :banana:

1758282.jpg

ÅÅååå va fina ni är...hur gick det då?
Nä, det vetti sjutton...om jag har nerver, men hästen skulle nog ha det:)
Ooo, jag är så förväntansfull på nästa lördag, vad jag hört, skall hon va jätteduktig ryttare själv...på hög nivå...
Instruktör i dressyr, western och Nh...
Nu har jag oxå fått nys om en "prova på dag" i Nöbble (var det nu ligger), på kor och det är jag välldigt intresserad av...skall nog anmäla mig...
Hur gick det för m kodrivningen då?

BonRaiz skrev:
ÅÅååå va fina ni är...hur gick det då?
Nä, det vetti sjutton...om jag har nerver, men hästen skulle nog ha det:)
Ooo, jag är så förväntansfull på nästa lördag, vad jag hört, skall hon va jätteduktig ryttare själv...på hög nivå...
Instruktör i dressyr, western och Nh...
Nu har jag oxå fått nys om en "prova på dag" i Nöbble (var det nu ligger), på kor och det är jag välldigt intresserad av...skall nog anmäla mig...
Hur gick det för m kodrivningen då?

Tack! :bow: Det gick jätte bra! Vi kom på 6:e plats av 14 starter, och det var våran andra tävling. Så jag är nöjd! Framför allt är han så underbar att åka med :love: , han sköter sig så fint, aldrig nått bråk, går snällt in i transporten, så jag tycker att vi har vunnit mycket med det också. På vår första tävling så skulle tjejen som vann klassen lasta samtidigt som mig. En stog inne i transporten och försökte dra in hästen i grimmskaftet, en stog och puttade hästen i rumpan, och en tredje försökte flaxa med armarna för att skrämma in hästen. Vet inte hur det slutade, för Chagall gick in på 1 sekund, så vi kom därifrån snabbt. Så då gör det inget att vi inte vann, vi var bättre ändå :D
Klart ni ska tävla, det är SÅ roligt! :rofl: Hoppas det går bra med träningen! Du måste berätta hur det gick sen!:banana: Vi ska ju iväg nu på lördag, önskar att det ska sluta snöa, är rädd att min bil inte orkar dra....:(

Ursäkta att jag kommer och lägger mig i...Men jag måste bara få säga att vad kul det är när det är fler där ute som har lite andra raser o rider western! :bow: :bow: Hoppas att man får se er på tävling någon gång!!!

Alyssa skrev:
Ursäkta att jag kommer och lägger mig i...Men jag måste bara få säga att vad kul det är när det är fler där ute som har lite andra raser o rider western! :bow: :bow: Hoppas att man får se er på tävling någon gång!!!

Jo, det är lite kul när man är ute och folk kommer fram och frågar, undrar och fotograferar...:) Antar att du också har häst och tävlar?

Ja jag har en rolig korsning!:rofl: Nordsvensk/appaloosa! Stark o envis men samtidigt lättlärd o arbetsvillig! :love: Har tänkt mig ut på banorna så småningom...Framförallt ranchtrail,trail, trail by halter o kanske pleasure. Håller nu på att bygga muskler, han har ont i ryggen, så fram tills nu precis så har vi varit ute o gått o gått o gått...:crazy: Backe upp o backe ner...Men har fått lön för mödan! Han är bättre o har nu börjat rida honom igen!!! :love: :love:

Alyssa skrev:
Ja jag har en rolig korsning!:rofl: Nordsvensk/appaloosa! Stark o envis men samtidigt lättlärd o arbetsvillig! :love: Har tänkt mig ut på banorna så småningom...Framförallt ranchtrail,trail, trail by halter o kanske pleasure. Håller nu på att bygga muskler, han har ont i ryggen, så fram tills nu precis så har vi varit ute o gått o gått o gått...:crazy: Backe upp o backe ner...Men har fått lön för mödan! Han är bättre o har nu börjat rida honom igen!!! :love: :love:

Häftigt! Har du ingen bild? Skönt att han e bra igen, jobbigt när de har ont...:( Ja, trail e skoj! Och det bästa är att man har så mycket nytta av det i det vardagliga arbetet med hästen :rofl:

Alyssa skrev:
Det där blev jag nyfiken på...en intressant korsning...
Hur gammal?
Har du bild?
Hoppas ryggen blir bra...Va det sadeln?
Ps...ang få lön för mödan....min har börjat o muskla sig där fram oxå nu...efter att klättrat o snirklat i skogen på traktorvägar...
Så, satte väll rumpmusklerna 1st, och nu då där fram...

Senast ändrad av en moderator:

Kul att du börjar se resultat!!! Han blir 6 år i maj, tyvärr! Är inte redo att rida enhandsfattning än...Har ju bilder men vet inte hur man lägger in dem...:( Kiropraktorn sa att det troligtvis delvis var dålig sadel, för trång. Så jag hade hit en sadelutprovare och köpte en ny som passade. Inte någon värstingsadel i och för sig,10 000 kr, men en arbetssadel iallafall. Börjar jag tävla o vi trivs med det så köper jag en riktig snygg en!!! :banana: :banana:

Alyssa skrev:
Kul att du börjar se resultat!!! Han blir 6 år i maj, tyvärr! Är inte redo att rida enhandsfattning än...Har ju bilder men vet inte hur man lägger in dem...:( Kiropraktorn sa att det troligtvis delvis var dålig sadel, för trång. Så jag hade hit en sadelutprovare och köpte en ny som passade. Inte någon värstingsadel i och för sig,10 000 kr, men en arbetssadel iallafall. Börjar jag tävla o vi trivs med det så köper jag en riktig snygg en!!! :banana: :banana:
Vadå tyvärr 6 ?
Min e 4a...e det meningen att man skall börja m stång då el?
Ja, då veti sjutton...får nog tävlingarna va...
Tur att du fått tag på en sadel iaf...
Jag stod i samma sitts förra året...köpte en, som inte passade efter ett halvår...hon hade höjt ryggen...fick inte den sålt, så efter 1,5mån vintervila, provade vi igen...och då passade den...köpte bara en bättre pad...så får vi se hur länge det går denna säsång...:crazy:

Alazan skrev:
Tack! :bow: Det gick jätte bra! Vi kom på 6:e plats av 14 starter, och det var våran andra tävling. Så jag är nöjd! Framför allt är han så underbar att åka med :love: , han sköter sig så fint, aldrig nått bråk, går snällt in i transporten, så jag tycker att vi har vunnit mycket med det också. På vår första tävling så skulle tjejen som vann klassen lasta samtidigt som mig. En stog inne i transporten och försökte dra in hästen i grimmskaftet, en stog och puttade hästen i rumpan, och en tredje försökte flaxa med armarna för att skrämma in hästen. Vet inte hur det slutade, för Chagall gick in på 1 sekund, så vi kom därifrån snabbt. Så då gör det inget att vi inte vann, vi var bättre ändå :D
Klart ni ska tävla, det är SÅ roligt! :rofl: Hoppas det går bra med träningen! Du måste berätta hur det gick sen!:banana: Vi ska ju iväg nu på lördag, önskar att det ska sluta snöa, är rädd att min bil inte orkar dra....:(
Ja, det va ju kanonbra...och va härligt när allt annat runtomkring funkar oxå, då blir man "lite" stollt över sig o sin häst, el hur...
Jag blev det iaf 1a gången vi stack iväg på en NH kurs...min skötte sig exemplariskt där...likaså 1a clinicen förra året...helt ny ställe, nya hästar och min stod där som om det hade varit hennes egen gård...man blir så stollt:love:

Alyssa skrev:

Man behöver inte rida på stång med enhandsfattning. När man börjar i de lägre klasserna så är inte reglerna så stränga. Våran första D-tävling red jag med hackamore. Man behöver inte ens ha westernsadel. Ett tips e att beställa en regelbok genom någon klubb, där finns jätte mycket nyttigt som är värt att läsa även om man inte tävlar än :idea:
Gå in på fotogalleriet.se och skapa ett login, sen lägger du upp bilderna där, och när du sedan ska lägga in den här så trycker du på infoga bild och där ska du lägga in adressen till bilden (får du genom att högerklicka på bilden och sedan ta på egenskaper.). Vi vill ju se! :banana:

Det var inte meningen att skrämmas! :rofl: Skönt att man inte behöver rida på stång förrän i de lite högre klasserna, för dit kommer jag nog aldrig!!!:rofl: Jag har en regelbok, men hakade tydligen upp mig på det där med enhandsfattning!!!
Börjar jobba igen i maj, har varit mammaledig=mycket lite pengar...Alla pengar har gått åt till basic kostnader!!! :crazy: Nu kanske det blir över så jag kan träna för någon så det händer något i vår utveckling!!!
Har tänkt att ha lösdrift nästa vinter, det verkar som om han blir lugnare när han får röra sig mer dygnet runt + fritt hö. Det neg är att han blir rund om magen då...Men det är ju ändå inga tävlingar på vintern....
Dålig på det här med datorer :o men hur får jag in bilden i datorn. Nå`n typ av scanner eller vad heter det???:o

Alyssa skrev:
Det var inte meningen att skrämmas! :rofl: Skönt att man inte behöver rida på stång förrän i de lite högre klasserna, för dit kommer jag nog aldrig!!!:rofl: Jag har en regelbok, men hakade tydligen upp mig på det där med enhandsfattning!!!
Börjar jobba igen i maj, har varit mammaledig=mycket lite pengar...Alla pengar har gått åt till basic kostnader!!! :crazy: Nu kanske det blir över så jag kan träna för någon så det händer något i vår utveckling!!!
Har tänkt att ha lösdrift nästa vinter, det verkar som om han blir lugnare när han får röra sig mer dygnet runt + fritt hö. Det neg är att han blir rund om magen då...Men det är ju ändå inga tävlingar på vintern....
Dålig på det här med datorer :o men hur får jag in bilden i datorn. Nå`n typ av scanner eller vad heter det???:o

Klart du kommer till de högre klasserna, bara du vill! :banana: Jo, jag var också lite nervig över det där med stångbett och enhandsfattning, men det är inte så farligt, och som sagt, D-tävlingar är till för att man ska lära sig, det är inte så blodigt alvar där :D Får säga grattis till bebisen då! :)
Lösdrift är SUPER! Har haft mina hästar i box, men för ca två år sen blev det lösdrift, och jag skulle aldrig ändra tillbaka! Finns bara fördelar nästan! Jag var också orolig för min andalusier, han är väldigt matglad (stog utan mat i Spanien, såg ut som en pinne när han kom hem...:( ) och lägger gärna på sig, men det är bara i början som de hets äter. Sen när de förstår att de alltid finns mat så går de och små tuggar i lugn och ro precis som hästar gör i det vilda. Och så länge hagen är kuperad så rör de sig mer och klättrar, och får en bättre grundkondition och lite gratis muskler. Mina hästar är finare i kroppen än någonsin! Dessutom blir de trevligare i psyket och mjukare och smidigare i kroppen. Och så är det underbart att se dem tillsammans när de får leva på så bra vilkor som möjligt, jag tror att de är mycket lyckligare då....:rofl:
Jo, precis, om du inte har digitalkamera så måste man scanna.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
563
Senast: tara
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 829
Senast: LiviaFilippa
·
Träning Hej! Var kan jag hitta info om igångsättning sv häst som stått av olika anledningar? Vill gärna ha ett schema för träning där hästen...
Svar
13
· Visningar
1 526
Senast: Mia_R
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 117
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama