Muskler vid manken?

N

Norrberge

Jag har ett jätteproblem med att hitta en sadel till min häst. Hon har musklat om sig rejält och fått en del muskler vid ryggen. Problemet är att min häst har knappt någon antydan till manke. Och på så sätt är det inget som "tar stopp" för sadeln. Min häst spänner sig väldigt lätt om sadeln ligger på bogbladen och bogbladen går en bit bakom manken.
Så nu undrar jag om man på något sätt skulle kunna få en rejälare manke, medhjälp av att bygga upp muskler omkring den?

Sv: Muskler vid manken?

Ett tips är att klättra, upp & ner.
Har man en dåligt anpassad sadel eller att hästen har dåligt musklad manke så sadeln far lite framåt så fortsätter mönstret, hästen musklar sig inte & det är svårt att hitta sadlar.
Dressyrarbete är ju oxå stärkande & bygger muskler.
Simning antar jag inte är aktuellt, de flesta har ingen möjlighet till sånt.Plumsa i snö om det finns sånt.

Mitt problem är det omvända, en av mina valacker har otroligt musklad & kraftig manke, sadlar kan inte åka fram på honom då det verkligen tar tvärstopp vid dessa muskler, han är lite av en belgian blue:angel:
Svårt att hitta nog breda sadlar.
& han tränas inte heller så det är inte tack vare ngn genial träningsmetod:o

Jag kan ju förstå att det är som du säger, att musklerna vid manken aldrig sätter sig, när det far fram en sadel hela tiden. Då är det ju i princip omöjligt känns det som.

Dina tips ang. att bygga muskler vid manken är nästan desamma som att byga muskler överhuvudtaget, kan tänka mig att det tar längre tid för min hästs mank-muskler att sätta sig då. Pga. sadeln som glider fram.
Jag har fått en omstart med henne nu och hon går i fin form i skritten och traven(oftast). Tölten är lite då o då. När hon har lust. Men hon är iaf mycket starkare i formen. Så musklerna kanske ändå kommer snart.

Tack för svar!:bump:

Ja, det är ju lite svårt att punktbygga muskler på hästar, man kan inte instruera dem att göra si eller så;).
Men du kan nog komma på mkt genom att tänka över vilka övningar hästen måste lyfta på frambenen för att klara, & öva/träna på det.
Det låter som ni är på god väg!

Kanske sadeln inte ligger bra då? Mitt sto föll musklerna ur just där, och då jag bytte sadel, med bra pad, så kom genast mer muskler där, och det tog jag som ett kvitto på att den nya sadeln låg bättre.
I-landsproblemet nu är att jag måste skaffa en bomlös, för att hon breddat sig så...
Kanske det vore ngt med svanskappa - om sadeln glider fram?

Sadeln passar inte, som jag skrev. Jag har snart provat ungefär 15 sadlar och tragglat med svanskappa. Jag har höjt upp överallt, försökt med allting, men det går inte.

Därför försöker jag hellre forma hästen nu, istället för att forma sadeln.

Oh, förlåt, läste slarvigt...
Har du provat bomlöst?
Då jag hade kass sadel sprang jag med hästen i en backe, upp o ned, med galoppfattningar, rygga försiktigt nedför, trav - och töltfattningar, samt att gå väääldigt långsamt. Kavalletti, och lilla snurren med repgrimma el tömkörning, peta på inner bak.
Fast det känns som att just galoppfattningarna var det som gav bäst muskling.

Ja jag har provat en bomlös, en topreiter och den gled också. Men jag kanske borde försöka igen.

Jag jobbar väldigt mycket med löslongering nu. Inspänd. Jag har precis kommit så långt att jag har börjat med cavaletti, men jag håller på med galoppfattningar också. Men resultaten märks snabbt iaf.

Tack för tipsen

Alltså, jag är ju relativt sett nybörjare, men jag har tagit till mig argument mot inspänning, just för att hästen så lätt kan få kröken på fel ställe. Jag brukar longera, löst eller i lina, utan inspänning. Om jag vill att hästen ska trampa under sig bättre försöker jag få till det utan inspänning.
Å andra sidan är ju det beroende av att jag inte tycker att jag kan tillräckligt. Har ju sett tex i böcker att det kan finnas skäl (annat än säkerhet) att spänna in. Han som bla skriver om "Indianen" verkar ju veta vad han håller på med...

Ja, i många fall händer det ju att inspänningen används på fel sätt. Jag är väldigt försiktig med det jag gör. Men min häst, hon klarar av det och hon jobbar som hon ska. Hon kröker sig inte utan hon sänker sig och blir lång och låg, precis som hon ska. Jag behöver inte spänna in så mycket heller innan hon har fattat vad hon ska göra. Men jag vet vad jag gör iaf.
Vad har du hittat för sadel då? Om du också hade problem innan?

Inspänning tycker jag fungerar bra. MEN bara som en guidning till hästen. Kraftig inspänning som gör att hästen går emot kan ju klart inte rekommenderas, det skapar nog mest problem. men om man gör det i hästens takt tycker jag att det fungerar bra. :)

Ett annat tips är att helt enkelt rida barbacka en period. Kan vara bra för både häst och ryttare (om hästen tycker det är ok och om man har ok balans). Klättring är annars min favorit!! Om man inte bor i platta skåne som jag gör nu...:cry: Dåligt med backar...

Ja och som sagt behöver jag inte spänna in henne så mycket, innan hon svarar på inspänningen. :)

Barbacka har jag ridit en del nu. Men nu när jag rider så använder jag en wintec dressyr, den glider, men det funkar. Om vi har tur så kommer sadelutprovaren snart. :p

Av alla sadlar jag provat har hästen sagt entydigt ja till en enda, och det var en Barefoot, som tränaren hade lånat med sig. Ska prova den på dressyrbanan också och se hur det funkar.
Gör det det så skaffar jag en sådan.
Nu rider jag i en Goertz Liberthé, och den har varit helt ok, men hästen har som sagt breddat sig från 105 till 115 grader...

Ah, okej, det är en sån där bomlös som påminner om en westernsadel va?

Nja, den jag provat är dressyrmodellen. Har provat en cheyenne också,men tyckte den var lite bred på stora stoet.
Förresten, har du masserat ngt där musklerna försvunnit?
Jag gick en massagekurs, och hittade då muskler som var i princip atrofierade (eller vad det heter), som papper eller spaghetti, på min häst. Efter massage och B-vitamintillskott enl vet rådgivn så har de kommit tillbaka.

Ah, okej!

Nej jag har inte masserat. Men dock har vet jag at hon är stel, speciellt i vänstersidan så det kanske är något att börja med!

Tack för tipsen!

Puttar upp. Är det någon som har fler tips angående at bygga upp msukler specifikt vid manken?
:bow:

Som jag har läst mig till och erfart på min egen häst - om sadel inte passar får hästen lite muskler eller atroferte muskler omkring manke och bogblad. Korrigeras bäst med att hitta rätt utrusning som en sadel som ligger still och då ger mank- och bogfrihet.

Sen rida som normalt, Skritta, Trava, Tölta, klättra, Pulsa i snö (lite svårt nu på våren)....

Jag har själv som sagt samma problem och har nu hitta en toppen sadel Supreme Töltmaster. Ligger blikkstill på min breda pålle...pga det smarta sadelstropssystemet som gör att man kan flytta fram gjorden.....

Den är underbar - kolla sadeltråden efter helgen så kan ni se et kort på den.... :)

/May

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 943
Senast: caballus
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 283
Senast: Aifos
·
Utrustning Jag har nyligen köpt en häst, väldigt roligt naturligtvis, men problemen började direkt när jag skulle börja leta efter en passande...
Svar
17
· Visningar
2 599
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb
  • Uppdateringstråd 30